AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 I årene forut 2011 opparbeidet jeg meg en stor del forbruksgjeld. Hadde i tillegg studielån. Var i kontakt med Namsmannen i 2011, i forbindelse med diverse trekk i lønn. Fikk da råd om å vente med å søke om gjeldsordning, da mye av gjelden var ny, og det ikke ville bli innvilget på grunn av at det ville bli ansett som "støtende for samfunnet". Nå er 2017 snart over. I ca 3 år hadde jeg ikke trekk i lønn grunnet at jeg fikk barn, ble aleneforsørger, tok videreutdanning (master)/ ikke hadde inntekt, etc. Det siste året har jeg vært i full jobb, men ikke fått anmodninger om opplysninger ift inntekt fra Namsmannen før nå, og regner med at de kommer til å trekke meg igjen fra denne måneden. Jeg ønsker på nytt å søke om gjeldsordning da det har gått relativt lang tid siden gjelden ble opparbeidet. Det eneste jeg kan se kan være negativt, er at jeg har hatt tre år med støtte fra Lånekassen, henholdsvis to år med deltidsstøtte og ett år med fulltidsstøtte. Tenker dere at sistnevnte faktor kan medvirke til at jeg ikke vil få innvilget gjeldsordning? Nevner også at ca 500000,- er Lånekassegjeld, og ca 1000000 i forbruksgjeld (med renter o.l). Anonymkode: aee93...ab5 1
occultatum Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 http://www.tv3.no/luksusfellen/soknadsskjema
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 1 minutt siden, n0mdeplume skrev: http://www.tv3.no/luksusfellen/soknadsskjema Dette er vel ikke akkurat sak for Luksusfellen at jeg ønsker gjeldsordning. Men takk som byr. HI Anonymkode: aee93...ab5 1
mjauritz Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Kravene for gjeldsordning - Problemene må være store (ikke nødvendigvis i sum, men store for debitor å kunne betale) - Problemene må være varige - Gjelden må være knyttet til private forhold - Debitor må selv ha forsøkt å ordne opp i gjelden ved å ta kontakt med kreditor - Gjeldsordningen kan ikke være støtende for samfunnet Du skriver ikke noe om hva du tjener kontra kravene i måneden, og det er litt avgjørende. Det er også litt avgjørende om hva forbruksgjelden har blitt brukt til. Trekk i lønn er ikke grunn nok til å få gjeldsordning. Har du mange kreditorer å forholde deg til? Er det en mulighet med økonomisk rådgivning i første omgang? 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #5 Skrevet 6. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I årene forut 2011 opparbeidet jeg meg en stor del forbruksgjeld. Hadde i tillegg studielån. Var i kontakt med Namsmannen i 2011, i forbindelse med diverse trekk i lønn. Fikk da råd om å vente med å søke om gjeldsordning, da mye av gjelden var ny, og det ikke ville bli innvilget på grunn av at det ville bli ansett som "støtende for samfunnet". Nå er 2017 snart over. I ca 3 år hadde jeg ikke trekk i lønn grunnet at jeg fikk barn, ble aleneforsørger, tok videreutdanning (master)/ ikke hadde inntekt, etc. Det siste året har jeg vært i full jobb, men ikke fått anmodninger om opplysninger ift inntekt fra Namsmannen før nå, og regner med at de kommer til å trekke meg igjen fra denne måneden. Jeg ønsker på nytt å søke om gjeldsordning da det har gått relativt lang tid siden gjelden ble opparbeidet. Det eneste jeg kan se kan være negativt, er at jeg har hatt tre år med støtte fra Lånekassen, henholdsvis to år med deltidsstøtte og ett år med fulltidsstøtte. Tenker dere at sistnevnte faktor kan medvirke til at jeg ikke vil få innvilget gjeldsordning? Nevner også at ca 500000,- er Lånekassegjeld, og ca 1000000 i forbruksgjeld (med renter o.l). Anonymkode: aee93...ab5 Hva har du i lønn, hva har du av utgifter? Anonymkode: f2f6d...f92
dyptvann Skrevet 6. november 2017 #6 Skrevet 6. november 2017 (endret) Jeg jobber tidvis med gjeldsordning, men en annen kreditor enn Statens Lånekasse. Det jeg ser S. L argumenter med i sine avslag er skyldners alder, herunder muligheter for mange år i arbeid og få år siden utdannelsen ble fullført. De ser også på hva du jobber med i dag. Dersom du jobber innenfor utdannelsen du har tatt, finner de det støtende at du sitter igjen med en gratis utdannelse du faktisk har bruk for. (og hvis du ikke jobber innenfor din utdannelsesretning, kan de argumentere at du ikke utnytter din inntektsevne dersom normal inntekt innenfor denne utdannelsen er høyere enn hva du har i dag). Så ja, gjeld til Statens Lånekasse Jan absolutt avgjøre en gjeldsforhandling Endret 6. november 2017 av dyptvann Autocorrect 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #7 Skrevet 6. november 2017 Hbor mye har du i lønn? Det også er vesentlig i forhold til tilbakebetalingsevne. Anonymkode: 42c7a...885
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå