AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Søsteren min spyr opp maten flere ganger for dagen, hun har rast kraftig ned i vekt det sisste året. Ingen i familien min sier noe til henne om dette da hun er veldig svingende i humøret og tåler ikke at noen sier noe som går inn på henne. Alle vet det men ingen gjør noe. Vi ser rester fra spy i do, noen dager kan hun spy 6-7 ganger (som vi ser etter rester i do, kan være mer). Hun er myndig men bor fortsatt hjemme pga skolegang. Hva kan jeg gjøre? Jeg er alvorlig bekymret og vil si noe til noen. Hvem kan jeg kontakte? Jeg vet at det ikke er nytte i å ta det opp med kun henne da hun vil nekte for det. Har prøvd å snakke med henne men ikke sagt noe om at vi vet at hun spyr. Er det noen som kan hjelpe henne i helsevesenet som jeg kan ta kontakt med? Anonymkode: e3b93...fa4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 Ta kontakt med fastlegen hennes. Anonymkode: 342dc...da6 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Jupp. Psykiatrisk akuttavdeling, ring legevakt og få henne innlagt. Eller kontakt fastlegen imorgen tidlig og ta det derfra. Uansett så vil en innleggelse være det tryggeste for henne Lykke til Anonymkode: 7c641...382
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Psyk akutt var litt drøyt. Om hun er myndig kan hun ikke tvangsinnlegges. Kontakt fastlegen hennes. Anonymkode: 1e3f4...945
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Jeg ville forhørt meg med Forening for spiseforstyrrelser, eller nettros.no. Bulimi er en psykisk sykdom og humørsvingninger en del av dette. Veldig synd at din familie lukker øynene, men bra du er villig til å gjøre noe. Hadde selv spiseforstyrrelser i ungdommen, og min foreldre var rådville og lukket øynene (da visste man ikke så mye som i dag). Jeg er frisk i dag, men tror jeg ville blitt mye fortere frisk om noen (spesielt foreldrene mine) hadde tatt tak (selv om jeg kunne være vrang og avvisende). For min del handlet det sannsynligvis om behov for å få bekreftelse og kjærlighet som ikke var prestasjonsbasert, men for å være bare meg. For andre kan det handle om kontroll. Mens noen regelrett synes de er fete, selv om de ikke er det. Alt kan behandles, men det verste familie kan gjøre, er å være passive. Anonymkode: cb1eb...276
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jupp. Psykiatrisk akuttavdeling, ring legevakt og få henne innlagt. Eller kontakt fastlegen imorgen tidlig og ta det derfra. Uansett så vil en innleggelse være det tryggeste for henne Lykke til Anonymkode: 7c641...382 Det hjelper ingenting. Selv en anorektiker med lav bmi kan ikke tvangsinnleggelse om hun er myndig og ikke vil (høres helt ut sykt ut ja). Søsteren innser vel ikke selv at hun har et problem. Et eksempel fra utlandet som har vært i mediene i det siste, der foreldrene gikk til retten for å tvangsmate datteren sin. Bulimi er ikke noe direkte akutt på kortsikt, men ja selvsagt det kan være det på langsiktig. Derfor kan ikke jenta bli tvangsinnlagt, da det ikke er fare for hennes liv pr dags dato og hun er myndig. Psykiatriske avdelinger har bare inn de aller sykeste, og de kan få komme akutt. Er det ikke akutt blir man henvist og må vente på plass, det kan ta flere månender. Anonymkode: 95edc...14e
minister-mio Skrevet 5. november 2017 #7 Skrevet 5. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Psyk akutt var litt drøyt. Om hun er myndig kan hun ikke tvangsinnlegges. Kontakt fastlegen hennes. Anonymkode: 1e3f4...945 selvfølgelig kan en myndig persn tvangsinnlegges
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå