AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Jeg fyller snart 40 år. Har en liten på ett år. Han satt på 1.forsøk. Mannen min er noen år yngre enn meg. Vi har prøvd siden januar, men har ikke fått noen positive graviditetstester enda. Jeg har brukt eggløsningstester og temping. Jeg har eggløsning hver mnd. Luteralfasen min er 10-11 dager. Jeg har tenkt at det er vekten min som er problemet og har gått ned 10 kilo siden sommer. Så til spm mitt. Bør jeg gå til legen å få en utredning eller til gynekolog? Hva skjer på slike utredninger? Hva kan de finne ut? Ettersom jeg er så gammel så kan jeg være nær overgangsalderen selv om hjemmetes sier jeg ikke er det. Tar imot alle råd. Blir så lei meg hver gang mensen kommer. Syns det er rar når vi klarte det på 1.forsøk Takk! Anonymkode: bf36b...cab
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 Ville tatt det hos en privat gynekolog og heller bare brukt noen kroner på det. Det går vesentlig raskere og det er ikke sikkert de vil prioritere det i det offentlige siden du har passert alder for offentlig prøverør uansett. Mulig fastlegen kan ta blodprøver på fertilitet, men det kan være lurt å få tatt en UL av eggstokker etc i tillegg og det spørs om de vil henvise deg pga alderen din. En gynekolog kan gjøre alt sammen på 1 time. Anonymkode: de2e5...d56 1
Thinkerbelle Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Ville sjekket hos en gynekolog, bare for å være sikker. men, selv om første satt på første forsøk, så er det jo f.eks like «naturlig» at neste kommer på 12.forsøk.. kjedelig og frustrerende, men trenger ikke være noe galt:) veldig godt tegn at du har påvist eggløsning hver måned da:)
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Takker for svar! Jeg har tatt kontakt med en gynekolog/fertilitetsklinikk så får vi se hva de sier Anonymkode: bf36b...cab
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #5 Skrevet 6. november 2017 Siden du er over 35 hadde du rett på hjelp allerede etter 6 mnd med prøving.. Du har ganske kort lutealfase. Det kan gjøre det ekstra utfordrende. Under 12 dager kan være problematisk. Du kan prøve å ta minst 120 mg B6-tilskudd daglig fra EL til IKM. F.eks. pyridoksin (oppbevares gjerne bak disken på apoteket så du må spørre etter). Jeg klarte forlenge lutealfasen min med 1 dag da jeg begynte med dette, og ble da gravid etter 2 mnd (hadde da prøvd i 7 mnd før dette, med lutealfaser på 11-12 dager. Med pyridoksin ble lutealfasen 13 dager første mnd, andre mnd ble jeg gravid). Anonymkode: c0828...232
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #6 Skrevet 6. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du er over 35 hadde du rett på hjelp allerede etter 6 mnd med prøving.. Du har ganske kort lutealfase. Det kan gjøre det ekstra utfordrende. Under 12 dager kan være problematisk. Du kan prøve å ta minst 120 mg B6-tilskudd daglig fra EL til IKM. F.eks. pyridoksin (oppbevares gjerne bak disken på apoteket så du må spørre etter). Jeg klarte forlenge lutealfasen min med 1 dag da jeg begynte med dette, og ble da gravid etter 2 mnd (hadde da prøvd i 7 mnd før dette, med lutealfaser på 11-12 dager. Med pyridoksin ble lutealfasen 13 dager første mnd, andre mnd ble jeg gravid). Anonymkode: c0828...232 Evt kan gynekolog gi progesterontilskudd, da det ofte er lavt progesteron som gir korte lutealfaser. Lurt å ta kontakt med gynekolog ja Anonymkode: 13fc3...549 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #7 Skrevet 6. november 2017 Jeg tar trio-B hver dag pga lavt b 12. Jeg har bestillt time hos Hausken i Bergen. Anonymkode: bf36b...cab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå