Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt sånne praksisplasser, hos en eller annen bedrift? Får man samme lønn som alle andre ansatte i bedriften, eller dekker NAV alt av lønn og utgifter? 

Jeg har aldri vært gjennom noe slikt selv, jå jeg er litt nysgerrig på hvordan dette egentlig foregår. Jeg har en bekjent som har forsøkt sånne prsksisplasser (hos fleire forskjellige bedrifter) og hun påstår at bedriftene  utelukkende har slike praksisplasser fordi slike "ansatte" er en del billigere for bedriften. Så ifølge henne er dette utelukkende  negativt for den personen son forsøker å finne seg en mer permanent arbeidsplass, ettersom slike "ansatte" blir viss nok bare blir midlertidig ansatt for en kortere eller lengre periode.   

Men dersom man får sånn praksisplass og skal arbeide i ett visst antall uker eller måneder. Kan arbeidsplassen si opp disse praksis-ansatte uten noen som helst begrunnelse, eller MÅ bedriften faktisk ansette dem etter en viss tid? Dersom en bedrift av en eller annen grunn ikke liker den som arbeider i praksis, kan de stadig bytte ut disse ansatte med andre som også arbeider praksis? Eller skal bedriften få en form for "karsntene" slik at de ikke kan utnytte muligheten for stadig nye ansatte som arbeider i praksis? 

Anonymkode: c8c0d...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du arbeidstrening? 

Isåfall er det NAV som betaler. Det er ikke nødvendigvis meningen at du skal bli ansatt i den aktuelle bedriften, men heller at du skal få en relevant referanse, litt mer på CVen og litt trening. Det er det NAV som betaler, og du har langt mindre lønn enn de vanlige arbeiderne. Lønnen gjennom dette er 365,- per dag (skattefritt). Du får også kun betalt for de dagene du er på jobb, så 5 dager i uken :)

Du er ikke ansatt i bedriften når du er på arbeidspraksis :) 

Skrevet

Da jeg var arbeidsledig og gikk på dagpenger var jeg i praksis i et par forskjellige bedrifter.  Det første stedet jobbet jeg i seks uker og det andre stedet endte jeg opp med å være seks måneder (først tre måneder, som ble forlenget med tre nye måneder).  Jeg fikk opplæring og gjorde arbeidsoppgaver på lik linje med kollegene mine, på det siste stedet fikk jeg t.o.m. jobbmobil  og laptop(brukte dem bare på jobb), epostadresse og visittkort (jobbet som selger og hadde mye kontakt med både kunder og leverandører).   

Jeg var ikke ansatt i bedriftene og fikk ikke lønn fra dem, jeg fikk dagpenger og hadde nok betydelig lavere inntekt enn de jeg jobbet sammen med.  For meg var motivasjonen å komme ut i arbeidslivet igjen; å ha noe å gå til, være del av et fellesskap, fylle noe av hullet på CV'en etc.  Jeg ble ikke forespeilet mulighet for ansettelse på noen av arbeidsplassene.  På stedet jeg var seks måneder hadde jeg et sterkt håp fordi jeg ble inkludert og fikk en del ansvar etterhvert, men etter seks måneder var det slutt.  De hadde ikke rom for å ansette noen på det tidspunktet.  Fire måneder senere ringte sjefen meg og spurte om jeg var interessert i jobb, men da hadde jeg allerede skaffet meg jobb i en tilsvarende bedrift (mye takket være praksisen jeg nylig hadde vært ute i).

Anonymkode: ca75e...734

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var arbeidsledig og gikk på dagpenger var jeg i praksis i et par forskjellige bedrifter.  Det første stedet jobbet jeg i seks uker og det andre stedet endte jeg opp med å være seks måneder (først tre måneder, som ble forlenget med tre nye måneder).  Jeg fikk opplæring og gjorde arbeidsoppgaver på lik linje med kollegene mine, på det siste stedet fikk jeg t.o.m. jobbmobil  og laptop(brukte dem bare på jobb), epostadresse og visittkort (jobbet som selger og hadde mye kontakt med både kunder og leverandører).   

Jeg var ikke ansatt i bedriftene og fikk ikke lønn fra dem, jeg fikk dagpenger og hadde nok betydelig lavere inntekt enn de jeg jobbet sammen med.  For meg var motivasjonen å komme ut i arbeidslivet igjen; å ha noe å gå til, være del av et fellesskap, fylle noe av hullet på CV'en etc.  Jeg ble ikke forespeilet mulighet for ansettelse på noen av arbeidsplassene.  På stedet jeg var seks måneder hadde jeg et sterkt håp fordi jeg ble inkludert og fikk en del ansvar etterhvert, men etter seks måneder var det slutt.  De hadde ikke rom for å ansette noen på det tidspunktet.  Fire måneder senere ringte sjefen meg og spurte om jeg var interessert i jobb, men da hadde jeg allerede skaffet meg jobb i en tilsvarende bedrift (mye takket være praksisen jeg nylig hadde vært ute i).

Anonymkode: ca75e...734

Så bedriften har rom til å ansette noen med sånn praksisplass, men det "har ikke rom" til å faktisk ansette dem? :P

Anonymkode: c8c0d...c8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...