Gå til innhold

Spørsmål om små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har ikke barn selv men jeg venter barn om ca 6 måneder. Så jeg pleier å observere hvordan andres barn spiser/drikker og hvordan de gjør andre ting. Jeg har ikke erfaring med barn derfor vil jeg lære hvordan barn er. Da er det snakk om barn fra 1 år  til 3 år

1) Er det vanskelig å la barna sitte ved spisebordet mens de skal spise? Vandrer barna dine rundt i hele leiligheten mens de har mat i hånda? Da kan det være alt fra kyllinglår , pannekake (som er oljete) sjokolade, tomat skive, appelsin, vannmelon ( altså ting som er veldig vannete og "lekker") og tute kopp med juice eller cola oppi som ikke er sølefri. 

2) Lar dere en 1.5 åring sitte oppå spise bordet mens hele familien spiser middag?  Dette barnet har spisestol også men den ble kjøpt veldig sent som gjør at barnet ikke er vant til å sitte i den. Har fra dag èn sittet på sofa når dette barnet spiser mat eller oppå spisebordet eller i mors fang.

3) Hvis dere er på restaurant/mcdonalds og barnet skal drikke melk fra tåteflaske og må ha et sted for å ligge..lar dere barnet ligge på bordet der man pleier å spise?? 

4) Lar dere barnet sykle innendørs? Spille med ball inne?

Håper noen kan svare meg :-)

Takk på forhånd :-)

Anonymkode: 4cec8...141

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Vandrer barna dine rundt i hele leiligheten mens de har mat i hånda?

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Lar dere en 1.5 åring sitte oppå spise bordet mens hele familien spiser middag?

Hvis dere er på restaurant/mcdonalds og barnet skal drikke melk fra tåteflaske og må ha et sted for å ligge..lar dere barnet ligge på bordet der man pleier å spise?? 

Lar dere barnet sykle innendørs? Spille med ball inne?

Hvor all verden tar du disse veldig konkrete eksemplene fra? Hørtes jo helt sprøtt ut.

For å svare deg, nei til alle.

Anonymkode: a6f2e...1a5

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor all verden tar du disse veldig konkrete eksemplene fra? Hørtes jo helt sprøtt ut.

For å svare deg, nei til alle.

Anonymkode: a6f2e...1a5

Jeg har venninner som har barn og  noen familiemedlemmer med barn  som er på overnattings besøk av og til.

Ts

Skrevet

1. Det kan være vanskelig til tider. Vil ikke barnet på ett spise så tar jeg ut av stolen og ned på gulvet. Etterhvert vil han bli lært at vi går først fra bordet når alle er ferdig. Han får ikke gå rundt med mat i hånda, da blir det jo bare gris.

2. Nei, barnet sitter i sin egen stol.

3. Nei, barnet får da ligge i armkroken.

4. Uteleker skal brukes ute. Vi kaster og sparker ikke ball inne men kan sitte på gulvet og sentre den forsiktig til hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Nei
Nei
Nei
Nei

Anonymkode: 54ce7...21d

• Liker 1
Skrevet

Altså, dette er da ikke normalt i hele tatt. Har de ikke hørt om oppdragelse? Og hva er greia med at en stor unge sitter på spisebordet? Har ikke ungen sittet på en stol i hele tatt før eller? 

Anonymkode: dc2c6...3cb

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, dette er da ikke normalt i hele tatt. Har de ikke hørt om oppdragelse? Og hva er greia med at en stor unge sitter på spisebordet? Har ikke ungen sittet på en stol i hele tatt før eller? 

Anonymkode: dc2c6...3cb

Jo har lært å sitte på stol. Men ikke når hun spiser. Da løper dette barnet rundt og vil ikke ha mat.  Når har det blitt en vane for dette barnet å sitte på bordet mens hun spiser eller sitte på kjøkkenbenken.

Ts

Skrevet

Nei, vår toåring får ikke gå rundt med mat i hånda. Saft, juice og cola har ingenting på en tutekopp å gjøre, så små barn trenger ikke engang drikke brus. Vår får saft og juice om han er syk, fra vanlig kopp. Han har ikke sykkel inne, men han har andre leker som sparkebiler, sprettballer osv. Litt må man tåle når man har barn. Hos oss skal alle sitte ved bordet til alle er ferdige med å spise. Så sant de ikke er babyer og skal sove. Folkeskikk må læres fra de er små, nytter ikke å begynne når de er 5.

• Liker 4
Skrevet

nei til alt bortsett fra sykling inne. Vi har hus hvor hele første etasjen bare er en stor flate, hadde digget å syklet fort på trehjulssykkel der som barn, så da lar vi minsten få gjøre det.

Anonymkode: 41043...9a1

Skrevet

For å gjøre det kort: nei til alt.

• Liker 1
Skrevet

Nei til alt. Trodde dette var ganske logisk å forstå uansett om man har barn eller ikke?

Anonymkode: e747b...b02

• Liker 1
Skrevet

Nei, med noen unntak:

Det hender en og annen gang at jeg f.eks skjærer opp frukt og setter i en skål på stuebordet. Da får gutten min på 1år gå rundt å knaske på en pærebit, men han får ikke gå ut av stua med den. Noen ganger får han også en liten vaffelbit å gnafle på mens jeg steker vafler. Men hovedregelen er jo at vi spiser ved spisebordet. Jeg kan også sette en kopp med vann ved siden av frukten. Ja han klasser innimellom, men det holder vi jo på å lære av han, og om han søler litt vann synes jeg ikke det er så farlig.

Han får også lov til å trille og å sparke ball inne. Bruker ofte å trille fram og tilbake sammen med han. Han får dog ikke lov til å kaste den vilt rundt.

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har ikke barn selv men jeg venter barn om ca 6 måneder. Så jeg pleier å observere hvordan andres barn spiser/drikker og hvordan de gjør andre ting. Jeg har ikke erfaring med barn derfor vil jeg lære hvordan barn er. Da er det snakk om barn fra 1 år  til 3 år

1) Er det vanskelig å la barna sitte ved spisebordet mens de skal spise? Vandrer barna dine rundt i hele leiligheten mens de har mat i hånda? Da kan det være alt fra kyllinglår , pannekake (som er oljete) sjokolade, tomat skive, appelsin, vannmelon ( altså ting som er veldig vannete og "lekker") og tute kopp med juice eller cola oppi som ikke er sølefri. 

2) Lar dere en 1.5 åring sitte oppå spise bordet mens hele familien spiser middag?  Dette barnet har spisestol også men den ble kjøpt veldig sent som gjør at barnet ikke er vant til å sitte i den. Har fra dag èn sittet på sofa når dette barnet spiser mat eller oppå spisebordet eller i mors fang.

3) Hvis dere er på restaurant/mcdonalds og barnet skal drikke melk fra tåteflaske og må ha et sted for å ligge..lar dere barnet ligge på bordet der man pleier å spise?? 

Har ei på 20 mnd...

1) Nei, barnet spiser som oftest i stolen sin, og ALLTID hvis det er noe grisete. Orker ikke gris overalt. Hatt fast rutine og alle måltider i stolen siden hun startet å spise selv ved 6 mnd. Så lenge det er hva barnet er vant til så er det lettere at det er slik det blir. Løper ivrig til stolen sin for å spise nå :) Hender dog det er unntak fra regelen, noen ganger koser vi oss med en kormo md bruonost på som vi spiser i stua selv om det blir smuler (gøy å koste opp etterpå), og noen ganger kommer pappan med forslag om kvelds-piknik med frukt på gulvet alle tre sammen. Gøy for de små å gjøre noe uvanlig innimellom, uten at det betyr at man får løpe rundt med mat i hånda til vanlig. Edit: Og hvada juice,brus?? Nei, vann på koppen. Aldri fått noe annet.

2) Eh, nei... hun sitter i stolen sin (tripp trapp). Men som nevnt over har hun hatt den siden før hun ble født, veldig lurt å gjøre det til en vane. Fra hun startet å ha våkentid i vår middagstid satt hun i newborn-setet og fiklet med ting og så på mens vi spiste. Så den vanen var på plass fra dag 1.

3) Aldri vært aktuelt for oss, mi tar ikke flaske. Har dog ammet mye og lenge og da ligger hun jo i armene mine. Hadde det vært flaske hadde hun også ligget i armene mine, evt sittet på fanget når større. Hørtes rart (og utrygt mtp fall?) å legge lite barn på bordet...

4) Sykkelen er ute. Den har aldri vært inne. Ball er ok inne. Den som er størst trussel for inventaret er fortsatt pappan, så han får endel tilsnakk for å ikke skyte den harde ballen hardt inne. Vesla er ikke så sterk enda heldigvis at det er noe problem. Men ball er gøy og masse lek og fysisk aktivitet, og det finnes mange myke tryggere baller. Skal ta tak i ball-bruk den dagen det blir et problem (utover å oppdra pappan...). Men kunne like gjerne hatt regel på å ikke leke med ball inne, men barn+ball er liksom såpass vanlig, normalt og ikke minst gøy at det er ikke min store kampsak enda. Tilrettelegger for trygg bruk. Ønsker du ikke ballbruk inne er det lurt å være konsekvent på dette fra dag 1 så barnet bare er vant med at det er sånn. Hjelper nok ende en god stund, men en dag vil de opplagt også utfordre den og begynne å tenke selv ;) 

Endret av våren14
Skrevet

Har en 4-åring.

Nei, barnet får ikke spise stående/gående eller sitte på kjøkkenbordet. Hun får kun spise mens hun sitter på en stol foran et bord. Unntak for enkelte mellommåltidssnacks som bananer og rosiner.

Barnet får sykle inne fordi vi har alt på en flate og hun er forsiktig. I tillegg har vi lite sykkelmulgheter i nærområdet, så hun må lære innendørs eller på vei med fartsgrende 80 km/t.

Og i tutekopp har hun kun fått vann og melk. Hun har aldri smakt brus og får saft kun noen få ganger i året. Juice er heller ikke noe vi har hver uke. Hvem gir små barn brus i tutekopp!?!

Anonymkode: e3cfc...c3a

Skrevet

Mitt barn fikk sykle inne til å begynne med da han fikk sin første sykkel med støttehjul, 3 år gammel. Vi hadde lang stue og han syklet sakte, så det gikk helt fint. :) Og ball får han lov å bruke på rommet sitt.

Ellers nei til alt det andre. Helt uaktuelt.

Anonymkode: 12aba...065

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Nei, maten spises kun ved matbordet! Forlater barnet bordet, må også maten forlates.

2. Barnet, som alle andre, skal sitte på stolen sin.

3. Slevsagt ikke, samme regler gjelder ute som hjemme. Dersom barnet har behov for å ligge, er vogn passende å ta med seg. Evt må man ha barnet på armen sin.

4. Nei, utendørsaktiviteter holdes ute.

Aldri ha leker ved eller på bordet under måltider.

Anonymkode: 68e56...de7

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Hva slags barn og foreldre kjenner du? Dette er ikke normalt. 

Det er viktig å huske på at barn ser på deg og lærer av deg, så vil du ha et barn som sitter stille ved matbordet, så legger du vekk forstyrrelser, sitter pent selv, snakker med barnet etc. Samtidig så vet ikke små barn bedre, så lar du de sitte på bord, tulle ved bordet, og spise i sofaen, så er det dette de kjenner til, og helst vil. Lar du sitte ved bordet, og lærer de normale ting ved å bare gjøre de, så lærer de det, uten noe mukk eller trass. 

Jeg har tre barn, de får vann i stua, men de får ikke grise eller søle. da blir det tatt vekk. 1åringen får ha sin tutekopp her og der. Syns det er viktig at de har fri tilgang på drikke når de trenger det. Hender de får frukt i en skål i stua, men ellers spiser vi på kjøkkenet. De eldste er så store at de klasser ikke lengre, og vet at de må gå å vaske hendene sine. 1åringen får hjelp til dette av oss. Ville heller ikke anbefalt cola eller annen brus\juice på tåteflaske eller kopp. Det er det verste jeg ser. Er ungen for liten til glass, så er ungen for liten til slike drikker. Vann holder i massevis, og de trenger ikke vite at sånt finnes før senere. 

Jeg kjøpte tidlig tripptrapp stol, med babydel, sånn at de små kunne sitte tidlig ved bordet hos oss. Anbefaler det :) Veldig kjekt å ha de ved bordet, men armene fri til å få spist selv. Samtidig er det greit når baby får smaksprøver, og etter hvert middag med familien. Her får ikke 1åringen sitte PÅ bordet, og han har aldri prøvd en gang. For han er det normalt å sitte ved bordet. 

En armkrok eller vogn blir brukt til flasking på resturant og mcd, ikke på bordet! Hadde aldri vært i mien tanker engang. 

Sykle innendørs er ikke lov, men de har alle fått trehjulsykkel til bursdag og da fått lov å prøve den inne, men det er der og da, ikke til vanlig. 

Ball innendørs har vært lov her. Noe av lekingen med baby\småbarn er jo å trille ballen mellom dere, og kaste forsiktig på ballen. Det er lov her, men 7åringen som har begynt å sparke ganske harde baller og er blitt ganske treffsikker får ikke spille fotball inne! Eller holde på med ball generelt. Han kan fint knuse noe med uhell og det blir for vilt! men ettåringen kan, enn så lenge. :)

Anonymkode: 92616...356

Skrevet

Eneste som kan være vanskelig en periode, er å få egne barn til å sitte pent ved bordet, når de skal spise. - Jeg sier " egne barn" fordi jeg er utrolig god på å få andres barn til å sitte pent ved bordet. Har langt mindre problemer med å få 11 2,5-3,5 åringer, til å sitte pent å spise, når jeg er på jobb, enn jeg har hatt med et par av mine egne barn i den alderen.

Foreldre som kommer og ser den harmoniske stemningen ved bordet, med små knøtt, som prøver å smøre brødskiva selv og fører hyggelige samtaler, før de så avslutter med takk for maten og setter kopp og fat pent på trillevogna, , fror at vi enten har magiske kommunikasjonsevner eller at de selv gjør ett eller annet veldig galt, fordi de har det ganske kaotisk ved bordet hjemme. 

Jeg pleier å trøste dem med at så lenge de prøver lenge nok, så går det seg til på noen år og at jeg selv har sliter/ slet med å få ett barn til å sitte rolig ved bordet hjemme, mens jeg lett håndterer større grupper med barn på jobb - også om mine egne er med.

Til alt det andre, sier jeg nei, nei og atter nei.

Skrevet

Hehe, jeg sier selvsagt nei til alt. Hvis man ikke i det minste forsøker å jobbe med dette, lurer jeg på hvilke grenser disse familiene har. Alt kan ikke være fritt. Men bordvaner er noe vi stadig jobber med. Barna mine har heldigvis gitt opp å forsøke å stikke av fra bordet, men å jobbe med stemmebruk, ikke grise og lukke munnen når man spiser, er et tema ved hvert måltid.

Det ene er at jeg ikke gidder å få hele huset griset ned fordi vi har barn. Det blir av søl og rot med barn selv om man er streng på at spising kun foregår ved bordet. Det andre er at det er veldig viktig for meg at de kan oppføre seg ordentlig hos andre, så folk ikke kvier seg for å ha oss på besøk.

Skrevet

Nei til alt. Det har ikke skjedd her altså, ingen av delene. Høres ut som mangel på grensesetting i tillegg til null omtanke for dem rundt seg.

Anonymkode: 8e175...d36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...