AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Hjelp meg... Jeg får helt angst bare av å åpne boken. Jeg har boken for yrkesfag/helse og oppvekst (gikk helsefag på vgs) å det gir ingen mening. Jeg føler jeg ikke får nyttig nok info av den boken. Det er jo 6 år siden jeg hadde en eksamen sist og jeg føler meg så lost!!! Flere som skal ta skrivtlig ekgelsk eksamen nå? Har dere noen tips? Anonymkode: 48294...0e2
stan Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 Hvordan er det med engelsk utenom som fag? Jeg kjenner ikke eksamenen men du skal jo vise dine ferdigheter i språket. Jeg driver å lærer meg et annet språk og lærer mye av å skrive korte tekster. Gjerne bare enkelt setninger. Gjerne tilfeldige setninger, som jeg hører eller sier selv. Hvordan kan akkurat det uttrykkes på engelsk? Prøv å lese noe på engelsk. Jeg begynte å lese bøker jeg hadde lest før på norsk, men på engelsk. Da gjorde det ikke så mye at jeg ikke skjønte alle ordene. Tvert imot jeg lærte masse fordi jeg forstod hva ordene måtte bety. Se også om du finner tidligere års eksamener. Tror de ligger på udir. Da ser du bedre hva du trenger å forbedre deg på. Prøv å jobbe igjennom en eller flere eksamener. Da blir det tydelig hva du må jobbe med. Lykke til.
Prague Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Det lønner seg å lese engelske bøker om du har mulighet, og øve deg på å skrive. Jeg tok opp engelsk i fjor, og da var det to oppgaver, og begge var å skrive en tekst om et gitt tema. Temaet ble lagt ut på udir dagen før om jeg ikke husker feil. Og man fikk ha med hjelpemidler
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 28 minutter siden, stan skrev: Hvordan er det med engelsk utenom som fag? Jeg kjenner ikke eksamenen men du skal jo vise dine ferdigheter i språket. Jeg driver å lærer meg et annet språk og lærer mye av å skrive korte tekster. Gjerne bare enkelt setninger. Gjerne tilfeldige setninger, som jeg hører eller sier selv. Hvordan kan akkurat det uttrykkes på engelsk? Prøv å lese noe på engelsk. Jeg begynte å lese bøker jeg hadde lest før på norsk, men på engelsk. Da gjorde det ikke så mye at jeg ikke skjønte alle ordene. Tvert imot jeg lærte masse fordi jeg forstod hva ordene måtte bety. Se også om du finner tidligere års eksamener. Tror de ligger på udir. Da ser du bedre hva du trenger å forbedre deg på. Prøv å jobbe igjennom en eller flere eksamener. Da blir det tydelig hva du må jobbe med. Lykke til. Tenker du på mine kunnskaper? Jeg vil si jeg er over gjennomsnittet god i enkelsk. I forståelse og snakking. Verre med skriving og gramatikken tror jeg. Forstår engelsk godt, ser innviklede filmer uten tekst osv (ikke at det er noen super egenskap) men du skjønner sikkert poenget. men med en gang jeg får en oppgave jeg er i tvil på så får jeg helt hjerneteppe ... Så kjenner jeg gruer meg til dette. Men ja takk, det hørtes lurt ut. ja de har jeg sett på. Der ligger det masse, både oppgaver og eksempler osv. Men de er passordbeskyttet og ingen av passordene jeg får fungerte. Skolen sa det ikke var til elevene, men det står på udir at «disse oppgavene skal ikke være hemmelige for elevene, men er passordbeskyttet pga opphavsrett»... kjempe enkelt. Jeg har ikke fått noe info om eksamen føler jeg.. Det kommer vel. Det er vel ulempen med å ikke være i en klasse med en lærer som sitter på mye info. Anonymkode: 48294...0e2
stan Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker du på mine kunnskaper? Jeg vil si jeg er over gjennomsnittet god i enkelsk. I forståelse og snakking. Verre med skriving og gramatikken tror jeg. Forstår engelsk godt, ser innviklede filmer uten tekst osv (ikke at det er noen super egenskap) men du skjønner sikkert poenget. men med en gang jeg får en oppgave jeg er i tvil på så får jeg helt hjerneteppe ... Så kjenner jeg gruer meg til dette. Men ja takk, det hørtes lurt ut. ja de har jeg sett på. Der ligger det masse, både oppgaver og eksempler osv. Men de er passordbeskyttet og ingen av passordene jeg får fungerte. Skolen sa det ikke var til elevene, men det står på udir at «disse oppgavene skal ikke være hemmelige for elevene, men er passordbeskyttet pga opphavsrett»... kjempe enkelt. Jeg har ikke fått noe info om eksamen føler jeg.. Det kommer vel. Det er vel ulempen med å ikke være i en klasse med en lærer som sitter på mye info. Anonymkode: 48294...0e2 Søk litt på nettet, det ligger tidligere oppgaver forskjellige steder i tillegg til udir. Prøv å skrive korte tekster. Det er tungt til å begynne med. Men blir lettere etterhvert. Er det lenge til eksamen?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 13 minutter siden, stan skrev: Søk litt på nettet, det ligger tidligere oppgaver forskjellige steder i tillegg til udir. Prøv å skrive korte tekster. Det er tungt til å begynne med. Men blir lettere etterhvert. Er det lenge til eksamen? Takk skal sjekke opp! 16 november Anonymkode: 48294...0e2
stan Skrevet 5. november 2017 #7 Skrevet 5. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk skal sjekke opp! 16 november Anonymkode: 48294...0e2 Jeg fant ihvertfall dette http://nelfo-oslo.no/l_rlingesider/tidligere_eksamensoppgaver/?m=Mobile Litt dårlig nett her, jeg sitter i en drosje midt i Beijing. Skal se hva jeg finner når jeg er hjemme i kveld.
stan Skrevet 5. november 2017 #8 Skrevet 5. november 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk skal sjekke opp! 16 november Anonymkode: 48294...0e2 Ta kontakt med privatistkontoret eller en skole så kan de hjelpe deg med eksamensoppgavene som ligger på udir. Passordet skiftes fra tid til annen. Det er meningen at oppgavene skal være tilgjengelige for privatister.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #9 Skrevet 5. november 2017 Når jeg skal skrive noe på engelsk, "tenkeskriver" jeg først. Da havner det noen norske ord i kladden. Etterpå renskriver jeg. Slår opp i ordbok for å oversette ord jeg er usikker på, og sjekker grammatikken. Lag deg en grammatikk-bok hvor du skriver regler og eksempler. Løs grammatikkoppgaver på nett. Å skrive kladd og komme frem til svar på oppgaven trenger ikke gjøres på perfekt engelsk. Kladden din og notater skal jo ikke bli vurdert. Språket går du over og retter helt til slutt. Anonymkode: 8ecd7...1d1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #10 Skrevet 15. november 2017 På 5.11.2017 den 14.50, stan skrev: Ta kontakt med privatistkontoret eller en skole så kan de hjelpe deg med eksamensoppgavene som ligger på udir. Passordet skiftes fra tid til annen. Det er meningen at oppgavene skal være tilgjengelige for privatister. tusen takk for hjelpen. Har ikke fått svart før nå. Veldig snilt men ja det stemmer. Jeg fikk passordet. Fått forberedelsesdelen idag. Emne er « Living in English-speaking countries» Kan bli spennende! På 5.11.2017 den 18.04, AnonymBruker skrev: Når jeg skal skrive noe på engelsk, "tenkeskriver" jeg først. Da havner det noen norske ord i kladden. Etterpå renskriver jeg. Slår opp i ordbok for å oversette ord jeg er usikker på, og sjekker grammatikken. Lag deg en grammatikk-bok hvor du skriver regler og eksempler. Løs grammatikkoppgaver på nett. Å skrive kladd og komme frem til svar på oppgaven trenger ikke gjøres på perfekt engelsk. Kladden din og notater skal jo ikke bli vurdert. Språket går du over og retter helt til slutt. Anonymkode: 8ecd7...1d1 Takk det er akkurat slik jeg å gjør. Formulerer meg mye bedre på halvveis norsk først for deretter å oversette/renskrive! Anonymkode: 48294...0e2
stan Skrevet 15. november 2017 #11 Skrevet 15. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: tusen takk for hjelpen. Har ikke fått svart før nå. Veldig snilt men ja det stemmer. Jeg fikk passordet. Fått forberedelsesdelen idag. Emne er « Living in English-speaking countries» Kan bli spennende! Takk det er akkurat slik jeg å gjør. Formulerer meg mye bedre på halvveis norsk først for deretter å oversette/renskrive! Anonymkode: 48294...0e2 Lykke til med eksamen! Selv har jeg tre dager med kinesisk eksamen. Ferdig med en, to igjen. Ganske fornøyd, kjempe lei. Gleder meg til helga
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #12 Skrevet 15. november 2017 8 timer siden, stan skrev: Lykke til med eksamen! Selv har jeg tre dager med kinesisk eksamen. Ferdig med en, to igjen. Ganske fornøyd, kjempe lei. Gleder meg til helga du er gal!!! Masse lykke til selv! Anonymkode: 48294...0e2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #13 Skrevet 15. november 2017 Hmm... Jeg fikk toppkarakter i engelsk på VGS og jeg kan ikke huske å ha åpnet boken engang. Personlig ville jeg ha fokusert på å lese bøker, oppgaveskriving, øve deg på å snakke engelsk og å sette deg inn i de temaene som kompetansemålene dekker (dette er ikke så omfattende i seg selv). Jeg ville ikke ha brukt en engelskbok som er laget for faget, men heller gjort egen research. Det er langt mindre kjedelig, og i tillegg kan det være mer nyttig også, særlig på aktuelle temaer. Når det gjelder skriftlig eksamen bør du velge etter sjanger først. Deretter tema. Anonymkode: d51f4...f04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå