Banankaka04 Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Hei, alle sammen! (: Jeg har en trettenåring i hus (jente), som så og si alltid har sjampo/balsam i håret etter å ha dusjet. Hun har kjempetykt hår, så jeg skjønner jo på en måte at det med å skylle ut sjampoen kan bli en liten «utfordring» for henne. Hun bruker ikke for mye sjampo, men heller for lite. Hun er nok veldig redd for at sjamporester skal bli sittende igjen i håret hennes! Det verste er at håret hennes faktisk ser verre ut ETTER å ha vasket det.. Så om det er noen her inne som kanskje har noen erfaringer/tips rundt dette, så setter jeg veldig stor pris på det! Jeg skjønner at jenta mi blir frustrert.... Takk på forhånd! (:
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 Hun bør skylle håret godt først, sp ta shampo i håndflata og massere til skum. Masser shampo godt inn i håret. Skylle grundig i lunkrnt vann. Dra skummet ut av hårer med hendene. Gjenta. Så balsam, men kun i tuppene. Skyll godt ut. Avslutt med kaldt vann. Gre hårey når det er tørt. Anonymkode: 8d1f7...ea2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Hvordan er vanntrykket i dusjen deres? Med tykt hår er man faktisk avhengig av et vist trykk for å få skylt håret skikkelig. Hvis trykket er dårlig kan dere installere et dusjhode som øker trykket. Disse er gjerne mindre behagelige siden de konsentrerer strålen, men i det minste blir håret rent. Det er heller ikke sikkert hun vet helt hvordan hun skal vaske tykt hår. Det tok meg et par år å mestre det, og jeg har en mor med samme hår. Når jeg vasker håret starter jeg med å gjøre det vått. Så tar jeg litt sjampo og masserer inn i hodebunnen. Dette skyller jeg ut nesten med en gang. Hjemme skyller jeg ut ved å bare stå under dusjhodet (som er plassert ganske høyt), men noen steder må jeg føre dusjhodet rundt for å få skylt hele hodet. Så tar jeg litt mer sjampo og masserer dette inn. Nå skal det skumme. Hvis det ikke skummer gjentar jeg en tredje gang, og vurderer om jeg bør bytte merke. Denne gangen lar jeg sjampoen få virke et par minutter før jeg skyller. Jeg skyller ganske grundig denne gangen, slik at jeg ikke lener kjenner at det er rester i hodebunnen. Så tar jeg litt balsam og har i lengdene. Balsam skal ikke i hår som er mindre enn 10 cm fra hodebunnen, da blir håret mye lettere fett. Balsamen lar jeg virke i mange minutter. Mens balsamen virker vasker jeg resten av kroppen og barberer legger. Når jeg skal skylle ut balsamen lener jeg meg fram slik at jeg skyller fra nakken og framover. Dette gjør at eventuelle rester av sjampo i nakken og bak ørene blir skylt ut. Til slutt lener jeg meg enda lengre fram slik at håret ikke er i berøring med kroppen, og skrur om til kaldt vann. Dette roer ned hodebunnen og hjelper både på fett hår og flass. Når jeg ikke hæler mer isvann skrur jeg av, klemmer forsiktig vann ut av håret og pakker det inn i en håndduk. Det tar tid å vaske tykt hår, så det er viktig å ikke ha hastverk. Jeg liker å høre på musikk mens jeg dusjer, det får tiden til å gå mye raskere. Anonymkode: 5510b...8d1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Jeg har også opplevd at håret kan se værre ut/se fett ut etter vask. Det virker som at enkelte shampoer etterlater et slags fettlag eller et belegg som legger seg på håret ved hodebunnen. Håret kjennes kanskje litt seigt ut når jeg skyller ut shampoen, og så ser det fett ut når det tørker. Får det av shampoer med marokkansk olje og Kerestase Nutritive Bain 2. Billige eller dyre shampoer, ingen forskjell. (Nå leser jeg at Kerestase Nutritive Bain 2 skal etterlate et lipid som "danner en hinne på hårets overflate for å forbedre den naturlige oljeproduksjonen." Så da høres det kanskje ikke så merkelig ut allikevel... Funka bare ikke helt som planlagt for meg.) Har dere forsøkt å bytte shampo? Anonymkode: f4a1f...139
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Hvis hun har veldig tykt hår må hun vaske det to ganger med masse shampo, mye mer enn hva som er vanlig. Det beste er å vaske håret først, ha i litt balsam i tuppene om hun trenger det og så vaske kropp osv før balsamen skylles ut. Anonymkode: 8b232...59c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 Tips fra frisører som er dyktige sier at man ikke trenger balsam mer enn en gang i uken. Anonymkode: 4f922...854
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #7 Skrevet 5. november 2017 Bytt shampo. Litt såperester skal ikke ha noe å si. Anonymkode: 0c7b3...156
Sugar&Spice Skrevet 5. november 2017 #8 Skrevet 5. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tips fra frisører som er dyktige sier at man ikke trenger balsam mer enn en gang i uken. Anonymkode: 4f922...854 Det kommer selvfølgelig helt an på håret du skal vaske.... Dyktige frisører gir tips til det individuelle håret som skal vaskes, ikke et generelt tips til alle... Jeg feks må bruke balsam oftere, mens noen andre trenger det nesten ikke i det hele tatt. Dette er rett og slett induviduelt. Til TS: Å ha langt tykt hår er en pain in the ass. Jeg bruker 15 minutter i dusjen kun på hårvasken... Jeg deler håret opp i to deler og vasker begge delene to ganger, ovenfra og under. Først med bare litt shampoo for å få ut eventuelle stylingrester og fjerne det verste fettet, og så runde to rengjør selve håret og hodebunnen. Jeg skyller både fra toppen og jeg står med hodet fremoverlent, sørger for at absolutt alle rester er ute av håret. Det aller viktigste er at det er godt trykk i dusjen, og at man bruker en shampoo som passer håret hennes og hodebunnen hennes. Gå til en frisør og spør - og kjøp frisørshampoo. Bytt mellom to forskjellige shampooer slik at håret får litt variasjon og prøv å ikke vaske det for ofte. La gjerne være hvis man bare skal være hjemme, liksom. Og ja: i 20 år har jeg elsket håret mitt, og jeg syns det er såå fint med langt tykt hår. Men nå vurderer jeg å klippe det simpelthen fordi vaskeprosessen er et rent (pun intended) helvete.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #9 Skrevet 5. november 2017 Jeg har også veldig tykt hår, det må behandles på en annen måte enn tynnere hår. Først er det viktig å faktisk bruke nok shampo, ikke mengder, men nok. Og vask det to ganger. Skyllingen tar tid og den tiden må man bruke. Balsam skal kun brukes fra under ørene og ned, altså ikke i nærheten av hodebunnen, da ser håret fort fett ut. På meg så hjalp det mye å bruke produkter uten silikon, silikon gjør ikke noe bra for håret, men finnes i veldig mange produkter. Når man slutter med det så tok det nesten to mnd før håret mitt så fint ut. Da ble det mye mer krøllete og mindre frusete. Anonymkode: f33a5...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #10 Skrevet 5. november 2017 5 timer siden, Banankaka04 skrev: Hei, alle sammen! (: Jeg har en trettenåring i hus (jente), som så og si alltid har sjampo/balsam i håret etter å ha dusjet. Hun har kjempetykt hår, så jeg skjønner jo på en måte at det med å skylle ut sjampoen kan bli en liten «utfordring» for henne. Hun bruker ikke for mye sjampo, men heller for lite. Hun er nok veldig redd for at sjamporester skal bli sittende igjen i håret hennes! Det verste er at håret hennes faktisk ser verre ut ETTER å ha vasket det.. Så om det er noen her inne som kanskje har noen erfaringer/tips rundt dette, så setter jeg veldig stor pris på det! Jeg skjønner at jenta mi blir frustrert.... Takk på forhånd! (: Altså, det første dere må vurdere er jo dette: har dere kjøpt inn shampoo og balsam som klarer å vaske håret hennes? Ikke alle shampooer passer alle hårtyper, og om shampooen ikke evner vaske håret hennes så hjelper ingen teknikk i verden - barnet vil ha fett hår etter vask. så: 1. Kjøp inn 2-4 ordentlige shampooer egnet til hennes hårtype. Jeg er usikker på om du mener hun har fyldig hår (mange hårstrå) eller tykt hår (at hårstråene i seg selv er tykke) men uansett må både type hår og type hodebunn hensyntas vend kjøp av shampoo. Hun må uansett som de fleste av oss rotere mellom 2-3 typer for å få håret rent over tid, så la henne teste ut en håndfull først som sist. 2. Lær henne å vaske håret. Hun må først shamponere hodebunn til skum, for så å vaske resten av håret uten å løfte det fra sin naturlige posisjon og uten at det behøver skumme (altså såpe inn og skylle ut håret mens det henger ned langs ryggen). Så må hun kjenne: er håret rent? Dersom ikke må hun til med shampoo nr 2 og ny runde. Anonymkode: ae87f...f3f
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #11 Skrevet 5. november 2017 Ville bedt henne prøve med balsam og gitt henne en hårbørste i plast som hun kan ha stående i dusjen. Hvis hun grer ut håret med balsam under dusjstrålen er det lettere å få ut både shamporester og balsam. Anonymkode: cdf51...0b5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #12 Skrevet 5. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tips fra frisører som er dyktige sier at man ikke trenger balsam mer enn en gang i uken. Anonymkode: 4f922...854 Dyktige frisører skjønner at det er forskjell på hårtyper og gir dermed ikke sånne råd som om det fungerer på alle jeg MÅ bruke balsam hver gang, ellers blir håret så tuggete og jævlig at jeg river ut halvparten av håret når jeg forsøker å børste det (om det er tørr eller vått spiller ingen rolle). Anonymkode: 13de0...6a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå