Gå til innhold

Å stimulere sin egen tarm...

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant ja.... Er vel mest tilfeldigheter. Tror ikke d var pga finger... men at jeg følte for å bruke den pga treg avføring. Sistnevnte over tid kan kanskje disponere? Jeg hadde visst polypper som kan bli til slikt. Kanskje de sperrer passasjen. Spis fiberrikt, få i deg nok vann og mosjoner. Hjelper ikke det, legetime. Rectoskopi og coloskopi.

Anonymkode: f019a...f04

Ok, skjønner. Vet ikke om jeg vi si at jeg har treg avføring. Den er vel kanskje det siden jeg har problemer med å få tømt meg hvis jeg ikke bruker fingeren? Men noen ganger, særlig etter få minutter fysisk aktivitet, kommer det av seg selv. Kommer også ofte fortere av f.eks. kaffe. Men jeg sverger ofte til fingeren da jeg har en jobb hvor jeg er opptatt hele dagen fra kl. 7-16/17, og hvis avføringen ikke vil komme av seg selv før dette (og jeg tydelig kjenner noe vil ut), bruker jeg fingeren for å slippe å plages med dette gjennom hele arbeidsdagen. Har ikke mulighet til å sitte lenge på do og trykke når jeg er på jobb. I tillegg bruker jeg ofte fingeren før f.eks. trening, særlig hvis jeg skal ut på tur og ikke har toalett i nærheten (treningssenter blir jo noe annet). 

Anonymkode: f1663...a85

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "tomme hemorider" eller marrisker? Er dette noe jeg kan ha, eller får man symptomer på det? Er det farlig? 

Tviler på at du har det uten å vite om det. En hemoroide er visstnok blodårer som har "kollapset" litt, og de er ofte blodfylte og kan være svært smertefulle. Siden mine er tomme for blod, er det som små hudfolder (jeg har to)/kuler rundt endetarmsåpningen. Symptomene er nok at det kommer kuler/hudfolder der det ikke har vært det før. Er helt ufarlig, men kan føre til plager med smerter hos noen. Hos meg er det kun vondt dersom jeg sliter med hard avføring(sliter mye med det i mine graviditeter blant annet), fordi de blir utsatt for mye press. Kan begynne å blø litt og bli ømme( og dermed bli vanskelig å holde rent og bli mer sårt). Har blitt undersøkt av lege og det er mulig å fjerne disse kirurgisk eller med strikk hos lege(kneble av blodgjennomstrømning helt slik at de faller av), men tilbakekomst er svært vanlig. Og tørr ikke risikere at de blir større eller verre. Min største er på str med en rosin. Du trenger nok ikke bekymre deg for dette, men tenkte å nevne det da det ble hevdet lenger opp i tråden at folk har analsex uten å bli skadet. 

Anonymkode: abf5a...9ac

Hos spedbarn så blir man frarådet og putte inn et termometer i rumpa kun for å få de til å få ut avføringen, fordi det blir en vane/uvane og de vil slite med å få ut avføringen på naturlig vis senere. Det er jo det samme du har gjort her. 

Du må nok slutte om du skal få avføringen til å komme på en naturlig måte. Men det er mulig du må bruke et slags avføringsmiddel i starten. Dette må du snakke med legen din om, selv om jeg forstår at det ikke er det morsomste. 

Anonymkode: 4098f...db7

• Liker 1

Første jeg tenkte på var Gastroparese. Noe du kan få etter flere år med spiseforstyrrelse. Kort fortalt så vil det si at kroppen har blitt ødelagt av spiseforstyrrelsen. Mage og tarm er ikke i stand til å ta seg av mat på en normal måte. Slik at du får treg mage, i verste fall blokkeringer i mage/tarm. Symptomer er: kvalme og oppkast, magesmerter, tidlig metthetsfølelse, oppfylthet etter måltider eller oppblåst mage.

Anonymkode: e4d2c...649

• Liker 1

1) Du får IKKE endetarmskreft av å putte fingeren i baken!
2) Dette er nok en uvane du har lagt deg til, i og med at du forventer at du skal kunne tømme magen "på kommando" og regelmessig når du i ditt hode vil at du skal bæsje.
3) Det er ikke nødvendig å ha avføring flere ganger for dag. Ergo har du bæsjet om morgenen, så trenger du ikke styre med dette flere ganger denne dagen. Hvis du i ditt hode kan begynne med denne "regelen", så vil du gradvis kunne venne deg av denne uvanen. Altså kun en gang for dag.
4) Du kan også stimulere til trykketrang ved å stryke en finger rundt endetarmsåpningen uten å putte den inn. Etterhvert kan du prøve å endre mønsteret til å gjøre dette i stedet for å bruke fingeren inni rektum.

Anonymkode: f547f...3c3

• Liker 2

Nå er det jo forskjellige leger på nett, hva med å stille spørsmål på en slik side?

For meg som ikke er lege så tenker jeg at det du driver med kan være uheldig for tarmen, om ikke nå så senere når du blir eldre, etter fødsel osv. For inntrykket mitt av det du beskriver er det at du ikke bruker musklaturen din.

Men igjen, spør en lege. Er det ikke Lommelegen.no e.l. det heter?

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en gang om ei som hadde livmorfremfall, som måtte gjøre dette for å få ut avføring.

Anonymkode: 90060...d6e

Livmorfremfall?? 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Husk at hvis du prøver dette, må du kontakte lege for hjelp dersom du ikke har avføring i det hele tatt på 3-4 dager. Når det nærmer seg en uke uten avføring, er det rett og slett farlig!
2) Ta opp dette med fatlegen uansett.

Anonymkode: a59fc...8f2

Eh dette er feil. Det er ikke farlig å gå 3-4 dager uten avføring. Noen har det helt naturlig sjeldnere. En del går bare en gang i uken, og det er normalt for dem. Andre går hver dag. 

Men ts bør ta dette opp med legen ja.

Anonymkode: 69b2a...a2d

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,
Vennlig hilsen
lillesky (mod)

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...