AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Dette er et ganske rart og flaut tema/spørsmål, men jeg håper noen kan svare meg. Jeg er 23 år gammel jente. I flere år har jeg stimulert min egen tarm for å få avføring. Dette begynte da jeg tidligere slet med spiseforstyrrelser, og jeg brukte metoden som en måte å tømme meg på. De siste 2-3 årene har jeg gjort det egentlig kun av vane (er ikke spiseforstyrret lengre), og jeg føler ikke jeg får nødvendig avføring ut hvis jeg ikke bruker finger-metoden. Det handler altså om å stikke en finger opp "der bak", og bevege litt fram og tilbake. Det er forskjellig hvor lenge jeg må gjøre det for at avføringen jeg kjenner vil ut, kommer. Gjør dette flere ganger daglig. Men jeg lurer på: Er dette farlig? Har jo gjort det i flere år, og ikke merket noen konsekvenser av det. Føler jo det er blitt en nødvendighet siden avføringen ellers ikke vil komme (har prøvd å la være å stikke fingeren oppi, men da får jeg ikke ut det som tydelig SKAL ut). Lurer liksom på om dette kan føre til senkomplikasjoner? Er jo livredd for å disponere for kreft eller andre sykdommer, eller at musklene der nede skal miste funksjonen sin helt. Blir kjempeglad hvis noen kan svare meg ordentlig og seriøst, til tross for ekkelt dette er og hvor rare spørsmål jeg stiller. Anonymkode: f1663...a85
PepsiMax Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 Min første tanke er at du kan skade lukkemusklen, men jeg vet ikke. Høres uansett ikke ut som en god idè. Har du prøvd å la være å gjøre dette over litt tid? 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Du? Det er IKKE noe du skal skamme deg over. Men dette er seriøst noe jeg ville spurt en lege om. Dette er ingenting (som i skamfullt) for en lege. Derimot kan det være at legen vet så langt mye bedre om det er farlig og om det er noe som du burde kontrollere i så tilfelle (gjøres hos en spesialist hvis det må sjekkes, ikke hos legen). Men igjen, ikke noe å skamme seg over. Litt flaut fordi du ikke er vant med å prate om kropp eller at folk har slike problemer som du har. Men ingenting å skamme seg over! Anonymkode: cb771...042 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 1 minutt siden, PepsiMax skrev: Min første tanke er at du kan skade lukkemusklen, men jeg vet ikke. Høres uansett ikke ut som en god idè. Har du prøvd å la være å gjøre dette over litt tid? Skade hvordan da? Har ikke merket noen skade av dette til tross for flere år, men kanskje den kan være skadet uten at jeg legger merke til det, eller kan bli merkbart skadet innen kort tid? Ja, jeg har prøvd over flere dager. Men da får jeg rett og slett ikke ut avføringen (selv om jeg virkelig kjenner at den vil ut). Selv om jeg da gikk på toalettet og prøvde å få det ut på naturlig måte, ville det aldri komme. Det vil først komme når jeg f.eks. trener, og det er jo veldig slitsomt å føle seg helt full innvending uten å få noe som helst ut, og må avbryte hver eneste treningsøkt etter 10 minutter fordi jeg må på do. Det påvirker også appetitten min. Når jeg ikke får ut avføringen greier jeg heller ikke å spise skikkelig i løpet av den dagen, siden jeg føler meg så "full". Anonymkode: f1663...a85
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skade hvordan da? Har ikke merket noen skade av dette til tross for flere år, men kanskje den kan være skadet uten at jeg legger merke til det, eller kan bli merkbart skadet innen kort tid? Ja, jeg har prøvd over flere dager. Men da får jeg rett og slett ikke ut avføringen (selv om jeg virkelig kjenner at den vil ut). Selv om jeg da gikk på toalettet og prøvde å få det ut på naturlig måte, ville det aldri komme. Det vil først komme når jeg f.eks. trener, og det er jo veldig slitsomt å føle seg helt full innvending uten å få noe som helst ut, og må avbryte hver eneste treningsøkt etter 10 minutter fordi jeg må på do. Det påvirker også appetitten min. Når jeg ikke får ut avføringen greier jeg heller ikke å spise skikkelig i løpet av den dagen, siden jeg føler meg så "full". Anonymkode: f1663...a85 Kan du endre kostholdet, og også snakke med din fastlege om dette? Anonymkode: a59fc...8f2 1
Gjest Coolaid Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 Kan dette være psykisk betinget? Altså at du tror selv at dette er den eneste måten å få ut avføring på, eller at du har lagt deg til en vane? Kanskje du skal slutte med det over en lang periode og se om det kommer naturlig. Dersom ikke og du får problemer så kontakt lege.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #7 Skrevet 5. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skade hvordan da? Har ikke merket noen skade av dette til tross for flere år, men kanskje den kan være skadet uten at jeg legger merke til det, eller kan bli merkbart skadet innen kort tid? Ja, jeg har prøvd over flere dager. Men da får jeg rett og slett ikke ut avføringen (selv om jeg virkelig kjenner at den vil ut). Selv om jeg da gikk på toalettet og prøvde å få det ut på naturlig måte, ville det aldri komme. Det vil først komme når jeg f.eks. trener, og det er jo veldig slitsomt å føle seg helt full innvending uten å få noe som helst ut, og må avbryte hver eneste treningsøkt etter 10 minutter fordi jeg må på do. Det påvirker også appetitten min. Når jeg ikke får ut avføringen greier jeg heller ikke å spise skikkelig i løpet av den dagen, siden jeg føler meg så "full". Anonymkode: f1663...a85 Har du hard avføring? Jeg ville uansett tatt opp dette med fastlegen. Med tanke på mennesker som har analsex uten å få skader, så tviler jeg på at det du gjør kan skade lukkemuskelen. Men det er viktig å snakke med lege om dette, da det er viktig at fordøyelsen virker som den skal, og det er viktig å ta opp dette med lege, i tilfelle det er bakenforliggende årsaker til ditt problem, som bør behandles. Anonymkode: a59fc...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #8 Skrevet 5. november 2017 2 minutter siden, Coolaid skrev: Kan dette være psykisk betinget? Altså at du tror selv at dette er den eneste måten å få ut avføring på, eller at du har lagt deg til en vane? Kanskje du skal slutte med det over en lang periode og se om det kommer naturlig. Dersom ikke og du får problemer så kontakt lege. Ja, årsaken til at jeg fortsatt gjør det nå som jeg ikke er spiseforstyrret lengre, er jo fordi det er blitt en vane. Jeg føler jeg ikke får tømt meg på naturlig måte, selv om jeg har prøvd. Det er jo en mulighet å prøve å slutte, og ikke begynne igjen selv om jeg opplever det som jeg har opplevd tidligere da jeg prøvde å slutte. Konsekvensen blir jo at jeg ikke får til å leve livet normalt siden jeg ikke får ut avføringen når den skal ut. Dette påvirker humøret og funksjonen min. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du endre kostholdet, og også snakke med din fastlege om dette? Anonymkode: a59fc...8f2 Jeg tror ikke kostholdet er årsaken. Spiser veldig variert, og er sikker på å få i meg alt jeg skal av næringsstoffer. Anonymkode: f1663...a85
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #9 Skrevet 5. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du hard avføring? Jeg ville uansett tatt opp dette med fastlegen. Med tanke på mennesker som har analsex uten å få skader, så tviler jeg på at det du gjør kan skade lukkemuskelen. Men det er viktig å snakke med lege om dette, da det er viktig at fordøyelsen virker som den skal, og det er viktig å ta opp dette med lege, i tilfelle det er bakenforliggende årsaker til ditt problem, som bør behandles. Anonymkode: a59fc...8f2 Har ikke spesielt hard avføring, nei. Noen dager er den hardere, andre dager løsere, merker ikke noe spesielt med dette. Tror den er normal. Det har du rett i. Men jeg gjør jo dette flere ganger daglig, og (de fleste) har vel ikke analsex flere ganger daglig. Derfor blir det jo en liten forskjell. Hva tror du kan være bakenforliggende årsak, annet enn at jeg har lagt det til en vane å tømme meg på denne måten? Kan selvfølgelig prøve å snakke med lege, men vil gjerne vite litt om dette egentlig KAN være farlig (vet veldig lite om hva som disponerer for sykdommer osv.). Kan jo også prøve å slutte med dette en gang til, og se om det bedrer seg. Men ser mørkt på at hverdagen min fremover skal preges av at jeg ikke får tømt meg skikkelig. Anonymkode: f1663...a85 1
Gjest Coolaid Skrevet 5. november 2017 #10 Skrevet 5. november 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, årsaken til at jeg fortsatt gjør det nå som jeg ikke er spiseforstyrret lengre, er jo fordi det er blitt en vane. Jeg føler jeg ikke får tømt meg på naturlig måte, selv om jeg har prøvd. Det er jo en mulighet å prøve å slutte, og ikke begynne igjen selv om jeg opplever det som jeg har opplevd tidligere da jeg prøvde å slutte. Konsekvensen blir jo at jeg ikke får til å leve livet normalt siden jeg ikke får ut avføringen når den skal ut. Dette påvirker humøret og funksjonen min. Jeg tror ikke kostholdet er årsaken. Spiser veldig variert, og er sikker på å få i meg alt jeg skal av næringsstoffer. Anonymkode: f1663...a85 Kanskje det rett og slett er noe som du må gjennom? Det får ta den tiden det tar og så har du fikset problemet. Tenkt at den tiden det tar er ekstremt liten i forhold til resten av livet ditt hvor ting vil fungere normalt. Endret 5. november 2017 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #11 Skrevet 5. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, årsaken til at jeg fortsatt gjør det nå som jeg ikke er spiseforstyrret lengre, er jo fordi det er blitt en vane. Jeg føler jeg ikke får tømt meg på naturlig måte, selv om jeg har prøvd. 1)Det er jo en mulighet å prøve å slutte, og ikke begynne igjen selv om jeg opplever det som jeg har opplevd tidligere da jeg prøvde å slutte. Konsekvensen blir jo at jeg ikke får til å leve livet normalt siden jeg ikke får ut avføringen når den skal ut. Dette påvirker humøret og funksjonen min. 2)Jeg tror ikke kostholdet er årsaken. Spiser veldig variert, og er sikker på å få i meg alt jeg skal av næringsstoffer. Anonymkode: f1663...a85 1) Husk at hvis du prøver dette, må du kontakte lege for hjelp dersom du ikke har avføring i det hele tatt på 3-4 dager. Når det nærmer seg en uke uten avføring, er det rett og slett farlig! 2) Ta opp dette med fatlegen uansett. Anonymkode: a59fc...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #12 Skrevet 5. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke spesielt hard avføring, nei. Noen dager er den hardere, andre dager løsere, merker ikke noe spesielt med dette. Tror den er normal. Det har du rett i. Men jeg gjør jo dette flere ganger daglig, og (de fleste) har vel ikke analsex flere ganger daglig. Derfor blir det jo en liten forskjell. 1) Hva tror du kan være bakenforliggende årsak, annet enn at jeg har lagt det til en vane å tømme meg på denne måten? 2) Kan selvfølgelig prøve å snakke med lege, men vil gjerne vite litt om dette egentlig KAN være farlig (vet veldig lite om hva som disponerer for sykdommer osv.). Kan jo også prøve å slutte med dette en gang til, og se om det bedrer seg. Men ser mørkt på at hverdagen min fremover skal preges av at jeg ikke får tømt meg skikkelig. Anonymkode: f1663...a85 1) Jeg vet ikke. Jeg er ikke lege. Men det er viktig at du snakker med legen om det. 2) Fint at du vil snakke med lege. Jeg ville bestilt en time allerede på mandag. Anonymkode: a59fc...8f2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #13 Skrevet 5. november 2017 Det er mange som sliter med forstoppelse i vesten idag, fordi vi sitter feil på do. Vi er ment å sitte på huk, da får avføringen fri passasje, og man får tømt seg skikkelig og kjapt. https://www.squattypotty.com Anbefaler deg å teste dette, jeg har en vanlig krakk eller bruker en søppelbøtte hvis jeg er på besøk hos noen uten krakk. Har hjulpet masse på mine mageproblemer! Anonymkode: 2ec7b...f70
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #14 Skrevet 5. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Husk at hvis du prøver dette, må du kontakte lege for hjelp dersom du ikke har avføring i det hele tatt på 3-4 dager. Når det nærmer seg en uke uten avføring, er det rett og slett farlig! 2) Ta opp dette med fatlegen uansett. Anonymkode: a59fc...8f2 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Jeg vet ikke. Jeg er ikke lege. Men det er viktig at du snakker med legen om det. 2) Fint at du vil snakke med lege. Jeg ville bestilt en time allerede på mandag. Anonymkode: a59fc...8f2 Skjønner at det kan være viktig å snakke med lege, men jeg er ville til å prøve å få orden på det selv, hvis det er en mulighet. Altså tvinge meg selv til å ikke bruke fingeren, og slik "øve meg" på å få det til naturlig igjen (men kontakte lege hvis det ikke går). Men greia er at jeg vil vite om det kan være farlig å ikke snakke med lege umiddelbart, men heller prøve selv igjen først? Er dette en hastesak? Litt derfor jeg lurer på dette med komplikasjoner, risiko for sykdommer ved å stikke fingeren oppi osv. Har jo gjort dette ganske lenge, flere år. Anonymkode: f1663...a85
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #15 Skrevet 5. november 2017 Jeg gjorde sånn i mange år. Nå har jeg pose på magen pga fikk endetarmskreft.. Gå til lege og finn årsak til den trege avføringen. Anonymkode: f019a...f04
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #16 Skrevet 5. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde sånn i mange år. Nå har jeg pose på magen pga fikk endetarmskreft.. Gå til lege og finn årsak til den trege avføringen. Anonymkode: f019a...f04 Er det sant, eller sier du det bare for å skremme? Var årsaken til endetarmskreft det at du stakk fingeren opp i tarmen? Merket du at du fikk kreft etter at du gikk til legen, eller fikk du tydelige symptomer som gjorde at du oppsøkte lege? Anonymkode: f1663...a85
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #17 Skrevet 5. november 2017 Jeg forstår ikke logikken i at du skal kunne påføre deg selv sykdommer eller kreft ved å putte en finger opp i endetarmen flere ganger daglig over flere år. Hadde det vært fordi avf. var hard at du måtte gjøre dette så hadde jeg sagt at her er det den harde avføringen som er problemet. Et problem ved at du har gjort dette lenge er jo at kroppen har blitt så vant med det og at kroppen kanskje ikke kvitter seg med avføringen uten denne stimuleringen. Ville absolutt jobbet med at kroppen skal klare dette selv, slik det er naturlig. Både for din egen del og kanskje også dersom det skulle skje noe som gjorde at du ikke fikk til dette på lang tid, sikkert å sette det på kanten men... selv er lukkemuskelen min skadet etter for røff analsex. Vært slik i snart 10 år nå, men preger meg lite. Kan bli ømt og vondt ved for hard avf. Har fått det som kalles "tomme hemoroider" eller marrisker i endetarmsåpningen. Lykke til! Anonymkode: abf5a...9ac
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #18 Skrevet 5. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke logikken i at du skal kunne påføre deg selv sykdommer eller kreft ved å putte en finger opp i endetarmen flere ganger daglig over flere år. Hadde det vært fordi avf. var hard at du måtte gjøre dette så hadde jeg sagt at her er det den harde avføringen som er problemet. Et problem ved at du har gjort dette lenge er jo at kroppen har blitt så vant med det og at kroppen kanskje ikke kvitter seg med avføringen uten denne stimuleringen. Ville absolutt jobbet med at kroppen skal klare dette selv, slik det er naturlig. Både for din egen del og kanskje også dersom det skulle skje noe som gjorde at du ikke fikk til dette på lang tid, sikkert å sette det på kanten men... selv er lukkemuskelen min skadet etter for røff analsex. Vært slik i snart 10 år nå, men preger meg lite. Kan bli ømt og vondt ved for hard avf. Har fått det som kalles "tomme hemoroider" eller marrisker i endetarmsåpningen. Lykke til! Anonymkode: abf5a...9ac Hva er "tomme hemorider" eller marrisker? Er dette noe jeg kan ha, eller får man symptomer på det? Er det farlig? Anonymkode: f1663...a85
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #19 Skrevet 5. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at det kan være viktig å snakke med lege, men jeg er ville til å prøve å få orden på det selv, hvis det er en mulighet. Altså tvinge meg selv til å ikke bruke fingeren, og slik "øve meg" på å få det til naturlig igjen (men kontakte lege hvis det ikke går). Men greia er at jeg vil vite om det kan være farlig å ikke snakke med lege umiddelbart, men heller prøve selv igjen først? Er dette en hastesak? Litt derfor jeg lurer på dette med komplikasjoner, risiko for sykdommer ved å stikke fingeren oppi osv. Har jo gjort dette ganske lenge, flere år. Anonymkode: f1663...a85 Ingen her hverken kan eller har lov til å gi deg sikre svar på det du spør om. Dette må du ta opp med lege snarest mulig, slik at legen kan finne eventuell bakenforliggende årsak til ditt problem, og behandle deg med medisin/ annet dersom det er nødvendig. Ikke bekymre deg unødig, men bestill time nå på mandag slik at du får legehjelp. Anonymkode: a59fc...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #20 Skrevet 5. november 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sant, eller sier du det bare for å skremme? Var årsaken til endetarmskreft det at du stakk fingeren opp i tarmen? Merket du at du fikk kreft etter at du gikk til legen, eller fikk du tydelige symptomer som gjorde at du oppsøkte lege? Anonymkode: f1663...a85 Sant ja.... Er vel mest tilfeldigheter. Tror ikke d var pga finger... men at jeg følte for å bruke den pga treg avføring. Sistnevnte over tid kan kanskje disponere? Jeg hadde visst polypper som kan bli til slikt. Kanskje de sperrer passasjen. Spis fiberrikt, få i deg nok vann og mosjoner. Hjelper ikke det, legetime. Rectoskopi og coloskopi. Anonymkode: f019a...f04
Anbefalte innlegg