AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Jeg lurer på den praksisen man har i løpet av studiet, hvordan foregår den og hva skal man innom? Må man innom psykiatriske sykehus og behandle der? Jeg vil jobbe med pasienter som har "lettere" diagnose, og ønsker ikke jobbe med tung psykiatri. Jeg jobbet en stund på lukket avdeling for noen år siden, som miljøarbeider, og det var et forferdelig miljø der blant de ansatte. Det var rett og slett utrygt å være på jobb der, og jeg har ikke noe ønske om treffe på den gjengen der igjen. Anonymkode: 86576...691
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 På UiO skal de gjøre om på praksisordningen, slik at man ikke lenger vil ha mulighet til å påvirke hvor man blit utplassert. Noen vil derfor havne i tung psykiatri, mens andre vil jobbe med personer med lettere diagnoser. Vet ikke hvordan dette er på andre studiesteder. Det skal også nevnes at man på UiO nå står i fare for å praksisplass hos sykehusapotekene(!!!). Antall studenter har økt kraftig de siste årene, og de sliter med å finne praksisplass til alle. Anonymkode: 43d1e...c65
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Du må selvfølgelig regne med å kommer på psykiatrisk sykehus ila praksisperioden. Under utdanningen skal du lære å behandle alle typer diagnoser, ikke bare de du har lyst til. Når du er ferdig er det heller ikke sånn at du kan velge vekk pasienter du ikke vil jobbe med (med mindre du driver privat, med stor kundekrets og har råd til å være kresen), jobber du f.eks på dps må du kunne håndtere de pasientene du får tildelt, ikke bare de du syns har en gøy diagnose. Anonymkode: df794...976 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må selvfølgelig regne med å kommer på psykiatrisk sykehus ila praksisperioden. Under utdanningen skal du lære å behandle alle typer diagnoser, ikke bare de du har lyst til. Når du er ferdig er det heller ikke sånn at du kan velge vekk pasienter du ikke vil jobbe med (med mindre du driver privat, med stor kundekrets og har råd til å være kresen), jobber du f.eks på dps må du kunne håndtere de pasientene du får tildelt, ikke bare de du syns har en gøy diagnose. Anonymkode: df794...976 Ts kan selvsagt velge jobber i kommunen eller "raskere tilbake" opplegg slik at hun kun jobber med mennesker med milde til moderate depresjons- og angstplager Anonymkode: 8b58a...eca
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Takk for svar! For meg er det aktuelt med jobb i kommunen, privat praksis og el forskning/undervisning. Sykehus og akutt syke pasienter er ikke noe jeg vil jobbe med. Det trengs mange ulike typer behandlere, og jeg har en ide om hvilken type jeg ønsker jobbe som. Har endel fartstid innen helsevesenet og har en viss peiling. Det er UiB som er aktuell utdanningsinstans for meg. Jeg leser gjennom studieplanen, men finner ikke modul for praksis ved sykehusavdelinger, finner bare ved poliklinikker. Ts Anonymkode: 86576...691
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! For meg er det aktuelt med jobb i kommunen, privat praksis og el forskning/undervisning. Sykehus og akutt syke pasienter er ikke noe jeg vil jobbe med. Det trengs mange ulike typer behandlere, og jeg har en ide om hvilken type jeg ønsker jobbe som. Har endel fartstid innen helsevesenet og har en viss peiling. Det er UiB som er aktuell utdanningsinstans for meg. Jeg leser gjennom studieplanen, men finner ikke modul for praksis ved sykehusavdelinger, finner bare ved poliklinikker. Ts Anonymkode: 86576...691 Jeg kjenner flere som har studert psykologi profesjon ved UiB, og samtlige har hatt praksis på sandviken. Hva du har lyst å jobbe med er en ting, hvor du faktisk får jobb er en annen. Det er for øvrig ikke bare "lette" psykiske diagnoser i kommunen, du må regne med å forholde deg til langt mer enn angst, depresjon og fobier, men også personlighetsforstyrrelser og schizofreni i ulike former. De fleste med psykisk sykdom lever jo ikke livet på et sykehuset, men i hjemkommunen sin, og skal fungere med hjelpetilbud der. Et kjapt søk i studieplanen viser utplassering i sekundærhelsetjenesten, altså spesialisthelsetjenesten og sykehus. Anonymkode: df794...976
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #7 Skrevet 5. november 2017 Jeg er klar over at ikke alle pasienter lever livet sitt på institusjon, men det finnes mange måter å jobbe som psykolog på. Og det kan man velge selv. Ser at det er ekstern fordypningspraksis ved primær- og sekundærhelsetjenesten ja, men at man også kan søke seg til andre institusjoner utenfor Bergen, om de vurderes som godkjent. Synes det er litt negativt ladde svar som kommer her. Jeg er realistisk, men det må være lov å ha sine preferanser. Psykologer er vanlige mennesker som alle andre. Anonymkode: 86576...691
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #8 Skrevet 5. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at ikke alle pasienter lever livet sitt på institusjon, men det finnes mange måter å jobbe som psykolog på. Og det kan man velge selv. Ser at det er ekstern fordypningspraksis ved primær- og sekundærhelsetjenesten ja, men at man også kan søke seg til andre institusjoner utenfor Bergen, om de vurderes som godkjent. Synes det er litt negativt ladde svar som kommer her. Jeg er realistisk, men det må være lov å ha sine preferanser. Psykologer er vanlige mennesker som alle andre. Anonymkode: 86576...691 Absolutt, der er mange psykologer som kun jobber med lettere psykiske lidelser/vansker. Det er viktig at noen faktisk ønsker å jobbe med dette også, da jeg personlig har fått inntrykk av at mange psykologer synes lidelser som er mer alvorlige som bipolare lidelser, psykoselidelser og personlighetsforstyrrelser er mer interessant. Anonymkode: 8b58a...eca
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #9 Skrevet 5. november 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at ikke alle pasienter lever livet sitt på institusjon, men det finnes mange måter å jobbe som psykolog på. Og det kan man velge selv. Ser at det er ekstern fordypningspraksis ved primær- og sekundærhelsetjenesten ja, men at man også kan søke seg til andre institusjoner utenfor Bergen, om de vurderes som godkjent. Synes det er litt negativt ladde svar som kommer her. Jeg er realistisk, men det må være lov å ha sine preferanser. Psykologer er vanlige mennesker som alle andre. Anonymkode: 86576...691 Dette er veldig typisk i slike tråder der man gir uttrykk for at man ikke ønsker å jobbe med enkelte deler av profesjonen. Dette kommer også alltid fra personer som ikke studerer/har studert det. Tilbake til spørsmålet ditt. Ja, du kan møte på dette i utdanningen din, men jeg vil tro at dette vil være en helt annen erfaring enn din tidligere jobberfaring. Dette er et organisert opplegg, og dersom det er noe kritikkverdig med forholdene på arbeidsplassen har du noen ansvarlige på studieprogrammet som du kan ta kontakt med. Anonymkode: 0ab80...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #10 Skrevet 5. november 2017 Synes du ikke at du som fagperson trenger å vite hvordan behandling foregår i alle ledd av din profesjon? Vite hva du henviser pasienter til eller hvor pasienter kommer i fra? Jeg tenker at du burde se på praksisen som en måte å utvide begreper og forståelse på. Er jo uansett for en kort periode. Anonymkode: 30991...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #11 Skrevet 5. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du ikke at du som fagperson trenger å vite hvordan behandling foregår i alle ledd av din profesjon? Vite hva du henviser pasienter til eller hvor pasienter kommer i fra? Jeg tenker at du burde se på praksisen som en måte å utvide begreper og forståelse på. Er jo uansett for en kort periode. Anonymkode: 30991...cbd Jo det er jeg enig i. Men det er jo ikke alt man kommer innom i andre profesjonsstudier heller, selv om man i teorien skal vite om det/ha erfaring med det. Det er også varierende hvor omfattende en praksis er, noen steder har man kun observasjoner, mens man andre steder skal delta mer aktivt. Henviser psykologer pasienter til spesialisthelsetjenesten? Det trodde jeg var en legeoppgave. Å gi sin vurdering, anbefaling er en annen sak. Anonymkode: 86576...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå