AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Denne pedagogiske videoen får meg til å lure på om det ikke var bedre før, når de hadde disiplin i skolen, når barna fikk en smekk på fingrene hvis de gjorde noe galt og læreren kunne gi barna en ørefik så de lærte seg å høre etter. Hva skjedde med god gammeldags kultur som gjorde at barn lærte seg respekt og å lytte? Anonymkode: 65cd9...57e 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, nei! Anonymkode: 7df50...bb8 Disiplin og respekt var ille? Anonymkode: 65cd9...57e 4
EvaLena Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Jeg trur det var enklere å være barn tidligere. Da hadde barn respekt for voksne, noe som er totalt borte nå idag. Jeg er ikke for å jule opp unger, men å få feks straffelekser, igjensitting osv på skolen pga manglende oppførsel er jeg helt for. At foreldre kan få lov å ta sitt eget barn i armen og samtidig kjefte er jeg også for. Nå idag ser vi jo blandt annet her på kg alle de som sliter psykisk og som knapt nok har blitt myndige. Unger blir pakket inn i bobleplast opp igjennom alle år og de aner knapt hvordan det virkelige liv fungerer. De skånes for alt det vonde som skjer og uansett hva faen så er det overhysteriske mødre som ALDRI trur deres eget barn kan være en skikkelig snørrunge på feks skolen. Det skal reageres på alt som skjer og barnet sitter igjen som ett nervøst barn som knapt tør å puste i lag med andre. 22
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Jeg vokste opp med foreldre som slo meg når jeg oppførte meg dårlig. Jeg går på AAP og jeg er en av de som lett slenger dritt når jeg synes andre mennesker oppfører seg idiotisk, jeg har null respekt for andre mennesker fordi jeg ser på de som slemme idioter. Om det er en kvalitet du ønsker i flere mennesker- kjør på Anonymkode: dbdc6...e4e 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 7 minutes ago, EvaLena said: Jeg trur det var enklere å være barn tidligere. Da hadde barn respekt for voksne, noe som er totalt borte nå idag. Jeg er ikke for å jule opp unger, men å få feks straffelekser, igjensitting osv på skolen pga manglende oppførsel er jeg helt for. At foreldre kan få lov å ta sitt eget barn i armen og samtidig kjefte er jeg også for. Nå idag ser vi jo blandt annet her på kg alle de som sliter psykisk og som knapt nok har blitt myndige. Unger blir pakket inn i bobleplast opp igjennom alle år og de aner knapt hvordan det virkelige liv fungerer. De skånes for alt det vonde som skjer og uansett hva faen så er det overhysteriske mødre som ALDRI trur deres eget barn kan være en skikkelig snørrunge på feks skolen. Det skal reageres på alt som skjer og barnet sitter igjen som ett nervøst barn som knapt tør å puste i lag med andre. Tvert imot, jeg misliker og behandler andre mennesker dårlig fordi jeg selv ble behandlet dårlig. Hadde jeg blitt "pakket inn i bobleplast" hadde jeg nok ikke behandlet andre mennesker så dårlig. Mennesker der dritt, verden er dritt, du er dritt. Jeg føler sterkt hat mot deg og andre mennesker. Tror nok det er tryggere å "pakke folk i boblepolast" enn å lene seg på gamledagse metoder for avstraffelse Anonymkode: dbdc6...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #7 Skrevet 5. november 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne pedagogiske videoen får meg til å lure på om det ikke var bedre før, når de hadde disiplin i skolen, når barna fikk en smekk på fingrene hvis de gjorde noe galt og læreren kunne gi barna en ørefik så de lærte seg å høre etter. Hva skjedde med god gammeldags kultur som gjorde at barn lærte seg respekt og å lytte? Anonymkode: 65cd9...57e Uansett hva som ble gjort eller ikke gjort av fysisk avstraffelse før i tiden, så foretok ikke skolefolk eller andre med sine ord i behold og sitt vett og sin pedagogikk i orden fysisk avstraffelse. Det er personer som verbalt kommer til kort overfor andre som tyr til fysiske måter å uttrykke seg på. Nei, det var ikke bedre før, når barn gikk rundt og var redde for å bli fysisk straffet. Barn tok skade av det og ble ikke bedre mennesker av straff. Anonymkode: eaa8d...cc2 10
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #8 Skrevet 5. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tvert imot, jeg misliker og behandler andre mennesker dårlig fordi jeg selv ble behandlet dårlig. Hadde jeg blitt "pakket inn i bobleplast" hadde jeg nok ikke behandlet andre mennesker så dårlig. Mennesker der dritt, verden er dritt, du er dritt. Jeg føler sterkt hat mot deg og andre mennesker. Tror nok det er tryggere å "pakke folk i boblepolast" enn å lene seg på gamledagse metoder for avstraffelse Anonymkode: dbdc6...e4e Hva hvis du fikk lære deg å behandle folk med respekt fra du var liten da? Tror du virkelig du hadde behandlet folk dårlig i så fall? Anonymkode: 65cd9...57e 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #9 Skrevet 5. november 2017 Oppdragermetodene før i tiden kan være en av årsakene til at vi har såpass mange voksne som sliter psykisk i dag Anonymkode: add13...469 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #10 Skrevet 5. november 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Hva hvis du fikk lære deg å behandle folk med respekt fra du var liten da? Tror du virkelig du hadde behandlet folk dårlig i så fall? Anonymkode: 65cd9...57e Hva mener du med respekt? Snakker du med eller uten vold? Om jeg ble oppdratt til å se på mennesker som medmennesker man kunne ha en rasjonell samtale med når man var uenige og der man kunne snakke om problemer uten å slå hverandre, så antar jeg at jeg hadde vært en mer medgjørlig person, ja. Jeg vet hvordan min kjipe barndom påvirker meg negativt, men det betyr ikke at jeg automatisk blir snillere av de grunn. Slike ting fester seg dypt uansett hvor reflektert man er Anonymkode: dbdc6...e4e
FluffyJuggernaut Skrevet 5. november 2017 #11 Skrevet 5. november 2017 Nei, jeg tror ikke på fysisk avstraffelse. Men jeg syns man pakker barn inn i bomull fortiden, det må finnes en mellomting tenker jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #12 Skrevet 5. november 2017 3 minutter siden, Elliespelli skrev: Nei, jeg tror ikke på fysisk avstraffelse. Men jeg syns man pakker barn inn i bomull fortiden, det må finnes en mellomting tenker jeg. En mellomting? Psykisk avstraffelse? Anonymkode: 65cd9...57e
FluffyJuggernaut Skrevet 5. november 2017 #13 Skrevet 5. november 2017 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: En mellomting? Psykisk avstraffelse? Anonymkode: 65cd9...57e Nei, ikke det heller. Jeg ønsker ikke straffe barn fysisk eller psykisk på noen måte. Men nå han man så vidt snakke/irettesette andres barn om de oppfører seg dårlig. Ei venninne fortalte at hun hadde vært på kino, og barnet bak satt å sparket i setet. Hun snudde seg først til moren og spurte om hun ikke kunne snakke til sønnen sin. Men ikke fem minutter gikk før han begynte å sparke igjen og moren gjorde eller sa ingenting, og da snudde hun seg til barnet å sa at det var ikke grei oppførsel og hun kunne ikke kose seg med filmen om han satt sånn. Og moren hun ble sur på venninna mi, for hvordan våget hun å blande seg i hennes oppdragelse. Og man hører jo om og har lest om mange som har lignende opplevelser, spesielt lærere, som i mange tilfeller ikke kan irettesette eller gi konsekvenser uten at foreldrene blir harnisk. Så jeg vil ikke tilbake til den tiden der de ydmyket eller ga fysisk avstraffelse til barn. Men jeg tror det finnes en plass i midten som gir tryggere rammer en jeg har inntrykk av at det er nå. Men det kan selvfølgelig hende jeg møter meg selv i døra om jeg blir mor engang. Endret 5. november 2017 av Elliespelli 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #14 Skrevet 5. november 2017 Jeg ble fysisk avstraffet som liten og sliter med det den dag i dag. På mange områder i livet. Jeg tror ikke mine foreldre hadde gjort det, om de hadde visst hva resultatet egentlig ble. Mine barn derimot, har aldri opplevd dette. De har blitt pratet med og forklart hele veien hva som er rett og galt. Forberedt på situasjoner og gitt mentale redskaper for å håndtere situasjonene. Og i fare for å virke blærete er de usedvanlig snille, høflige og respektfulle barn med empati og omsorg for andre. De håndterer situasjoner mye bedre enn jeg gjorde i den alderen. Jeg er ikke i tvil om hva som er riktig. Å fysisk avstraffe barn er feil,- vi gjør ikke det med voksne heller, og det er grunner til det! Men det fordrer at de voksne tar oppdragerrollen på alvor og snakker med barna -lærer dem hvorfor noe er riktig og noe feil, og lærer dem å håndtere følelsesregisteret ditt når situasjoner oppstår. Det er det mange voksne ikke gjør og det er derfor mange sier barn er respektløse. Filmen orket jeg ikke se, ettersom jeg er usikker på hva den inneholder. En av senvirkningene jeg har av min egen oppdragelse. Anonymkode: 56e0d...682 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #15 Skrevet 5. november 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjedde med god gammeldags kultur som gjorde at barn lærte seg respekt og å lytte? Det som skjedde var at vi skjønte at å holde kjeft ikke er det samme som respekt eller lytting. Det var ikke bare en liten dask den gangen, hadde du dysleksi ble du vist fram og presentert for klassen som idiot, alle dine svakheter (inkludert foreldrene dine) ble brukt mot deg i plenum, taperstempelet var tydelig fra første stund. Hva er det du innbiller deg at man kan lære noen ved å slå dem? Anonymkode: c1f6d...552 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #16 Skrevet 5. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du innbiller deg at man kan lære noen ved å slå dem? Anonymkode: c1f6d...552 Tja, hvis du ser på videoen så ser du at gamle dagers pedagogikk fungerte helt utmerket den også. Den lærte barn å lytte, å følge med, å forstå, å vise respekt. Anonymkode: 65cd9...57e 3
minister-mio Skrevet 5. november 2017 #17 Skrevet 5. november 2017 Den videoen viser jo ikke fysisk avstraffelse, men gjensidig respekt mellom lærer og elev. 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #18 Skrevet 5. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne pedagogiske videoen får meg til å lure på om det ikke var bedre før, når de hadde disiplin i skolen, når barna fikk en smekk på fingrene hvis de gjorde noe galt og læreren kunne gi barna en ørefik så de lærte seg å høre etter. Hva skjedde med god gammeldags kultur som gjorde at barn lærte seg respekt og å lytte? Anonymkode: 65cd9...57e De lærte ikke respekt. De lærte frykt, redsel, smerte, sinne, ensomhet og tristhet. Grusomt. 😢😢 Anonymkode: da53b...6af 1
EvaLena Skrevet 5. november 2017 #19 Skrevet 5. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vokste opp med foreldre som slo meg når jeg oppførte meg dårlig. Jeg går på AAP og jeg er en av de som lett slenger dritt når jeg synes andre mennesker oppfører seg idiotisk, jeg har null respekt for andre mennesker fordi jeg ser på de som slemme idioter. Om det er en kvalitet du ønsker i flere mennesker- kjør på Anonymkode: dbdc6...e4e Du må jo fint kunne skjerpe deg selv da. Slutte å slenge dritt til andre, når du vet det er feil å oppføre seg sånn. At du ble slått som barn unnskylder ikke din oppførsel idag. Sorry, den duger ikke. 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #20 Skrevet 5. november 2017 Og hvorfor tror man at barn og ungdom ikke sleit psykisk før i tiden? Det er klart det var psykiske lidelser den gang også, men man visste ikke noe særlig om det. Kun hvis du var "gal" med store vanskeligheter så ble man lagt inn på disse grusomme hospitalene. Men angst, depresjon, personlighets forstyrrelser ol hadde de garantert. Hvorfor skal man slå barn, men ikke voksne egentlig? Hvis en voksen oppfører seg som en tulling, er det greit å slå? Eller holder med med å snakke til vedkommende? Anonymkode: 126cb...fa1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå