AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #1 Skrevet 4. november 2017 Hei. Har generelt slitt mye med løs mage oppigjennom, med div undersøkelser. Ikke funnet noe konkret. Men antatt irritabel tarm. Har holdt det nogenlunde i sjakk ved å unngå gluten og laktose og fungert greit noen år. I sommer oppererte jeg bort noen hemorider og måtte i den forbindelse drikke duphalac. Hadde avføring som vann i den perioden. Kuttet det ut for to mnd siden, men systemer er helt på bærtur enda. Har ekstremt løs avføring sikkert 10 ganger pr dag. Mye slim og en stank av en annrn verden. Ser vitamintabletter, mat ol komme helt ufordøyd ut, kun timer etter jeg har spist det... får intense magesmerter rett før, også må jeg bare løpe til nærmeste toalett. Begynner å bli slitsomt og må alltid vite at det er en do i nærheten. Energinivået er også på bunn. Har tatt melkesyrebakterier uten effekt. Forsøkt å ta lopramid en dag, det var helt katastrofe... venter på time hos lege, men lurer på om noen har noen råd. Blir bare værre og verre og er snart desperat... Anonymkode: 7c469...132
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 Har du prøvd å spise mindre fiber? Jeg har samme problem som deg og har en ekstremt aktiv tarm (sett den på UL- det er helt sykt) og må derfor roe ned på mat som øker peristaltikken. Grønnsaker øker peristaltikken i stor grad, så prøv å unngå dette. Om du får mindre løs avføring kan du introdusere grønnsaker noen dager i uka i kosten. Jeg spiser grønnsaker kun 1-2 ganger i uka. Tar ikke vitamintabletter og har helt fine verdier. Merk at en del frukt også er fiberrikt. Det er en grønnsak som er super for sånne som deg og meg forresten, og det er fennikel. Den roer faktisk tarmsystemet Anbefaler også peppermyntete (kjøpes i pose på helsekost som du bruker tesil på) som du blander med sitron og honning. Anonymkode: 35445...ff3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Jeg ble forresten også anbefalt Benefiber av spesialist i tillegg til å kutte ut vanlig fiber, men jeg får faktisk enda løsere mage av benefiber. Jeg lever fint nå uten kronisk diare lengre med de metodene jeg har funnet som funker for meg. Det er håp med andre ord. Anonymkode: 35445...ff3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Om vitaminpiller kommer ut ufordøyd timer etter vet jeg ikke om det er noe råd vi kan gi, det virker som et ganske alvorlig medisinsk problem som jeg ikke vet om mat kan hjelpe på. Spise mat som bruker gi forstoppelse, lissom? Som ris uten saus. Poteter uten saus. Potetgull om du er desperat etter kalorier om du ikke klarer spise noe Jeg ville tro at du har en sykdom som vil etterhvert vise seg på prøver, og hva du spiser vil ha mindre å si Anonymkode: 73603...05c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Hva skjedde når du tok Loperamid? Har du prøvd Vi-Siblin? Prøvd Low Fodmap-dietten? Jeg har slitt med magen i maaange år selv, og jeg reagerer btw likt som deg hvis jeg tar duphalac eller lignende - magen klikker helt lenge etterpå. Uansett, jeg har vært utredet i "alle bauger og kanter" som legene så fint sa, men så en dag fikk jeg nok. Jeg dro på legevakten og sa at "jeg orker ikke mer, jeg tar livet av meg hvis dette ikke kan gjøres noe med" (altså, da var jeg på do 10-20 ganger daglig, hadde så vondt i rumpen at jeg var sikker på den både skulle rakne og at tarmene skulle komme ut, jeg var uendelig kvalm hele tiden, raste ned i vekt, var svimmel og elendig form, sov hele tiden, blødde og hadde intense magesmerter). Jeg var utrolig heldig og traff på en veldig grei lege som la meg inn på sykehuset med ganske klar beskjed om at jeg måtte utredes ordentlig. Jeg kom hjem med Crohns-diagnose, har nå fått medisiner og er MYE bedre! Og ja, jeg har tatt koloskopi, kalprotektin-prøver, gastroskopi og det som er før. Og det viste ingenting. Men det gjorde heldigvis/dessverre (kommer an på hvordan man ser det) det denne gangen. Kalprotektinprøvene mine var høye og det førte til ultralyd som viste ymse tarmgreier, som igjen gjorde at de tok koloskopi og MR og jeg fikk diagnose. Så... Ikke gi deg! Anonymkode: 37520...41d 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 Jeg tenker at du har fått Mb. Crohn ut fra symptomene du beskriver. Jeg ville bedt om ytterligere undersøkelse av tarmen. Dette er ikke normalt. Anonymkode: d7cb0...05d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå