Gå til innhold

Skal på jobbintervju men er sykmeldt....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg søkte på en spennende jobb for nokså lenge siden. Trodde løpet var kjørt da jeg ikke hørte noe. I mellomtiden er jeg blitt sykmeldt og det er delvis grunnet jobbsituasjonen min (ekstremt press, jobber akutt). Så blir jeg midt oppi dette, hvor legen min ber meg ta det med ro, kalt inn på intervju til drømmejobben. Noe helt nytt, spennende. Intervjuet er til uken, og jeg vurderer faktisk trekke meg. For hva skal jeg si når de ber om referranser? Referransene vil jo antakelig fortelle at jeg er sykmeldt, og de vil heller ikke forstå /godta at jeg søker ny jobb når jeg er syk.

Og det er i det hele tatt vanskelig å gå på et intervju og "late " som om jeg er på jobb. Så ja, jeg bør vel trekke meg, det er slik jeg tenker nå.

Men HVIS jeg likevel bestemmer meg for å gå, bør jeg da være ærlig om sykmelding eller bør jeg ikke nevne det?

Utrolig dårlig timing. Drømmejobben er rett foran nesen min men jeg kan antakelig ikke prøve å få den en gang. Ikke nå.

Håper på innspill.

Anonymkode: 2ec4c...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på intervjuet, men ikke lyv om at du er sykemeldt. Du har jo ikke mer å tape på det enn å uansett si nei.

Anonymkode: 9d6cc...074

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt noe om at jeg var sykemeldt, og de vil ikke nødvendigvis kunne sjekke opp i det. Det er ganske vanlig å ikke oppgi nåværende jobb som referanse siden man ofte ikke forteller arbeidsgiver at man søker nytt jobb. 

Ville vært fall ikke sagt noe om dette på intervju, gå på intervju først og se om du får et tilbud, og ta det derfra. 

Anonymkode: 2d54a...54f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har ikke lov til å fortelle at du er sykemeldt. Ikke si du er det heller.

Men du kan jo fortelle nåværende arbeidsgiver at dette var en jobb du søkte på en god stund før du ble sykemeldt.

Anonymkode: 83b84...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor går man ikke til legen og ber om sykemelding fordi det er så stress å jobbe, man står i det og skaffer seg ny jobb. Syns du bør gå på intervjuet, men ja det kan koste deg jobben at du er sykemeldt. Mange sier at det kan ikke ledere si noe om, men etter å ha vært referanse for mange personer de siste årene så kan jeg fortelle deg at det lett kan formidles uten å bryte en eneste paragraf, og det handler om måten spørsmålene stilles på. Kom deg tilbake i jobb, og søk nye stillinger. 

Anonymkode: 4fc0d...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget med å trekke seg?

Men man oppgir jo gjerne tidligere referanser, ikke din nåværende arbeidsgiver. Tror de fleste ser på din nåværende arbeidsgiver som lite relevant. Sier arbeidsgiveren din noe positivt om deg, kan det være en sannhet men også for å bli kvitt deg. Derfor ringer man de tidligere, ikke nåværende. 

Man trenger ikke å oppgi at man er sykmeldt. Man kan derimot fortelle at man søker andre utfodringer eller arbeidsoppgaver, og derfor har søkt stillingen akkurat der. 

Dessuten er det en god trening i forhold til jobbintervjuer. De stiller gjerne vanskelige spørsmål på ett intervju. og det er slike spørsmål man må trene på å besvare :) Så jeg hadde gått, siden jeg ikke hadde noe å tape. Bare å vinne ved å argumentere godt og besvare godt når intervjueren stiller vanskelige spørsmål til meg :) 

Lykke til !

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå på intervju, men ikke nevn at du er sykemeldt. Jeg brant meg på det, og du skulle hørt hvor de spurte og grov. Dessverre ble jeg vippet helt av pinnen over hvor kritiske og frekke de var. De hadde ingen anelse om grunnen til sykemeldingen (mistet et barn), og i alle tilfeller mener jeg det er uhørt å spørre ut folk om slikt. Selvfølgelig kan man som arbeidsgiver notere seg en sykemelding, men å avskrive en potensielt dyktig ansatt er bare trist. Det er så utrolig mange grunner til at folk er sykemeldt. Et høyt fravær får man vite mer om hos referanser. 

Anonymkode: b7be4...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor går man ikke til legen og ber om sykemelding fordi det er så stress å jobbe, man står i det og skaffer seg ny jobb. Syns du bør gå på intervjuet, men ja det kan koste deg jobben at du er sykemeldt. Mange sier at det kan ikke ledere si noe om, men etter å ha vært referanse for mange personer de siste årene så kan jeg fortelle deg at det lett kan formidles uten å bryte en eneste paragraf, og det handler om måten spørsmålene stilles på. Kom deg tilbake i jobb, og søk nye stillinger. 

Anonymkode: 4fc0d...c39

Tror du Ts bare sliter med stress? Hva veit du egentlig om ts's situasjon? Ingenting. Ts ber om råd, å du kommer med "kom deg i arbeid å søk annen jobb" altså.... 🙄

Anonymkode: 39b6b...ef5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei,

TS her.

Takk til alle som kom med råd. Her er hvordan det gikk, og det kan godt tenkes jeg tok til meg "feil" råd.

Jeg gikk, gjorde et utmerket intervju (syns selv jeg klarte meg godt gjennom det hele), men valgte på slutten å tilføye at jeg er sykmeldt, men klar for nye utfordringer. Det skulle jeg nok ikke gjort, jeg er ikke i tvil om at de IKKE kommer til å berømme min ærlighet. Hun ene fikk stram strekmunn og ble taus. Den andre ble forfjamset og klarte å takke for min åpenhet. Den tredje så bare dumt på meg.

Jeg skulle kanskje hørt på dere som ba meg la være. På den annen side mener jeg ærlighet varer lengst og at det muligens, før eller siden (om jeg hadde fått jobben) kunne ha slått tilbake på meg å ikke være ærlig.

jaja, sånn gikk det. Synd, men sant. Og en efaring rikere om ikke annet.

Anonymkode: 2ec4c...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke pliktet til å ta ut sykemelding, men det virker kanskje litt rart å være sykemeldt når du ønsker ny stilling. Jeg er egentlig 50% sykemeldt nå, men jobber ca. 90%. Fordi jeg ikke har behov for mer. Og jeg er ikke jobbsøkende en gang. Men er enig med deg i at ærlighet varer lengst, har tidligere vært sykemeldt pga. psykiske problemer og fått mye støtte fra kolleger og sjef når jeg valgte å være åpen om det. Men hvis det er en midlertidig sykemelding i fremtiden, og du føler du kan jobbe 100%, ville jeg ikke sagt noe og bare jobbet for ny arbeidsgiver 100% fra ansattdato.

Anonymkode: a3077...2ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ikke har sagt  noeting om sykemeldling din. det kan være du søke ny jobb fordi du ble syk av din nåværende jobb men du klare å jobbe fult i jobben du har søkt. ta det som lærepenger og ikke si noe neste gang du gå på intervjue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...