Gå til innhold

Hvor mye bruker dere totalt på julegaver? Syntes det begynner å bli trist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest litt her inne, så får jeg inntrykk av at folk kjøper dyrere og dyrere julegaver. 1000-5000 på barn og nær famile. Syntes det høres helt absurd mye ut. Jeg har dårlig råd og sparer gjennom hele året for å ha råd til julegaver og ender opp på rundt 5000 i gaver totalt. Syntes det er mer enn nok, men føler meg nesten kjip når jeg ser hva andre bruker.

Hva med resten her inne? Hvor mye regner dere med å bruke i år?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

3500 kanskje? Men jeg har veldig få å kjøpe til da(foreldre, bror, samboer, 4 venner). Varierer litt fra år til år. De fleste har så mye i dag at de ikke lider noen nød av å få noe rimeligere. Synes også det blir mye fokus på ting og statusen disse gir, så det gir meg litt avsmak på hele greia i blant.

Anonymkode: a1928...3ce

Skrevet

Jeg bruker rundt 2000. Kjøper til mannen, søster og svoger, nevø, mine foreldre og en venninne.

Skrevet

Hvorfor er det trist? Jeg tenker at man gir etter evne. Nå tjener jeg mer enn for noen år siden, så jeg tenker at jeg kan kjøpe litt finere gaver. Fikk jeg gave fra noen jeg visste hadde dårlig råd ville jeg ikke ønsket å få noe dyrt. Har ikke så mange å kjøpe til selv, så tenker jeg bruker maks 4000. Kan ikke forstå at det er trist å kjøpe gaver til noen :)

Anonymkode: ae7e4...991

• Liker 8
Skrevet

Ca 1500 totalt. Vi er ikke så stor familie, og så har de fleste voksne sluttet å gi ting til hverandre. Vi møtes heller for hyggelig samvær. :)

Skrevet

Her gir vi ikke til de over 18 med mindre det er egne barn så i år bruker jeg ca 700

Anonymkode: eb5fc...b26

• Liker 3
Skrevet

Kjøper 14 gaver og bruker nesten 6000 tilsammen. Jeg pleier å legge meg på ca 400 kroner pr person sånn grovt sett. Man gir etter evne samtidig så er det lov å tenke over hva det er man kjøper. Selv om man har mye penger så betyr det ikke at man må gi gaver til enormt store summer.

Anonymkode: 9e2aa...86b

Skrevet

Er glad i jul men syns julegavekjøret er kvalmende. Har godt med penger men kommer til å holde handlingen til max 500 pr pers, som er mine foreldre, nieser og tante barn 1+ barn til god venninne og en fremmed unge på fattighuset. 

Anonymkode: d7aa5...93a

• Liker 2
Skrevet

Bruker ca 4000-5000 til sammen, dette inkluderer samboeren, 3 venninner og familien

Anonymkode: 4e6fd...df2

Skrevet

Kjøper bare til 4 stk. Bruker ca 5-7000. 

Skrevet

Ca. 2000 kr, fordelt på 10 personer. Føler meg som den gjerrigknarken;) Men gavene jeg får er heller ikke dyre. Vi er vel temmelig økonomisk edruelig i vår familie heldigvis. 

• Liker 1
Skrevet

Hei :) Jeg bruker minst mulig penger. Handler på salg osv. Men nå skal jeg begynne å strikke gaver :tekola:

Anonymkode: db321...bf7

Skrevet

Vi gir for ca 300 per barn/par. Mine foreldre (skilt) og besteforeldre pleier å få hjemmelagde gaver pluss fotokalender. Så til 4 tantebarn, 3 søsken/svigersønnen, tre sett foreldre/svigers og ett sett besteforeldre blir det ca 3000. Til egne barn gir vi for ca 500 tenker jeg (3 og 1 år). I år tenkte vi å kjøpe ny overmadrass til oss selv. Så til sammen havner vi nok på 4-5000. Trodde det var mindre 🤔

Skrevet

Handler til:

Pappa 650,- 

Bror 500,-

Samboer 1200,- 

Fetter 100,- 

Kusine 100,-

Tante 100,- 

2650,- 

Har en enighet med de fleste om priser til og fra fordi vi heller vil bruke tiden sammen enn mest mulig penger på hverandre.

Samboer derimot bruker ca 500,- per bestemor, bestefar og mormoren sin. Så bruker han 1000,- per bror 1, bror 2, pappa, mamma, stefar. Men dette dei er vi opp så han bruker sine penger på sine og jeg bruker mine penger på mine. 

Anonymkode: 9bf03...845

Skrevet

Jeg/vi bruker mindre og mindre, så jeg vil tro vi ender opp med totalt 2.000 - 3.000 kroner. Alle det er naturlig for oss å kjøpe gaver til har alt de trenger og en god del mer, så jeg/vi ser rett og slett ikke vitsen med å bruke masse penger på å kjøpe ting folk verken trenger eller ønsker seg. Stort sett kjøper vi også ting som brukes opp og som dermed ikke blir liggende og samle støv et sted før det ender som søppel. 

Skrevet

Det blir rundt 3000 tenker jeg. Fordelt på 20 gaver. Vi er en stor familie og har ikke drøyt god økonomi, så gavene blir deretter. Men jeg handler mye på 70% utover året og samler opp, så det er litt vanskelig å si eksakt beløp.

Skrevet
46 minutter siden, altflyter skrev:

Etter å ha lest litt her inne, så får jeg inntrykk av at folk kjøper dyrere og dyrere julegaver. 1000-5000 på barn og nær famile. Syntes det høres helt absurd mye ut. Jeg har dårlig råd og sparer gjennom hele året for å ha råd til julegaver og ender opp på rundt 5000 i gaver totalt. Syntes det er mer enn nok, men føler meg nesten kjip når jeg ser hva andre bruker.

Hva med resten her inne? Hvor mye regner dere med å bruke i år?

Det er helt sikkert mer enn nok, så jeg synes ikke du har noen som helst grunn til å føle deg kjip! Og spesielt ikke hvis de du kjøper gaver til har bedre råd enn deg. Hvis det er tilfelle kan du fint kutte litt i julegavebudsjettet og heller unne deg selv noe du har lyst på. Synes jeg da! :)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Det er helt sikkert mer enn nok, så jeg synes ikke du har noen som helst grunn til å føle deg kjip! Og spesielt ikke hvis de du kjøper gaver til har bedre råd enn deg. Hvis det er tilfelle kan du fint kutte litt i julegavebudsjettet og heller unne deg selv noe du har lyst på. Synes jeg da! :)

Jeg syntes rett og slett bare det begynner å bli vanskelig. Jeg har generelt veldig dårlig råd, og selv om familien min er veldig edruelige når det kommer til prislapp, så blir familien bare større og større. Blir flere å kjøpe til hver år, og ingen jeg føler jeg kan utelate heller.  Syntes det er litt synd at folk tilsynelatende bruker en formue på gaver og så sitter kjipe meg der og bruker 5000 totalt som jeg har spart siden januar... 

Skrevet

Vi bruker ca 6-7 tusen på familie og venner. Vi kjøper faktisk ikke så dyre gaver, men med stor familie så blir det kostbart etterhvert. 500-600 kroner til besteforeldre og foreldre. 200-400 kroner til søsken, nieser og nevøer. 150-200 til onkler og tanter. Og rundt 200-250 til de som vi er gudforeldre til. Vi har sluttet å kjøpe til søskenbarn og vennene våre, vi finner heller på noe koselig i romjulen.

Vi bruker ca 2000 kr på gavene til hverandre eller så spleiser vi på noe vi ønsker oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...