Gå til innhold

Revet ost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiller det noen rolle om osten er revet? På pizza, lasagne osv der osten skal smeltes. Hva er forskjellen på å bare skjære skiver å dekke pizzsen med og revet? 

Anonymkode: 32b64...521

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle om osten er revet? På pizza, lasagne osv der osten skal smeltes. Hva er forskjellen på å bare skjære skiver å dekke pizzsen med og revet? 

Den smelter lettere når den er revet. 

Anonymkode: 7fc41...31b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den smelter lettere når den er revet. 

Anonymkode: 7fc41...31b

Jo den ser jeg men gjør det noe om den er skjært i skiver med høvel? 

Skrevet

Hvis jeg ikke har kjøpt rivd ost (orker ikke rive sjøl) så bruke rjeg bare ostehøvel å legger på skiver :P kan ikke se noen forskjell jeg 

Anonymkode: 2f202...334

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo den ser jeg men gjør det noe om den er skjært i skiver med høvel? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke har kjøpt rivd ost (orker ikke rive sjøl) så bruke rjeg bare ostehøvel å legger på skiver :P kan ikke se noen forskjell jeg 

Anonymkode: 2f202...334

Mener det har en tendens til å bli litt mere "sørpete" under hvis man bruker hele osteskiver, men det skal sies at jeg har lagt ned minimalt med tid i denne forskningen. 

• Liker 2
Skrevet

Selsagt kan du bruke høvel. Men det vil da bli som et «lokk» og ikke få luft under. Liker du mye ost og usnsett ville lesset på med revet ost blir det jo uansett akkurat likt. Liker du litt mindre ost på, bør du jo rive. 

Skrevet

Ja, det spiller en rolle fordi det blir bedre stekt det du har under osten og hele produktet smaker bedre med revet ost. 

Steker du med skivet ost, så blir det mer kopakt fordi osten smelter tregere. Er du i tvil, prøv med en halvdel av hver.

Anonymkode: 16f1e...6dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker alltid ostehøvel på pizza og lasagne. Har aldri merket noe negativt med det.

Anonymkode: 09e0f...9f4

Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell og at smaken blir helt forskjellig. Nå har jeg ikke forsket voldsomt mye på det siden jeg alltid river osten til pizza, lasagne etc., men jeg vil anta at det kompakte ostelaget fører til at det under blir mer kokt enn stekt og derfor smaker annerledes. I tillegg blir osten seig og rar fordi den smelter saktere. Men det er selvfølgelig ingen som har dødd av skivet ost på pizza/lasagne! ;)

Skrevet
4 minutter siden, Leo skrev:

Jeg synes det er stor forskjell og at smaken blir helt forskjellig. Nå har jeg ikke forsket voldsomt mye på det siden jeg alltid river osten til pizza, lasagne etc., men jeg vil anta at det kompakte ostelaget fører til at det under blir mer kokt enn stekt og derfor smaker annerledes. I tillegg blir osten seig og rar fordi den smelter saktere. Men det er selvfølgelig ingen som har dødd av skivet ost på pizza/lasagne! ;)

Nei det er selvfølgelig ikke snakk om liv og død. Jeg bare lurer på hvorfor oppskriftene ofte sier revet ost. Og det har du svart greit på. 

Skrevet

Jeg elsker et passe tjukt lag med ost på. Derfor kan jeg finne på å steke lasagnen i 15 min uten osten og steke resten med osten på.gjerne da skivet. For å få det stekt slik jeg vil. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er selvfølgelig ikke snakk om liv og død. Jeg bare lurer på hvorfor oppskriftene ofte sier revet ost. Og det har du svart greit på. 

Det jeg mente var at det er ikke så enorm forskjell at man bør droppe å lage pizza hvis man for eksempel bare har ferdigskivet ost, ikke har rivjern etc. ;) 

Skrevet

Skjærer smale skiver, ca en cm, og legger på kryss og tvers med mellomrom.

Blir så bra, så.  :)

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker alltid ostehøvel på pizza og lasagne. Har aldri merket noe negativt med det.

Anonymkode: 09e0f...9f4

Men hvis du alltid bruker ostehøvel så har du jo ikke noe sammenligningsgrunnlag?

Jeg syns også osten smelter lettere (og at det smaker bedre) når osten er revet, på pizza, vel å merke. Osten på lasagne kan godt være kuttet med høvel.

Gjest JudasPriest
Skrevet (endret)

🦋

Endret av JudasPriest
🐠
Skrevet
20 minutter siden, JudasPriest skrev:

En cm? Er jævlig tjukke skiver ost 3mm er passe tykkelse på en skive ost. Er du klar over at det er 10mm i 1cm? 

Han legger vel flere osteskiver oppå hverandre da. Det gjør jeg også, ett "lag" er ikke nok etter min smak. Mitt lag blir også nære 1 cm tykt ca 4 skiver oppå hverandre. 

Anonymkode: c1736...189

• Liker 1
Skrevet
46 minutes ago, JudasPriest said:

En cm? Er jævlig tjukke skiver ost 3mm er passe tykkelse på en skive ost. Er du klar over at det er 10mm i 1cm? 

Smal og tynn er ikke nødvendigvis det samme. ;)

Jeg tenker skivene er av normal tykkelse, men skåret smalere enn en vanlig ostehøvelbredde.

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, Jerry Lee skrev:

Á la gitterlokk på pai? Fancy! :)

Anonymkode: 9d641...d00

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Jerry Lee said:

2 hours ago, JudasPriest said:

Han mener nok at de smale skivene er ca. én cm. brede. Tykkelse og bredde kan lett misforståes, men her er det nokså tydelig bredde det er snakk om.

Anonymkode: e256c...957

• Liker 1
Skrevet

Flere forsto hva jeg mente enn de(n) som ikke gjorde det.  :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...