Gå til innhold

vaniljeessens...

Anbefalte innlegg

Gjest lillelou *ikke innlogget*
Skrevet

Som står nevnt i en del Nigella-oppskrifter....;er det da den velkjente lille flaska med vaniljedråper fra super`n det er snakk om, eller noe nytt og deilig som jeg aldri har sett, med ekte vanilje?Kanskjedumtspørsmålmenjegbareluuuurer :oops: ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det Nigella det er snakk om, så er det nok ekte saker, gitt. Flaska fra Rimi er garantert syntetisk. Syntetisk vaniljesukker og -essens har en kjemisk ettermak, spesielt dersom dosen er litt i overkant. Har ennå ikke sett ekte essens noe sted her i Norge, men det fins helt sikkert å få kjøpt her, jeg tar også med glede imot tips om hvor. Jacobs på Holtet i Oslo kanskje? Hamstret heldigvis endel flasker på Stockmanns (delikatesseavdelingen i kjelleren) da jeg var i Helsinki før jul.

Skrevet

De har på Centra! Men det stod ikke sammen med bakevarene, men i den "amerikanske hylla" som de så fint kalte det..

Gjest Anonymous
Skrevet

Vaniljeessens er syntetisk, vaniljeekstrakt er "the real stuff" :)

Skrevet
Vaniljeessens er syntetisk' date=' vaniljeekstrakt er "the real stuff" :)[/quote']

Det er jo så, men det er ikke sikkert at den som oversetter Nigella vet det - har funnet endel rare formuleringer i oversatte Nigellabøker før...

Uansett: Klart det går an å erstatte the real thing med syntetisk. det smaker bare ikke fullt så godt.

Gjest Anonymous
Skrevet

kanskje det går an å "lage "sin egen vaniljeessens ved å skrape noen vaniljestenger og la dem ligge noen dager (sammen med selve stangen) i noe nøytral sprit?tror vaniljeeessens er klin umulig å få fatt i her i Trondheim, og den fra super'n smaker rett og slett ikke noe godt...

Gjest Anonymous
Skrevet
kanskje det går an å "lage "sin egen vaniljeessens ved å skrape noen vaniljestenger og la dem ligge noen dager (sammen med selve stangen) i noe nøytral sprit?

Tror heller jeg ville erstattet vaniljeekstrakten med frø fra en vaniljestang, som vel vil være mulig i de fleste oppskrifter.

Jeg pleier ellers å lage vaniljesukker etter Jamie-metoden: sukker og hel vaniljestang kjørt i foodprocessor til alt er pulverisert, og så sikte blandingen før en heller den på en lufttett boks. Fungerer kjempefint.

Forøvrig kan du lese her om hvordan produksjon av vaniljeekstrakt foregår.

Skrevet

Jeg bruker ikke SÅ store mengde vaniljesukker, men jeg kjøper Tørslefs vaniljesukker, det er ekte vanilje i og man får det ihvertfall på Meny.

Skrevet
Jeg bruker ikke SÅ store mengde vaniljesukker' date=' men jeg kjøper Tørslefs vaniljesukker, det er ekte vanilje i og man får det ihvertfall på Meny.[/quote']

Mm - det er veldig godt, faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...