Gå til innhold

Hvor mye lørdagsgodt er vanlig til en 5-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva som er normal mengde? Sønnen vår spiser stort sett bare sjokoladebiter og litt vingummi. Greit å vite hva som bør være grensa. F.eks. 6-8 små sjokoladebiter? 

Anonymkode: 807dd...348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet til en venn av meg er 3,5 og får fire biter smågodt.

Anonymkode: 75d21...173

• Liker 1
Skrevet

Et ok kvantum er en neve. Et barns hånd holder omtrent makskvoten med godteri. Dersom dere ikke drikker brus. Da er brusen godteri nok. Og det bør selvsagt ikke spises godteri hver lørdag eller hver helg. Det er å lære barn at kos = sukker. Og hvem trenger den lærdommen?

Du bør neppe legge deg på «normalen» til folk rundt deg - barnefamilier flest spiser utrolige mengder godteri og barna sliter med en hel drøss følgesykdommer. Du bør heller legge deg på anbefalt mengde fra myndighetene. 

6-8 biter sjokolade er i overkant, dog. 4-5 er jo mengden en normalt tilbakeholden voksen spiser på lørdagen. 

Anonymkode: 3aef2...8ea

• Liker 5
Skrevet

Jentungen fikk vel ca. 5 smågodt biter. Nå er hun 10 år, og får ikke mye mer. F.eks. en kjærlighet, en kindersjokolade og en kick.

Skrevet

Så hysteriske foreldre har blitt for sukker. 4 små biter med smågodt? For 20 til 30 år siden fikk barna en hel sånn godtepose fra butikken å kose seg med på lørdager og brus. De fleste av de barna endte ikke opp overvektige senere. 

• Liker 20
Skrevet

Vi gir en liten skål, men finteller ikke biter. De spiser så lite sukker ellers, så å bare gi dem fire små biter høres litt rart ut hvis man først skal gi. De er 3,5 og 5,5, og begynte med lørdagsgodt for noen få mnd siden.

• Liker 19
Skrevet
9 minutter siden, tussi84 skrev:

Så hysteriske foreldre har blitt for sukker. 4 små biter med smågodt? For 20 til 30 år siden fikk barna en hel sånn godtepose fra butikken å kose seg med på lørdager og brus. De fleste av de barna endte ikke opp overvektige senere. 

Hvordan vet du at at "de fleste barna ikke endte opp overvektige senere"? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Vera Vinge said:

Vi gir en liten skål, men finteller ikke biter. De spiser så lite sukker ellers, så å bare gi dem fire små biter høres litt rart ut hvis man først skal gi. De er 3,5 og 5,5, og begynte med lørdagsgodt for noen få mnd siden.

Som sagt, min er nå 10 år, og hun har vel to ganger på alle disse årene syntes det var for lite. Ellers har hun vært fornøyd med den mengden hun får, fordi det er det hun er vant med. Kan gjerne supplere med ett ekstra fristende fruktfat el.

Hun er i tillegg en slik som ikke klarer og stoppe når noe er godt. Og nei, det er ikke fordi hun ikke er vant til å få sukker eller mye snop hjemme, men av medisinske årsaker. Når hun i tillegg har anlegg for å legge lett på seg, hvorfor skal vi gi henne mer? 

Jeg tenker at det må gå ann og lære seg at man kan spise litt godt uten at det må være mengder. :) 

Skrevet

Så mye overvekt vi har i Norge blir det vel litt feil og si at de fleste barna som fikk masse snop på lørdag før i tiden ikke endte opp overvektige. 

• Liker 8
Skrevet

Min på 4 år får 4-5 biter hver lørdag.

Anonymkode: 30875...775

• Liker 1
Skrevet

Jentungen på 4 får alltid et kinderegg, men det er tingen inni som er greia. Sjokoladen spiser jeg som regel og hun enser ikke at jeg spiser den.

Ellers så får hun smågodt men hun spiser minimalt. 

Det er mer stas med det å ha godteskåla. Chips og gullerøtter til å dippe.

Anonymkode: e8d6a...2d5

Skrevet

Mine på 3 og 6 får ikke lørdagsgodt. Ønsker heller å bruke den «kvota» på å spise dessert en gang i blant, eller gå på kafé. :) 

Men basert på hvor mye de spiser når de har med godtepose hjem fra bursdager: Det hadde vært nok med f.eks. en kjærlighet på pinne eller en eventyrsjokolade som lørdagsgodt.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et ok kvantum er en neve. Et barns hånd holder omtrent makskvoten med godteri. Dersom dere ikke drikker brus. Da er brusen godteri nok. Og det bør selvsagt ikke spises godteri hver lørdag eller hver helg. Det er å lære barn at kos = sukker. Og hvem trenger den lærdommen?

Du bør neppe legge deg på «normalen» til folk rundt deg - barnefamilier flest spiser utrolige mengder godteri og barna sliter med en hel drøss følgesykdommer. Du bør heller legge deg på anbefalt mengde fra myndighetene. 

6-8 biter sjokolade er i overkant, dog. 4-5 er jo mengden en normalt tilbakeholden voksen spiser på lørdagen. 

:sprettoy:

Lørdagsgodt har vært ukas høydepunkt for alle barn i flere generasjoner. Der er absolutt forbundet med kos, men det betyr jo ikke at kos=godteri. Vi koser oss med en hel masse anna og, ikke bare mat. 

Mine gutter på 3 og 6 får ei lita skål hver, med noen biter smågost og litt potetgull. 

• Liker 20
Skrevet

Vi har hele tiden hatt fokus på å «kose oss» oftere enn kun i helgene, men for oss har heldigvis kos vært smoothie fryst ned i informer, popcorn og grønnsaker med dipp osv. Har latt han spise mørk sjokolade på lørdagene og litt ellers, ikke mengder i det hele tatt da jeg ikke ønsker at han skal forbinde sjokolade/sukker med kos på den måten (han har fått en skål med popcorn og tre-fire biter gjerne delt opp i enda mindre biter med sjokolade i samme skålen).  Nå er han ti år og velger gjerne fremdeles grønnsaker og dipp fremfor sjokolade, så jeg føler at jeg har lykkes med «min» fremgangsmåte :)  

Så lang historie kort: 4 melkesjokoladeruter fks delt opp i mindre biter sammen med annet som er hakket sunner :) 

Anonymkode: a718b...6f8

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg og lillebror fikk en sånn "Lørdagsgodtpose" hver Lørdag kl 18.00, for da startet barnetv. Husker ikke hva den het, men det inneholdt mye godteri (tror den kan ha hett noe med lørdagsgodt eller noe i den dur) :fnise: Nå er jeg 27 år og fremdeles ikke overvektig. Men vi var veldig aktive barn da, og spiste ikke godteri i ukedagene :) Vanlig, sunn og variert kosthold. Men svært aktive som små og ungdommer :)  Jeg synes og foreldre har blitt hysteriske for sukker..Alt med måte så klart, men ærlig talt, det finnes da en grense for hvor hysterisk man skal bli :fnise:

Min datter på snart 6 år, får velge seg godteri på butikken, valgfri. Enten velger hun seg en potetgullpose (sånn liten), eller så velger hun en stor (vi deler den store) :) Så velger hun eventyrsjokolade, kjærlighet på pinne eller noe annet ved siden av. brus drikkes ikke, for det liker hun ikke :)

Kos for oss er ikke bare godteri. Kos kan være alt fra A til Å, og det vet hun. Her om dagen lagde vi fruktspyd, og det var skikkelig kos. Vi så en film sammen, og det var veldig kos! Kos er ikke forbundet med bare godteri her i hus. 

Jeg setter grenser for hvor mye godteri som kan spises på en lørdagskveld, men jeg er ikke hysterisk altså.. :) Det er ikke alltid hun vil ha godteri heller, da vil hun heller ha et blad å lese i :) 

• Liker 5
Skrevet

Herregud......4-5 smågodtbiter??? Det er jo ingenting!!

dere må ikke være så redde for å gi barna deres sukker. Min datter på 8 år kan spise litt godteri ellers i uken også.....nugatti på polarbrød opptil flere dager i uken o.l.

hun er tynn som en strek! 

Det er så mange firkanta mødre inne her at jeg får rett og slett fnatt!!!

Anonymkode: b113b...fa9

• Liker 19
Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Herregud......4-5 smågodtbiter??? Det er jo ingenting!!

Anonymkode: b113b...fa9

Veier egentlig 4 biter smågodt så mye at det slår ut på vekten i butikken, eller blir det gratis? :laugh: Lurer på hva en del av mødrene her hadde tenkt om de så meg på lørdag med godteposen... 

Anonymkode: 0f83a...6b0

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du skriver kos=sukker, som om det EE det det handler om - mens det verken EE noe feil, nytt eller uvanlig at kos forbindes med noe godt å spise. Det har mennesker gjort siden tidenes morgen. For barn blir det gjerne snop, bakst el.l. med sukker, men smaken endrer seg jo med alder - er ikke mange voksne som velger sukkerspinn på tivoli.

Om barnet kun får lørdagsgodt synes jeg ikke 6-8 biter smågodt el sjokolade er over streken, det er mer bekymringsfullt om godteri ikke forbindes med kos, men som noe dagligdags.

Vår 4-åring får gjerne en mamba (?) fruktkaramell el smurfedrops, en liten sjokolade (a la twix fra pose) el et par små spesial og en kjærlighet på pinne. 

Anonymkode: 25936...654

• Liker 1
Skrevet

4, 6 og 8 år, velger seg enten 3 ting eller plukker smågodt på europris :)

Anonymkode: f957f...a06

Skrevet

Vår på 5 år får smågodt til ca 15 kr fra en relativt dyr butikk. Hva hun får avhenger litt av størrelsen på smågodtet, med ca 7-10 biter. Har nettopp skjønnt ifeen med å velge de støøøørte bitene. Spiser ofte ikke alt, og deler litt med meg og pappaen. Jeg syntes mengden er passe. 

Ser mange barn plukker langt mer, og jeg fikk nok selv langt mer som liten. Hørte dog noen med regelen om at man fikk like mange biter som man var år. 

Og 4-5 biter er det en voksen spiser i løpet av en helg?? Du kan jo lese i godteri tråden her hvor de fleste kjøpet 300-500 gram og spiser ALT

Anonymkode: dc4b1...b80

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...