Gå til innhold

Hvor mange kalorier forbrenner man ved 5 km?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du går 5 km. Hvor mye forbrenner du da? Leste at det er distansen du tilbakelegger deg som avgjør hvor mye du forbrenner. At går du 5km , forbrenner du like mye som å løpe 5km. Stemmer det? Det er diskutert mye.  Har Ikke funnet noe fasitsvar.

Anonymkode: 907eb...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg veier det samme som deg, og min treningsapp sier jeg forbrenner 280 kcal ved å jogge 5 km med fart 10 km/t. Legger jeg inn gange i en time med fart 5 km/t så sier den at jeg forbrenner 190 kcal.

Så ifølge denne kalkulatoren forbrenner du mer ved å løpe enn å gå 5 km. I tillegg får du ikke særlig treningseffekt av korte gåturer.

Anonymkode: 08617...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier det samme som deg, og min treningsapp sier jeg forbrenner 280 kcal ved å jogge 5 km med fart 10 km/t. Legger jeg inn gange i en time med fart 5 km/t så sier den at jeg forbrenner 190 kcal.

Så ifølge denne kalkulatoren forbrenner du mer ved å løpe enn å gå 5 km. I tillegg får du ikke særlig treningseffekt av korte gåturer.

Synes det hørtes lite ut, både joggingen og gåingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg som inneholdt vekt og høyde er slettet i henhold til reglene på kostholdet forumet.

Ann Christin, mod

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tvist skrev:

Synes det hørtes lite ut, både joggingen og gåingen. 

Jeg leste at 5km aktivitet om dagen er minimum,  men nok. Ja, man burde nok løpe, men er det ikke bedre å gå raskt enn ikke noe i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, sofelus skrev:

Jeg leste at 5km aktivitet om dagen er minimum,  men nok. Ja, man burde nok løpe, men er det ikke bedre å gå raskt enn ikke noe i det hele tatt? 

Absolutt, er mye bedre enn ingenting. Jeg bare trodde jeg ville forbrenne mer enn 280 kcl om jeg jogger 5 km i 10 km i timen, med tanke på hvor sliten jeg er etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gange er mer energiøkonomisk enn jogging og løping, så du vil forbrenne mer ved å jogge. Akkurat hvor mye mer er ikke så godt å si, men kanskje 20%, sånn bare for å ta et tall ut av løse lufta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Om du går 5 km. Hvor mye forbrenner du da? Leste at det er distansen du tilbakelegger deg som avgjør hvor mye du forbrenner. At går du 5km , forbrenner du like mye som å løpe 5km. Stemmer det? Det er diskutert mye.  Har Ikke funnet noe fasitsvar.

Anonymkode: 907eb...9f3

Dersom du går, beveger du deg mest i horisontal retning (altså bortover)

Dersom du løper, beveger du deg også vertikalt (oppover). Dette gjør at du forbrenner mer ved løping/jobbing enn ved gange.

Anonymkode: b7640...7e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 22.32, Tvist skrev:

Absolutt, er mye bedre enn ingenting. Jeg bare trodde jeg ville forbrenne mer enn 280 kcl om jeg jogger 5 km i 10 km i timen, med tanke på hvor sliten jeg er etter det.

Man forbrenner mye mindre ved trening enn det folk liker å tro. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde skikkelig research på akkurat det i et annet forum. Orker ikke rote frem linkene, men man forbrenner minst 50% mer på å løpe en distanse sammenlignet med å gå.

På 5.11.2017 den 23.55, AnonymBruker skrev:

Man forbrenner mye mindre ved trening enn det folk liker å tro. 

Ja, men hvis man kommer i form og tar lengre turer begynner det å hjelpe litt. Jeg forbrenner ca 800 kcal på en tur. Det er omtrent som en middag. For meg er det uaktuelt å gå fra lunsj til leggetid uten mat. Da tar jeg faktisk heller en joggetur. Det er bare deilig alenetid. Jeg tør også påstå at trening gir finere kropp enn sulting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...