AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #1 Skrevet 4. november 2017 Vi er i tidlig 40-årene og startet tidlig med barn. Har små barn i barnehage samtidig som vi har fått barnebarn. Listen over de vi gir gave til nærmer seg 40 stk. Ser det kanskje er på tide å kutte ut noen. Hvor mye legger du i gave til nærmeste familie? Barn, barnebarn, svigerbarn? kom gjerne med råd i min situasjon. Anonymkode: 6e069...c99
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #2 Skrevet 4. november 2017 gir 36 gaver Egne barn : opp mot 3000 til nå min mamma gir 2000 til barn 1000 til barnebarn 700-1000 til svigerbarn Anonymkode: d43a1...81f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #3 Skrevet 4. november 2017 I min familie har det stort sett vært slik: Barn: ca 1000 kr Barnebarn: ca 500 kr Oldebarn: ca 250 kr Svigerbarn: ca 500 kr Partner: ca. 1000 kr Søsken: ca 300 kr Niese/nevø: ca. 200 kr Venner: ca 200 kr Besteforeldre: Bilde av barn + ca 200 kr Foreldre: ca 500 kr Anonymkode: 54b7f...9a1
Stein-saks-papir Skrevet 4. november 2017 #4 Skrevet 4. november 2017 Det bør ikke være regler for dette. Gi det du har lyst til. Jeg har ingen barn, men er tante til syv. Jeg bruker endel penger på de, og alle mine søsken. Jeg synes det er helt greit at min bror (pappa til halvparten av barna) som ikke har så mye penger, ikke bruker så mye på gaver. Men sykt irriterende at han bruker tusenvis på sin kone, og nesten ingenting på oss andre. Vi nå jo gi den familien mange gaver, en til hver. Tilbake får jeg noe som koster ca 100, fra familien bror. 1
Minlillelykke Skrevet 4. november 2017 #5 Skrevet 4. november 2017 Vi gir etter evne. Og etter hva de ønsker seg. Nå har vi kun barn, men vi har mange tantebarn. Vi slutter med gave til de som er konfirmert. De som ønsker seg penger får en 200 lapp, av den grunn at jeg synes penger er fryktelig kjedelig å gi. De har nå erfart at om vi får en ønskeliste får de gjerne litt andre ting, til annen verdi. Foreldre bruker vi det som trengs ettersom hva de trenger og ønsker seg. Ender ofte på 500-1000 per forelder.
altflyter Skrevet 4. november 2017 #6 Skrevet 4. november 2017 Jeg syntes det høres ut som om veldig mange gir veldig dyre gaver. Jeg gjør ikke det. Om jeg skulle brukt 500-1000kr til alle jeg gir gave til, så hadde jeg måttet brukt 20 000 bare på julegaver. Så mye penger har jeg rett og slett ikke. Heldigvis ligger familien seg på et pengenivå som gjør at vi alle har råd til å kjøpe til hverandre (I vår familie er vi opptatt av å ta hensyn til hverandre og dem som har minst og legger veiledende nivå på gavene deretter. Det er greit å ha et veiledende nivå til tantebarn og lignende syntes i hvert fall vi. Slik at det blir noenlunde likt) Dere må gi etter lommeboken og jeg håper fortsatt de aller fleste ser at det er tanken som teller. Små barn bryr seg aldri om hva gaven koster, så der kjøper man noe man vet de setter pris på. Du kan finne mye fint for 200kr om du begynner nå. Svigerfamilien bruker jeg ca 2-300 per person, og det samme gjør de med meg. Eventuelt så strikker jeg sokker eller noe slikt til dem, men garnet koster så klart litt. Det meste jeg bruker er til søsken og foreldre hvor jeg ligger på ca 500 per pers. Dere har ekstremt mange å kjøpe til, så dere må legge listen på et overkommelig nivå. Hva med 200 per pers, og kanskje litt mer til de aller nærmeste, eller at dere kjøper f.eks et brettspill til familien? Fellesgaver av annet slag? Voksne kan få invitasjon til middag eller hjelp til å få ordnet noe praktisk? 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #7 Skrevet 4. november 2017 Vi har bare et barnebarn og hun vil være 10 mnd i julen. Tenker rundt 3000,- men da er det ting hun trenger. 10000,- til hvert barn. Tenker mam gir det man har økonomi til og det man føler er rett. Anonymkode: 65109...52b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #8 Skrevet 4. november 2017 Har ikke barnebarn, men gir for rundt 2500-3000 til til hvert av våre to voksne barn. Gir for ca 2000- 2500 til mannen min. Vi kjøper ikke til søsken eller deres barn. Vi sluttet med å gi til nevøer og nieser etter hvert som de fylte 18 år. Alle er nå voksne. Anonymkode: baff3...dca
Stein-saks-papir Skrevet 4. november 2017 #9 Skrevet 4. november 2017 Det er helt sykt hvor mye folk gir i gaver. Nylig sa min venninne at de ikke hadde råd til å reise på ferie pga barnedåp gave til sin niese. Dette har gått for langt. 200-500 pr familiemedlem person eller par, holder lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #10 Skrevet 4. november 2017 10 minutter siden, Stein-saks-papir skrev: Det er helt sykt hvor mye folk gir i gaver. Nylig sa min venninne at de ikke hadde råd til å reise på ferie pga barnedåp gave til sin niese. Dette har gått for langt. 200-500 pr familiemedlem person eller par, holder lenge. Man gir etter evne og ønske tenker jeg. Men å ikke kunne dra på feire pga dåpsgave synes jeg er drøyt. Da vi var studenter ga vi gave etter økonomien vi hadde da, litt mer da vi fikk oss fulltidsjobber og nå som vi har veldig god økonomi gir vi etter evne. Men ville aldri gitt så dyre gaver at vi ikke hadde råd til å dra på ferie... Barna mine setter av 1000,- i mnd til gaver vet jeg og vi har sagt vi ikke ønsker oss dyre gaver, men blir jo fort en del gaver med alle bursdager folk er invitert i osv. Anonymkode: 65109...52b 1
Stein-saks-papir Skrevet 4. november 2017 #11 Skrevet 4. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man gir etter evne og ønske tenker jeg. Men å ikke kunne dra på feire pga dåpsgave synes jeg er drøyt. Da vi var studenter ga vi gave etter økonomien vi hadde da, litt mer da vi fikk oss fulltidsjobber og nå som vi har veldig god økonomi gir vi etter evne. Men ville aldri gitt så dyre gaver at vi ikke hadde råd til å dra på ferie... Barna mine setter av 1000,- i mnd til gaver vet jeg og vi har sagt vi ikke ønsker oss dyre gaver, men blir jo fort en del gaver med alle bursdager folk er invitert i osv. Anonymkode: 65109...52b Kan føye til at grunnen til at venninnen min måtte gi denne dyre gaven til sin niese, er at de hadde gitt hennes barn så dyre gaver. Så man bør egentlig gi etter den andre parten sin evne, eller den av partene med lavest evne. Event bare holde det lavt. Jeg tjener godt, bruker pengene mine på meg selv. 2
Minlillelykke Skrevet 4. november 2017 #12 Skrevet 4. november 2017 33 minutter siden, Stein-saks-papir skrev: Det er helt sykt hvor mye folk gir i gaver. Nylig sa min venninne at de ikke hadde råd til å reise på ferie pga barnedåp gave til sin niese. Dette har gått for langt. 200-500 pr familiemedlem person eller par, holder lenge. Gi etter evne er en god huskeregel. Selvom vi får dyre gaver av svigerinnen mln gir vi fortsatt etter egen evne tilbake. De vet hva vi har råd til. Jeg hadde ikke gitt så dyre gaver at ferier er nødt til å vike 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #13 Skrevet 4. november 2017 Jeg nærmer meg 40 og får for ca. 1000 fra foreldre og omtrent det samme fra svigers. Fra søsken for mellom 150 og 350. Gir for omtrent det samme til foreldrene mine fra meg og mannen, mens mannen min kjøper til sine. Til søsken gir vi for mellom 300 og 500, alt ettersom hva vi kjøper. Foreløpig er det kun ett tantebarn, som vi kjøper en større ting til felles fra tanter/onkler, og til vårt eget barn kjøper vi for mellom 500 og 1000, noen ganger mer dersom det er noe spesielt hun trenger. Mannen min og jeg kjøper ikke julegave til hverandre, men går ut og spiser på en litt god restaurant i januar som gave til hverandre. Anonymkode: 5b653...032
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #14 Skrevet 4. november 2017 Meg over - kan legge til at vi ofte både går sammen om å kjøpe større gaver og får «spleisegaver», så er ikke nødvendigvis sånn at jeg får mange smågaver. Anonymkode: 5b653...032
Ild Skrevet 4. november 2017 #15 Skrevet 4. november 2017 Vi har god råd og er i 40årene, og jeg mener gavestyret har tatt helt av. Til egne barn og hverandre kjøper vi en gave til hver, og vi kjøper kun til foreldre/svigerforeldre, egne barn, søsken og søskens barn (de er små). Til barna våre har vi ikke en fast sum vi kjøper for, men vi kjøper noe de trenger/blir glade for og kjøper gjerne brukt. De har fått alt fra sykkel til 10.000, brukt snowboard, nytt snowboard, brukt kåpe kjøpt på finn, brukt barnebunad kjøpt på finn. I år får hun ene tøfler til 600 og han får et xbox spill til 500. Jeg gjør en innsats i å dele hva barna ønsker seg til besteforeldre og våre søsken slik at de får noe de ønsker seg: alt fra bøker, klær, tekniske ting, ting til fritidsinteresser. Totalt får de 9 gaver hver. Til søsken gir jeg ca 400, men har ei med veldig dårlig råd og hun får 1-2000kr. Bruker tid på å finne noe de ønsker seg. Til foreldre gir vi ofte opplevelser, alt fra middag hjemme hos oss til tur i operaen. Eller kjøper noe de ønsker seg. Vanligvis får de for ca 400 per pers, opplevelser kan koste mer. I år gir vi biletter til svanesjøen, det ble kr 5000 for 8 pers.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #16 Skrevet 4. november 2017 Til barna: ca 1500,- (kjøper billig når de er små, og setter resten på konto). Til nevøer/ nieser: 250,- fra besteforeldre: etter behov, fra 1000 til 5000... til våre foreldre: etter ønske, prøver å ligge på ca 500,- + litt småting fra barna vi kjøper ikke så mange presanger, heldigvis Anonymkode: c9c21...f5d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #17 Skrevet 4. november 2017 Vi har bare ett barn og han får for ca 1000,-. Mine foreldre gir for 2000,- til hver av barn, barnebarn og svigerbarn. Helt unødvendig synes jeg. Sønnen min ønsker seg nesten aldri så dyre ting, så han får gjerne 5-6 gaver fra den kanten eller penger ved siden av gaven. Ville heller gått ned i pris enn å kutte ut noen om jeg var deg. Det er fint å bli husket på, men det trenger ikke koste så mye. Anonymkode: d915f...efd
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #18 Skrevet 4. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I min familie har det stort sett vært slik: Barn: ca 1000 kr Barnebarn: ca 500 kr Oldebarn: ca 250 kr Svigerbarn: ca 500 kr Partner: ca. 1000 kr Søsken: ca 300 kr Niese/nevø: ca. 200 kr Venner: ca 200 kr Besteforeldre: Bilde av barn + ca 200 kr Foreldre: ca 500 kr Anonymkode: 54b7f...9a1 Dette er ganske likt som hos oss, men gir nok litt mindre enn dette. Yngre barn får mindre enn eldre. Vi gir rundt 20 gaver. I år har vi knappere økonomi og må kutte ned på gavene, og tenker at det er uproblematisk. Noen år har vi bedre råd (feks når det ikke er eu-kontroll, når ikke både tven og vaskemaskina har røket, når vi ikke pusser opp osv) så da gir vi mer. Slik er det for alle i familien, alle gir etter evne og ingen sure miner for det Anonymkode: d8ea3...05a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #19 Skrevet 4. november 2017 6 timer siden, Stein-saks-papir skrev: Kan føye til at grunnen til at venninnen min måtte gi denne dyre gaven til sin niese, er at de hadde gitt hennes barn så dyre gaver. Så man bør egentlig gi etter den andre parten sin evne, eller den av partene med lavest evne. Event bare holde det lavt. Jeg tjener godt, bruker pengene mine på meg selv. Defor synes jeg det er fint å avtale. Foreldrene mine har mye bedre råd enn mine brødre og meg og defor får vi mer av de. Med venninner har vi laget avtale på beløp, samme med søsken, nieser/nevøer når den tid kommer, svigerfamilien og bonusdatteren mor. Nå har ikke vi fått noen nieser/nevøer enda, men jeg har sagt til svogeren og brødrene mine at det er naturlig at de bruker mindre på oss når vi har fått barn. Anonymkode: 65109...52b
Thyra Skrevet 5. november 2017 #20 Skrevet 5. november 2017 15 timer siden, Stein-saks-papir skrev: Kan føye til at grunnen til at venninnen min måtte gi denne dyre gaven til sin niese, er at de hadde gitt hennes barn så dyre gaver. Så man bør egentlig gi etter den andre parten sin evne, eller den av partene med lavest evne. Event bare holde det lavt. Jeg tjener godt, bruker pengene mine på meg selv. Om noen med god råd gir dyre gaver til sine nieser/nevøer sin dåp, betyr vel ikke det at deres barn "har krav på" like dyr gave i retur. Man må jo gi etter evne. Ingen kan forventes å ofre egen ferie for å kjøpe gaver til andre!! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå