AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #1 Skrevet 4. november 2017 Dette er et mulig litt dumt spørsmål egentlig. Men jeg har hatt influensa nå, men kjenner bedring i dag. Men skal hjem til noen som er veldig syk av nettopp influensa. Sant jeg kan ikke bli verre av den grunn? Anonymkode: cea27...58a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #2 Skrevet 4. november 2017 Det kan du bli, ja. To med samme type influensa kan selvsagt ikke smitte hverandre. Men det vi kaller «influensa» er ikke ettvirus, men flere ulike. I fjor vinter gikk det 4 typer influensa. Så i fjor kunne en få «influensa» 4 ganger. I år går det trolig mellom 1 og 6 typer, så du kan, dersom din venn har en ulik type, bli smittet med denne i tillegg til din egen. Anonymkode: 6d4ea...d21 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #3 Skrevet 4. november 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et mulig litt dumt spørsmål egentlig. Men jeg har hatt influensa nå, men kjenner bedring i dag. Men skal hjem til noen som er veldig syk av nettopp influensa. Sant jeg kan ikke bli verre av den grunn? Anonymkode: cea27...58a Ingen er syke av influensa nå! Influenasen er ikke kommettil landet enda. Det du har er en høstforkjølelse. Har dine venner en høstforkjølelse med et annet virus enn det du har, så kan dere smitte hverandre begge to. Anonymkode: f244c...ede 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #4 Skrevet 4. november 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen er syke av influensa nå! Influenasen er ikke kommettil landet enda. Det du har er en høstforkjølelse. Har dine venner en høstforkjølelse med et annet virus enn det du har, så kan dere smitte hverandre begge to. Anonymkode: f244c...ede Influensa har vi hele året. Les litt om tema før du sier noe mer. Trur du influensaen ligger i dvale frem til den plutselig bestemmer seg for å smitte mennesker? Hjelpes for en kunnskapsløshet. Anonymkode: f4985...409 2
Ze.Xhx Skrevet 4. november 2017 #5 Skrevet 4. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Influensa har vi hele året. Les litt om tema før du sier noe mer. Trur du influensaen ligger i dvale frem til den plutselig bestemmer seg for å smitte mennesker? Hjelpes for en kunnskapsløshet. Anonymkode: f4985...409 Man har influensa hele året, men det er vel slik at man er mer motakelig for smitte på høsten og vinteten. De lærde strides, og jeg skal ikke prøve å argumentere for det ene eller det andre. Men...en teori er at man effektivt sett har et dårligere immunforsvar når slimhinner o.l. kjøles ned en grad eller to. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #6 Skrevet 4. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen er syke av influensa nå! Influenasen er ikke kommettil landet enda. Det du har er en høstforkjølelse. Har dine venner en høstforkjølelse med et annet virus enn det du har, så kan dere smitte hverandre begge to. Anonymkode: f244c...ede Åja, så du mener at det å ha kuldefrysninger, plutselig Kokvarm i ansiktet, men kald ellers så en legger seg med ull og varmeflaske, veldig høy feber, dundrende hodepine konstant, hvor Paracet ikke hjelper, ekkel hoste hele tiden, vondt i brystet og andre steder på kroppen bare er en forkjølelse? Anonymkode: cea27...58a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #7 Skrevet 4. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Influensa har vi hele året. Les litt om tema før du sier noe mer. Trur du influensaen ligger i dvale frem til den plutselig bestemmer seg for å smitte mennesker? Hjelpes for en kunnskapsløshet. Anonymkode: f4985...409 Lese om et tema jeg daglig står oppe i, og er oppdatert på epedemisk ukentlig, er neppe nødvendig for meg. Influensavirusene endrer seg årlig de ligger ikke i dvale men kommer i "ny drakt" i epedemi fra utlandet. Derfro må vi både lage nye influensavaksiner og vaksinere på nytt for å ungå ny smitte. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Åja, så du mener at det å ha kuldefrysninger, plutselig Kokvarm i ansiktet, men kald ellers så en legger seg med ull og varmeflaske, veldig høy feber, dundrende hodepine konstant, hvor Paracet ikke hjelper, ekkel hoste hele tiden, vondt i brystet og andre steder på kroppen bare er en forkjølelse? Anonymkode: cea27...58a Ja, det mener jeg faktisk. Det svaret vil du nok også få om en lege er villig til å bruke av skattepengene for å,få uført en blodprøve med sjekk av influensavirus på deg. Influensavirus sprer seg ikke i moldvær med regn, heller. Så der er ingen som helst hold for at du er så unik at du har fått influensa, forkjølelse derimot, det høres det helt klart ut til at du har. Anonymkode: f244c...ede 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #8 Skrevet 4. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lese om et tema jeg daglig står oppe i, og er oppdatert på epedemisk ukentlig, er neppe nødvendig for meg. Influensavirusene endrer seg årlig de ligger ikke i dvale men kommer i "ny drakt" i epedemi fra utlandet. Derfro må vi både lage nye influensavaksiner og vaksinere på nytt for å ungå ny smitte. Ja, det mener jeg faktisk. Det svaret vil du nok også få om en lege er villig til å bruke av skattepengene for å,få uført en blodprøve med sjekk av influensavirus på deg. Influensavirus sprer seg ikke i moldvær med regn, heller. Så der er ingen som helst hold for at du er så unik at du har fått influensa, forkjølelse derimot, det høres det helt klart ut til at du har. Anonymkode: f244c...ede Det skrives epidemi, vet du? Ja, det høres ut som du har fryktelig mye kunnskap på dette feltet... Anonymkode: 9fae9...e1a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #9 Skrevet 4. november 2017 Man kan ikke bli smittet av samme virus to ganger. Altså samme forkjølelse eller influensa (eller andre virusinfeksjoner). Men problemet er jo at det florer med virusinfeksjoner, så om noen har et annet virus som gir en forkjølelse el så kan du bli smittet ja. Anonymkode: ef018...17a 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #10 Skrevet 4. november 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lese om et tema jeg daglig står oppe i, og er oppdatert på epedemisk ukentlig, er neppe nødvendig for meg. Influensavirusene endrer seg årlig de ligger ikke i dvale men kommer i "ny drakt" i epedemi fra utlandet. Derfro må vi både lage nye influensavaksiner og vaksinere på nytt for å ungå ny smitte. Ja, det mener jeg faktisk. Det svaret vil du nok også få om en lege er villig til å bruke av skattepengene for å,få uført en blodprøve med sjekk av influensavirus på deg. Influensavirus sprer seg ikke i moldvær med regn, heller. Så der er ingen som helst hold for at du er så unik at du har fått influensa, forkjølelse derimot, det høres det helt klart ut til at du har. Anonymkode: f244c...ede Nei, jeg tror absolutt ikke noe p\å at du kan særlig mye om emnet, for influensa kan man få hele året.. At viruset trives best om vinteren. og at man lettere blir smittet da, utelukker ikke smitte om sommeren. Så at du titulerer deg som helsepersonell med kunnskap om emnet, når du tar så inderlig feil, vitner ikke akkurat om svært god selvinnsikt. Hilsen en som har fått påvist influensa TO ganger, midt på sommeren med en ti års mellomrom Anonymkode: 2f8b7...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #11 Skrevet 4. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Lese om et tema jeg daglig står oppe i, og er oppdatert på epedemisk ukentlig, er neppe nødvendig for meg. Influensavirusene endrer seg årlig de ligger ikke i dvale men kommer i "ny drakt" i epedemi fra utlandet. Derfro må vi både lage nye influensavaksiner og vaksinere på nytt for å ungå ny smitte. Ja, det mener jeg faktisk. Det svaret vil du nok også få om en lege er villig til å bruke av skattepengene for å,få uført en blodprøve med sjekk av influensavirus på deg. Influensavirus sprer seg ikke i moldvær med regn, heller. Så der er ingen som helst hold for at du er så unik at du har fått influensa, forkjølelse derimot, det høres det helt klart ut til at du har. Anonymkode: f244c...ede Hvis du er så oppdatert, så kan du jo kanskje svare på noen enkle spørsmål: 1. Hvem er det som overvåker influensasituasjonen her i landet? 2. Hvilken ukedag slippes rapportene? 3. Hvor mange nordmenn ble innlagt med alvorlig influensa i sommer (sommeren er en definert periode, du kjenner sikkert til hvordan dette avgrenses). 4. Hvilket influensavirus startet sesongen med i fjor? 5. Når er egentlig influensasesongen (denne har en klar tidsavgrensning)? 6. Hvem er det som må vaksineres? Virusene må ikke til utlandet for å mutere, slik du antyder. Det du skriver som derimot er riktig, er at mange ofte oppfatter kraftige forkjølelser som influensa. Det betyr derimot ikke at kraftig luftveissykdom med høy feber pr. definisjon IKKE er influensa. For å svare på ts' spørsmål: Du kan ikke bli smittet av noe du allerede har. Om det er andre influensavirus i omløp, er de sannsynligvis så like den stammen du er smittet av, at du ikke utvikler noen ny infeksjon. Imidlertid kan tilstanden din forverres (men det er ikke pga, ny smitte), og du kan smittes av andre virus, f. eks. rhinovirus (influensa tilhører orthomyxoviridae). Etter en virusinfeksjon er immunforsvaret ditt midlertidig svekket. Det er derfor ikke uvanlig å få sekundære bakterieinfeksjoner - ofte i form av lungebetennelse. Anonymkode: f3b91...6ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå