Gå til innhold

Kjøpe SSD til eksisterende laptop og desktop - forskjeller? Ghosting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om jeg kan få litt hjelp? Jeg vurderer å bytte ut harddisken i laptopen min. I tillegg kunne jeg tenke meg å få en SSD som systemdisk i min desktop på hjemmekontoret.

256GB (eller 240GB) skal være nok. Nå prøver jeg å skjønne forskjellen mellom Kingston SSDnow UV400 og A400 samt WD Blue serien, som er noe dyrere. Forskjellene er så marginale, og prisene likedan - ofte på ulogisk vis. Prisen på UV400 har faktisk steget masse det siste året pga råvaremangel, har jeg skjønt, mens prisen på marginalt dårligere A400 har falt!? Googla artikler gir en pekepinn, men ikke forståelse.

Regner med det er en form for Cyber Monday på mandag, så frem til da skal jeg google masse, men jeg håper noen snillinger her inne kan veilede meg litt også. :)

Anonymkode: a445f...120

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ja, jeg har tidligere slitt litt med å få aktivert Windows igjen i bytte mellom PCer. Kan jeg ghoste deler av partisjon, bootbar, fra gammel HDD til ny SSD? Tips til programvare og fremgangsmåte tas imot med takk. 😘

Skrevet

Forskjellen er at UV400 er raskere enn A400. Hvis du skal gå opp litt i pris ville jeg sett på modeller fra Intel eller Samsung, de regnes for å ha høyest driftssikkerhet. For lisensens del har det ikke noe å si om du kopierer gammel partisjon eller reinstallerer. Det øker sjansene dine for at ikke det blir noen konflikt hvis du kobler lisensen din til en Microsoft-konto.

https://www.windowscentral.com/how-link-your-windows-10-product-key-microsoft-account

Anonymkode: 93fe2...943

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vil heller anbefale Samsung EVO for 100-lappen ekstra. En av de beste SSDene som fins på markedet og har to stk installert i ene laptopen. Aldri opplevd noe grums til nå.

Nå sier du ikke hvilken Windows versjon du har, men uavhengig så stoler jeg ikke på image-programvare. Alltid best å ta ren installasjon. Har du Win 10 er det ikke problem med aktivering når du knytter lisensen mot Microsoft-kontoen din. Den skal da autoamtisk bli aktivert hvis du har gyldig nøkkel og konto.

Endret av Devilheart
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte i sin tid Windows 8 og har siden oppgradert til Windows 10. På den desktopen har jeg prøvd å installere først Windows 10 og siden Windows 8 på nytt, men jeg kommer ingen vei med det. Virker som om produktnøkkelen min ikke fungerer lenge - det er ikke en aktiveringskode, sier Windows!? Det er derfor jeg tenkte det kan være aktuelt å ghoste. 

Skrevet

Naturlig at det ikke funker når du gjør ting motsatt vei.. Kan ikke nedgradere fra 10 til 8.

Har du ikke Win 10 installert nå og aktivert? Skal ikke være problem å installere ren Win 10 på nye SSDen og aktivere, da lisenskoden blir bundet til maskinvaren (hovedkortet).

Ellers må du først installere Win 8, aktivere med gyldig nøkkel, og så oppgradere til Win 10.

Skrevet
3 minutter siden, Devilheart skrev:

Naturlig at det ikke funker når du gjør ting motsatt vei.. Kan ikke nedgradere fra 10 til 8.

Har du ikke Win 10 installert nå og aktivert? Skal ikke være problem å installere ren Win 10 på nye SSDen og aktivere, da lisenskoden blir bundet til maskinvaren (hovedkortet).

Ellers må du først installere Win 8, aktivere med gyldig nøkkel, og så oppgradere til Win 10.

Var det jeg trodde, men funka ikke.

Blir nytt hovedkort også - bytter mesteparten av innmaten på desktopen.

Det er derfor jeg har installert Windows 8 nå. Funka heller ikke.

Skrevet

Hm. Har du OEM lisens eller fysisk versjon av Win 8? OEM / OA lisens er tilknyttet hovedkortet, så såfremt du ikke har fysisk plate, kan det bli vanskelig å få aktivert Win.

Men er ikke enten eller, så må bare prøve deg fram etter du har byttet hovedkort og installert nye SSDen. I verste fall må du ta telefon til Microsoft og ordne opp på den måten (valget med aktivering over telefon).

• Liker 1
Skrevet

Lenge siden jeg har gjort dette, men så vidt jeg husker så kommer det an på hva slags ghosting. Flere av ghosting programvarene ghoster vel hele disken, dvs. også "tomrom" og filer som er markert som slettet også, og for meg høres det ut som en dårlig ide å ghoste fra en spinnende HDD og til en SSD, som er basert på direkteoppslag. Diskene er med andre ord så forskjellig teknisk sett at det høres ut som en dårlig ide. Og uansett om dette ikke blir et problem, så syntes jeg det generelt er en dårlig ide å ghoste inn masse greier man ikke trenger fra en gammel harddisk. Husk at det også er en del som ikke umiddelbart er synlig som tas med, som f. eks. slettede filer, masse registeroppføringer, gamle temporære filer, konfigurasjoner av OS og ulike typer programvare etc. Man får nesten alltid et bedre resultat av en ren, ny installasjon, særlig hvis ytelse er noe av grunnen til at man kjører inn OS på nytt. Og det er det vel som regel når man kjøper inn ny hardware. Så jeg ghoster aldri, med mindre ghostingrunnlaget er en ren installasjon med kun det jeg trenger av programvare og oppsett. Ghostinggrunnlaget tas da før jeg begynner å bruke maskinen, rett etter at den er installert på nytt. 

Generelt syntes jeg heller man ikke sparer så veldig mye tid på ghosting lengre. Det var et større poeng i gamle dager, med trege disker og lite maskinressurser, der installasjon av programvare kunne ta en hel arbeidsdag. Men det gjør det for de aller fleste ikke lenger, Windows 10 installeres meget kjapt også fra scratch på en SSD fra en USB stikke med USB 3.0 eller høyere, og det går som en drøm å installere Office, diverse videoredigeringsprogrammer og det andre jeg trenger. Jeg sparer nå minimalt med tid å installere et ghostet image, det er ikke lenger verdt det sett opp mot fordellen av en helt ren og nyinstallert maskin :)

Forskjellen på SSD'er utover størrelse innebærer skrive/lesehastighet. Jo høyere skrive/lesehastighet disken støtter, jo bedre er det. Hvor viktig det er kommer litt an på hva maskinen skal brukes til, skal det bare være en generell kontormaskin uten tyngre grafiske oppgaver eller mye spilling, så spiller det ikke like stor rolle. Man vil uansett se en godt merkbar ytelsesforbedring når man går fra HDD til SSD på disken der OS er installert. Det andre er som noen påpeker, robusthet og varighet. Samsung har som noen påpeker, etterhvert utviklet seg til å ha god varighet. Jeg har f.eks. hatt god erfaring med Samsung 850 pro diskene. Har ikke prøvd Kingston diskene du nevner dessverre, så kan ikke uttale meg om hvor robuste de er. 

Anonymkode: 6a4f5...c9a

• Liker 1
Skrevet

Og...Hvorfor vil du installere Windows 8 hvis du uansett får installert Windows 10 direkte? Win10 er bedre enn Win8 på flere måter, både ytelse og brukeropplevelse. Win8 er egentlig crap som aldri ble spesielt populært siden de prøvde å lage et operativsystem som hverken ble fugl eller fisk. Man skulle ha store, berøringsvennlige flater (tiles utseendet i Win8) samtidig som man også skulle ha det tradisjonelle skrivebordet i bunn. Men de stadige skiftene mellom de to omgivelsene oppleves mer som irritasjon enn nytte (det er ikke alle apper som støtter Win8's tiles desktop-miljø, men bytter tilbake til tradisjonell desktop. Da er man jo like langt). Jeg har heller aldri opplevd noen kompatibilitetsproblemer med Win10, selv ganske gamle applikasjoner har virket. 

Så vidt jeg vet, så kan man ikke nedgradere til Win8 dersom man har takket ja til tilbudet om å oppgradere til Win10 (dvs. trykket på boblen som dukker opp nederst til høyere, og akseptert betingelsene som dukker opp), da blir - så langt jeg vet - produktnøkkelen konvertert til å være en Win10 produktnøkkel og virker da ikke lenger på Win8.  

Anonymkode: 6a4f5...c9a

Skrevet

Takk for gode svar! Jeg har fysiske Windows 8 DVDer, var en av de første som kjøpte før det ble allmenn kjent at dette var tull. Ser jo det nå hvor elendig det var, helt utrolig. Grunnen til at jeg installerte 8 var fordi installasjonen av 10 ikke fungerte etter planen.

Får se litt mer på nettet i morgen etter en dugandes SSD da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...