Gå til innhold

Dere som er uteksaminert ved LHS (Livets Harde Skole)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hva pensum var der? Evt hvilke valgfag/fordypning dere tok?

Dvs det jeg egentlig lurer på er: Dere som sier og skriver rundt omkring at dere har gått livets harde skole, hva gjør at dere tenker at dere har gått på denne skolen? 

Er gjerne ikke de med de største traumene og vondeste bakgrunnen som påberoper seg dette, gjerne tvert i mot.. (Det er min erfaring) 

I mine øyne er det ofte en slags unnskyldning for ikke å ha tatt utdannelse..

Anonymkode: 357f3...b28

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spør du egentlug? Det skinner jo litt igjennom at du ser ned på folk uten utdannelse ...

Anonymkode: e011d...e4d

• Liker 9
Skrevet

Den skolen blir man aldri uteksaminert fra. De fleste, som ikke bor på skolens internat, får permisjoner i kortere eller lengre tid før de må inn igjen på kortids eller langtidsopphold. 

Og pensum fastsettes individuelt. Så den skolen har nok ts ikke større erfaringer med siden hun spør som hun gjør. 

Anonymkode: 7fa34...b40

• Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg har også gått på livets harde skole. Her har jeg tatt master og ph.d og flere fordypningsfag. Sist jeg sjekka går jeg vist på den skolen fortsatt.:P

De som skriver at de har gått på livets harde skole, gjør det av humor og med glimt i øyet. Ikke akkurat min type humor, men jeg klarer jo å se at det er ment på tøys for det. Samme med de som skriver at de har gått på Hogwarts.

Endret av Hypnosee
  • Liker 4
Skrevet

Alle går livets skole. Noen hardere enn andre. 

Man kan få endel fordommer mot endel av disse på grunn av hvordan noen oppfører seg og hva de skriver, men det betyr ikke at alle er slik. Disse blir da veldig synlige. 

Jeg opplever ikke at ts ser ned på folk uten utdannelse, nødvendigvis, men at  personen har sett at det noen ganger er en spesiell gruppe som bruker dette for alt det er verdt. 

Altså, at de fremstiller sitt liv som så mye verre enn andres, og gjerne er veldig flinke til å klage og sutre over ting. 

• Liker 17
Skrevet

Nå skriver ikke jeg dette på facebook, eller forteller det. og de av mine venner på facebook som skriver dette, er ofte tidligere rusmisbrukere. 

Jeg selv mener jeg har gått livets harde skole, da jeg ble utsatt for fysisk og psykisk vold og grovt misbruk, fra jeg kom til denne verden, fra begge mine foreldre, min verden besto av hat og frykt fra jeg ble født, til jeg kom meg vekk som 16 åring. Har og opplevd mye i mitt voksne liv. Men jeg har tatt høyere utdannelse, giftet meg, fått barn. Jeg har aldri prøvd narkotika, aldri drukket mye alkohol. Og all den volden og grusomheten jeg vokste opp i, den ender med meg. Mine barn skal få ett helt annet liv.

Anonymkode: 2c44c...74f

• Liker 10
Skrevet

Vet om flere som har denne statusen. De er utdannet og jobber. Tror mange bruker denne statusen, for ikke å skryte.

Så ser jeg noen som har ramset opp skolene,universitetene, arbeidsgiverne.  Mange av de oppfører seg slakte i livet

Anonymkode: 898dd...6ff

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er litt nysgjerrig på hva pensum var der? Evt hvilke valgfag/fordypning dere tok?

Dvs det jeg egentlig lurer på er: Dere som sier og skriver rundt omkring at dere har gått livets harde skole, hva gjør at dere tenker at dere har gått på denne skolen? 

Er gjerne ikke de med de største traumene og vondeste bakgrunnen som påberoper seg dette, gjerne tvert i mot.. (Det er min erfaring) 

Oi, du har ikke lært mye under din utdannelse, ihvertfall. 

Anonymkode: 8299e...ba3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi, du har ikke lært mye under din utdannelse, ihvertfall. 

Neivel? Utdyp gjerne refleksjonen din.

Det jeg tenker om livets harde skole er basert på min egen erfaring med mennesker som skriver at de har vært elever ved denne skolen. Har ingenting med min utdannelse å gjøre forøvrig. 

Ts

• Liker 4
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel dette som er greia, at folk føler de må ha en unnskyldning for å ikke ha høyere utdanning. Da vil man jo gjerne kunne vise til at man tross alt har lært en del likevel og ikke er dum. Det spenner fra folk som har levd et rocka bohemliv med strøjobber rundt omkring i hele verden, til folk som skulle ønske de hadde klart vanlig skole men som sliter med lærevansker eller psykisk sykdom. Noen ganger må det påpekes at utdanning ikke er det samme som kunnskap, at skoleflink ikke er det samme som å være smart, og at å være intelligent ikke er det samme som å være klok.

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skriver ikke jeg dette på facebook, eller forteller det. og de av mine venner på facebook som skriver dette, er ofte tidligere rusmisbrukere. 

Jeg selv mener jeg har gått livets harde skole, da jeg ble utsatt for fysisk og psykisk vold og grovt misbruk, fra jeg kom til denne verden, fra begge mine foreldre, min verden besto av hat og frykt fra jeg ble født, til jeg kom meg vekk som 16 åring. Har og opplevd mye i mitt voksne liv. Men jeg har tatt høyere utdannelse, giftet meg, fått barn. Jeg har aldri prøvd narkotika, aldri drukket mye alkohol. Og all den volden og grusomheten jeg vokste opp i, den ender med meg. Mine barn skal få ett helt annet liv.

Anonymkode: 2c44c...74f

Du er en ekte vinner :) så godt å høre at du har reist deg fra asken. 

Anonymkode: 3ab20...f20

• Liker 2
Skrevet
43 minutes ago, AnonymBruker said:

Neivel? Utdyp gjerne refleksjonen din.

Det jeg tenker om livets harde skole er basert på min egen erfaring med mennesker som skriver at de har vært elever ved denne skolen. Har ingenting med min utdannelse å gjøre forøvrig. 

Ts

Og rasister sier det samme om mørkhudede, mannfolka på kg som klager over at kvinner er selvsentrerte og mindre intelligente har også sin "erfaring" med kvinner. Men du vet, til tross for alle som ser verden gjennom sitt eget forvridde bilde, så er sikkert du det unntaket som har rett. Uff, grøsser ved tanken på at mine skattepenger har gått til å hjelpe deg med det tullestudiet du har vært gjennom. Jeg trodde det krevde minimale kognitive evner å studere

• Liker 1
Skrevet
35 minutes ago, linsejesus said:

Det er vel dette som er greia, at folk føler de må ha en unnskyldning for å ikke ha høyere utdanning. Da vil man jo gjerne kunne vise til at man tross alt har lært en del likevel og ikke er dum. Det spenner fra folk som har levd et rocka bohemliv med strøjobber rundt omkring i hele verden, til folk som skulle ønske de hadde klart vanlig skole men som sliter med lærevansker eller psykisk sykdom. Noen ganger må det påpekes at utdanning ikke er det samme som kunnskap, at skoleflink ikke er det samme som å være smart, og at å være intelligent ikke er det samme som å være klok.

Norsk kultur i et nøtteskal: du er en taper og verdiløs om du ikke har høyere utdanning, fet lønn og pen kjæreste. 

- hilsen oss med høy utdanning 

• Liker 3
Skrevet

Når folk skriver "Livets Harde skole" tenker jeg at de har kommet ut av en vanskelig og uutholdelig barndom med livet i behold og er normalt oppegående. At noen av dem kanskje er litt røffe i kantene er kanskje bare en naturlig konsekvens av det de har vært igjennom selv om det ikke gjelder alle selvfølgelig. Synes de har all grunn til å være stolt av å ha klart seg. Det er ikke noen selvfølge at man gjør det.

Anonymkode: 2c51b...b8e

Skrevet (endret)

Jeg har en annen faglig bakgrunn selv, men utfra den ganske store andelen LHS-ere jeg har truffet og omgåttes har jeg fått en relativt inngående kjennskap til dette «akademiet». 
Det største obligatoriske faget ved LHS, som alle studenter får en inngående fordypning i, er fremmedfiendtlighet i alle fasetter. Folk som ser annerledes ut en «oss», som gjøre andre ting enn «oss vanlige folk» eller som, gud forby, har lest litt mer enn «folk flest» må anses som en fare og trussel mot «alminnelige folk». 

Viktige valgfag, som man velger ett eller flere av, og som man i valgfri grad kan velge å fordype seg i er:

• Konspirasjonsteorier
  • Vaksinemotstand - et fag man må ha tatt grunnkurset i konspirasjonsteorier i for å få fullt utbytte av
  • Overtro
  • Inkonsekvensens sjarmerende ironi, som f.eks gir seg utslagi at trygdebrukere stemmer FrP fordi de andre partiene «tar penga deres»
  • Klimaskepsis (den eneste formen for skepsis de utøver)
  • Feilstaving og radbrekking av det norske språk. Dette er et påbyggingsfag som man kan ta etter å ha satt seg inn i  inkonsekvensens sjarmerende ironi, slik at de kan lære å skrive velformulerte ting som «Innvandrere må lære seg og lese å skrive Norsk».

Endret av Ullvott
  • Liker 29
Skrevet
1 time siden, Ullvott skrev:

Jeg har en annen faglig bakgrunn selv, men utfra den ganske store andelen LHS-ere jeg har truffet og omgåttes har jeg fått en relativt inngående kjennskap til dette «akademiet». 
Det største obligatoriske faget ved LHS, som alle studenter får en inngående fordypning i, er fremmedfiendtlighet i alle fasetter. Folk som ser annerledes ut en «oss», som gjøre andre ting enn «oss vanlige folk» eller som, gud forby, har lest litt mer enn «folk flest» må anses som en fare og trussel mot «alminnelige folk». 

Viktige valgfag, som man velger ett eller flere av, og som man i valgfri grad kan velge å fordype seg i er:

• Konspirasjonsteorier
  • Vaksinemotstand - et fag man må ha tatt grunnkurset i konspirasjonsteorier i for å få fullt utbytte av
  • Overtro
  • Inkonsekvensens sjarmerende ironi, som f.eks gir seg utslagi at trygdebrukere stemmer FrP fordi de andre partiene «tar penga deres»
  • Klimaskepsis (den eneste formen for skepsis de utøver)
  • Feilstaving og radbrekking av det norske språk. Dette er et påbyggingsfag som man kan ta etter å ha satt seg inn i  inkonsekvensens sjarmerende ironi, slik at de kan lære å skrive velformulerte ting som «Innvandrere må lære seg og lese å skrive Norsk».

Det var en grei oppsummering, stemmer ganske ok med min oppfatning... 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og rasister sier det samme om mørkhudede, mannfolka på kg som klager over at kvinner er selvsentrerte og mindre intelligente har også sin "erfaring" med kvinner. Men du vet, til tross for alle som ser verden gjennom sitt eget forvridde bilde, så er sikkert du det unntaket som har rett. Uff, grøsser ved tanken på at mine skattepenger har gått til å hjelpe deg med det tullestudiet du har vært gjennom. Jeg trodde det krevde minimale kognitive evner å studere

Ikke TS men oj her var det ømfintlige tær :fnise:

LHS er jo en form for humor fordi de aldri gikk på skole. Så da må det være lov og le av LHS. Tviler på at folk skriver dette fordi de er stolte av å ikke ha noe skole, men heller ser på det på en humoristisk måte. 

Skrevet

Jeg har en advokat på vennelisten min. Han har ingenting på profilen sin som avslører det - derimot står det «livets harde skole» 😂

Anonymkode: 67dd7...680

• Liker 2
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Ikke TS men oj her var det ømfintlige tær :fnise:

LHS er jo en form for humor fordi de aldri gikk på skole. Så da må det være lov og le av LHS. Tviler på at folk skriver dette fordi de er stolte av å ikke ha noe skole, men heller ser på det på en humoristisk måte. 

Ja, det er ganske ømfintlig å synes folk som gjørr narr av folk som har hatt det vanskelig og som sliter er drittmennesker. Jeg begynner å bli ganske lei av alt drittet mennesker som har det vanskelig må tåle fra mennesker som vokste opp i gode omgivelser og som har alle forutsetninger for å lykkes. Denne arrogansen der man tror egen suksess ikke kommer av mye flaks er utålelig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...