Gå til innhold

Blir trekt i lønn for "kantine" på jobb, men det er aldri noe jeg liker i kjøleskapet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er seks ansatte på arbeidsplassen min, altså er det en liten arbeidsplass.  Da jeg ble ansatt for tre måneder siden fortalte sjefen at vi har "kantine" og at jeg vil bli trekt 400 kr/mnd for det.  "Kantina" er at kjøleskapet på spiserommet inneholder pålegg og div juice og at det blir kjøpt brød ca annenhver dag.  Vi har en vaktliste på hvem som har ansvaret for å holde orden på spiserommet.  En kollega av meg har ansvaret for å handle inn og gjør dette i arbeidstiden.

Vi andre blir aldri spurt om vi ønsker noe spesielt pålegg eller om har andre ønsker.  De er svært sjelden pålegg jeg liker i kjøleskapet og brødet som kjøpes inn er av billigste sort og ekstremt salt.  Jeg har forsøkt å ta det opp, først med vedkommende som handler og da det ikke nyttet tok jeg det opp med sjefen uten hell.  Jeg føler at de synes jeg er veldig sær og fin på det.

Noen som har vært i lignende situasjon?  Hvordan har dere løst det?

Anonymkode: ff475...178

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva eksagt sa du til sjefen? Det må da være velkomment med forslag for andre varer. Jeg ville tatt det opp i plenum med de seks andre som benytter seg av kjøleskapet og spurt de om ikke de kunne tenkt seg de og de matvarene, og startet en "underskriftskampanje" og levert til den som handler inn. 
Det krever selvfølgelig at varene holder seg innenfor budsjettet og vil bli brukt av andre enn bare deg, og at det ikke er dyre skinkesteker osv.  
Hvis ikke så ville jeg sagt til sjefen at du vil meldes av den kantineordningen og tar med egen lunsj. 

Anonymkode: dad9b...7e2

• Liker 13
Skrevet

Da ville jeg sagt til sjefen at jeg ikke lenger skulle spise/drikke fra fellesskapet og derfor heller ikke skulle trekkes. 

Eller så ville jeg foreslått at jeg kunne overtatt kantineansvaret for en periode. 

Anonymkode: ab669...b50

• Liker 16
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er seks ansatte på arbeidsplassen min, altså er det en liten arbeidsplass.  Da jeg ble ansatt for tre måneder siden fortalte sjefen at vi har "kantine" og at jeg vil bli trekt 400 kr/mnd for det.  "Kantina" er at kjøleskapet på spiserommet inneholder pålegg og div juice og at det blir kjøpt brød ca annenhver dag.  Vi har en vaktliste på hvem som har ansvaret for å holde orden på spiserommet.  En kollega av meg har ansvaret for å handle inn og gjør dette i arbeidstiden.

Vi andre blir aldri spurt om vi ønsker noe spesielt pålegg eller om har andre ønsker.  De er svært sjelden pålegg jeg liker i kjøleskapet og brødet som kjøpes inn er av billigste sort og ekstremt salt.  Jeg har forsøkt å ta det opp, først med vedkommende som handler og da det ikke nyttet tok jeg det opp med sjefen uten hell.  Jeg føler at de synes jeg er veldig sær og fin på det.

Vist det er slik at sjefen skal ha 3200 kr for lunsj i en mnd for 6 stykker så har han da jammen meg råd til mer enn bare first price pålegg og brød. Pålegg er overhodet ikke dyrt...ikle brød..melk og juice heller. Han som eier egen bedrift får også kjøpt fra storcash hvor han slipper å betale skatt ig slipper flere mellomledd slik at han får mat enda billigere

Anonymkode: 9f32b...b36

• Liker 14
Skrevet

Ta med din egen mat (matpakke og termos, f. eks.), og etter et per måneder gir du beskjed om at du ikke benytter kantineordninga og vil meldes av. Da får du nøyaktig den maten du vil ha, og ofte billigere også (20 kr for råvarene til ett måltid er meget lett å komme under).

Skrevet

Si at du vil ta med matpakke hjemmenfra og kommer ikke tl å ta noe fra kjøleskapet, kaffe eller det som er der.

Synes det høres smålig ut av sjefen med den ordningen. 

Jeg har litt på følelsen av at kanskje sjefen ser på det som en gode for personale at der er kjøleskap og noe innkjøp. Jeg hadde muligens tenkt at min lønn var uansett kr .......... (-400) og at sjefen bare kaller det kantinetrekk for liksom å fremstå som raus som gir dere en høy lønn egentlig. Men sannheten er jo noe annet. Tåpelig.

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke spørre om de kan kjøpe med en pakke grove knekkebrød også da? Hva liker du av pålegg? Går vel an å høre om de kan kjøpe med det pålegget du liker? Eks en pakke gulost eller en pakke med porsjonsmakrell avhengig av hva du liker? 

Anonymkode: e7c16...045

Skrevet

Du kan enten si fra til sjefen at du heller vil ta med matpakke og ikke ønsker å blir trekt, eller du kan be om å ta over handlingen. Lurer på øvrig på hva pålegg det er som ikke passer deg, og hva du egentlig spiser. Får litt flashback til en jeg bodde i kollektiv med der vi delte på brød/pålegg, vi andre handlet brød på rema, brunost, hvitost, skinke, fårepølse, syltetøy og leverpostei, hun handlet brød fra bakeri, roastbeef, skinkestek, røkelaks og rekesalat fra ferskvaren og krevde at vi delte alt likt. Det sier seg selv at hun ble ekskludert fra spleiselaget etter en stund. 

Anonymkode: b595c...07b

• Liker 2
Skrevet

For 400 kr pr pers så bør det være noe til alle. Jeg tror jeg hadde bedt om å holdes utenfor denne kantine greia. 

Anonymkode: 6e2a4...fd1

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva eksagt sa du til sjefen? Det må da være velkomment med forslag for andre varer. Jeg ville tatt det opp i plenum med de seks andre som benytter seg av kjøleskapet og spurt de om ikke de kunne tenkt seg de og de matvarene, og startet en "underskriftskampanje" og levert til den som handler inn. 
Det krever selvfølgelig at varene holder seg innenfor budsjettet og vil bli brukt av andre enn bare deg, og at det ikke er dyre skinkesteker osv.  
Hvis ikke så ville jeg sagt til sjefen at du vil meldes av den kantineordningen og tar med egen lunsj. 

Anonymkode: dad9b...7e2

Enig, bortsett fra underskriftskampanjen. Det blir bare å starte en konflikt.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan enten si fra til sjefen at du heller vil ta med matpakke og ikke ønsker å blir trekt, eller du kan be om å ta over handlingen. Lurer på øvrig på hva pålegg det er som ikke passer deg, og hva du egentlig spiser. Får litt flashback til en jeg bodde i kollektiv med der vi delte på brød/pålegg, vi andre handlet brød på rema, brunost, hvitost, skinke, fårepølse, syltetøy og leverpostei, hun handlet brød fra bakeri, roastbeef, skinkestek, røkelaks og rekesalat fra ferskvaren og krevde at vi delte alt likt. Det sier seg selv at hun ble ekskludert fra spleiselaget etter en stund. 

Anonymkode: b595c...07b

Så finnes det sikkert mellomting mellom First Price og det absolutt dyreste også, må ikke være enten eller.

----

His det er slik at alle 6 ansatte betaler 400,- så utgjør det en grei sum å handle inn mat for, i tillegg til at ønskene til de som betaler da bør tas hensyn til. Alle ansatte burde sette seg ned å snakke om hvordan de best kan møte de forskjellige ønskene. Knekkebrød, et litt dyrere brød, juice, frukt, div. pålegg (ost, kjøtt, fisk, salater). Eller så kan dere ha hver sin hylle i kjøleskapet og kjøpe inn eget pålegg  hvis man vil det, i stedet for å ta med matpakke. Prisen på mnd.beløpet bør da selvfølgelig reduseres.

Anonymkode: 81b1a...4e3

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så ekkelt å jobbe med folk som synes at det å ha preferanser er å være fin på det...😳😧🤷‍♀️

Jeg ville ha meldt meg ut av en slik lunchordning og hatt med lunch laget hjemme (varmlunch) som varmes på jobb i mikroen.

Anonymkode: db05e...5fe

• Liker 8
Skrevet

400,- i mnd er mye, og du får ikke lov til å velge noen ting. Jeg ville trekt meg fra kantineordningen, og brukt de 400,- på egen lunsj. Da får du det du vil ha, og kaster ikke penger ut av lufta. 

Her jeg jobber betaler vi 200,- i mnd for mat 

• Liker 11
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vist det er slik at sjefen skal ha 3200 kr for lunsj i en mnd for 6 stykker så har han da jammen meg råd til mer enn bare first price pålegg og brød. Pålegg er overhodet ikke dyrt...ikle brød..melk og juice heller. Han som eier egen bedrift får også kjøpt fra storcash hvor han slipper å betale skatt ig slipper flere mellomledd slik at han får mat enda billigere

Anonymkode: 9f32b...b36

6 * 400 er ikke 3200? 

:laugh:

• Liker 4
Skrevet

Men hva vil du ha da? Og det er ca 20 kr om dagen, som skal dekke mat og drikke til deg, da kan man ikke få så dyr mat.

Anonymkode: 3d501...936

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva vil du ha da? Og det er ca 20 kr om dagen, som skal dekke mat og drikke til deg, da kan man ikke få så dyr mat.

Anonymkode: 3d501...936

6 x 20 blir plutselig 120.

For 120 får man godt brød og to ulike pålegg som god skinke og makrell i tomat..

Jeg hadde ikke orket felles ordning. Ta med egen hver dag, som du lager hjemme kvelden før. 

Anonymkode: db05e...5fe

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

De er svært sjelden pålegg jeg liker i kjøleskapet

Hva slags pålegg er det der, og hva slags pålegg kunne du heller ha tenkt deg?

Anonymkode: a227c...933

Skrevet

Høres ut som dere ansatte finansierer sjefens matbudsjett.

Anonymkode: b394b...60c

Skrevet

Hei, TS her🙂

Det som normalt kjøpes inn er (det varierer lite, kollegaen som handler er et vanedyr):

• Remas egen gulost
  • Et par typer billige kjøttpålegg fra Remas eget merke. Stort sett skinke med smakstilsetninger f.eks. jalapeno eller paprika.  
  • Billig syltetøy, som oftest jordbær, i plastspann
  • Blandede fruktjuicer
  • Helmelk
  • Billigste type kneippbrød

Jeg synes ikke selv at jeg er fin på det eller sær i kosten.  Jeg foretrekker enkle kjøttpålegg som kokt skinke, hamburgerrygg, servelat og salami.  Er også glad i italiensk salat, eggesalat og reker og majones.  Syltetøy spiser jeg sjelden, bortsett fra på pannekaker.  Når det gjelder gulost foretrekker jeg Jarlsberg.  Av juice ønsker jeg meg ren appelsin- eller eplejuice, kan gjerne være Remas egen, forlanger ikke ferskpresset til 40 kr/flaska.  Skal jeg drikke melk må det være lettmelk, helmelk synes jeg er for fett.  Når det gjelder brød skulle jeg ønske de kunne spandere et brød av litt bedre kvalitet.

Ettersom vi har ca 600 kr/uke (120 kr/dag x 5) burde det være rom for å variere mer synes jeg.  Jeg mener ikke at vi skal ha alt alle ønsker seg i kjøleskapet til en hver tid, men at de enkeltes ønsker burde tas litt mer hensyn til og at det burde være mulig å kjøpe inn litt forskjellig fra gang til gang så det blir variasjon.  Det handles normalt inn mandag og torsdag.

• Liker 4
Skrevet

Du kan vel be om å få bli fritatt fra denne ordningen, og ta med egen mat du liker :) 

Skyld på allergier eller noe dersom der er sære folk som kan finne på å reagere på dette. Slik kan du spare litt penger også :)

Anonymkode: c19dd...c80

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...