Gå til innhold

Er jeg hoarder? Samler dere på gamle kladdebøker, gamle lønnsslipper osv fra ungdomstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg hoarder fordi jeg tenker at kanskje en dag får jeg bruk for å lese noen notater jeg skrev i O-fags kladdeboken eller Tysk-gramatikk faget eller at kanskje mine barn vil få bruk for de notatene jeg skrev på skolen, og samler på gamle kladdebøker? Er det bare å kaste siden man har internett i dag, eller er det fine minner og kan komme til nytte? Kan være verdt å nevne at jeg ikke selv fullførte alle fag i VGS og at det på et senere tidspunkt blir aktuelt å ta opp igjen noen fag , men er det tull å spare på kladdebøker og kladdeark som er 10+ år gamle? 

Og hva med gamle lønnsslipper, skattekort osv, sparer dere på det? Kan det komme til nytte noen gang eller er det bare å kaste? 

Anonymkode: aad63...734

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare kast det hele.

Anonymkode: 0486c...eff

• Liker 17
Skrevet

Gøy å ha som minner. Spesielt kladdebøker, kanskje ikke lønnslipper. 

Anonymkode: 37513...28a

• Liker 3
Skrevet

Lønns- og trekksoppgaven ville jeg spart på for maks de siste 10 årene, sannsynligvis kortere. Resten ville jeg kastet. Gamle notater vil du ikke få bruk for.

Jeg kommer likevel til å spare noen av semesteroppgavene, samt masteroppgaven fra universitetet, for minnenes del.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare kast det hele.

Anonymkode: 0486c...eff

Ja det vil gi god skapplass i allefall :fnise:  Er bare så redd det kommer en dag hvor jeg tenker Åhnei! Nå har jeg ikke den kladdeboka! Der hadde jeg sikkert funnet noe nyttig!

eller at det kommer en dag hvor jeg får utfordringer med skatteetat, nav eller pensjonspenger og skulle hatt alle de gamle lønnsslippene mine svart på hvitt å slå i bordet med!  Derfor har jeg spart på alt. Men det er ikke noe å samle på altså?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gøy å ha som minner. Spesielt kladdebøker. 

Anonymkode: 37513...28a

Det trodde jeg også, men har strengt talt ikke bladd i de på mer enn 10-15 år. Et par meldingsbøker og dagbøker kan være morsomt og hyggelig å lese gjennom, men kladdebøkene har jeg mest spart på av praktiske og studierelaterte grunner, om at jeg eller barna mine kanskje får bruk for de notatene en gang? 

Skrevet

Innen barna dine går på skole, er nok mye endret og ditt vil da nok ikke være en del av pensumet. En bok eller to kan være gøy å ta vare på for sedimentale årsaker, men ellers tar det bare opp plass.

Lønnsslipper og likninger har jeg tatt vare på i egne permer.

Anonymkode: 09bf5...baa

• Liker 8
Skrevet

O-faget er forresten ikke lenger fag på skolen. Mye av geografien er endret, navn og slikt.

For å si det sånn: Når ville du hatt behov for dine foreldres skolebøker?

Anonymkode: 09bf5...baa

• Liker 14
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg har spart på en del skolebøker fra skolegangen, og synes det er koselig å se tilbake på. 

Skrevet

Jeg ville spart på kladdebøker fra de første årene hvor du knapt hadde lært å skrive, og bøker hvor du tegnet i. Ting som er koselig som minne, ikke notater du kan få bruk for. Skattekort er ikke noe å samle på, med mindre du har et spesielt minne til akkurat det skattekortet (første jobben din, f.eks.). Jeg skulle ønske at foreldrene mine hadde spart på mer av tegne-kladdebøkene mine. Jeg har samlet på skoledagbøkene mine, fordi jeg skriblet og tegnet mye artig i dem, og så hadde venner skrevet i dem også. Fine minner!

Anonymkode: 88abe...835

• Liker 3
Skrevet

Dere vet på skriftlige eksamener, så får man slike ark hvor man kan rive av det bakerste arket og ta med seg/kaste, mens man leverer inn det øverste? Jeg har alle mine, fra alle skriftlige eksamener, gjennom hele studieløpet. Uansett om jeg var fornøyd, uansett emne,uansett om jeg blanda Sokrates og Platon. ALT. 

Får sikkert bruk for den D-oppgaven om Sokrates fra ex.phil en vakker dag. :natti:

• Liker 6
Skrevet

Kaster alt. Har spart noen prøver og stiler og slikt fordi jeg har fått gode karakterer eller jeg er fornøyd med de - men ellers ikke noe.

Anonymkode: 0289b...710

Skrevet

Ja det er du. Nei, jeg kaster alt som ikke er nyttig.

Anonymkode: 5a5d6...df1

Skrevet

Mine foreldre har gjort det, og forventer at vi skal ta vare på det. Mitt ligger på søppeldynga for lenge siden. Helt uintresant hva jeg holdt på med på skolen

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg hoarder fordi jeg tenker at kanskje en dag får jeg bruk for å lese noen notater jeg skrev i O-fags kladdeboken eller Tysk-gramatikk faget eller at kanskje mine barn vil få bruk for de notatene jeg skrev på skolen, og samler på gamle kladdebøker? Er det bare å kaste siden man har internett i dag, eller er det fine minner og kan komme til nytte? Kan være verdt å nevne at jeg ikke selv fullførte alle fag i VGS og at det på et senere tidspunkt blir aktuelt å ta opp igjen noen fag , men er det tull å spare på kladdebøker og kladdeark som er 10+ år gamle? 

Og hva med gamle lønnsslipper, skattekort osv, sparer dere på det? Kan det komme til nytte noen gang eller er det bare å kaste? 

Ta heller vare på selvangivelsene. Du trenger ikke gamle skattekort, lønnslipper. Kladdebøkene kan du ta vare på som hyggelige minner. 

Skrevet
3 minutter siden, himmeloghav skrev:

Ta heller vare på selvangivelsene. Du trenger ikke gamle skattekort, lønnslipper. Kladdebøkene kan du ta vare på som hyggelige minner. 

Selvangivelsene ligger på skatteetaten.no 

• Liker 4
Skrevet

Vi som er selvstendige har krav om å oppbevare regnskap med bilag i 10 år, så eldre en det hadde jeg kastet i alle fall, tar selvsagt vare på private fakturaer på litt dyrere ting til evt garanti tid går ut 

Skrevet
8 minutter siden, asterix skrev:

Selvangivelsene ligger på skatteetaten.no 

Ikke de gamle

Skrevet

Bare å kaste. Men husk å makulere alt som har personnummer på, for å unngå id-tyveri! Gamle skattekort for eksempel, og noen ganger lønnsslipper også, inneholder personnummer.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, himmeloghav skrev:

Ikke de gamle

Jeg kan ikke helt se for meg noen situasjon hvor jeg får bruk for selvangivelsene fra før 2008 skatteoppgjørene fra før 2005.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...