AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Jeg holder på med en oppgave som skal levers på mandag, og vanligvis bruker jeg å sitte på biblioteket enten på universitetet eller folkebiblioteket å jobbe, fordi da er man jo mye mer skjerpet og gjør det man skal uten å drive med for mye annet tull. Nå har det seg slik at jeg er i en situasjon som gjør at jeg ikke kan dra på biblioteket og sitte der i timevis og jobbe. Jeg merker at jeg sliter med å konsentrere meg her hjemme, og jeg bruker alt for lang tid på å komme igang, og gjør mye tull inni mellom. Så, noen tips til hvordan jeg kan ha like bra fokus på skolearbeid her hjemme som på biblioteket eller lesesalen? Anonymkode: b2298...a84
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Sett på stoppeklokka! Anonymkode: 5a1a5...af6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sett på stoppeklokka! Anonymkode: 5a1a5...af6 Det hjelper ikke. Jeg bruker fortsatt alt for lang tid på å komme igang, og klarer kanskje å holde meg til de tidene i et par timer, max. Anonymkode: b2298...a84
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 Sett deg en plass du ikke pleier å sitte. Lag til et konyorhjørne, eller lag deg til på hjørnet av spisebordet. Jeg sitter på spisebordet i stuen for der sitter vi aldri uten besøk eller det er noe spesielt. Anonymkode: cd225...594
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sett deg en plass du ikke pleier å sitte. Lag til et konyorhjørne, eller lag deg til på hjørnet av spisebordet. Jeg sitter på spisebordet i stuen for der sitter vi aldri uten besøk eller det er noe spesielt. Anonymkode: cd225...594 Med en hybel på 12m2 er det dessverre ikke så mye å veksle mellom. Kan selvsagt flytte meg fra skrivepulten til senga, men det utgjør ingen forskjell.. Det er derfor det er så deilig å kunne dra til biblioteket! Anonymkode: b2298...a84
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 Legg vekk/ slå av mobil, dra for gardinene og bruk ørepropper eller noe for å begrense uønskede forstyrrelser. Anonymkode: 7ee03...bcf
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #7 Skrevet 3. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper ikke. Jeg bruker fortsatt alt for lang tid på å komme igang, og klarer kanskje å holde meg til de tidene i et par timer, max. Anonymkode: b2298...a84 Men da får du enkelt å greit ta deg selv i nakken. Sett opp dagsrutiner. Stå opp halv åtte, stell og frokost. Begynn å les kl halv ni. Pause kl halv tolv til tolv. Osv osv. Anonymkode: 5a1a5...af6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #8 Skrevet 3. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg vekk/ slå av mobil, dra for gardinene og bruk ørepropper eller noe for å begrense uønskede forstyrrelser. Anonymkode: 7ee03...bcf Ja, jeg burde vel slå av mobilen! Det var faktisk ganske lurt! Gardiner og ørepropper er ikke nødvendig, da det ikke er noe annet enn meg selv som forstyrrer. Anonymkode: b2298...a84
_Mayhem_ Skrevet 4. november 2017 #9 Skrevet 4. november 2017 Finn din egen måte. Ikke alle konsentrerer seg best om man sitter rett opp og ned i stillhet og ensomhet. En jeg kjenner konsentrerer seg best om han kan høre på en app som spiller av flytårn kommunikasjonen av alle ting.. Jeg konsentrerer meg best om jeg har en csgo kamp med engelske castere i bakgrunnen, evt chillwave musikk.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #10 Skrevet 4. november 2017 Hvis jeg vet jeg skal sitte hjemme og lese er det første jeg gjør å rydde leiligheten, så blir jeg ikke sittende å tenke på at jeg burde støvsugd, vasket opp, gått ut med pappen osv. Deretter lager jeg en plan for hva jeg skal kommer gjennom den dagen, så jeg har et mål, og så begynner jeg å bla gjennom bøkene kun for å vekke min interesse og få en oversikt over stoffet. Da er det lettere å komme i gang. Så setter jeg alarm 45 min, og sier til meg selv at det blir pause om 45 min. Dukker det opp tanker om ting jeg må gjøre, eller huske så skriver jeg det på en lapp på pulten og går tilbake til lesingen. Etter 45 min er det pause i 10 min (på med alarm), da kan jeg gjøre det på lappen, lage meg en kopp te, ta litt knebøy og strekk, gå på do, trekke frisk luft osv, og så er det tilbake til nye 45 min. Jeg liker også best å sitte på lesesalen eller biblioteket, men når jeg først har lært meg måten over å jobbe på så går det ganske greit å sitte hjemme også. Anonymkode: 9fb41...f8a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #11 Skrevet 4. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg burde vel slå av mobilen! Det var faktisk ganske lurt! Gardiner og ørepropper er ikke nødvendig, da det ikke er noe annet enn meg selv som forstyrrer. Anonymkode: b2298...a84 Der. Det der er problemet ditt! Det at du kommer tregt i gang har vel kanskje ikke så mye med at du sitter hjemme å gjøre, men at du tillater deg selv å komme tregt i gang fordi du "ikke sitter der du pleier". Det jeg skal si nå er sikkert provoserende, men bare gruble litt på det. Tenk deg om, ikke la de "vanlige" vanene dine ta overhånd. Du bestemmer selv nøyaktig hva du gjør. Du har kontroll på kroppen din, du har kontroll på hodet ditt. Du er i 100% stand til å sette deg ned og lese hjemme, hvis du klarer å sette deg ned å lese på biblioteket. Det er kanskje vanskeligere fordi du tenker at du kan bruke lengre tid fordi du sitter hjemme eller fordi du kan sitte på mobilen. Men du kan jo sitte på mobilen på biblioteket også, og du kan bruke lang tid på å komme i gang på biblioteket også. Men det gjør du ikke... hvorfor ikke? Kanskje fordi hodet ditt er innstilt på at "bibliotek = arbeidsplass" mens "hjemme=slappe av, være treig, gjøre alt mulig annet". Its all in your head. Ikke tenk at du sitter hjemme, tenk at du skal jobbe. Pga forutsetninger som du sier har du ikke mulighet til å sitte på biblioteket, det er greit nok det. Noen dager er sånn. Men bare fordi kroppen din fysisk befinner seg hjemme på hybelen, betyr det ikke at hodet ditt også er der. Du trenger at hodet ditt er i arbeidsmodus, og da må du sette det i arbeidsmodus. Biblioteket = arbeidsmodus. Se for deg at du sitter på biblioteket nå, hvilken stol du sitter på, hvor i rommet du sitter. Hvilken bok har du åpnet? Har du en vannflaske ved siden av deg, eller kanskje litt godteri? Hvordan pleier du å jobbe på biblioteket. Hvis du satt på biblioteket akkurat nå - hva ville du ha gjort? Skriv ned svaret på spørsmålet mitt, og gjør akkurat det du har skrevet. Sett hodet i arbeidsmodus, og sett i gang. Med mindre du er syk, har nedsatt funksjonsevne eller noe liknende er det absolutt ingen grunn til at du ikke klarer å lese like bra hjemme i dag som på biblioteket i går. PS: og gå ut av kvinneguiden Anonymkode: be60e...df8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #12 Skrevet 4. november 2017 Sett opp en leseplan for hva du skal komme igjennom for dagen/uka. Del opp dagen i lesetimer, pauser, gjøre "husarbeid/annet tull". Og det viktigste : Skru av mobilen! Den stjeler mye tid. Anonymkode: cb358...6d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå