AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Et familiemedlem har anskaffet seg en valp av en rase som blir litt stor, og jeg har en liten hund. Disse hundene prøver vi å ha endel sammen for at de skal bli vant til og trygge på hverandre. Min hund er over 1 år, forsåvidt valp den også og den andre er under et år. De har det helt greit sammen men jeg merker at den andre valpen er veldig over min hund, både med labber og hele seg selv. Og den andre hunden kan til tider "lekebite" med den store kjeften sin rundt nakken på min hund, eller nappe/dra/bite i halen. Dette mener familiemedlemmet er helt ok da det blir ansett på som kun lek, jeg er delvis enig. Jeg mener at det også ikke er greit at den hunden ikke blir snakket til når den biter, fordi da blir den jo vant til senere at dette er helt okei. Er jeg urimelig som reagerer på at det ikke er ok at den lekebiter på min hund? Min hund ser ikke ut til å få vondt, men en dag så kan jo den andre hunden plutselig være litt mer voldsom i bitingen enn ellers og skremme min hund. Hva tenker dere? Ja, jeg er litt hønemor ovenfor min hund... Anonymkode: dbf4a...3e2
Gjest -Willow Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Hvor gammel er valpen? Jeg tenker at det er jo helt naturlig at den lekebiter og at det vil den gradvis venne seg av med. Den lærer jo hva som er for hardt fra andre hunder (som piper eller lager lyd for å si fra) og fra oss mennesker (som skal bli kjempekjedelige dersom valpen biter slik at den til slutt mister interessen i å bite oss). Dere kan jo eventuelt ta en liten time out med valpen dersom det går litt for hett for seg - altså gjøre det kjedelig for den, slik at den ser at det ikke lønner seg å bli helt gal.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 Noe lignende skjedde med valpen min da vi var på valpekurs. En stor hund lekebet min lille rundt nakken. Jeg snakket med kursleder om det, og vi ble enige om å holde hundene unna hverandre, selv om det mest sannsynlig var lek. Men hunder har ganske sterke kjever, og det var fryktelig ekkelt å se min lille i gapet på den store.. i ditt tilfelle tror jeg at jeg ville latt dem leke, men fulgt nøye med og vært forsiktig. Anonymkode: af397...98d
Portvinpiken Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 Synes ikke det er greit i det hele tatt hvis den mindre hunden ikke synes noe om det. Det er ikke greit å være liten av størrelse med en litt voldsom valp herjende med seg. Det er nok lek, men det er uansett ikke greit om størrelsesforskjellen blir for stor. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 Hvis den minste hunden ikke liker det, så gir han nok uttrykk for det. Valper og unge hunder pleier å ha respekt for eldre hunder, også de som er mindre enn dem selv. Anonymkode: d69f4...9f9
Portvinpiken Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis den minste hunden ikke liker det, så gir han nok uttrykk for det. Valper og unge hunder pleier å ha respekt for eldre hunder, også de som er mindre enn dem selv. Anonymkode: d69f4...9f9 Er det stor størrelsesforskjell og den større valpen ikke er så flink i språket eller av den pågående typen, så er det slettes ikke sikkert at den lille blir hørt. Og vi tobeinte er som regel ganske dårlige på å se alle de små dempende signalene hundene gir slik at vi ikke heller avslutter leken før den lille blir altfor lei. Som en tispemor eller en eldre hund ville gjort. 2
MissPierce Skrevet 4. november 2017 #7 Skrevet 4. november 2017 1 time siden, Portvinpiken skrev: Er det stor størrelsesforskjell og den større valpen ikke er så flink i språket eller av den pågående typen, så er det slettes ikke sikkert at den lille blir hørt. Og vi tobeinte er som regel ganske dårlige på å se alle de små dempende signalene hundene gir slik at vi ikke heller avslutter leken før den lille blir altfor lei. Som en tispemor eller en eldre hund ville gjort. Veldig enig her Vist det er veldig stor str forskjell, så kan den store skade den lille stygt ved ett uhell. Ett klask med en labb over rygg eller nakke kan skade den lille stygt.
happiest Skrevet 4. november 2017 #8 Skrevet 4. november 2017 Som regel er det bare lek. Synes det er lett å oppdage om det er lek eller ikke. Hvordan reagerer hunden din? Om den er med på leken, er det vel bare gøy? Mine to leker hele tiden sammen og "biter". Ser ut som de har det veldig kjekt. Noen ga her virker det som det er litt mer leke-kos, andre ganger er de litt mer voldsom, men det har aldri eskalert til slosskamp.
Tabris Skrevet 4. november 2017 #9 Skrevet 4. november 2017 Hvis den voksne hunden ikke liker det, så ville jeg fjernet valpen når den blir for voldsom. Valper "skal" være frekke og rett på, mot både hunder og mennesker. Det er det som viser at de er trygge. Det er ingen grunn til å kjefte på valpen, at den ikke får leke lenger når den blir for voldsom er straff godt nok - og det er en straff som ikke gjør valpen utrygg eller skremt (som kjefting kan gjøre). 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #10 Skrevet 4. november 2017 TS her: Den andre hunden er vel et par måneder, men den blir jo større, er en schäfer størrelse og min er en typ cavalier størrelse. Hunden min er litt over 1 år så den er valp den også, og er jo med på leken. Men jeg som matmor synes kanskje det ser litt voldsomt ut når den andre hunden er over min med hele seg selv. Eier til den andre hunden mener at jeg må roe meg ned og at det er slettes ikke så voldsomt som det ser ut til. Skal jo også sies at min hund ikke har vært mye i sammen med større hunder, da vi ikke kjenner så mange. Anonymkode: dbf4a...3e2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #11 Skrevet 4. november 2017 Jeg har en hund som er gigantstørrelse. Han får ikke leke med små hunder. Ikke fordi han er slem eller noe, men en labb på ryggen til en liten hund og den ryggen er knekt. Anonymkode: 2b039...6f4 2
Sirah Skrevet 4. november 2017 #12 Skrevet 4. november 2017 Så lenge hunden din er med på leken så ville jeg bare fulgt nøye med TS. Hunden din kommer til å si ifra den dagen det blir for mye Om hunden din sier ifra og ikke blir hørt av valpen ville jeg bare skilt dem uten å lage noe nummer ut av det frem til valpen har roet seg.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #13 Skrevet 4. november 2017 Det er bare lek, slapp av! Den store hunden vil mest sannsynlig roe seg ned når den blir voksen, så den voldsomme leken vil avta. Lekebiting syns jeg er null stress, men den store hunden burde roes ned hvis den slår for mye rundt seg med labbene. For det kan være litt skummelt Anonymkode: e0477...369 1
Majott Skrevet 9. november 2017 #14 Skrevet 9. november 2017 On 3.11.2017 at 11:11 PM, AnonymBruker said: Et familiemedlem har anskaffet seg en valp av en rase som blir litt stor, og jeg har en liten hund. Disse hundene prøver vi å ha endel sammen for at de skal bli vant til og trygge på hverandre. Min hund er over 1 år, forsåvidt valp den også og den andre er under et år. De har det helt greit sammen men jeg merker at den andre valpen er veldig over min hund, både med labber og hele seg selv. Og den andre hunden kan til tider "lekebite" med den store kjeften sin rundt nakken på min hund, eller nappe/dra/bite i halen. Dette mener familiemedlemmet er helt ok da det blir ansett på som kun lek, jeg er delvis enig. Jeg mener at det også ikke er greit at den hunden ikke blir snakket til når den biter, fordi da blir den jo vant til senere at dette er helt okei. Er jeg urimelig som reagerer på at det ikke er ok at den lekebiter på min hund? Min hund ser ikke ut til å få vondt, men en dag så kan jo den andre hunden plutselig være litt mer voldsom i bitingen enn ellers og skremme min hund. Hva tenker dere? Ja, jeg er litt hønemor ovenfor min hund... Anonymkode: dbf4a...3e2 Hvis du har en liten hund, så kan den bli skadet av den store valpens uvørne lek. Da tenker jeg ikke på bittskader, men at den store valpen legger mye tyngde i både labber og kropp når den leker med din. Den kan få skader i ryggen fordi den store valpen var uheldig. Jeg har selv en labrador på 5 år, som lekebiter i kompisen sin når vi er på tur sammen. De tåler hverandre godt, ettersom de er av samme rase, og like store. De leker på samme brutale måte, med mange kroppslige sammenstøt, og lekebiter i hverandre. De gruser hverandre, og de ruller rundt. Den ene er over den andre den ene gangen, den andre er øverst neste gang. Jeg ser at bitingen ikke er alvorlig, det er kun i pelsen, bare for å markere overtaket der og da, og de har vært gode venner i over et år. 'En liten hund ville ikke tålt den behandlingen så veldig godt, og da tenker jeg mer på kroppslige ting enn på biting. For disse to biter litt i hverandre, men aldri hardt. Jeg ser at de biter hverandre kun på lek, det er helt overfladisk, og en måte de kommuniserer på. Men den brutale måten de gruser hverandre på ville ikke en valp av liten rase tålt. Den ville blitt skadet av det. En valp av stor rase skjønner ikke det at den skal og må ta hensyn. Så du må faktisk begrense leken etter hva din lille tåler. Min labrador er forresten veldig forsiktig når han omgås mindre hunder. Da ser jeg at han tar hensyn til dem, og er fin i sin oppførsel. Helt annerledes enn han er sammen med sin kompis av samme rase på tur. Likevel synes jeg at du skal begrense samværet, eller ha noen grenser for det, ettersom det lett kan bli for mye for din lille hund. Lekebiting er ikke det verste her, det tar ingen skade av. Det er verre med at den større valpen kan skade den lille med å være for fysisk i lekingen. Den har enda ikke forstått at den ikke kan leke brutalt med den lille. Da tenker jeg på skader i ryggen f.eks. Jeg vet ikke hvilke raser dere har? Om det er veldig stor forskjell på den lille og den store hunden, så ville jeg vært på vakt på skader som kan oppstå når de leker. Og derfor ville jeg heller trent på at de skulle omgås uten frislipp på leking. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #15 Skrevet 9. november 2017 Det er jo sånn både valper og voksne hunder leker.. Det er mye tenner, men det er uskyldig lek og kan nok se mer brutalt ut enn det er. Det er gjennom slik lek at valper lærer å kontrollere styrken i bittet, for den andre hunden (spesielt valper) sier tydelig ifra når det blir for voldsomt. Anonymkode: 86d00...159
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå