Gå til innhold

Et spm til dere voksne fra en fersk student på 19 år. Håper så mange eldre som mulig svarer. Helst 25+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I høst startet jeg mitt første år på universitetet, alt har hittil gått kjempe bra. Jeg møter opp 15 før hver forelesning, følger med, noterer, stiller spm om jeg lurer på noe, gjør lekser, leser og sosialiserer mer. 

Men det er en ting som alltid har plagd meg litt og det er dette med at enkelte studenter, så og si de aller fleste, velger å holde av plasser for venner. Jeg personlig har ikke noe imot at en student holder av en plass for en annen student, men å holde av 5 plasser (som har hendt meg nesten 2-3 ganger), syns jeg er litt drøyt. Jeg personlig liker å sitte litt foran i klasserommet, da jeg er nærsynt og både ser og hører best fra en slik avstand. Men som regel er det alltid en eller annen student som sitter på en rad og holder av flere plasser for venner som skal komme litt seinere. I dag så sa jeg til hun ene, som sa til meg at jeg ikke kunne sette meg ned på raden, at venninnene hun holdt av plass for enten måtte komme tidligere til forelesning og selv ta disse plassene eller så måtte de finne seg et annet sted å sitte når de kom til forelesning. Fordi det blir for dumt at andre studenter som møter opp 15 minutter før forelesning, for å få en god plass å sitte på, ikke kan sitte noen steder pga en student skal holde av samtlige 5 plasser for venner på hver rad. Da så hun bare litt forbauset på meg og sa ingenting. Altså det har nå hendt nesten to uker på rad at jeg enten må sette meg helt ytterst, der jeg ikke ser noe, helt bakerst der jeg hverken ser eller hører noe eller helt foran og få vondt i nakken og øyne. Jeg kommer jo tidlig fordi jeg vet med meg selv at jeg må ha en plass som er  nær nok tavla men ikke så altfor nært..men når jeg ikke kan sitte på flere plasser som er ledige pga de er "reservert" venner syns jeg blir litt dumt. Det er som å komme inn i en full buss, også få høre; Nei, sorry, du kan ikke sitte ved siden av meg, fordi venninna mi kommer på bussen neste stopp og denne plassen er holdt av for hu? 

Hva mener dere voksne om det? Jeg merker at de fleste på min alder støtter dette med å holde av plass, da de aller fleste vil jo sitte med bestissene sine, men jeg syns det blir litt slitsomt for oss andre som faktisk møter opp til forelesning til tide og ikke kan få en god plass å sitte...

Anonymkode: ce589...b95

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er som når folk holder av solsenger med å legge håndklærne sine ut tidlig på morgenen, og ikke bruker solsengene hele dagen. 

Du får bare trekke fre kortet: Spesielle behov, og sette deg der det er best for deg å sitte. Du blir upopulær hos de fleste på den måten, men skal du lære og få utbytte av studietiden så er vel dette en av få muligheter du har?.

Er de andre opptatt av å ta seg til rette, så får du gjøre det samme. De siste får sitte bakerst uansett grunn til at de er sene. Er bussen gått, så vet du at neste gang må du stille tidligere opp hvis du vil være med.

Anonymkode: af671...920

• Liker 10
Skrevet

Du har din fulle rett til å sette deg hvor du vil. De får bare tåle det og sette seg et annet sted :) 

• Liker 11
Skrevet

Enig, å holde av er en uting - særlig når det er snakk om til mer enn en. Fem personer liksom? Da må de jo kunne dele seg om noen er så «redd» for å sitte alene. Det ville jeg sagt også, og at «jeg kom 15 min før for å sitte fremme da jeg ser dårlig fra radene bakover», ferdig. K, 45 år.

Anonymkode: 3a207...375

• Liker 16
Skrevet

Har du lyst til å sette deg et sted, setter du deg der. Regn med noen sinte blikk. men de kan ikke drepe, som kjent. Du har retten på din side. Bare smil overbærende: "Det er ikke mulig å holde av plasser".

• Liker 4
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd. Dette er veldig ugreit og jeg ville ha tatt det opp med kulltillitsvalgt som videre går gjennom dette i plenum. Dette må studentene legge fra seg ganske kvikt. Ellers ville jeg nok også ha sagt til dem som hadde bedt meg sette meg et annet sted om at jeg har kommet tidlig for å velge en god plass, og dersom vennene til denne personen også ønsker det må de også komme tidlig. 

Anonymkode: 5ec0a...30b

• Liker 10
Skrevet

Jeg ser også at du vil ha svar fra personer som helst er over 25 år. Det forstår ikke jeg. Hvorfor vil du ikke ha svar fra unge studenter der majoriteten også mener at dette er uakseptabelt? Gir ikke det mer hold i dine reaksjoner? For jeg regner jo med at de som gjør dette her er unge studenter som mener det er "dødsviktig" å sitte med vennene sine. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde gitt blaffen i det og bare satt meg der. Kort og greit sagt til den som holdt av at "Pøh! Skal de ha plasser, får de møte opp i tide selv!"

• Liker 7
Skrevet

De kan jo selvsagt prøve seg med å holde av plasser, men de kan ikke nekte deg å sette deg der likevel. Forstår ikke helt behovet for å sitte med vennegjengen under forelesning, men det er vel en annen sak. 

Anonymkode: 34b4f...c0c

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser også at du vil ha svar fra personer som helst er over 25 år. Det forstår ikke jeg. Hvorfor vil du ikke ha svar fra unge studenter der majoriteten også mener at dette er uakseptabelt? Gir ikke det mer hold i dine reaksjoner? For jeg regner jo med at de som gjør dette her er unge studenter som mener det er "dødsviktig" å sitte med vennene sine. 

Skrev det samme og la det ut på jodle (Selvfølgelig litt kortere enn dette, da det er begrenset med antall ord der) Det sitter for det meste folk på min alder der. Endte bare opp med å få spm som; Har du det bra hjemme? eller svar som; Håper jeg ALDRI møter på deg! osv...Så merket fort at det var et veldig upopulært spm å stille aldersgruppen min...

• Liker 3
Skrevet

Og så kan du også forklare grunnen til det så skjønner de hvorfor? 

Anonymkode: b700a...10a

Skrevet

Og følte plutselig at jeg gjorde noe veldig dumt ved å sette meg ned på en sete som var "reservert" en venn...Så tenkte at jeg måtte spørre noen eldre da folk på min alder helst vil sitte med bestevennene sine og ingenting annet betyr noe

Skrevet

Jeg tenker at det er greit å holde av plasser til vennene sine, men samtidig syns jeg det er greit at du sier at du trenger å se og setter deg ned. Det handler om smidighet begge veier, i de fleste auditorier er det uansett rikelig plass. Men hvis du ser og hører så dårlig at fire-fem rader utgjør en forskjell så bør du absolutt få sjekket syn og hørsel, og få dertil egnede hjelpemiddel.

Anonymkode: 2f7f5...515

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skrev det samme og la det ut på jodle (Selvfølgelig litt kortere enn dette, da det er begrenset med antall ord der) Det sitter for det meste folk på min alder der. Endte bare opp med å få spm som; Har du det bra hjemme? eller svar som; Håper jeg ALDRI møter på deg! osv...Så merket fort at det var et veldig upopulært spm å stille aldersgruppen min...

Vel, nå tror jeg ikke akkurat jodel er den beste arenaen for å få nyanserte svar. 

• Liker 9
Gjest -Willow
Skrevet

Jeg stusset også ved at du vil ha svar fra voksne over 25 år. Det er ikke et vanskelig spørsmål du stiller som krever lang livserfaring for å svare på, akkurat. At du får tullete svar på jodel kommer jo ikke som et sjokk. Det handler vel mer om plattform enn alder. 

Det er teit av de som gjør det. Gi blaffen i dem og sett deg ned. Si at du er nærsynt og ser best der, punktum. 

Skrevet

Men har du forklart hvorfor du vil sitte fremst?? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er greit å holde av plasser til vennene sine, men samtidig syns jeg det er greit at du sier at du trenger å se og setter deg ned. Det handler om smidighet begge veier, i de fleste auditorier er det uansett rikelig plass. Men hvis du ser og hører så dårlig at fire-fem rader utgjør en forskjell så bør du absolutt få sjekket syn og hørsel, og få dertil egnede hjelpemiddel.

Anonymkode: 2f7f5...515

Nei, på høyere utdanning er dette faktisk ikke greit. Dette bør man ha lagt fra seg på videregående. 

Dersom du leser det TS skriver dreier dette seg også om et klasserom. Et klasserom er som regel mye mindre enn et auditorium, og å sitte bak i et klasserom er gjerne mer ugunstig enn å sitte bak i et auditorium. 

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Klink skrev:

Men har du forklart hvorfor du vil sitte fremst?? 

Hvorfor mener du at man behøver å forklare seg? 

• Liker 10
Skrevet

Ikke greit å holde av så mange plasser. Jeg var ferdig utdannet for mange år siden, men går fortsatt på forelesninger/undervisning i regi av jobben. Der mange yrkesgrupper er representert, så altså mange fremmede i salen. Ingen holder av så mange plasser. Ta det opp med tillitsvalgt, det var et godt tips. Ellers som en liten digresjon burde du kanskje få sjekket synet, kanskje du burde bruke briller/linser (hvis du ikke har det allerede)? Men det er bare et lite tips fra meg, mener selvfølgelig ikke at du skal sette deg bakerst hvis du har lyst å sitte framme :) 

Anonymkode: dca8a...d15

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...