Gå til innhold

24 "venner har sålangt gratulert en avdød med dagen på Facebook.

Mousj

Anbefalte innlegg

Med ønsker om en flott dag til det flotte mennesket og kanskje møtes en dag? Men vedkommende døde av en kjip kreftsykdom for et og et halvt år siden. Eneste barn av tilårskomne foreldre, barna er små og eksmannen en dritt, så det er ingen som har fått avsluttet facebooken. En sveip innom ville jo vist det. Men det er jo egentlig prisverdig å gratulere med dagen. Jeg sletter jo folk jeg ikke har kontakt med når de har bursdag. Men den digitale kirkegården er stor og akkurat dette synes jeg er både morbid og hjerteskjærende. Det er på ingen måte sikkert at noen setter pris på at jeg blander meg, men hvor mange år skal en død "være på facebook? Venneliums, status delt? Det er ikke hyggelig, men det er et problem. Hva har dere som er pårørende til avdøde med FB gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne personen hadde vel annen familie og venner som kunne ha avsluttet kontoen/satt opp minnekonto? 

Litt uheldig med gratulasjoner til en død person, men ofte er slike gratulasjoner ren automatikk for mange. Man trenger ikke å gå innom profilen for å gratulere heller. Dersom personen har veldig mange på vennelisten er det ikke unaturlig å tenke seg til at det er flere som ikke er kjent med dødsfallet, særlig om det ikke ble skrevet noe om det i forkant (eller i etterkant av venner/familie) på Facebookprofilen. 

Anonymkode: 3ac1c...710

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også sett at har skjedd et par ganger, men da har andre vært raskere enn meg med å skrive at vedkommende har vært død en stund og at man heller får oppsøke graven hans med blomster dersom de plutselig har begynt å bry seg om vedkommende. 

Anonymkode: 646e6...e19

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke pårørende til noen, men jeg har venner på Facebook som er døde. Og mange skriver enda på veggen til de, inkludert bursdagshilsen selv om de vet de er død. For meg er det utrolig rart, men andre synes det er greit. 

Plager det en veldig får man nesten slette vedkommende selv. Det vil alltid eksistere sosiale medier fra døde framover. 

Anonymkode: 18935...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også sett at har skjedd et par ganger, men da har andre vært raskere enn meg med å skrive at vedkommende har vært død en stund og at man heller får oppsøke graven hans med blomster dersom de plutselig har begynt å bry seg om vedkommende. 

Så du kan genuint si at du bryr deg om alle du har gitt gratulasjoner til enten på sosiale medier, muntlig eller andre arenaer? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du kan genuint si at du bryr deg om alle du har gitt gratulasjoner til enten på sosiale medier, muntlig eller andre arenaer? 

Ja, selvfølgelig. Jeg har bare venner og familie på vennelisten min, men jeg pleier aldri gratulere dem på Facebook for jeg foretrekker å ringe dem og gratulere. Kolleger gratulerer jeg når jeg ser dem på kontoret. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min samboer og far til mine barn døde for 2 år siden, kontaktet jeg etterhvert FB og fikk gjort profilen hans om til en minneside. Det var først når jeg oppdaget at noen gratulerte han med dagen at jeg fikk forandret profilen hans. Etter et dødsfall er det 1000 ting som må ordnes opp i, og FB var ikke i mine tanker de første mnd etter et uventet dødsfall. Det var sårt å se at noen av «vennene» hans ikke hadde fått med seg hva som hadde skjedd, og gratulasjonene plutselig dukket opp i feeden min. 

Når profilen er forandret til en minneside kommer det ikke opp påminnelser om bursdager eller minner man har med denne personen. 

Endret av Dizzy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Jeg har bare venner og familie på vennelisten min, men jeg pleier aldri gratulere dem på Facebook for jeg foretrekker å ringe dem og gratulere. Kolleger gratulerer jeg når jeg ser dem på kontoret. 

Da bør du få øynene opp for at andre har en annen innstilling til bursdagsgratulasjoner. Da slutter du kanskje med slike ekle svar. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du få øynene opp for at andre har en annen innstilling til bursdagsgratulasjoner. Da slutter du kanskje med slike ekle svar. 

Jeg synes faktisk innstillingen og holdningen til ab e19 er prisverdig og samsvarer med min holdning til gratulasjoner på facebook. 

At vi er ulike og derfor svarer ulikt synes jeg du skal respektere og ikke kritisere. 

Anonymkode: da46e...8a6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk innstillingen og holdningen til ab e19 er prisverdig og samsvarer med min holdning til gratulasjoner på facebook. 

At vi er ulike og derfor svarer ulikt synes jeg du skal respektere og ikke kritisere. 

Anonymkode: da46e...8a6

At man svarer på en slik gratulasjonsmelding med at man heller får oppsøke graven til vedkommende med blomster dersom man plutselig har begynt å bry seg om vedkommende synes jeg er helt greit å kritisere. Denne personen respekterer åpenbart ikke at andre er ulike, så hvorfor man da forventer en slik respekt tilbake forstår ikke jeg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som døde for noen år siden på facebook. Det første året var det en del hilsner fra folk som ikke hadde fått med seg at hun var død, det andre året var det et parr slike hilsner, i år var det ingen. Familien valgt å la siden stå, fordi de synes det er koselig med hilsenene som kommer fra de som vet at hun er død. Familen selv og de aller nærmeste vennene husker selvsagt bursdagen uansett, men de av oss som er litt mer perifere hadde nok glemt dagen hvis facebook ikke minte oss på den. Når påminnelsen kommer er det veldig mange som skriver noen ord på veggen, noen deler en liten historie om henne, noen skriver at de savner henne, eller hvorfor de savner henne, eller kanskje bare et hjerte. Det dukker opp ting på veggen henes gjennom resten av året også. Folk deler når de tenker på henne, eller når de gjør noe de pleide gjøre sammen med henne. Familien gir uttrykk for at de synes det er godt å se disse hilsenene.

Folk sørger på ulike måter, jeg synes ikke vi skal sette noen standard for hvor mange år en avdød skal "være" på facebook, det synes jeg de pårørende skal få styre helt selv.

Anonymkode: 4e683...280

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen hadde svart meg sånn, hadde jeg blitt veldig lei meg. 

Jeg har mange gamle klassekamerater og arbeidskolleger på Facebook som jeg ikke har noe kontakt med ellers, og jeg er sjelden innom folks profiler. 

En bursdagsmelding er jo bare hyggelig ment. Jeg hadde satt pris på å få beskjed på privat melding f.eks- så kunne jeg slette hilsenen, men ikke en krass beskjed om "å kjøpe blomster hvis jeg plutselig bryr meg"... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2017 den 22.39, Mousj skrev:

Med ønsker om en flott dag til det flotte mennesket og kanskje møtes en dag? Men vedkommende døde av en kjip kreftsykdom for et og et halvt år siden. Eneste barn av tilårskomne foreldre, barna er små og eksmannen en dritt, så det er ingen som har fått avsluttet facebooken. En sveip innom ville jo vist det. Men det er jo egentlig prisverdig å gratulere med dagen. Jeg sletter jo folk jeg ikke har kontakt med når de har bursdag. Men den digitale kirkegården er stor og akkurat dette synes jeg er både morbid og hjerteskjærende. Det er på ingen måte sikkert at noen setter pris på at jeg blander meg, men hvor mange år skal en død "være på facebook? Venneliums, status delt? Det er ikke hyggelig, men det er et problem. Hva har dere som er pårørende til avdøde med FB gjort?

Utrolig at de ikke har fått med seg i FB at vedkommende er død...😱😮

Anonymkode: 865df...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 12.38, Meadow skrev:

Hvis noen hadde svart meg sånn, hadde jeg blitt veldig lei meg. 

Jeg har mange gamle klassekamerater og arbeidskolleger på Facebook som jeg ikke har noe kontakt med ellers, og jeg er sjelden innom folks profiler. 

En bursdagsmelding er jo bare hyggelig ment. Jeg hadde satt pris på å få beskjed på privat melding f.eks- så kunne jeg slette hilsenen, men ikke en krass beskjed om "å kjøpe blomster hvis jeg plutselig bryr meg"... 

Enig.

Mange av mine venner på facebook er f.eks tidligere kolleger eller andre bekjente via ulike nettverk. At jeg ikke har fått med meg at en person er død er ikke vondt ment, og det betyr heller ikke at man ikke bryr seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er Facebook noe man må forholde seg til ved dødsfall. Et familiemedlem døde av kreft og hun ønsket ikke at hennes død skulle "offentliggjøres" på fb. Helst ville hun ha avsluttet siden sin før hun døde, men da hadde folk trodd hun allerede var død og det hadde blitt feil det også. Vi bor på bygda og "alle" vet hva som skjer, og de som ikke vet det får det med seg når det dukker opp hjerter og annet på fb. Slikt er tungt å forholde seg til når man går inn i den siste tiden med en kjær. Noen liker å få hjerter og omtanke på fb, men de som ikke har sansen for det føler seg nesten innvadert eller forpliktet til å informere. Vi var nesten skamfulle fordi vi ikke hyllet vår avdøde slik mange andre gjør. For oss hadde det blitt veldig feil.

Vi lot profilen være en stund, helt til det dukket opp noen gratulasjoner. Da tok vi kontakt direkte med de som hadde gratulert og meddelt budskapet, før vi deaktiverte siden. Vi fikk opplyst passord av avdøde pga dette. Ikke alle som mister noen har mulighet til å avslutte kontoen, men man kan ta kontakt med Facebook for å få gjort det.

Anonymkode: 8890c...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...