Gå til innhold

kan femåringen være alene hjemme? barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Vi har en femåring (straks 6) som er svært moden for alderen. Hun er rolig, ansvarsfull, og egentlig litt for voksen for alderen.
Hun har i lengre tid spurt om å få være hjemme og se film mens vi henter posten/kjører på nærbutikken (3 min unna), og lignende. Etterhvert bestemte jeg meg for å teste henne litt, ved å stå utenfor huset/nedi veien. Hver eneste gang satt hun så pent i sofaen fra vi "gikk" til vi kom.

Nå nylig bestemte vi oss for å prøve å dra ut i 5-10 minutter. Vi har kamera hjemme med app som vi kan se, vi lot en telefon ligge igjen (hun kan bruke den), og vi snakket om brann og andre farlige ting som kan skje. Vi snakket lenge om at vi ikke kommer tilbake etter 10 sekunder, og hvem hun skulle gå over til om noe var skummelt.

For første gang gikk hun faktisk ut og til naboen, fordi de har barn, og hun ville leke. Han fulgte henne hjem, og de stod utenfor når vi kom kjørende opp veien etter 10 min borte, og det var mildt sagt pinlig. 
I ettertid har han ringt barnevernet og lagt inn bekymringsmelding.

Jeg kan til en viss grad forstå det, og er glad for at han passer på barnet vårt. Men vi prøvde å forklare at vi var like lenge borte som om vi skulle dusjet, eller at hun fint kan stikke av når hun leker utenfor mens vi lager middag. Skal sies han er en fæl person som er kastet ut av min samboers søskenbarn , så det er dårlig stemning der. Vet ikke om det er derfor..

Men nå sporer jeg av. Barnevernet ringte, og sa at hun ikke var bekymret, men de må jo ta det videre. (selvsagt)

Jeg er jo hønemor uten like, og en skikkelig tenker.. jeg har grått i hele dag, for dette er så flaut, og vondt. Men jeg vet jo at jeg ikke har noe å skjule, at det ikke er ulovlig, og etter å ha snakket med pedagoger og googlet i timesvis burde i såfall store deler av alle foreldre til 5 åringer arresteres. Likevel gruer jeg meg selvsagt til møte.

Jeg tenker at om et halvt år skal hun ferdes til skolen alene, så å være hjemme i 10 minutter er ikke akkurat grusomt.. men det blir lenge til neste gang, for å si det sånn :)

Kan noen kanskje berolige meg? Er det flere med 5-6 åringer som lar de sitte og se film alene i 5-15 min, eller er jeg helt jævlig?

Man må jo selvsagt se an barnets modenhet, og hvilke faktorer som er til stede. For eksempel bor vi på en bygd, alle naboer er familie, hun er moden, vi hadde telefon og mulighet til å se henne osv.

Anonymkode: ab304...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser at nesten alle pedagoger og barneeksperter sier det er ok i opptil 30 min (personlig synes jeg det er for mye), eller i allefall at det er ok, men det er likevel litt godt å kanskje høre fra andre direkte at jeg ikke er helt ute å kjøre.. blir dårlig med nattesøvn denne helga

Skrevet

Nei det synes ikke jeg noe om. Barn skal ikke være alene hjemme i den alderen. Dessuten pleier barn å slå følge med hverandre til skolen, ta bussen med andre barn eller bli kjørt til og fra av foreldre nå om dagen. 

• Liker 30
Skrevet

Nei, ungen er for liten til det. 

Anonymkode: acb30...2a0

• Liker 19
Skrevet

Skal du la henne gå alene til skolen også? Har ikke jeg hørt om mange som lar barna sine gjøre i den alderen. Ikke gjort det selv med mine heller. Har du egentlig tid til barn?

Anonymkode: e0422...9f7

• Liker 20
Skrevet

Jeg ville ikke gått fra en 5-åring alene hjemme nei. Det er selvsagt en mulighet for at hun ville taklet det helt fint om det f.eks. skulle begynne å brenne, men den sjansen var jeg ikke villig til å ta. 

• Liker 21
Skrevet

Jeg har også gått i fra jentungen på 5 for å hente posten o.l. Møtt på naboer og pratet med dem i et lite 5min. Barnevernet kommer IKKE til å gjøre noe videre her, så slapp av:-) 

Anonymkode: da026...5ce

• Liker 44
Skrevet

Nei jeg tenker ikke la henne gå alene til skolen med det første. Men etter noen måneder/halvt år må hun jo nesten ta buss og gå fra busstoppet, mens vi er på jobb. Dessverre. Det er en ny verden for meg, så vil i allefall tro det er slik vi vil løse det.

Hvorfor spør du om jeg har tid til barn? Jeg har all verdens tid, bortsett fra de 8 timene jeg jobber.
Dette var snakk om 10 min en lørdags formiddag, jeg bruker lengre tid i dusjen. Har likevel tid 

• Liker 17
Skrevet

Var naboen informert om at barnet deres var alene og hadde fått beskjed om å gå dit om noe skjedde? 

Forøvrig har du neppe noe å frykte,  men bv må følge slikt opp. 

Anonymkode: 70bbc...00e

Gjest Sugemerke
Skrevet

Jeg hadde helt klart latt en moden fem åring se på TV i ti minutter alene. Nå så dere jo at hun gikk ut av huset, så hun var ikke helt klar, men det blir hun nok om ikke så altfor lenge.

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Skal du la henne gå alene til skolen også? Har ikke jeg hørt om mange som lar barna sine gjøre i den alderen. Ikke gjort det selv med mine heller. Har du egentlig tid til barn?

Her jeg bor er det ikke mange som bor i gå avstand til skolen som følger barna sine. Klarer helt fint å gå selv.

Anonymkode: 3bcbb...008

• Liker 13
Skrevet

Du kjenner best din egen unge, og der ligger også svaret. 

• Liker 12
Skrevet

Denne naboen var ikke det nei, vi visste ikke at han bodde der engang. ( Han har kastet ut barnemor og flyttet inn selv).

Ja det er merkelig, for vi har jo testet henne flere ganger før, så det svei litt at hun gikk ut. Men vi har snakket med henne om at dermed blir det lenge til vi prøver igjen, og det forstod hun.

Skrevet

Jeg er klar over at barnevernet er pliktig å følge opp. Hun sa også at hun vet hvem vi er og frykter ingenting, og at hun ikke så på det som noe stort, men samtalen må jo finne sted. Og det skjønner jeg.

Ja, du har helt rett.. jeg tenker også man må se an barnet sitt. er jo like farlig å sove eller dusje, eller hente posten (omtrent), og dagens barn er jo bobleplastbarn.no.. men likevel er det godt å få noen trøstende ord, og se at det finnes flere som tenker slik. Dog, som jeg har nevnt, har jo flere eksperter uttalt at det er ok, så jeg bør jo ikke la sinte hønemødre ødelegge nattesøvnen helt.

• Liker 6
Skrevet

Her skulle naboen passe sønnen min på 5, mens jeg var på butikken. Der ble jeg stående å snakke med en dame, og da tok det ekstra 15 min. videre sender naboen hjem barnet. Da jeg ikke var hjemme løp han rundt og lette etter meg, og dro ned igjen til naboen, som sendte han hjem fordi de bare måtte ut med bilen.

Kom hjem, og der stod det en 5 åring som grein ustoppelig. aldri skal jeg stole på naboen igjen gitt..

Tenkte jeg skulle si at det er sånn som skjer. Det har skjedd her, og sikkert i mange hjem! inkludert i hjem hvor det jobber sosionomer og pedagoger. 

Anonymkode: 64f76...419

• Liker 9
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det kommer selvsagt an på hvor langt det er til skolen, så man må kanskje ha buss eller noe, men man kan da vanligvis ikke følge barnet frem og tilbake til skolen hver dag? Synes å huske at jeg fint gikk 15-20 min frem og tilbake til skolen hver dag da jeg var 6-7 år gammel.

• Liker 26
Skrevet

Bare det at ungen gikk ut er jo et tegn på at hun ikke er moden nok til å være alene hjemme. 

• Liker 17
Skrevet

5 åringen her er hjemme 20-30 min alene en dag i uken, mens mannen henter storesøster på trening og jeg er på kveldsvakt. Han ba om det selv, for han synes det er så kjedelig å kle på seg og gå tur/retur hallen.

Det går kjempe fint! hender vi ringer en gang bare for å høre at det går bra. Han storkoser seg, og gleder seg til de minuttene.

Og han skal begynne å gå til skolen selv etter ett par uker, akkurat som storesøster. De klarer utrolig mye mere enn vi hysteriske mødre tror:) Barn har bare godt av å lære seg å bli selvstendige.

Anonymkode: 61fc1...d43

• Liker 36
Skrevet

Jeg synes faktisk det er sykt at folk ringer barnevernet for slike ting. En som snart er 6 må kunne tåle å være hjemme alene i 10-30 minutter, og det virker som at hn synes det går bra. Ærlig talt, det er ikke rart barnevernet overser grove saker når de må rykke ut for filleting. 

Anonymkode: 46113...e52

• Liker 31
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne naboen var ikke det nei, vi visste ikke at han bodde der engang. ( Han har kastet ut barnemor og flyttet inn selv).

Ja det er merkelig, for vi har jo testet henne flere ganger før, så det svei litt at hun gikk ut. Men vi har snakket med henne om at dermed blir det lenge til vi prøver igjen, og det forstod hun.

Jeg synes personlig det er på kanten å la en 5åring være hjemme alene «flere ganger» for å «teste henne ut». Jeg synes også det høres ut som at dere nå «straffer» henne for å gå ut (som en femåring faktisk kan finne på om barnet blir forlatt....) - gjennom å informere henne om at «privilegiumet» med å være hjemme alene blir tatt fra henne fordi hun gikk ut. 

Jeg synes dere legger alt for mye ansvar på et så lite barn, spesielt via å informere barnet om at det var galt å gå ut og slik «straffe» henne med å si at det blir «lenge til vi prøver igjen»............ HVEM er det EGENTLIG som tjener på at hun blir forlatt hjemme...? 

Nei, bare nei.. dette blir veldig feil for meg. 

• Liker 24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...