AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Altså, nå er jo jeg oppvokst i norge så jeg har bare erfaring herfra. Men her kan man sykemelde seg, skylde på en diagnose eller si "jeg klarer ikke, er for deprimert" osv. Andre mener st velferdsystemet her er så dårlig. At en legen ikke tar en alvorlig, at man bør skjule følelsene sine og late som alt er bra for å ikke virke sytete. Men jeg tenker på land som "straffer" deg for å ikke ta utdannelse. Land der du ikke blir tatt vare på slik som her. Hva skjer med de som sliter psykisk der? Eller lærer de seg å være mer "aggressive"? det er vel en grunn til st slle flyktningene vil til Norge? Leste jo at de ikke var fornøyd med å være i Tyskland en gang.. Anonymkode: 4e863...225 1
pepsimaxtakk Skrevet 4. november 2017 #2 Skrevet 4. november 2017 Jeg tror mennesker vil oppleve problemer uansett hvor i verden de er. Om man bor i et fattig land handler utfordringene mer om å overleve - få endene til å møtes. "Alt" levende har et sterkt overlevelsesinstinkt, men når truslene er færre dukker andre problemer opp. Når man ikke trenger å bekymre seg for hvordan man skal overleve, bekymrer man seg for andre ting. Vet ikke om dette ga så mye mening men.. 3
PeeWee Skrevet 4. november 2017 #3 Skrevet 4. november 2017 Det er vel en tendens til at folk har dårligere psykisk helse i nordlige breddegrader. I tillegg er det faktisk påvist at Norge er et av verdens aller mest konforme samfunn. Ser man på Russland har man jo den kjipe kombinasjonen av dårlig økonomi og "nordisk" psykisk helse i de nordlige delene av landet.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Hvorfor har vi dårligere psyke i Norden egentlig? Anonymkode: 4e863...225
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Jeg tror det handler mye om at dette blir tatt alvorlig og synes. I mange andre land så enten dysses det ned/ er tabu eller man faktisk aldri får hjelp for det/blir ikke prioritert. Anonymkode: 43661...9f1
Leo Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har vi dårligere psyke i Norden egentlig? Anonymkode: 4e863...225 Jeg vet ikke, men jeg vil tro at vi påvirkes av barskt klima og mangel på lys i vinterhalvåret. Den mørke årstiden kan jo være slitsom nok for oss som er friske. Lyse sommernetter kan sikkert også være et problem for noen siden for mye lys kan gjøre det vanskelig å sove etc. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #7 Skrevet 5. november 2017 Litt usikker på spørsmålet, men jeg tror det er flere som sliter i Norden enn i land det ikke er så høy velstand fordi det er mer press på det «perfekte» her. Udannnelse, jobb, lønn, bosted, barn, klær....... Og siden ikke alle klarer å oppnå det «perfekte» (hvem nå enn som definerer det) så er det vi IKKE har overskyggende for mange, fremfor å tenke på å glede oss mer over alt vi har (og de vi har rundt oss som er glade i oss for den vi er) Og vi vet vel alle at fokus på det negative sjelden bidrar til noe positivt. Men jo mer en tenker på å ikke være negativ fordi en egentlig burde være glad for å bo i ett land som Norge, jo mer deprimert blir man fordi en er så utakknemlig...... Anonymkode: fe566...c42 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #8 Skrevet 5. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt usikker på spørsmålet, men jeg tror det er flere som sliter i Norden enn i land det ikke er så høy velstand fordi det er mer press på det «perfekte» her. Udannnelse, jobb, lønn, bosted, barn, klær....... Og siden ikke alle klarer å oppnå det «perfekte» (hvem nå enn som definerer det) så er det vi IKKE har overskyggende for mange, fremfor å tenke på å glede oss mer over alt vi har (og de vi har rundt oss som er glade i oss for den vi er) Og vi vet vel alle at fokus på det negative sjelden bidrar til noe positivt. Men jo mer en tenker på å ikke være negativ fordi en egentlig burde være glad for å bo i ett land som Norge, jo mer deprimert blir man fordi en er så utakknemlig...... Anonymkode: fe566...c42 Opplever akuratt dette. Føler at en må gjøre som "alle andre" for ikke å bli sett ned på her. Og jeg prøver jo å være tskknemmlig for at jeg er oppvokst i norge. Det er vel en grunn til at det er hit flyktningene vil først og fremst. Selv om jeg ikke merker hva som egentlig er så bra siden jeg ikke har erfart å vokse opp noe annet sted. Men det er likevel masse negativt prat på nordmenn. Krangling med nav, hvor håpløst alt system er blabla. Mørketiden kan være noe tung ja. Anonymkode: 4e863...225
Gjest making.a.mess Skrevet 5. november 2017 #9 Skrevet 5. november 2017 På 3.11.2017 den 21.18, AnonymBruker skrev: Altså, nå er jo jeg oppvokst i norge så jeg har bare erfaring herfra. Men her kan man sykemelde seg, skylde på en diagnose eller si "jeg klarer ikke, er for deprimert" osv. Andre mener st velferdsystemet her er så dårlig. At en legen ikke tar en alvorlig, at man bør skjule følelsene sine og late som alt er bra for å ikke virke sytete. Men jeg tenker på land som "straffer" deg for å ikke ta utdannelse. Land der du ikke blir tatt vare på slik som her. Hva skjer med de som sliter psykisk der? Eller lærer de seg å være mer "aggressive"? det er vel en grunn til st slle flyktningene vil til Norge? Leste jo at de ikke var fornøyd med å være i Tyskland en gang.. Anonymkode: 4e863...225 I mange land så er det sikkert mange som sliter, men ikke får behandling og de blir nok en i mørketallene. Folk karrer seg vel igjennom livet på en måte. Noen klarer å jobbe litt og det er mye lettere å jobbe frilans eller starte egen bedrift i andre land. En trenger feks ikke all verdens psyke for å jobbe som skopusser og blir man sliten så går man hjem. Mange av usa s uteliggere sliter psykisk. De lever et skummelt liv. Mange blir prostituerte og kriminelle.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #10 Skrevet 5. november 2017 Jeg er overbevist om at mennesker i laverestående land har både sterkere og bedre psyke enn oss. Det vi har er luksusproblemer. Men problemer like fullt. Anonymkode: 442e7...2e4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #11 Skrevet 5. november 2017 Når man sliter med å få endene til å møtes, og må jobbe flere jobber og lange dager ol for å brødfø familien, setter man seg ikke ned og funderer på "hvordan føler jeg meg egentlig"... Da dreier livet seg om å overleve. Vi er nok såpass høyt på maslows pyramide at vi bruker myye tid på å tenke på egne følelser, og da blir nok helt menneskelige følelser sykeliggjort. Min teori Anonymkode: 96035...9a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå