Gå til innhold

Er A eller B menneske noe man bare er født som? Eksisterer egentlig denne greia?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er derinitivt B menneske. Selv om jeg står opp tidlig kan jeg bli innhentet av det. Har ikke problemer med å være våken til 2-3 på natta selv om jeg stod opp 7 (men det hører sjeldenheten til). 

Virker likevel som at A-mennesker er noe lykkeligere og mer energiske enn B. 

Anonymkode: fb033...8c9

• Liker 1

Jeg leste nylig en artikkel som bekrefter at de finnes. Det er min personlige erfaring også. Jeg har en jobb hvor jeg alltid må stå opp tidlig. Jeg legger meg alltid minst 8 timer før jeg skal opp, men er like forbaska trøtt hver morgen. 

Anonymkode: 03cd0...fa7

Jeg har og hatt jobber hvor det er turnus. Natt, super tidlig og start midt på dagen. Eller om ettermiddagen. Var alltid beinhardt å gå fra senvakter til tidligvakt! 

Og jeg blir innhenta av den B-innstillinga mi hele tiden! Jeg kunne klare å stå opp "tidlig" et par dager. Men jeg har ikke problemer med å være våken om kveldene. Har problemer med å sovne. Og jeg merker humøret blir sykt dårlig om jeg sover til sånn 12 på dagen en dag jeg har fri f.eks. Men, jeg har ikke problemer med å sove til denne tiden av døgnet. :/ 

Blir generelt gladere når jeg kommer meg opp. Hva svgjør om man blir a eller b? :S 

Tror nok det er reelle forskjeller, jeg har ikke kjangs å følge et B menneskets døgnrytme, jeg sovner 22:30- 23 uansett, helg og ukedager. Ingen hensikt å planlegge koselig filmkveld der første film blir satt på kl 21, da døser jeg av flere ganger i filmen. 

Men så er jeg er morgenmenneske da, elsker morgenstunden, baker brød og ut på tur å koser meg :) 

Anonymkode: f7337...fa6

Jeg var B menneske selv som baby. Jeg har måttet blitt vekket hele livet. Og fikk aldri sove før 23 selv når jeg var liten og selv om jeg ble lagt tidlig. Foreldrene mine slet voldsomt med meg og døgnrytmen min. 

Nå som voksen er jeg ikke særlig effektiv før kl 12 på formiddagen. Hjernen funker liksom ikke helt som den skal. Og jeg sliter fortsatt med å sovne om kvelden. 

Anonymkode: c4034...950

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og hatt jobber hvor det er turnus. Natt, super tidlig og start midt på dagen. Eller om ettermiddagen. Var alltid beinhardt å gå fra senvakter til tidligvakt! 

Og jeg blir innhenta av den B-innstillinga mi hele tiden! Jeg kunne klare å stå opp "tidlig" et par dager. Men jeg har ikke problemer med å være våken om kveldene. Har problemer med å sovne. Og jeg merker humøret blir sykt dårlig om jeg sover til sånn 12 på dagen en dag jeg har fri f.eks. Men, jeg har ikke problemer med å sove til denne tiden av døgnet. :/ 

Blir generelt gladere når jeg kommer meg opp. Hva svgjør om man blir a eller b? :S 

Jeg vet ikke. Men jeg sto opp kl 9 i dag. Skulle ikke på jobb før halv 3. La meg 22: 30 i går. Vet ikke når jeg sovnet. 

Vel... jeg sovnet igjen like før jeg skulle på jobb. Nå når jeg snart skal hjem så er jeg lys våken. 

Anonymkode: dfafc...bae

Ja, det finnes. Handler om hvor lang døgnrytme du har. B - mennesker har en på litt over 24 timer, A - mennesker på litt under 24 timer. 

Anonymkode: 90f0c...958

• Liker 3

Jeg har ikke noe problem med å fungere tidlig eller tilpasse meg den døgnrytmen jeg trenger i forbindelse med jobb, men det krever en god vekkerklokke. Hvis kroppen min får velge, snur jeg døgnet. 

Venner av meg er motsatt, de våkner 6-7 helt uten vekkerklokke. Det er normalt for dem.

Anonymkode: 93da9...7db

Ja, det er medfødt. Noen er ekte A-mennesker, noen er ekte B-mennesker og ganske mange er en blanding som uten vansker kan tilpasse døgnrytmen etter jobb og familieliv. 

Jeg kan fint stå opp tidlig. Om noe grusomt trøtt. Men kommer meg opp. Men det er jo totalt bortkasta tid å ha meg på jobb mellom 0800 og 1000. Jeg får jo ikke gjort noe annet enn å stirre tomt ut i lufta. 

Folk som gjør mye tind på morgenkvisten skremmer vettet av meg. 

Jeg er mest effektiv midt på dagen og sent på kvelden. Jeg må faktisk legge meg tidlig på kvelden før jeg får et energiutbrudd og skal vaske leiligheten eller ommøblere klokka tolv på kvelden. 

Elsker å være oppe til klokka 0200. Da storkoser jeg meg. 

Jeg lot min indre klokke styre da jeg var sykemeldt en stund. Og det funka best med å legge seg klokka 0200 og stå opp 1000. Da fikk jeg mest utbytte av søvn og hvile. 

Nå kan jeg sove åtte timer hver natt men ikke før jeg får sove til 1000 føler jeg meg uthvilt. 

Anonymkode: df909...cf7

• Liker 1
On 11/3/2017 at 8:42 PM, AnonymBruker said:

Virker likevel som at A-mennesker er noe lykkeligere og mer energiske enn B. 

Det er jo ikke så rart så lenge hele samfunnet er lagt opp etter deres døgnrytme. Mange B-mennesker går jo rundt mer eller mindre kronisk søvndepriverte.

Anonymkode: bb8e9...b1e

30 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke så rart så lenge hele samfunnet er lagt opp etter deres døgnrytme. Mange B-mennesker går jo rundt mer eller mindre kronisk søvndepriverte.

Anonymkode: bb8e9...b1e

Så sant. 

Anonymkode: 2b759...991

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan fint stå opp tidlig. Om noe grusomt trøtt. Men kommer meg opp. Men det er jo totalt bortkasta tid å ha meg på jobb mellom 0800 og 1000. Jeg får jo ikke gjort noe annet enn å stirre tomt ut i lufta. 

Folk som gjør mye tind på morgenkvisten skremmer vettet av meg. 

Jeg er mest effektiv midt på dagen og sent på kvelden. Jeg må faktisk legge meg tidlig på kvelden før jeg får et energiutbrudd og skal vaske leiligheten eller ommøblere klokka tolv på kvelden. 

Elsker å være oppe til klokka 0200. Da storkoser jeg meg. 

Jeg lot min indre klokke styre da jeg var sykemeldt en stund. Og det funka best med å legge seg klokka 0200 og stå opp 1000. Da fikk jeg mest utbytte av søvn og hvile. 

Nå kan jeg sove åtte timer hver natt men ikke før jeg får sove til 1000 føler jeg meg uthvilt. 

Anonymkode: df909...cf7

Det der er som om jeg skulle ha skrevet det selv! Jeg er akkurat helt lik.

Å stå opp tidlig på morgenen er kjempetungt, uansett hvor mange timers søvn jeg har hatt. Når jeg styrer søvnrytmen min selv, sovner jeg ikke før 2-3 tida, og står opp rundt 10-11. Da er jeg effektiv fra morgen til kveld, iallefall sammenlignet med når jeg må stå opp klokka 7.

Og på kvelden... Det er DA jeg virkelig våkner. Da er formen på topp, natten er ung, og livet er herlig. Dette begynner som oftest rundt klokka 18-19. Jeg kan begynne å vaske, rydde, ta klesvasken, sette sammen ei hylle, male veggen, gå på butikken osv. Det er også da jeg har lyst til å trene. Hadde det ikke vært fordi det er helt mørkt ute hadde jeg tatt meg en løpetur i skogen eller gjort hagearbeid!

Alt dette til min samboers store fortvilelse, som jeg tror er nærmere et A-menneske enn B-menneske. Han vil helst vil stå opp tidlig, gjøre unna alt som må gjøres tidlig på dagen, og bare slappe av på kvelden, for så å legge seg rundt 23 - noe som er det perfekte tidspunktet for meg å sette meg ned sammen med sambo og skrive handleliste for uka, eller bestille billetter til ferien vår, eller diskutere politikk. :fnise: 

Anonymkode: 728b7...efd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...