Gå til innhold

Hvor bra er barnehagevikarer fra PVS?

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber selv for PVS og Ressursen, og de intervjuene de har for å få være vikar, er skikkelige jobb intervjuer. De sjekker referanser og du må ha gyldig politiattest før du får starte. 

Jeg har 8 år erfaring i fra bhg, skole og sfo. Så har mer erfaring enn mange av de som jobber i de barnehagene jeg er vikar I. Akkurat nå er jeg vikar fordi at jeg har flyttet og studerer, så for meg er det kjekt siden jeg kan jobbe deltid. 

Men det kan være mye rart, vi hadde mye rart fra Adecco f.eks. Så jeg valgte alltid å ringe PVS eller Ressursen først selv da jeg jobbet fulltid, og måtte ha vikar til min avdeling. 

Anonymkode: 3d3af...294

Da bør hovedkontoret til PVS ta en runde på hvordan intervjuene gjennomføres rundt om i landet. Jeg opplevde jobbintervjuet hos Tusenfryd da jeg var 20 som langt mer grundig for å si det sånn. De sjekket heller ikke mine referanser, sa det gikk greit uten. Det individuelle intervjuet virket som en ren formalitet og tok 3 min. 

Mulig jeg bare har gjort et sinnsykt godt førsteinntrykk, men som mor selv hadde jeg vel helst trodd de var litt mer grundig 

Anonymkode: e3f2b...b86

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært vikar i BHG via PVS og jeg kan bekrefte at det IKKE er lange seriøse intervjuer overalt nei (dette i Oslo i fjor). 1 gruppeintervju og 1 3 min intervju så var jeg ansatt. Leverte politiattest, ingen andre attester. Flere i gruppeinteevjuet hadde null erfaring m barn, flere sa rett ut de trengte noe å gjøre etter studiene bare (ikke relaterte studier til arbeid m barn). Nå anser jeg meg som egnet til å jobbe i BHG som vikar, men jeg synes det var alt for lett å få jobben. De sulter etter vikarer. Da jeg var vikar så jeg også andre PVS vikarer som hang rundt og helst surfet på mobilen hvis de fikk sjangs. Jeg skjønner godt at vikarbruk i barnehager blir kritisert av foreldre og jeg er veldig glad for at barnehagen til sønnen min ikke benytter vikarbyråer som PVS. 

Da er det forskjell på praksisen i ulike deler av landet.

Anonymkode: d2f87...dd7

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mye rart som kommer derfra,men dere kan være heldige og. Bedre enn Adecco 

Anonymkode: 5f0e6...527

Hadde ikke de to firmaene vært det,  så hadde alle kommet fra nav.

Anonymkode: 0ba1b...732

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mye rart som kommer derfra,men dere kan være heldige og. Bedre enn Adecco 

Anonymkode: 5f0e6...527

Hadde ikke de to firmaene vært det,  så hadde alle kommet fra nav.

Skrevet

Hvem foretar runden med intervju for å se om du passer i bhg for å jobbe med barn?

Var selv i interjuv for et bemanningsbyrå til en stilling. Litt spes arbeidssted, som det kreves xxxx for. Uten å utdype hvor.

Personen hadde ingen anelse. Måtte fortelle vedkommende hva hun måtte gjøre.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør hovedkontoret til PVS ta en runde på hvordan intervjuene gjennomføres rundt om i landet. Jeg opplevde jobbintervjuet hos Tusenfryd da jeg var 20 som langt mer grundig for å si det sånn. De sjekket heller ikke mine referanser, sa det gikk greit uten. Det individuelle intervjuet virket som en ren formalitet og tok 3 min. 

Mulig jeg bare har gjort et sinnsykt godt førsteinntrykk, men som mor selv hadde jeg vel helst trodd de var litt mer grundig 

Jeg var på intervju i januar, og det sto i mailen at man skulle ta med politi attest og referanser. Så jeg leverte de sammen med de andre papirene mine da jeg kom til intervju. Om de faktisk sjekket referanser vet jeg ikke. Intervjuet var mer enn de to sekundene jeg var på Adecco i hvertfall. De ringte meg dagen etter for jobb så. 

På Ressursen er min kontaktperson Førskolelærer, så hun vet absolutt hva hun ser etter. Vi kom veldig godt overens, så intervjuet ble mer en prat. Jeg har jobbet 100% i en del år selv, så vi pratet om hva jeg selv så etter i en vikar osv. De ringte meg på vei hjem, med oppdrag dagen etter, og har kunne jobbet nesten 100% som vikar om jeg hadde hatt mulighet etter det. De ba om referanser på forhånd. Men igjen så vet jeg ikke om de sjekket de. 

Jeg er super førnøyd med Ressursen, så jobber hovedsakelig igjennom de. 

Synd det ikke er likt over alt. For det trengs virkelig gode vikarer. 

Anonymkode: 3d3af...294

Skrevet

Barnehagen til våre tre barn tok heldigvis grep...etter flere klager og engstelige/fryktsomme blikk fra foreldre ved levering og henting, så tok barnehagen heldigvis straks grep...mannlig vikar på 69 år (uten erfaring) ble erstattet med kvinnelig vikar på 18 år som ikke kan norsk.

Anonymkode: 358d2...19d

• Liker 1
Skrevet

Vi har heldigvis vært heldige hos oss. Lite sykemeldinger, og få vikarer. Har vørt borti to på ett år. Ei var veldig flink med barna, men var ubrukelig på foreldrekontakt. Hun som er der nå er fantastisk. Håper du får fast jobb når ei av de faste skal pensjoneres. Vet dog ikke hvor de kommer fra

Skrevet

Nå har foreldrene fått Mail om at ped.leder slutter og at en vikar fra vikartjenesten på 64 år starter i neste uke 😳😖

Hva gjør en utplassert eldre mann i en slik jobb...? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har foreldrene fått Mail om at ped.leder slutter og at en vikar fra vikartjenesten på 64 år starter i neste uke 😳😖

Hva er det du er redd for egentlig? At vedkommende IKKE skal kunne ta godt vare på barna dine om dagen når du jobber? I så fall kan du ikke dømme på forhånd bare fordi vedkommende er 64 år og mannlig. Jeg har jobbet med en rekke menn i barnehager, og de er like omsorgsfulle og gode i jobben sin som kvinnene. Han er eldre, noe som betyr at han har mye livserfaring, kanskje har han en drøssevis av erfaringer med barn fra tidligere og sklir rett inn i jobben som om den er skapt for han. Å jobbe i barnehage er ikke det vanskeligste i verden, men det ER en svært viktig jobb som krever mye. Det vet vikarer og det vet vikarfirmaer. Det er ikke forsvarlig å ansette mennesker som ikke er fysisk eller mentalt i stand til å utføre en slik jobb, og det er derfor det foreligger grundig intervju, politiattest OG bakgrunnssjekk av referanser før ansettelse av vikarer.

Greia er, disse vikarfirmaene må eksistere. Barnehager og skoler er mye rammet av sykdom fordi bakterier og sykdom sprer seg raskt i så store folkemengder. Det er vanskelig å ha nok "faste" vikarer som kan stille opp til et hvert tidspunkt. Da er det lettere å være tilknyttet et vikarfirma hvor man får oppdrag oftere og når man trenger det. Det er organisert så man vet at det fungerer, man blir ikke lurt. Man har en arbeidsgiver som fikser og ordner, det er enklere og tryggere...

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor handler alle innleggene om alderen til vikarene egentlig? Får dere info om alderen på alle ansatte og vikarer på mail fra barnehagen? Eller spør du alle? 🤔 Alderen er vel ikke det viktigste strengt tatt?  

Jeg jobber i et omsorgsyrke og erfaringen min er at en del menn på 50+ kommer til i assistent stillinger fordi de har jobbet med tungt kroppsarbeid hele livet og knærne/ryggen begynner å si stopp, så de må finne seg noe annet å gjøre og det er for sent å begynne med helt ny utdannelse :) synes det er positivt med en god miks av alder og kjønn på arbeidsplassen. Det er selvfølgelig ikke bra at det blir så mye utskiftning da, barnehagen burde jo helst ha faste vikarer eller ha høyere fast bemanning sånn at det er mulig for avdelingene å hjelpe hverandre ved sykdom... dessverre mange arbeidsplasser med mye rot med bemanning og høy turnover, og mest går det utover barn :(

Anonymkode: b8901...df3

• Liker 1
Skrevet

Alderen er jo noe vi foreldre bare ser med det blotte øye! 

Overvektig, 😴 brum-brum, godslig, dårlig form, stor mage, gammelmanns-klær,  lite hår, trippelhaker, brunt «gebiss», som om han har rømt fra eldresenter, osv.

😩☹️🤷‍♀️

Skrevet

Hva er det du er redd for egentlig? At vedkommende IKKE skal kunne ta godt vare på barna dine om dagen når du jobber? I så fall kan du ikke dømme på forhånd bare fordi vedkommende er 64 år og mannlig. Jeg har jobbet med en rekke menn i barnehager, og de er like omsorgsfulle og gode i jobben sin som kvinnene. Han er eldre, noe som betyr at han har mye livserfaring, kanskje har han en drøssevis av erfaringer med barn fra tidligere og sklir rett inn i jobben som om den er skapt for han. Å jobbe i barnehage er ikke det vanskeligste i verden, men det ER en svært viktig jobb som krever mye. Det vet vikarer og det vet vikarfirmaer. Det er ikke forsvarlig å ansette mennesker som ikke er fysisk eller mentalt i stand til å utføre en slik jobb, og det er derfor det foreligger grundig intervju, politiattest OG bakgrunnssjekk av referanser før ansettelse av vikarer.

Greia er, disse vikarfirmaene må eksistere. Barnehager og skoler er mye rammet av sykdom fordi bakterier og sykdom sprer seg raskt i så store folkemengder. Det er vanskelig å ha nok "faste" vikarer som kan stille opp til et hvert tidspunkt. Da er det lettere å være tilknyttet et vikarfirma hvor man får oppdrag oftere og når man trenger det. Det er organisert så man vet at det fungerer, man blir ikke lurt. Man har en arbeidsgiver som fikser og ordner, det er enklere og tryggere...

Når barna og «alle» foreldrene reagerer så er det en grunn til det. Flere foreldre sa «han vikaren får IKKE følge Sander/Thea inn på baderommet!» 

Skrevet

Jeg har en får som mistet jobben pga.oljen. Han er 63 år, og har nå søkt jobber i 2 år uten napp. Han har nettopp fått barnebarn, og elsker å væreham. Han er kjempeflink med småbarn. Jeg lufter om han kanskje kunne tenkt seg å jobbe i en barnehage. "Det hadde jeg elsket, men er redd for hva foreldrene sier til det", svarte han. Jeg lo litt, og tenkte at det var hans måte å avfeie forslaget på... helt til jeg kom over denne tråden...

Anonymkode: d0225...347

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en får som mistet jobben pga.oljen. Han er 63 år, og har nå søkt jobber i 2 år uten napp. Han har nettopp fått barnebarn, og elsker å væreham. Han er kjempeflink med småbarn. Jeg lufter om han kanskje kunne tenkt seg å jobbe i en barnehage. "Det hadde jeg elsket, men er redd for hva foreldrene sier til det", svarte han. Jeg lo litt, og tenkte at det var hans måte å avfeie forslaget på... helt til jeg kom over denne tråden...

Anonymkode: d0225...347

Vi, samt de fleste andre foreldrene i barnehagen, ville definitivt ha reagert, ja! 😳🤨😠😖

Annonse
Skrevet

Vi, samt de fleste andre foreldrene i barnehagen, ville definitivt ha reagert, ja! 😳🤨😠😖

Snakk for deg selv. I barnehagen vår hadde de en fantastisk eldre mann som vikar en periode. Både foreldre og barn var glad i han :) Kanskje fordi vi ikke hadde en så utrolig negativ holdning til det i utgangspunktet.

Anonymkode: 7642d...77a

• Liker 3
Skrevet

Snakk for deg selv. I barnehagen vår hadde de en fantastisk eldre mann som vikar en periode. Både foreldre og barn var glad i han :) Kanskje fordi vi ikke hadde en så utrolig negativ holdning til det i utgangspunktet.

Anonymkode: 7642d...77a

Handler ikke om å være positiv eller negativ - men simpelthen at flere foreldre registrerer at den eldre mannen ikke fungerer med barn.

Heldigvis så de andre barnehage-ansatte det samme! 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om å være positiv eller negativ - men simpelthen at flere foreldre registrerer at den eldre mannen ikke fungerer med barn.

Hvis DET er tilfellet, at vedkommende ikke fungerer med barn, er det åpenbart at det er grunn til bekymring. Men da er det jo det hensynet som må fremheves, ikke at vedkommende er eldre og mannlig. Noe som er argumenter som ble fremvist ganske mye tydeligere enn at vedkommende ikke gjør det godt i jobben sin. Og det er på ingen måte en grunn til å ta ALLE vikarbyråer fordi èn ansatt ikke fungerer. På lik linje med alle andre yrker, vil det være ett eller to råtne epler i kurven, dessverre...

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis DET er tilfellet, at vedkommende ikke fungerer med barn, er det åpenbart at det er grunn til bekymring. Men da er det jo det hensynet som må fremheves, ikke at vedkommende er eldre og mannlig. Noe som er argumenter som ble fremvist ganske mye tydeligere enn at vedkommende ikke gjør det godt i jobben sin. Og det er på ingen måte en grunn til å ta ALLE vikarbyråer fordi èn ansatt ikke fungerer. På lik linje med alle andre yrker, vil det være ett eller to råtne epler i kurven, dessverre...

Det at personen er gammel og mann er nok bidragende med i regnestykket på hvorfor han ikke kan barn.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du skrev jo at du ville reagert på faren til den andre posteren og, pga. Av alder og kjønn - selv om han var flink med barn. I tillegg har det vært tre menn nå, han på 62, han på 69 og han nye på 64 og så hvem av dem er det du kun liker fordi alle ser at han ikke er flink med barn? :klo:

Anonymkode: b8901...df3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...