AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Barnehagen har stadig turn over og ansatte slutter. Barna lider da det blir mer ustabilt... Barnehagen har begynt å shoppe vikarer fra PVS: https://pvs.no/ Det dukker daglig opp ymse merkelige mennesker som er på tiltak 😧 19 år gamle jenter og 62 år gamle menn! 😱😧😳😮😩😡 De virker helt tafatte. Ikke noen dialog med de fastere ansatte...ingen kontakt med barna: de bare er der. Hva kan foreldre gjøre? 😢😪 Anonymkode: 358d2...19d
Gjest The ceiling lamp Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Det er vel individuell forskjell på de vikarene som alle andre. Personligheten betyr jo alt i en slik jobb. Jeg vet ikke hva dere foreldre kan gjøre annet enn å klage, organiser møter om problemstillingen, bytte barnehage? Jeg har veldig stor forståelse for din frustrasjon!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 Blir disse 70 år gamle mennene sjekket ift politiattest? Kan hende endel har pedofile tendenser. Anonymkode: 358d2...19d
gobbledigook Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir disse 70 år gamle mennene sjekket ift politiattest? Kan hende endel har pedofile tendenser. Anonymkode: 358d2...19d Herregud.... 15
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 OK for det første - du må vise frem alle attester, politiattester og lignende før du får jobbe i barnehage. For det andre - alle PVS-vikarer går gjennom lange intervjuer der det avdekkes hvorvidt en person er egnet til å jobbe i skole og barnehage, på lik linje med intervjuer i alle andre selskaper og jobber. PVS-vikarer sendes som regel til samme barnehage flere ganger, slik at vedkommende blir kjent med barna og de ansatte og motsatt. Det skaper tillit. Ikke minst så får man masse erfaring når man jobber som ringevikar i flere barnehager, noe som gjør at man utvikler en ekstra stor tålmodighet, omsorg og kunnskap om å ta hånd om flere ulike barn med ulike personligheter og behov. At man jobber i PVS eller Adecco eller et hvilket som helst annet rekrutteringsbyrå, betyr ikke at man er et dårligere menneske, et mindre egnet menneske eller en mindre omsorgsfull person som ikke passer å jobbe i barnehage. Det betyr kanskje at det ikke er noen ledige stillinger man har fått taket på i den kommunen man bor i, eller at man kun kan jobbe deltid slik at man ikke kan være i ei 100 % stilling. Man må fortsatt gjennom den samme prosessen for å bli godkjent som vikar. Og ikke minst bør du vite at disse firmaene har jevnlig sjekk, besøk og kontakt med barnehage og skolene for å vite nøyaktig hvordan det går. Vikarene følges nøye opp. Som forelder har du lov til å stille deg kritisk til hvem som tar vare på barnet ditt, i den forstand at du kan klage dersom det er et eller annet som ikke stemmer. F.eks. at noen i barnehagen ikke gjør jobben sin. Men du kan ikke klage på at en eller annen vikar er innom barnehagen når en av de andre er syk i barnehagen. Vil du heller at 2 eller 3 stykker skal gjøre jobben for 4 stykker?! Det er jo ikke noe bedre. Da snakker vi omsorgssvikt. Anonymkode: d2f87...dd7 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 Er mye rart som kommer derfra,men dere kan være heldige og. Bedre enn Adecco Anonymkode: 5f0e6...527
atropos Skrevet 3. november 2017 #7 Skrevet 3. november 2017 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen har stadig turn over og ansatte slutter. Barna lider da det blir mer ustabilt... Barnehagen har begynt å shoppe vikarer fra PVS: https://pvs.no/ Det dukker daglig opp ymse merkelige mennesker som er på tiltak 😧 19 år gamle jenter og 62 år gamle menn! 😱😧😳😮😩😡 De virker helt tafatte. Ikke noen dialog med de fastere ansatte...ingen kontakt med barna: de bare er der. Hva kan foreldre gjøre? 😢😪 Anonymkode: 358d2...19d Jeg har erfaring fra pvs, og det er som å spille i Lotto. Noen ganger vinner du toppgevinst, men stort sett får du ingenting. (Eller enda værre, noen du må gjete hele dagen fordi de ikke klarer å omgås barn ) Som forelder kan du gjøre ingenting, for bydelen vil se på dette som positivt. Barnehagen setter faktisk inn vikar, og de ansatte vil få noe avlastning. Alle fra Pvs har levert vandelsattest, og det er positivt. Ansatte blir syke, har syke barn etc, og sånn må du faktisk bare tåle... Hva slags grunnlag har du for å si at disse menneskene er på tiltak egentlig? PVS er ikke et tiltak for nav... Det at barnehagen «shopper» vikarer er egentlig positivt, for hvis barnehagen er fornøyd med vikaren fra pvs, får du lov til å booke denne over lang tid. Det at de ikke har gjort dette, betyr mest sannsynlig at barnehagen er like misfornøyd som deg med vikarene de får. Hilsen barnehagelærer Endret 3. november 2017 av atropos Tilleggsinfo 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #8 Skrevet 3. november 2017 Flere av våre assistenter kom opprinnelig fra Manpower. Får vi en vikar som kan brukes noterer vi oss det og bruker dem ved langtidssykmeldinger og permisjoner og ansetter dem i passende ledige stillinger. Anonymkode: d2f29...5fd
Gjest The ceiling lamp Skrevet 3. november 2017 #9 Skrevet 3. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir disse 70 år gamle mennene sjekket ift politiattest? Kan hende endel har pedofile tendenser. Anonymkode: 358d2...19d Så vidt meg bekjent skal alle som jobber i barnehage (og andre steder med barn) levere politiattest.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #10 Skrevet 4. november 2017 PVS sine ansatte er nøye sjekket. De har også levert politiattest. Jeg har selv jobbet for både Manpower og PVS. I Manpower fikk jeg kontrakten i hånden på første intervju. Hos PVS var prossessen mye lengre, og det var tydelig at de ønsker dyktige arbeidstakere. I skolene bruker de stort dett lærerstudenter eller ferdig utdannede lærere som vikarer. Anonymkode: d0225...347 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #11 Skrevet 4. november 2017 Jobber selv for PVS og Ressursen, og de intervjuene de har for å få være vikar, er skikkelige jobb intervjuer. De sjekker referanser og du må ha gyldig politiattest før du får starte. Jeg har 8 år erfaring i fra bhg, skole og sfo. Så har mer erfaring enn mange av de som jobber i de barnehagene jeg er vikar I. Akkurat nå er jeg vikar fordi at jeg har flyttet og studerer, så for meg er det kjekt siden jeg kan jobbe deltid. Men det kan være mye rart, vi hadde mye rart fra Adecco f.eks. Så jeg valgte alltid å ringe PVS eller Ressursen først selv da jeg jobbet fulltid, og måtte ha vikar til min avdeling. Anonymkode: 3d3af...294 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #12 Skrevet 4. november 2017 Å hva mener du med tiltak? Å være vikar er ikke å være på tiltak. Man får vanlig lønn for de timene man jobber. Jeg tjente rundt 27.000,- forrige mnd. Anonymkode: 3d3af...294
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #13 Skrevet 4. november 2017 10 timer siden, atropos skrev: Jeg har erfaring fra pvs, og det er som å spille i Lotto. Noen ganger vinner du toppgevinst, men stort sett får du ingenting. (Eller enda værre, noen du må gjete hele dagen fordi de ikke klarer å omgås barn ) Som forelder kan du gjøre ingenting, for bydelen vil se på dette som positivt. Barnehagen setter faktisk inn vikar, og de ansatte vil få noe avlastning. Alle fra Pvs har levert vandelsattest, og det er positivt. Ansatte blir syke, har syke barn etc, og sånn må du faktisk bare tåle... Hva slags grunnlag har du for å si at disse menneskene er på tiltak egentlig? PVS er ikke et tiltak for nav... Det at barnehagen «shopper» vikarer er egentlig positivt, for hvis barnehagen er fornøyd med vikaren fra pvs, får du lov til å booke denne over lang tid. Det at de ikke har gjort dette, betyr mest sannsynlig at barnehagen er like misfornøyd som deg med vikarene de får. Hilsen barnehagelærer Ok. Vi var flere foreldre som snakket med en eldre mann (70) fra PVS, og han hadde verken egne barn eller særlig erfaring med barn. Han hadde jobbet med noe helt annet tidligere i livet og han virket litt fengsel-light. Han virket svært tafatt ved levering/henting. De andre foreldrene og vi sa alle at vi ikke vil slippe han inn på badet for å tisse/B med barna våre. Barna får da henvende seg til en av damene. Anonymkode: 358d2...19d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #14 Skrevet 4. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir disse 70 år gamle mennene sjekket ift politiattest? Kan hende endel har pedofile tendenser. Anonymkode: 358d2...19d 1. ALLE som jobber med barn må vise politiattest 2. Kun de som er dømt vil bli tatt via politiattest 3. Alle menn er ikke pedofile! Skam deg!! Anonymkode: 7807b...4db 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #15 Skrevet 4. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. ALLE som jobber med barn må vise politiattest 2. Kun de som er dømt vil bli tatt via politiattest 3. Alle menn er ikke pedofile! Skam deg!! Anonymkode: 7807b...4db Naivt. Anonymkode: 358d2...19d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #16 Skrevet 4. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er mye rart som kommer derfra,men dere kan være heldige og. Bedre enn Adecco Anonymkode: 5f0e6...527 Hvordan kan en som ikke har erfaring med barn få jobbe som vikar i barnehagen?! Anonymkode: 358d2...19d
atropos Skrevet 4. november 2017 #17 Skrevet 4. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan en som ikke har erfaring med barn få jobbe som vikar i barnehagen?! Anonymkode: 358d2...19d Det er da ikke noe krav om at vikarer i bhg skal tidligere ha erfaring med barn.... Folk kommer ikke ferdig utlært til en jobb. Et sted må erfaringen starte. Om den starter når du nærmer deg pensjonsalder... hva så? Kanskje denne mannen merker at dere er negativt innstilt til han og blir usikker på sin rolle i det hele. Noe annet hadde vært rart egentlig, så fiendtlig du er mot denne mannen her. Hvis han blir satt på yttervakter, er dette noe jeg ville ha tatt opp med bhg. Det beste er å ha korttidsvikarer på mellomvakt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #18 Skrevet 4. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Naivt. Anonymkode: 358d2...19d Fordi? Anonymkode: 7807b...4db
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #19 Skrevet 4. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Vi var flere foreldre som snakket med en eldre mann (70) fra PVS, og han hadde verken egne barn eller særlig erfaring med barn. Han hadde jobbet med noe helt annet tidligere i livet og han virket litt fengsel-light. Han virket svært tafatt ved levering/henting. De andre foreldrene og vi sa alle at vi ikke vil slippe han inn på badet for å tisse/B med barna våre. Barna får da henvende seg til en av damene. Anonymkode: 358d2...19d Jeg skjønner jo hvorfor menn unngår omsorgsyrker.. Synd, for barna har mye å lære av mannlige barnehageansatte som de ikke kan få lært av alle kjerringene.. Anonymkode: ee964...7c3 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #20 Skrevet 4. november 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: OK for det første - du må vise frem alle attester, politiattester og lignende før du får jobbe i barnehage. For det andre - alle PVS-vikarer går gjennom lange intervjuer der det avdekkes hvorvidt en person er egnet til å jobbe i skole og barnehage, på lik linje med intervjuer i alle andre selskaper og jobber. PVS-vikarer sendes som regel til samme barnehage flere ganger, slik at vedkommende blir kjent med barna og de ansatte og motsatt. Det skaper tillit. Ikke minst så får man masse erfaring når man jobber som ringevikar i flere barnehager, noe som gjør at man utvikler en ekstra stor tålmodighet, omsorg og kunnskap om å ta hånd om flere ulike barn med ulike personligheter og behov. At man jobber i PVS eller Adecco eller et hvilket som helst annet rekrutteringsbyrå, betyr ikke at man er et dårligere menneske, et mindre egnet menneske eller en mindre omsorgsfull person som ikke passer å jobbe i barnehage. Det betyr kanskje at det ikke er noen ledige stillinger man har fått taket på i den kommunen man bor i, eller at man kun kan jobbe deltid slik at man ikke kan være i ei 100 % stilling. Man må fortsatt gjennom den samme prosessen for å bli godkjent som vikar. Og ikke minst bør du vite at disse firmaene har jevnlig sjekk, besøk og kontakt med barnehage og skolene for å vite nøyaktig hvordan det går. Vikarene følges nøye opp. Som forelder har du lov til å stille deg kritisk til hvem som tar vare på barnet ditt, i den forstand at du kan klage dersom det er et eller annet som ikke stemmer. F.eks. at noen i barnehagen ikke gjør jobben sin. Men du kan ikke klage på at en eller annen vikar er innom barnehagen når en av de andre er syk i barnehagen. Vil du heller at 2 eller 3 stykker skal gjøre jobben for 4 stykker?! Det er jo ikke noe bedre. Da snakker vi omsorgssvikt. Anonymkode: d2f87...dd7 Jeg har selv vært vikar i BHG via PVS og jeg kan bekrefte at det IKKE er lange seriøse intervjuer overalt nei (dette i Oslo i fjor). 1 gruppeintervju og 1 3 min intervju så var jeg ansatt. Leverte politiattest, ingen andre attester. Flere i gruppeinteevjuet hadde null erfaring m barn, flere sa rett ut de trengte noe å gjøre etter studiene bare (ikke relaterte studier til arbeid m barn). Nå anser jeg meg som egnet til å jobbe i BHG som vikar, men jeg synes det var alt for lett å få jobben. De sulter etter vikarer. Da jeg var vikar så jeg også andre PVS vikarer som hang rundt og helst surfet på mobilen hvis de fikk sjangs. Jeg skjønner godt at vikarbruk i barnehager blir kritisert av foreldre og jeg er veldig glad for at barnehagen til sønnen min ikke benytter vikarbyråer som PVS. Anonymkode: e3f2b...b86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå