Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Min erfaring med å fjerne marisker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle dele min erfaring med å fjerne marisker (hudfolder rundt endetarmsåpningen), da jeg har søkt en del på nett om dette og ikke har funnet så alt for mye relevant.

Jeg har hatt disse mariskene i 10-15 år. De skulle egentlig fjernes samtidig som jeg opererte bort hemoroider for en del år siden, men pga dårlig kommunikasjon på sykehuset gjorde ikke kirurgen noe med dem.
Mariskene har gitt utfordringer med renslighet, og i perioder smerter da de av og til har hovnet opp og har blitt lett betente.

I vår oppsøkte jeg lege for å få en henvisning til sykehuset, fikk utredning etter noen mnd og operasjon på dagkirurgisk i går.
Operasjonen skulle egentlig utføres under lokalbedøvelse, men kirurgen ønsket spialbedøvelse, så da ble det det. Selve operasjonen tok bare 15 min, og jeg lå i 3 timer på overvåkning før spinalbedøvelsen var ute av bena. Fikk dra hjem etter at jeg hadde greid å tisse.
Jeg klarer meg fint på paracet og er sykemeldt i en knapp uke.

Det verste har vært å gå på do i dag, det tok laaang tid, mye jobb og det begynte å blø en del.
Tar lactulose og drikker mye vann for å mykgjøre magen, og fikk beskjed om å sitte i grønnsåpebad daglig for å rengjøre og mykgjøre.

Angrer så langt ikke på at jeg endelig fikk gjort dette.

Anonymkode: 6717d...387

• Liker 5
Skrevet

Gjør sårene vondt? Hvorfor mente kirurgen at du måtte ta spinalbedøvelse? Er det normalt?

Anonymkode: 33240...484

• Liker 1
Skrevet

Min fastlege sa at ingen kirurg vil røre min marisk pga vil bli et stramt arr som ødelegger lukkemuskelen. 

Lykke til til deg hold oss oppdatert.

Anonymkode: 0564a...ca7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min fastlege sa at ingen kirurg vil røre min marisk pga vil bli et stramt arr som ødelegger lukkemuskelen. 

Leit å høre :( Er dette normalt eller er du svært uheldig?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør sårene vondt? Hvorfor mente kirurgen at du måtte ta spinalbedøvelse? Er det normalt?

Det er småvondt ja, men jeg klarer med fint med paracet. Kan gå ganske normalt i dag, men beveger meg forsiktig for å ikke risikere noe.

Jeg vet ikke hvorfor de valgte å bruke spinalbedøvelse, det sto noe om hemoroider i infoen de hadde fått til forberedelsen og dette stemte ikke. Sykepleierne tok en tlf til kirurgen for sikkerhets skyld, og fikk beskjed om å bruke spinalbedøvelse,
Spinalbedøvelsen er ikke vond, men det har jeg lest at lokalbedøvelsen er, så det var egentlig greit for meg.. :) 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å operere rett ved lukkemuskelen gir risiko for å ødelegge den, men kirurgen sa han kom til å la det være igjen litt slik at han ikke var i nærheten av denne.
Tror fastlegen og kirurgen kan ha ulik kunnskap om dette, hvis den plager deg ville jeg anbefalt å få en utredning allikevel. Kirurgen jobber tross alt med dette.

Skrevet

Så bra at du skriver dette. Det er mange som sliter med dette, men som ikke tør å gjøre noe med det. Jeg er en av dem. Har hatt marisker siden jeg gikk gravid for 10 år siden. Og jeg sliter med hemoroider som kommer og går, ikke pga hard avføring. Hvor lenge måtte du vente på operasjonen, siden henvisningen ble sendt? Kan jeg spørre om hvilket sykehus dette var?

Anonymkode: b1cdc...795

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du skriver dette. Det er mange som sliter med dette, men som ikke tør å gjøre noe med det. Jeg er en av dem. Har hatt marisker siden jeg gikk gravid for 10 år siden. Og jeg sliter med hemoroider som kommer og går, ikke pga hard avføring. Hvor lenge måtte du vente på operasjonen, siden henvisningen ble sendt? Kan jeg spørre om hvilket sykehus dette var?

Jeg var hos legen i slutten av mars, var på utredning på sykehuset i midten av juni, og operert i forgårs.
Orkdal sykehus.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos legen i slutten av mars, var på utredning på sykehuset i midten av juni, og operert i forgårs.
Orkdal sykehus.

Sånn midt på treet ventetid. Men det er sikkert forskjeller fra sykehus til sykehus. 

God bedring, og hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går med deg. 

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat fjernet en stor (2 cm) mariske, husker at jeg leste denne tråden dagen før operasjonen så tenkte jeg ville dele min erfaring. 

Jeg fikk hemoroider etter første graviditet, etterhvert var det en som ble hard og bare ble større. Dette ble plagsomt, både fordi jeg følte meg uren og sår etter toalettbesøk, og også hemmet av det under intimt samvær.

Fastlegen sendte meg til undersøkelse på sykehuset, måtte gjennom rektoskopi der. Det var egentlig det verste med hele denne prosessen. Ganske ubehagelig, selv om de bare går rett innenfor endetarmsåpningen. Ventet tre mnd for å få time der. Legen der sendte så henvisning til dagkirurgi på Kongsberg sykehus, og dette ble da utført 4 mnd senere.

Selve inngrepet ble gjort i narkose, og det hele var faktisk en positiv opplevelse. Alle var veldig hyggelige. Kirurgen satte to sting, men hun sa at jeg ikke skulle bruke grønnsåpebad, kun dusje meg to ganger om dagen og etter toalettbesøk. Dette er hovedårsaken til at man blir sykemeldt opptil to uker, man er avhengig av å være nær toalett og dusjmuligheter.

Jeg ble advart om at det kom til å bli smerter, men de to første dagene etterpå hadde jeg null smerter. Jeg tok de smertestillende de anbefalte, og tok laktulose i flere dager før og etter operasjonen. Jeg fikk også med meg morfintabletter, men de har jeg absolutt ikke hatt behov for. Tre dager etter operasjonen kom første toalettbesøk, det var heller ikke særlig vondt, men det begynte å blø litt og jeg ble litt øm etterpå. 

Hvis jeg får flere marisker kommer jeg ikke til å nøle med å få dem fjernet.

Anonymkode: 99ab4...30c

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere har delt erfaringene deres her! Jeg skal gjøre dette om et par dager og gruer meg. Har bestilt meg privat, fordi jeg ikke orker å vente offentlig. Tør ikke ha sex med det der hengende, kommer av siste graviditet.. Kan jeg spørre om rumpehullet ser og føles normalt ut etterpå? Eller vil det alltid være synlig at det har vært noe mer der? Eller føler man arr/klumper? Er redd for at sexlivet er ødelagt for evig 😞

Anonymkode: 23c4a...720

• 2 år senere...
Skrevet

Legger inn min erfaring etter å ha lest mange skrekkhistorier av å fjerne marisker og å ta rektoskopi (undersøke endetarmen) og koloskopi (undersøke hele tarmen) 

Jeg synes ikke rektoskopi var vondt eller ubehagelig, veldig kort og grei undersøkelse (5min max). Koloskopi var heller ikke vondt (45min og 1.5t undersøkelse) Det var litt ubehagelig når slangen skulle inn, ellers ingen smerter, kun noe ubehag en sjelden gang når de skulle videre oppover i tarmen i svingene. Dette var ikke relatert til hemoroider eller marisker men undersøkelse pga IBS og mageplager over flere år. 

Spurte lege om henvisning til rektoskopi på Aleris, fikk time i midten av mars og operasjon i april, alt i alt max 3 måneder fra henvisning til operasjon. Egenandel på ca 375, men hadde frikort så betalte bare 75kr. 

Gruet meg til å fjerne marisker ved endetarmen, da jeg leste at det var veldig vondt og lege sa at det kom til å være veldig vondt pga mange nerver, nødvendig med sykmelding og smertestillende. Jeg er nå på dag 1 etter operasjon, (operasjon i narkose, 20min max) Rett etter operasjonen dro jeg på flere ærend, handlet mat og hadde besøk på kvelden. Har ikke hatt noen smerter i det heletatt og ikke tatt noe smertestillende. Positivt overrasket og håper dette fortsetter.

Kun såvidt litt ubehag om jeg bøyer eller strekker meg, hoster eller nyser, eller etter jeg har vasket meg forsiktig. Såret er åpent pga infeksjonsfare og fordi man kan risikere at stingene rakner om man syr. Er litt rødt blod når jeg tørker meg etter toalettbesøk med våtservietter, ikke behov for truseinnlegg/bind. Hadde tatt meg fri fra jobb noen dager for sikkerhets skyld, men ga beskjed nå at jeg kunne komme på jobb ettersom jeg ikke har noen plager, kun såvidt litt bankende følelse/litt øm/sår i perioder, dette er ikke ubehagelig eller vondt. Fjerner lett marisker igjen. Ser allerede at det ser mye bedre ut der nede. Tror det vil gro fint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...