Gå til innhold

Hvordan lage like gode sauser som man får på kinarestaurant?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ikke prøvd så veldig mange ganger men jeg får aldri like god smak som på de sausene man får på kinarestaurant.  Tenker på sauser som satay, chop suey, carry osv.  Woksausene man får kjøpt i butikk er heller ikke spesielt gode.  Hva er hemmeligheten deres, og hva er det de panerer kjøttet i for å få slik konsistens?  Maizenamel og ?? Noen som vet?

Endret av Mystix
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bruker ofte natriumglutamat i pulverform som de blander i sausen. Det å få en fin frityrskorpe er vel ikke noe hokus-pokus, du må lage en skikkelig frityrrøre.

Skrevet

Liker heller ikke ferdigposene med slike sauser. Jeg lager shop suey- saus enkelt slik: vann, potetmel og smaksetter med soyasaus :)

Skrevet
6 minutter siden, Amaha skrev:

Liker heller ikke ferdigposene med slike sauser. Jeg lager shop suey- saus enkelt slik: vann, potetmel og smaksetter med soyasaus :)

Er det alt?   Det kan jeg ikke tenke meg smaker godt i det hele tatt, men vi er forskjellige. 

• Liker 6
Skrevet

:fnise: Ja du får prøve selv, rask å lage.... og med grønnsaker og kjøtt som får hvile i sausen før servering er det like godt som på kina restauranten... bare skryt fra kresne gjester her :) Potetmelet( kan også bruke maizena) er for konsistensens skyld, med kikkoman-rød blir det kjempegod saus!

Skrevet

Jeg manglet en smak, og etter langt om lenge fant jeg ut at det var østerssaus! Det har jo hørtes så utrolig ekkelt ut tidligere, men det smaker nam! Kanskje det du er ute etter? 

Anonymkode: e69cf...66b

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, Amaha skrev:

:fnise: Ja du får prøve selv, rask å lage.... og med grønnsaker og kjøtt som får hvile i sausen før servering er det like godt som på kina restauranten... bare skryt fra kresne gjester her :) Potetmelet( kan også bruke maizena) er for konsistensens skyld, med kikkoman-rød blir det kjempegod saus!

Jeg er ikke glad i kikkoman-smaken heller.  Smaker bare for det meste salt, synes kinesisk soyasaus er mye mer nyansert i smak. Ja, jeg er sær. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg manglet en smak, og etter langt om lenge fant jeg ut at det var østerssaus! Det har jo hørtes så utrolig ekkelt ut tidligere, men det smaker nam! Kanskje det du er ute etter? 

Anonymkode: e69cf...66b

Det har jeg ikke prøvd, har prøvd fiskesaus men den må man være uhyre forsiktig med og den stinker ut hele kjøkkenet. Tror den er mer thai/vietnam tllhørig. 

Skrevet

Jeg lager chop suey sausen slik og synes den blir god. 

Etter at alle grønnsaker pluss kjøtt er stekt i  porsjoner og lagt tilbake i  woken så heller jeg oppi kokt varmt vann ( vannkoker), litt majzenna ( utrørt  i  litt kaldt vann), en kjøttbuljongterning,  2 ss brunt sukker, litt soyasaus ( ca 2 til 3 ss) og litt oystersaus( omtrent det samme som soya ) . Mengden av alt er selfølgelig  avhengig av størrelsen  på porsjon.   Det pleier å bli bra.

For ekstra mørt kjøtt.  Kutt opp i  tynne skiver.  Strø bakepulver på det og la det ligge med det en stund.  20 min. Ca.

Har du indrefileten  så er den mør nok i  utgangspunktet.  

Så kan man lage en blanding av soyasaus , oystersaus og litt majzenna  og legge kjøttet oppi der  en halv time for smak før det raskt stekes i  woken.

Ved chop suey,  kutt opp og klargjør alt av grønnsaker og kjøtt først og stek i  små porsjoner og legg til side mens man steker  neste.   

Jeg slet med samme problem før angående at jeg syntes noe manglet i  sausen men jeg visste ikke hva før jeg var i  samme selskap som mange filipinske  damer.  De sto  for maten og jeg spurte de hva de gjorde for å få.den autentiske asiatiske smaken.

De så på meg og sa   kjøttbuljongterning  . Så da fant jeg the missing  link. 😊

• Liker 1
Skrevet

Få tak i en asiatisk kokebok, så får du svar!

Skrevet
På 4.11.2017 den 8.29, caroprins skrev:

Jeg lager chop suey sausen slik og synes den blir god. 

Etter at alle grønnsaker pluss kjøtt er stekt i  porsjoner og lagt tilbake i  woken så heller jeg oppi kokt varmt vann ( vannkoker), litt majzenna ( utrørt  i  litt kaldt vann), en kjøttbuljongterning,  2 ss brunt sukker, litt soyasaus ( ca 2 til 3 ss) og litt oystersaus( omtrent det samme som soya ) . Mengden av alt er selfølgelig  avhengig av størrelsen  på porsjon.   Det pleier å bli bra.

For ekstra mørt kjøtt.  Kutt opp i  tynne skiver.  Strø bakepulver på det og la det ligge med det en stund.  20 min. Ca.

Har du indrefileten  så er den mør nok i  utgangspunktet.  

Så kan man lage en blanding av soyasaus , oystersaus og litt majzenna  og legge kjøttet oppi der  en halv time for smak før det raskt stekes i  woken.

Ved chop suey,  kutt opp og klargjør alt av grønnsaker og kjøtt først og stek i  små porsjoner og legg til side mens man steker  neste.   

Jeg slet med samme problem før angående at jeg syntes noe manglet i  sausen men jeg visste ikke hva før jeg var i  samme selskap som mange filipinske  damer.  De sto  for maten og jeg spurte de hva de gjorde for å få.den autentiske asiatiske smaken.

De så på meg og sa   kjøttbuljongterning  . Så da fant jeg the missing  link. 😊

Tusen takk for oppskrift.  Men jeg syns ikke sausene man får på restaurant smaker toro eller maggibuljong.  Men skjønner at man mp ha en god kraft i en saus.....

Skrevet

Som sagt, den hemmelige ingrediensen er som oftest natriumglutamat, eller MSG som det forkortes på engelsk (Monosodium glutamate)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at de ferdigsausene i sånne små poser man får på butikken skuffer stort. Ikke kjøp.

TS: Akkurat hvilken soyasaus man bruker i spiller nok ikke så stor rolle når det skal blandes sammen med de andre ingrediensene. Men jeg er enig i at kikkoman fort blir salt, også den grønne siden den generelt smaker mindre. Men ingen krise om kikkoman er det eneste man får tak i. Bare bruk mindre av andre salte ingredienser.

Jeg foretrekker denne vietnamesiske soyasausen, synes den gir mye smak, og er ikke for salt i forhold til smaken:

image_6.jpg?t=20161208

Anonymkode: 742f9...b5b

Skrevet
14 timer siden, Mystix skrev:

Tusen takk for oppskrift.  Men jeg syns ikke sausene man får på restaurant smaker toro eller maggibuljong.  Men skjønner at man mp ha en god kraft i en saus.....

Det smaker ikke buljongterning  av denne sausen selv om det er en stk oppi den . 

Skrevet

Det finnes massevis av ferdigsauser som faktisk er gode. Men de må være på glass (flasker), og du må smake mange før du finner dem du liker.

Skrevet

Jeg kan gi deg to oppskrifter som er veldig gode. 

Kylling i sursøt saus:

4 kyllingfileter skåret i biter
1 vispet egg
½ dl hvetemel
½ dl maisenna
1 ts hvitløkspulver
salt/pepper

½ dl vann
1 dl eddik
1½ dl sukker
4 ss ketchup
1 ss soyasaus

Bland sammen mel, maisenna, hvitløkspulver, salt og pepper. Vend kyllingbitene først i vispet egg og så i melblandingen. Stek raskt i varm panne til de har blitt sprø på utsiden.
Visp sammen vann, eddik, sukker, ketchup og soyasaus i en ildfast form. Ettersom kyllingbitene blir ferdig legges de over i formen. Stek i ovn ved  175 grader i 20 minutter. Server med jasminris og dryss over vårløk ved servering.

Soyaglasert biff og brokkoli:

I en kasserolle blander du 1 dl soyasaus, 1 dl vann, 8 strøkne skjeer brunt sukker, 2 ss olje, 5-6 finhakkede hvitløksfedd og 2 ss revet ingefær. Kok opp og la småkoke et par minutter. Kok brokkolibuketter nesten møre. Del biff i tynne små skiver og bland med maisennamel. Stek raskt i panne på sterk varme. Ha i brokkoli og sausen og rør raskt sammen før alt serveres med jasminris.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at de ferdigsausene i sånne små poser man får på butikken skuffer stort. Ikke kjøp.

TS: Akkurat hvilken soyasaus man bruker i spiller nok ikke så stor rolle når det skal blandes sammen med de andre ingrediensene. Men jeg er enig i at kikkoman fort blir salt, også den grønne siden den generelt smaker mindre. Men ingen krise om kikkoman er det eneste man får tak i. Bare bruk mindre av andre salte ingredienser.

Jeg foretrekker denne vietnamesiske soyasausen, synes den gir mye smak, og er ikke for salt i forhold til smaken:

image_6.jpg?t=20161208

Anonymkode: 742f9...b5b

Vietnamesisk soyasaus? Dette er en thailandsk seasoning sauce, som de ofte bruker i tilegg til soyasaus.

Anonymkode: 97800...973

Skrevet
6 timer siden, Arkana skrev:

Jeg kan gi deg to oppskrifter som er veldig gode. 

Kylling i sursøt saus:

4 kyllingfileter skåret i biter
1 vispet egg
½ dl hvetemel
½ dl maisenna
1 ts hvitløkspulver
salt/pepper

½ dl vann
1 dl eddik
1½ dl sukker
4 ss ketchup
1 ss soyasaus

Bland sammen mel, maisenna, hvitløkspulver, salt og pepper. Vend kyllingbitene først i vispet egg og så i melblandingen. Stek raskt i varm panne til de har blitt sprø på utsiden.
Visp sammen vann, eddik, sukker, ketchup og soyasaus i en ildfast form. Ettersom kyllingbitene blir ferdig legges de over i formen. Stek i ovn ved  175 grader i 20 minutter. Server med jasminris og dryss over vårløk ved servering.

Soyaglasert biff og brokkoli:

I en kasserolle blander du 1 dl soyasaus, 1 dl vann, 8 strøkne skjeer brunt sukker, 2 ss olje, 5-6 finhakkede hvitløksfedd og 2 ss revet ingefær. Kok opp og la småkoke et par minutter. Kok brokkolibuketter nesten møre. Del biff i tynne små skiver og bland med maisennamel. Stek raskt i panne på sterk varme. Ha i brokkoli og sausen og rør raskt sammen før alt serveres med jasminris.

Er ikke så begeistret for sursøt saus men den siste der så yummy ut.  Skjønner at de bruker en del brunt sukker også i disse sausene, det var nytt for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...