AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Jeg og samboer vurderer å ta opp ett lån sammen på 2 mill. Han jobber 100% og jeg er student. Hadde eventuelt blitt til at jeg hadde ett lån på 1mill, som student. Noen som har erfaring på hvordan det er å ha ett boliglån og være student? Anonymkode: 2ae0b...10c
Maria12 Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Jeg er fulltidsstudent uten fast jobb (jobber kun som vikar osv.). Ingen banker vil gi meg lån. Uansett om jeg har mer enn nok egenkapital og kunne ha dekket lånet med penger fra lånekassen og inntekter som vikar osv., så får jeg 0 kr. i lån. Så hvis du også i hovedsak "bare" er student og ikke har en fast jobb, tror jeg dessverre ikke du heller kommer til å få lån fra noen bank. Men jeg kan jo ta feil, og det kan jo være annderledes for deg, og jeg vet jo heller ikke om du har en fast jobb osv., så du burde ikke ta mine ord for gitt Den andre tingen er at lånekassen har regler på hvor høy formue osv. du kan ha før støtten blir redusert, så hvis du vurderer å kjøpe en bolig som student, burde du sette deg inn i lånekassens regler, slik at du ikke mister eller minsker støtten fra lånekassen Men det er noe greier med at lån går på minussiden også, hvis jeg ikke tar feil, så du kan jo undersøke det nærmere Jeg var i samme situasjon som deg, men etter å ha undersøkt litt fant jeg ut at jeg må vente med å ta opp boliglån osv. til jeg er ferdig med å studere og kan få meg en fast jobb Men som sagt: Det kan jo være annderledes for deg, og jeg er absolutt ingen ekspert på dette, snakker bare av egen erfaring
globalagogo Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 ^ nå er vel ikke akkurat økning i boliglånet en økning i formue heller, da.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #4 Skrevet 4. november 2017 I samme situasjon som Ts. Fikk nei i min egen bank(DnB), men ja i samboers bank (Sparebank 1). Søkte om 1 million, hadde noe egenandel da, og kun et år igjen på studiet. Hadde ikke jobb( vært sykemeldt i 1 år så hadde ulønnet permisjon). Samboers taktikk var å snakke og styre så mye med han som jobbet der, at han skulle glemme å spørre meg så mye. Og det fungerte 😉 Viste jeg kunne betale avdragene med Lånekassen, og vi sto som kausjonist for hverandre. Anonymkode: db3f0...2fa
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #5 Skrevet 4. november 2017 13 timer siden, Maria12 skrev: Jeg er fulltidsstudent uten fast jobb (jobber kun som vikar osv.). Ingen banker vil gi meg lån. Uansett om jeg har mer enn nok egenkapital og kunne ha dekket lånet med penger fra lånekassen og inntekter som vikar osv., så får jeg 0 kr. i lån. Så hvis du også i hovedsak "bare" er student og ikke har en fast jobb, tror jeg dessverre ikke du heller kommer til å få lån fra noen bank. Men jeg kan jo ta feil, og det kan jo være annderledes for deg, og jeg vet jo heller ikke om du har en fast jobb osv., så du burde ikke ta mine ord for gitt Den andre tingen er at lånekassen har regler på hvor høy formue osv. du kan ha før støtten blir redusert, så hvis du vurderer å kjøpe en bolig som student, burde du sette deg inn i lånekassens regler, slik at du ikke mister eller minsker støtten fra lånekassen Men det er noe greier med at lån går på minussiden også, hvis jeg ikke tar feil, så du kan jo undersøke det nærmere Du kan selvfølgelig ikke dekke et lån med et annet lån, og vikarvakter er heller ingen sikker inntekt. Når du tar lån øker du heller ikke formuen din, du må lese deg opp på hva formue er for noe. Et lån er et lån, ikke en formue. Anonymkode: 99916...d67 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #6 Skrevet 4. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan selvfølgelig ikke dekke et lån med et annet lån, og vikarvakter er heller ingen sikker inntekt. Når du tar lån øker du heller ikke formuen din, du må lese deg opp på hva formue er for noe. Et lån er et lån, ikke en formue. Anonymkode: 99916...d67 Dette ts. Les det Anonymkode: d5be4...584
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #7 Skrevet 4. november 2017 Jeg var masterstudent på siste året da jeg og samboer med 100% fast jobb søkte om boliglån. Vi fikk ja fra lokalbanken med begrunnelse i at jeg nesten var ferdig og at samboer tjente nok (helt vanlig lønn i dagens samfunn) til å betjene lånet alene den første tiden. Hans BSU la vi inn som egenkapital. Og jeg tilbydde dem min også, det trengte de ikke. Da jeg er noe yngre enn sambo så mente de det var best at jeg fikk fortsette å spare på BSU. Vi fikk i overkant av 3 mill i lån. Jeg hjalp til å betjene boliglånet med studielånet den første tiden, det ville jo blitt på samme måte som å måtte betale leie for å bo. Det så ingen på som noe problem. Anonymkode: 53769...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #8 Skrevet 4. november 2017 Jeg er enslig student med boliglån på 2,2 millioner, og har ikke deltidsjobb. Det eneste som gjør det mulig er at jeg har lånt penger til halve egenkapitalen, pluss at foreldrene mine er medlånetakere. Altså står lånet også i deres navn, og de betaler noe av låneutgiftene. Dette er ikke for hvem som helst, kun de som har foreldre med økonomisk mulighet til å hjelpe og 100 % tillit til at barna gjør som de lover Anonymkode: 16215...e6c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #9 Skrevet 4. november 2017 Klarer samboeren din å betjene hele lånet alene? Banken vil se på deres totale økonomi (skriv samboerkontrakt). Jeg er student med boliglån sammen med min ektefelle. Jeg hadde en god slump egenandel fra salg av tidligere bolig, men betjener ellers boliglånet med studielånet. Ektefelle har så god lønn at hen kunne betalt månedlige avdrag alene, fordi avdragene er så små pga min egenkapital. Be om en avtale i banken for å diskutere saken. Ta med alt dere trenger av papirer og legg frem planen deres eller hør om alternativer. Det verste som kan skje er at dere får et nei. Anonymkode: 6368f...341
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #10 Skrevet 5. november 2017 No problema. hadde egenkapital, fikk far til å være medlåntaker. Leiligheten var 1.1 mill. jeg betalte ca 5500 i mnd. Hadde liten jobb ved siden av. Anonymkode: e0805...11f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå