Gå til innhold

Katt misfornøyd, biter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av et innlegg om uforutsigbare katter. Jeg syns selv jeg har en katt som er veldig vanskelig å tolke og uforutsigbar. Hun er litt over 1 år, kastrert, vaksinert og chippet. 

Har noen en kattesignal liste som kan stemme?  Har forsøkt å google, men pusen min stemmer ikke overens med dette.

Jeg er ganske fortvilet. Hun kan male og stryke seg inntil meg, men tar jeg på henne biter hun. Hun kan ligge på fanget og male, mens rumpa går som om hun er sint. Vet aldri helt om hun biter eller ikke. Hun har ikke lært seg at om hun er sulten så går vi til matskåla og mjauer. Ikke at om hun vil ut kan hun gå mot døra og mjaue. Hun springer på stuebord og klorer opp sofa i stedet. Dette har nok vi eiere litt skyld i da vi tok henne ut som kattunge da hun reiv ned halve leiligheten hvis ikke.  

Jeg har forsøkt å aktivisere henne med leker, gå ut sammen med henne for å leke for at hun skal bli sliten og få nok stimuli. Men da er hun ikke interessert. Legger seg bare ned å ser på leken, hvis hun slal "gidde" så må jeg gå helt inntil henne med leken. Jeg har forsøkt flere typer leker. Det har ikke hjulpet på bitingen. Jeg er redd for at hun har vondt, men jeg får ta på kroppen hennes og ser/kjenner ingenting. Hun biter hardt også har fått en del sår. Skal til veterinær snart for vaksine, så tenkte å høre. Men han virker av det gamle slaget og jeg følte meg dum sist jeg stilte spørsmål. 

Kan hun ha vondt i tennene sine? Hun gnager på mye, fjernkontroller, ledninger og leker. Er det normalt? 

Så... har noen forslag? Hva gjør jeg, vil ikke ha en katt jeg ikke forstår og som er sint og biter. Vil bli kvitt bitingen. Og selvfølgelig at katten skal være glad og fornøyd. 

Anonymkode: 75a7b...e0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om tannsjekk samtidig med vaksine! Min viste egentlig ingen tegn til vondt i tenner, men tannsjekk avslørte mye tannproblemer. Nå har han trekt store deler av tennene, og merket allerede etter første runde med tanntrekking at han ble mer leken. 
Det at hun ikke leker kan være ett tegn på ubehag, men det kan også bare være at hun ikke er av den lekne typen.
Mine har aldri gnagd på ting utenom pappesker og saks, og selvfølgelig lekene. 

Jeg begynte treningen i tidlig alder på begge mine for å slippe bite-katt, der jeg aldri tillot biting ved lek, selv ikke lekebiting. Da avviste jeg katten og sluttet helt leke. Nå leker begge mine uten tenner og klør :) 
Men hvor gammel var katten da du fikk den? Kom den fra "et møblert hjem", eller er det omplasseringskatt? 

Anonymkode: 87a12...65a

Skrevet

Vanskelig å si uten å se kattens oppførsel. Noe av det du beskriver virker som en katt som har en form for smerter

Ingen katter jeg har hatt har blitt på ledninger og den slags. Men det kan være at hun har lært at om hun gjør det, får hun oppmerksomhet eller noe annet som hun vil ha. Slik som når dere tar hun ut når hun klorer på møblene. Det må dere stanse med. Kjøp en liten klorestolpe og bær henne dit hver gang hun klorer på møbler. Ikke slipp henne ut. Når hun klorer på stolpen, ros henne og spør om hun vil ut samtidig som du går mot døren. Jeg bruker et ord eller en frase for å spørre om kattene mine vil ut når de virker rastløse eller maser, de viser med kroppspråk eller løper mot døra om de vil ut. 

Hver gang katten biter bør du for øvrig lage en lyd som gjør at katten merker at du ikke liker det/ at du lager ubehagelige lyder. Noen kattunger får leke mye med hender når de er små, og de fortsetter å bite. Jeg fikk en katt på 7mnd som bet hver gang den var irritert eller lekte men jeg sa fra hver gang og nå biter han ikke lenger, han går sin vei e.l. 

Om du vil ha litt mer positiv interaksjon med katten, så kan du trene den til å lære sitt og ligg. Ha noen godbiter og bruk litt tid på det. Da får katten underholdning + positiv tilbakemelding og godteri, noe vil være hyggelig for den. Jeg gir en godbit slik at katten vet jeg har en, venter til den setter seg ned, roser og gir bit. Gjenta

Anonymkode: 2108e...57a

Skrevet

Vil også råde deg til å lage en lyd (for eksempel: pipe et høyt AU!) når katten biter, og så gå vekk og ignorere den en stund etterpå.

Er det en annen veterinær i nærheten som du kan gå til istedet? Eventuelt, hvis det sitter en dyrepleier i skranken så går det an å spørre dem om råd, de kan gjerne veldig mye om katter og adferd!

Anonymkode: bff53...630

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om tannsjekk samtidig med vaksine! Min viste egentlig ingen tegn til vondt i tenner, men tannsjekk avslørte mye tannproblemer. Nå har han trekt store deler av tennene, og merket allerede etter første runde med tanntrekking at han ble mer leken. 
Det at hun ikke leker kan være ett tegn på ubehag, men det kan også bare være at hun ikke er av den lekne typen.
Mine har aldri gnagd på ting utenom pappesker og saks, og selvfølgelig lekene. 

Jeg begynte treningen i tidlig alder på begge mine for å slippe bite-katt, der jeg aldri tillot biting ved lek, selv ikke lekebiting. Da avviste jeg katten og sluttet helt leke. Nå leker begge mine uten tenner og klør :) 
Men hvor gammel var katten da du fikk den? Kom den fra "et møblert hjem", eller er det omplasseringskatt? 

Pusen kom fra et hjem jeg ikke nøyaktig vet hva som har skjedd.  Men hun var 12- 13  uker da vi fikk henne. Ikke en omplasseringskatt. 

Hun kan fint leke selv, med leker på gulvet, og bruker fort bein å leke/hogge tak i. 

Vi har et klorestativ som vi lærte henne å bruke, dette bruker hun hver gang vi kommer hjem fra noe og ellers. Gir ros og godbit når hun bruker det. Skal absolutt bære henne til dette når hun klorer andre steder. Det har jeg ikke tenkt på! 

Jeg kaster henne bort, sier au ( det gjør jo jævla vondt), forsøkt å pipe.. spesielt om hun hører meg pipe vorker det nesten som hun blir sintere. 

Skrevet

Hun klora og beit mye da hun var mindre også, det tolka vi mest som lek. Nå tolker jeg det som hun bruker det når hun plutselig blir lei, eller bare er en sint katt. 

Skrevet

Hvor lenge har katten vært slik at hun biter hvis du tar på henne? Hun kan ha fått en skade som gjør vondt når du tar på henne. Kan også være årsak til hvorfor hun ikke leker. 

Hva med å få montert katteluke? Da kan hun gå ut og inn selv. 

Skrevet
8 minutter siden, Jolen77 skrev:

Hvor lenge har katten vært slik at hun biter hvis du tar på henne? Hun kan ha fått en skade som gjør vondt når du tar på henne. Kan også være årsak til hvorfor hun ikke leker. 

Hva med å få montert katteluke? Da kan hun gå ut og inn selv. 

Jeg kan ikke montere katteluke i en leid leilighet. Forsøkt med åpent vindu , men da drar hun inn alt mulig rart. 

Hun har vært sånn lenge jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge. Men det varierer veldig. Noen ganger får jeg kose og klappe andre ganger får jeg ikke. 

Retter opp i dette med at hun ikke leker. Noen ganger leker hun, men når jeg har tatt henne med ut og forsøker få henne til å løpe fra seg  legger hun seg på rygg og gidder ikke. Driver bare å dingler på leken med potene. Inne kan hun fint leke en del med oss, men blir fort voldslm. Klorer opp hendene og beina våre. 

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke montere katteluke i en leid leilighet. Forsøkt med åpent vindu , men da drar hun inn alt mulig rart. 

Hun har vært sånn lenge jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge. Men det varierer veldig. Noen ganger får jeg kose og klappe andre ganger får jeg ikke. 

Retter opp i dette med at hun ikke leker. Noen ganger leker hun, men når jeg har tatt henne med ut og forsøker få henne til å løpe fra seg  legger hun seg på rygg og gidder ikke. Driver bare å dingler på leken med potene. Inne kan hun fint leke en del med oss, men blir fort voldslm. Klorer opp hendene og beina våre. 

Slutt å la henne leke med hender/bein! 
Begynner hun leke med hender/bein, si nei, og trekk dere unna. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å la henne leke med hender/bein! 
Begynner hun leke med hender/bein, si nei, og trekk dere unna. 

Ja det gjør vi selvfølgelig da det er vondt. Ender opp med at vi må ta henne bort for hun løper etter. 

Skrevet

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt at det med å pipe når de biter ikke funker på katter,fordi det trigger jaktinstinktet og at de vil leke med byttet sitt? Funker iallfall ikke på mi. Hun biter fremdeles noen ganger når hun er lei av å kose, når vi leker og hun blir for voldsom, når hun vil ha mat, når hun kjeder seg... hun er 7 år. Hun klorer ikke noe særlig men kan hugge tak i beina om du går forbi henne når hun er hyper. Hun spiser også på ledninger og andre små ting. Har også vurdert å sjekke tennene som noen her nevner men hun har vært sånn siden hun var kattunge så tror egentlig det bare er en blanding av personligheten hennes og uvane (at jeg ikke har vært noe konsekvent med oppdragelse). Passet en annen katt en del som også bet mye, som regel bare leking, fikk ikke inntrykk av at han var sur eller noe, men det kunne jo gjøre vondt. Var ellers en søt og frisk katt.

Anonymkode: 78b0e...14c

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt at det med å pipe når de biter ikke funker på katter,fordi det trigger jaktinstinktet og at de vil leke med byttet sitt? Funker iallfall ikke på mi. Hun biter fremdeles noen ganger når hun er lei av å kose, når vi leker og hun blir for voldsom, når hun vil ha mat, når hun kjeder seg... hun er 7 år. Hun klorer ikke noe særlig men kan hugge tak i beina om du går forbi henne når hun er hyper. Hun spiser også på ledninger og andre små ting. Har også vurdert å sjekke tennene som noen her nevner men hun har vært sånn siden hun var kattunge så tror egentlig det bare er en blanding av personligheten hennes og uvane (at jeg ikke har vært noe konsekvent med oppdragelse). Passet en annen katt en del som også bet mye, som regel bare leking, fikk ikke inntrykk av at han var sur eller noe, men det kunne jo gjøre vondt. Var ellers en søt og frisk katt.

Anonymkode: 78b0e...14c

Jepp når jeg peip til henne så såg hun bare stygt på meg pg beit hardere. 

Skrevet

Jeg mente altså ikke at man skal etterlikne en mus når jeg sa "pipe et høyt AU", bare at man ikke skal brøle med mørk stemme til katten og dermed skremme vettet av den.

Anonymkode: bff53...630

Skrevet

Dette med å ikke pipe/skrike eller si «au» til en katt tror jeg helt ærlig er irrelevant. De er ikke som hunder og bryr seg neppe. 

Jeg hadde en katt som var akkurat slik du beskriver. «Halvtam». Fant den utendørs i en grøft i byen da den var kattunge. Den ble kastrert og chippet og akkurat og som din måtte den bli utekatt da den raserte stuene og markerte inne. 

Den sov i sengen min om nattene og var utrolig kosete grnerelt, men plutselig om man tok den på «feil plass» og den hugg til. Av erfaring er ofte hode, kinn og hals «trygge» steder å stryke, mens rumpe,og bak på hasene og lårene ofte trigger et angrep. Og om en katt ligger å slår med halen, så er det bare og la den være i fred.

De kattene jeg har nå er ikke slik. De er er som filledukker, og en kan gjøre hva en vill med de. Ta de over allt på kropoen, skrape tenner og sette vaksiner uten noen formen former for aggresjon. 

Tror katten din bare er slik, og det må nan respektere. Kansje ble den tatt fra mor for tidlidlig, kansje har noen skremt den, eller så er det bare rett og slett dens «lynne». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...