Gå til innhold

Male stua mørk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har åpen stue/kjøkkenløsning og kjøkkenet er malt i fargen st.pauls blue fra Jotun. Vurderer å gå for en helt lys farge, nærmere hvitt i stua, eller st.pauls blue der også. Den som er der nå er ikke fin. Har noen her erfaring med mørke stuer, og trives dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du bo det i mange år, så mal i hva du vil. Tenker du å flytte og selge så mal ikke i mørke farger. Naboen har gjort nettopp det, solgt, og ny nabo holder på å male seg fordervet for å klare å msle over det mørke, tunge, triste de ikke vil ha. 

Å msle fra lyst til mørk går lett omvent er betydelig verre. Mørkt stjeler også mye lys.

Anonymkode: b7399...cfd

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du bo det i mange år, så mal i hva du vil. Tenker du å flytte og selge så mal ikke i mørke farger. Naboen har gjort nettopp det, solgt, og ny nabo holder på å male seg fordervet for å klare å msle over det mørke, tunge, triste de ikke vil ha. 

Å msle fra lyst til mørk går lett omvent er betydelig verre. Mørkt stjeler også mye lys.

Ja, det er for vår egen del vi skal male, da vi kjøpte huset for ikke så lenge siden :)

Skrevet

Med en gang jeg får sjangsen skal jeg male stua svart. Synes det er classy og er dritt lei sterilt hvitt. Nå må vi bryte noen grenser ;)

• Liker 1
Skrevet

Har du godt med vinduer/naturlig lys inn på stua? Det har mye å si. Vi har mørkmalt en vegg på stuen, men vurderer å male flere, muligens i en lysere nyanse enn den mørke vi har nå. Men vi har godt med naturlig lys i tillegg til god belysning i rommet. Mørkt rom stjeler mye lys, men skaper også mye varme i rommet. Det har blitt mye lunere hos oss etter vi malte.  

Anonymkode: aa81d...291

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du godt med vinduer/naturlig lys inn på stua? Det har mye å si. Vi har mørkmalt en vegg på stuen, men vurderer å male flere, muligens i en lysere nyanse enn den mørke vi har nå. Men vi har godt med naturlig lys i tillegg til god belysning i rommet. Mørkt rom stjeler mye lys, men skaper også mye varme i rommet. Det har blitt mye lunere hos oss etter vi malte.  

Anonymkode: aa81d...291

Tja. Vi har gjennomgangslys, men dette er er viktig poeng. Takk for tipset!

Skrevet
På 3.11.2017 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem å male over hvis man kjøper ordentlig maling. Vi har hatt mørk farge i 3 år og maler det nå lysere. 2 strøk som vanlig. 

Jeg elsker mørke vegger! 

Anonymkode: 956b7...909

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater mørke rom. En ting er soverom, hvor man gjerne vil ha det mørkt når man skal sove. Men stuer er forferdelige når de er mørkmalte. Det er greit nok når det er mørkt ute, da kan det være koselig med mørke farger på veggene. Men IKKE når det er dagslys, og man føler man sitter inne i en mørk hule. Det er svært få mørke farger som klarer være koselige når det er solskinn ute. Da blir det mørkt og trist inne med en gang. 

Mørke farger får også rommet til å virke mindre. 

Anonymkode: a3e57...46b

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg vokste opp på 90-tallet, og da var mørk grønne stuer veldig populært. Helst også med furumøbler og andre mørke tunge møbler. Det er så innihampen trist og mørkt og dystert, og jeg ser med gru på trenden som har kommet nå med mørkere farger... Ja, det ser fantastisk flott ut på bilder, men å leve i det over tid? Aldri!! Så tenk deg godt om...

Anonymkode: 17569...cdf

• Liker 1
Skrevet

Den fargen er fin. Han malt den på soverommet til sønnen vår :) Tror ikke jeg ville ha malt hele stuen i den fargen. Hva med en vegg bare?

Anonymkode: c9b57...ffc

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den fargen er fin. Han malt den på soverommet til sønnen vår :) Tror ikke jeg ville ha malt hele stuen i den fargen. Hva med en vegg bare?

Anonymkode: c9b57...ffc

Leiligheten vi bor i har veldig mange åpne løsninger og ulike farger her og der. Hvis vi skal male, må det bli hele, hvis ikke vil det se ut som et lappeteppe 😂

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater mørke rom. En ting er soverom, hvor man gjerne vil ha det mørkt når man skal sove. Men stuer er forferdelige når de er mørkmalte. Det er greit nok når det er mørkt ute, da kan det være koselig med mørke farger på veggene. Men IKKE når det er dagslys, og man føler man sitter inne i en mørk hule. Det er svært få mørke farger som klarer være koselige når det er solskinn ute. Da blir det mørkt og trist inne med en gang. 

Mørke farger får også rommet til å virke mindre. 

Kjedelig at alle skal forbinne mørkt med trist.

Anonymkode: fe244...acb

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjedelig at alle skal forbinne mørkt med trist.

Anonymkode: fe244...acb

Mørkt kan være koselig. Det er derfor jeg skrev både mørkt OG trist... når det er sol og lyst ute er det trist med mørke inne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...