Gå til innhold

Tenning av lys på kirkegården

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lørdag eller søndag man skal tenne lys på kirkegården? 

Anonymkode: 3c84d...0ff

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Det er da ikke noe fast mønster i det?

Skrevet

Hvis det er i forbindelse med allhelgensdag du tenker, så er den alltid 1. søndag i november. Så det er vel egentlig søndag da. Men jeg ser mange tenner på lørdag ettermiddag og da brenner jo gravlyset gjerne hele søndagen og til langt utpå mandag også.    

Skrevet

Det er allehelgen på søndag. 

3 minutter siden, padawan skrev:

padawan: :frkk:

Gjest padawan
Skrevet
Akkurat nå, Antoinette skrev:

Det er allehelgen på søndag. 

Det er kanskje bare meg men jeg synes det er klisjéaktig å kun besøke gravsteder til nære slektninger til jul og kanskje en gang til i året. Skal man minnes de døde har man hele året på å gjøre dette.

Skrevet
3 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Hvis det er i forbindelse med allhelgensdag du tenker, så er den alltid 1. søndag i november. Så det er vel egentlig søndag da. Men jeg ser mange tenner på lørdag ettermiddag og da brenner jo gravlyset gjerne hele søndagen og til langt utpå mandag også.    

Takk det er det som forvirrer meg litt. Trodde det var på søndag, men har tidligere år sett at veldig mange tenner på lørdag. 

Anonymkode: 3c84d...0ff

Skrevet (endret)
1 minutt siden, padawan skrev:

Det er kanskje bare meg men jeg synes det er klisjéaktig å kun besøke gravsteder til nære slektninger til jul og kanskje en gang til i året. Skal man minnes de døde har man hele året på å gjøre dette.

Hvor ofte man er på graven kommer ofte an på hvor man bor. Allehelgen er ikke en klisje, det var du som dreit deg ut nå siden du åpenbart ikke visste om dagen. 

Tror jeg steller gravene 5-7 ganger i året. 

Endret av Antoinette
  • Liker 2
Gjest padawan
Skrevet
Akkurat nå, Antoinette skrev:

Hvor ofte man er på graven kommer an på hvor man bor. Allehelgen er ikke en klisje, det var du som dreit deg ut nå siden du åpenbart ikke visste om dagen. 

Jeg er faktisk ikke blind og har dagen avmerket i kalenderen så slike bemerkninger kan du spare meg for.

Skrevet
1 minutt siden, padawan skrev:

Jeg er faktisk ikke blind og har dagen avmerket i kalenderen så slike bemerkninger kan du spare meg for.

Ja det fleste norske kalendere har denne dagen merket. Du dreit deg ut, ta det som en kvinne. 

Skrevet

Man får spesiallys som brenner i mange døgn etter hvert. Jeg setter lys på mine graver litt før selve dagen.

Anonymkode: 42571...8ff

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man får spesiallys som brenner i mange døgn etter hvert. Jeg setter lys på mine graver litt før selve dagen.

Anonymkode: 42571...8ff

Jepp, har sett noen som brenner i 100 t eller mer. 

Skrevet
13 minutter siden, padawan skrev:

Allehelgensdag er det fast at man tenker på de døde og minnes med lys og cinterkrans, for dem som følger tradisjonene. Og det er på søndag. 

Men om noen vil tennelys på lørdagen eller andre dager i tillegg så er det fritt. Før hadde vi bare stearinlys, og de varte ikke så lenge som dagens batterilys. I tillegg er det mer og mer vanlig å tenne lys oftere en allehelgensdag, julaften og den dødes fødselsdag. 

Anonymkode: fbdb9...b18

• Liker 1
Skrevet

Det er en utrolig stemning på kirkegården når folk valfarter til gravene og det tennes masse lys. En av de fineste dagene i året. Jeg kjøper inn ekstra lykter til graven ved siden av mine oldeforeldre siden denne aldri får lys - kjenner til flere som gjør det samme. 

• Liker 2
Skrevet

Det er offisielt søndag det "skal" brenne lys på graven. Men det betyr ikke at man må tenne det på søndag. Det finnes plenty av lys som lyser i flere dager. 

Vi tenner lyset på lørdagen, rett og slett fordi det er parkerinskaos ved gravplassen om søndagen, og det er håpløst å komme seg dit med søndagsruter på bussen. 

Anonymkode: abd60...bb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...