AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Hei! Jeg går nå tredje året mitt på lektor og har frem til nå trivdes helt ok.. Men dette semesteret har det blitt mye tyngre og jeg merker at jeg ikke klarer mer. Alle innleveringer, alt som skal leses og alt presset, gjør at jeg stresser meg syk. Opplever anspent hodepine, kvalme, urolighet i kroppen, vondt i magen ... hver eneste dag. I tillegg hjelper det ikke at jeg har IBS( får da angst av å være i forelesninger)og at jeg nettopp fant ut at min mor har fått brystkreft.. Jeg har heller nesten ingen nære venner her og sitter derfor alene med alt.. Merker at motivasjonen er borte og at jeg blir lei meg hver dag.. Jeg føler rett og slett at jeg er ulykkelig. Trenger en pause og gjøre noe som gir meg indre motivasjon, eller bare noe som ikke stiller så alt for mange krav til meg.. Samtidig vet jeg at jeg trenger en utdanning og ønsker derfor å fullføre.. Ønsker heller ikke at familien min skal bli skuffet over meg.... Noen som har noen tips? Anonymkode: 1fa3c...dca
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Er permisjon en mulighet for deg da, eller eventuelt å redusere studiebelastningen? Det er viktig at du ikke studerer deg syk. Det er viktig å fullføre, men det er ikke verdens undergang om dette blir utsatt. Det virker jo som at du er under ganske mye press. Anonymkode: fb7f5...bda
Gjest Anthrax Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 Snakk med noen! Slikt stress vet jeg alt om. Kontakt rådgiver eller helsetilbudet på skolen din
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 Jeg ville absolutt anbefale deg å fullføre studiet nå som du er så nær! Men jeg skjønner at du sliter med alle kravene når det er så mye annet som skjer i livet ditt. Ta deg heller fri en lang-helg der du pleier deg selv og henter inn energi og motivasjon til studiet ditt. Eller gjør noe annet for å få motivasjonen tilbake, kjøp nytt skole utstyr? Eller prat med rådgiveren på skolen din? Eventuelt en psykolog, eller en god venn som kan hjelpe deg håper du klarer det, stå på! Anonymkode: cf960...d23
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg går nå tredje året mitt på lektor og har frem til nå trivdes helt ok.. Men dette semesteret har det blitt mye tyngre og jeg merker at jeg ikke klarer mer. Alle innleveringer, alt som skal leses og alt presset, gjør at jeg stresser meg syk. Opplever anspent hodepine, kvalme, urolighet i kroppen, vondt i magen ... hver eneste dag. I tillegg hjelper det ikke at jeg har IBS( får da angst av å være i forelesninger)og at jeg nettopp fant ut at min mor har fått brystkreft.. Jeg har heller nesten ingen nære venner her og sitter derfor alene med alt.. Merker at motivasjonen er borte og at jeg blir lei meg hver dag.. Jeg føler rett og slett at jeg er ulykkelig. Trenger en pause og gjøre noe som gir meg indre motivasjon, eller bare noe som ikke stiller så alt for mange krav til meg.. Samtidig vet jeg at jeg trenger en utdanning og ønsker derfor å fullføre.. Ønsker heller ikke at familien min skal bli skuffet over meg.... Noen som har noen tips? Anonymkode: 1fa3c...dca Mitt tips er: ta det på alvor. IBS er ekstremt sensitivt for stress, og (av erfaring) du vil absolutt ikke presse kroppen din til et punkt der fordøyelsen ikke funker. IBS tar nemlig månedsvis å restabilisere. Og under restabiliseringen er formen som du vet ikke helt ok. Så. Du har konkludert med at du sliter. Og at du skal ta dette like på alvor som en brukket fot. Har dere noen du kan snakke med på skolen så snakker du med dem. Du kan også ringe din hjemkommune og høre om de har et pårørendetilbud til kreftpasienter. Det har veldig mange kommuner. Og du kan kontakte fastlegen din. Du må også ikke være redd for å ringe hjem. Når du ikke lengre kan bære din byrde så må du tørre å legge den enten fra deg eller på noen andre. Og det er faktisk helt ok, Ts. Foreldrene dine blir like lite skuffet over at du har for mye vekt på skuldrene som de blir om du ringer hjem og sier du har brukket benet. Altså ikke overhodet. Husk at du kan gjøre ferdig utdanningen din neste år. Å ta en pause er ikke det samme som å slutte eller å gi opp. Anonymkode: c7ce4...572
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 Hei, kan jeg spørre hvor i landet du holder til? Er selv student. Anonymkode: 03638...5d8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #7 Skrevet 3. november 2017 Kjære TAS. For to år siden var jeg i din situasjon. Å være student kan være tungt og stressende, særlig i eksamensperioden. Mangel på et sosialt nettverk kan føre til ensomhet og usikkerhet, og å bli pårørende til en kreftpasient i tillegg gjør det ikke lettere. Det du trenger nå er støtte og omsorg for deg selv. For meg hjalp det å reise hjem til familien og gode venner for å koble ut litt. Legg fra deg studiene en langhelg og tenk på andre ting. Så får du vurdere når du kommer tilbake om du vil minske studiebelastningen eller om du føler du klarer å kjøre på. Ta kontakt med studenthelsetjenesten om du trenger det. Anonymkode: 07c2c...1a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå