Gå til innhold

Dere som har barna annenhver jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Endret av Gyllen
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spiller mindre rolle for barna enn det du tror. Ekstra gaver blir de glad for uansett om de får de den ene dagen eller den andre.

Skrevet

Hvorfor 2 julaften? Er det for din del,eller ungenes del?

Unger vet når det er jul, når den starter osv. Hva ned gleden over julaften? Hvor lenge skal man gjøre dette?

Feirer dere to bursdager,to konfirmasjoner?  Høres vilt ut

Anonymkode: e1158...74c

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor 2 julaften? Er det for din del,eller ungenes del?

Unger vet når det er jul, når den starter osv. Hva ned gleden over julaften? Hvor lenge skal man gjøre dette?

Feirer dere to bursdager,to konfirmasjoner?  Høres vilt ut

Det er barna som har ønsket å ha det slik med to julaften med hver forelder og fam. 

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn er også hos far og hos meg annenhver jul, men feirer bare én julaften. Alle gaver sendes med henne til far når hun er der, og motsatt. For meg er det viktig at hun får feire julaften på samme måte som alle andre barn, nemlig at det er den 24. desember. Ikke noen "liksom-julaften" i tillegg. Synes heller ikke det er bra om hun sitter på julaften sammen med søskenbarn rundt seg og bare har halvparten så mange gaver under treet som de andre barna. Hun må jo få være som de andre, selv om hun har skilte foreldre.

Vi koser oss heller sammen i tiden før julaften med gløgg, pepperkaker og julemusikk. Og det er viktig for meg å gjøre julaften hos far til noe positivt og gledesfylt - snakke om hvor hyggelig det blir for henne å være sammen med farmor og farfar, gå i kirken, spise pinnekjøtt og åpne gaver. Og at jeg også skal ha det veldig koselig på julaften, selv om hun ikke er med meg i år. Å skulle lage en ekstra-julaften ville vært å gjøre henne oppmerksom på at det er sårt å feire uten begge foreldre, og kanskje gitt henne skyldfølelse, følelsen av å være annerledes, og knytte negative følelser til julen. Det er det siste jeg ønsker :) 

Anonymkode: ba079...141

• Liker 25
Skrevet
3 minutter siden, Gyllen skrev:

Det er barna som har ønsket å ha det slik med to julaften med hver forelder og fam. 

Dette er noe barna sier for at ikke mamma eller pappa skal bli lei seg. Barna er veldig beskyttende og føler det er deres ansvar at alle skal være glade når det er jul. Du/dere skaper bare stress for barna. 

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn er også hos far og hos meg annenhver jul, men feirer bare én julaften. Alle gaver sendes med henne til far når hun er der, og motsatt. For meg er det viktig at hun får feire julaften på samme måte som alle andre barn, nemlig at det er den 24. desember. Ikke noen "liksom-julaften" i tillegg. Synes heller ikke det er bra om hun sitter på julaften sammen med søskenbarn rundt seg og bare har halvparten så mange gaver under treet som de andre barna. Hun må jo få være som de andre, selv om hun har skilte foreldre.

Vi koser oss heller sammen i tiden før julaften med gløgg, pepperkaker og julemusikk. Og det er viktig for meg å gjøre julaften hos far til noe positivt og gledesfylt - snakke om hvor hyggelig det blir for henne å være sammen med farmor og farfar, gå i kirken, spise pinnekjøtt og åpne gaver. Og at jeg også skal ha det veldig koselig på julaften, selv om hun ikke er med meg i år. Å skulle lage en ekstra-julaften ville vært å gjøre henne oppmerksom på at det er sårt å feire uten begge foreldre, og kanskje gitt henne skyldfølelse, følelsen av å være annerledes, og knytte negative følelser til julen. Det er det siste jeg ønsker :) 

Anonymkode: ba079...141

Dette høres ut som en veldig fin løsning :)  

Takk for fint og utfyllende svar :) 

• Liker 1
Skrevet

Vi har en ekstra "juleaften", der vi pynter oss, tar opp noen gaver, og spiser julemat. Men regelen er at den ekstra juleaften alltid skal skje i ettertid, den forelderen som har selve juleaften skal selvsagt få gleden av å feire den først. Så hos oss er den ekstra 4.dag jul. 

Barnet mitt er ganske stort nå, og jeg spurte om han ikke ville ha med alle gavene til far nå, men nei, ville gjerne spare igjen noen hos meg. Det er jo helt i orden. Å åpne på forhånd hadde derimot ikke vært greit, ingen får åpne julegaver før juleaften hos oss. 

Nå har vi feiret flere sammen med far da, så det er første gang igjen på tre år at barnet skal feire hos far uten meg. Jeg trodde dermed at vi kunne slippe den ekstra, men det var visst stas å vite at noen julegaver lå igjen her, og dermed ha noe å glede seg til i romjulen :) 

Anonymkode: 9d501...fcc

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Dette er noe barna sier for at ikke mamma eller pappa skal bli lei seg. Barna er veldig beskyttende og føler det er deres ansvar at alle skal være glade når det er jul. Du/dere skaper bare stress for barna. 

Du kan vel ikke vite hva barna mine føler? De har et veldig ønske om å feire jul med begge foreldrene. Jeg har prøvt å ymte på om de ikke bare skal pakke opp gaver en plass, men det har vært helt utelukket fra deres side. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en ekstra "juleaften", der vi pynter oss, tar opp noen gaver, og spiser julemat. Men regelen er at den ekstra juleaften alltid skal skje i ettertid, den forelderen som har selve juleaften skal selvsagt få gleden av å feire den først. Så hos oss er den ekstra 4.dag jul. 

Barnet mitt er ganske stort nå, og jeg spurte om han ikke ville ha med alle gavene til far nå, men nei, ville gjerne spare igjen noen hos meg. Det er jo helt i orden. Å åpne på forhånd hadde derimot ikke vært greit, ingen får åpne julegaver før juleaften hos oss. 

Nå har vi feiret flere sammen med far da, så det er første gang igjen på tre år at barnet skal feire hos far uten meg. Jeg trodde dermed at vi kunne slippe den ekstra, men det var visst stas å vite at noen julegaver lå igjen her, og dermed ha noe å glede seg til i romjulen :) 

Anonymkode: 9d501...fcc

Viktig at barnas ønske også blir ivaretatt. Ønsker han å pakke opp gaver med deg etter selve julaften så er det utrolig fint at han får gjøre det. Å ikke la han få gjøre det hadde bare vært trist, synes jeg..

Skrevet

Da mine stebarn vokste opp, hadde de kun feiring på julaften, med alle gavene samlet fra begge familiene. Vi gjorde ikke noe særlig ut av det, når barna skulle til mor, men vi hadde en koselig siste kveld med god kvelds alle sammen - men det gjorde vi uansett før barna skulle på ferie til mor. 

Anonymkode: e2bf0...3c4

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Gyllen skrev:

Du kan vel ikke vite hva barna mine føler? 

Dette er helt elementær barnepsykologi. 

Endret av Antoinette
  • Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Dette er helt elenementær barnepsykologi. 

Det er det ikke. Barn har faktisk en stemme og er kapable til å mene hvordan de vil ha det. De fortjener å bli hørt selv om vi voksne kan mene at det virker stressende å pakke opp gaver to dager. Det er ikke slik at alle barn som har opplevd samlivsbrudd er stresset og tar valg for å beskytte oss voksne. 

• Liker 3
Skrevet

Vi feirer ikke to julekvelder, men barna får ikke med gavene fra min og min samboers side til den andre parten, dem åpner dem når jeg kommer til oss igjen i romjula. Grunnen til at dem ikke får dem med seg er at da vet ikke vi hva dem har fått og det dem har fått blir ikke med tilbake til oss igjen..

Anonymkode: d20a0...b31

• Liker 5
Skrevet

Vi hadde to når ungene var hos pappa å feiret jul.  Dette var ønske fra ungene. Og jeg sender aldri mine gaver bort til far.  For han mener alle gave de pakker opp hos han blir der. Og han var ikke noe flink til julete jul. Kunne ringe ungene for å ønske god jul kl 16.30 da hadde spist og åpnet gaver. Men de siste åra har jeg hatt ungene vær jul. 

Anonymkode: f5a55...f43

• Liker 1
Skrevet

Her åpner vi gaver og koser oss på nyttårsafta, det året de er hos pappa.

De kan selv velge om de vil ha med gaver, men har selv ønsket å gjøre det sånn. En kjempekoselig tradisjon :-)

Skrevet

Da jeg var liten hadde jeg bare med gavene til stedet det skulle feires...

• Liker 1
Skrevet

Gavene sendes med dit barnet skal feire julen det året. Ikke snakk om å lage voldsomt oppstyr og lage en julaften ekstra for å åpne gaver en dag til. Julaften er julaften, det er EN gang i året. Ikke to.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Gyllen skrev:

Dette høres ut som en veldig fin løsning :)  

Takk for fint og utfyllende svar :) 

Endelig noen som er fornuftig. Førjulstiden med ungene er fin tid.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde to når ungene var hos pappa å feiret jul.  Dette var ønske fra ungene. Og jeg sender aldri mine gaver bort til far.  For han mener alle gave de pakker opp hos han blir der. Og han var ikke noe flink til julete jul. Kunne ringe ungene for å ønske god jul kl 16.30 da hadde spist og åpnet gaver. Men de siste åra har jeg hatt ungene vær jul. 

Anonymkode: f5a55...f43

Ferdig med middag og pakker 16.30? Ikke flink til juletre jul?etter din standard?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...