Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, pga meget trang økonomi ser jeg ingen annen utvei enn å må ta til kredittkort nå i slutten av året. Har hatt vanvittig mange uforutsette regninger, bil som streiket og alt om hverandre. 

Jeg har aldri hatt kredittkort før, eller tenkt på det fordi jeg ikke ønsket muligheten. Når jeg nå prøver å søke litt rundt om på nett finner jeg særdeles lite om rentene og tilbakebetaling i forhold til hvilket som vil lønne seg mest. Noen som kan hjelpe her?

Skal betale ned over nyåret, da jeg skal be om å få utsendt feriepengene mine. 

Anonymkode: 12872...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kredittkort koster deg en formue. I renter og rentene står oppgitt på alle betingelser for kredittkort. I din situasjon er verken kredittkort anbefalt, tilrådelig eller sikkert du får. Og slett ikke noe du bør søke om. Rentene løper fra første dag ved regningsbetaling, eller løper de fra forfall av kortets rentefrie periode. 

Feriepenger får du vel heller ikke uten videre over nyttår? Du bør heller sette tæring etter næring.

Anonymkode: 27d29...e6e

• Liker 1
Skrevet

Feriepenger kan man be om å få utbetalt over nyåret, da skattefritt. Det kommer gjerne sammen med første lønnskjøring etter man ber om det.

Skrevet

Beste kredittkort-testen

Det er ikke akkurat anbefalt å ta seg kredittkort for å overleve og bruke det til forbruk, men siden du har planer om å nedbetale på nyåret, er det vel begrenset med renter som rekker å løpe på.

Vær oppmerksom på at det lønner seg å kjøpe VARER med kortet, ikke ta ut penger og ikke føre kontanter over til konto. Kontanter = renteberegning fra første dag. Varekjøp får du ikke det, ikke før etter forfallsdato.

Jeg har Re:member mastercard-kortet og bruker det til nettkjøp, særlig handler jeg i de nettbutikkene der de har avtaler om prosentrabatter om det passer og om prisen er rett.

I tillegg har jeg YA-bank Visa kredittkortet, som jeg bruker kun til dagligvarekjøp. Man velger seg en rabatt hver måned, registrerer den på nettisden deres. Jeg velger alltid dagligvarekjøps-rabatt. Da får jeg 3% rabatt på dagligv.kjøpene mine, fratrukket på regningen.  Det finnes andre rabatter å velge mellom (4 stk tror jeg). Men det lønner seg jo å ta den man bruker mest av.

Anonymkode: 55dbf...3a4

Skrevet

Meg igjen, samme som ovenfor. Understreker at jeg betaler HELE SALDOEN til forfall hver måned, jeg utsetter aldri noe til måneden etter. Dermed betaler jeg ikke en krone i renter, kortet er gratis å bruke.

Anonymkode: 55dbf...3a4

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, pga meget trang økonomi ser jeg ingen annen utvei enn å må ta til kredittkort nå i slutten av året. Har hatt vanvittig mange uforutsette regninger, bil som streiket og alt om hverandre. 

Jeg har aldri hatt kredittkort før, eller tenkt på det fordi jeg ikke ønsket muligheten. Når jeg nå prøver å søke litt rundt om på nett finner jeg særdeles lite om rentene og tilbakebetaling i forhold til hvilket som vil lønne seg mest. Noen som kan hjelpe her?

Skal betale ned over nyåret, da jeg skal be om å få utsendt feriepengene mine. 

Skandiabanken sitt er billigst. Med  ca 15% renter. Det vil si at på 10 000 kroner betaler du 125 kroner per måned i renter. De fleste kredittkort er på noen og tyve prosent og det koster 170 kroner per måned (husk at du får tilbake deler av dette på skatten).

En billigere løsning er å endre skattekortet ditt, slik at du får mer utbetalt og mindre skatt.

Hvor skal du sende feriepengene dine?

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feriepenger kan man be om å få utbetalt over nyåret, da skattefritt. Det kommer gjerne sammen med første lønnskjøring etter man ber om det.

???? Feriepenger skal utbetales når man har ferie.. Man kan ikke velge å få dem når man vil... Unntaket er når man slutter i jobben - da skal de utbetales på siste lønnskjøring...

Anonymkode: ff0d0...180

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Vær obs på at de fleste sånne "tester" man finner når man søker på Google bare er reklame. Kortene som er med og vinner er de som betaler best provisjon til nettsidene som gjør "testene". Hvis du ser på kortet som får 6 på terningen så har det skyhøye 25,37% rente.

Anonymkode: c4bf3...f98

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

???? Feriepenger skal utbetales når man har ferie.. Man kan ikke velge å få dem når man vil... Unntaket er når man slutter i jobben - da skal de utbetales på siste lønnskjøring...

Noen kan få feriepenger når de ber om det. 

Men standarden er som du sier, de fleste får ikke feriepengene sånn helt uten videre, men må ha ferie. 

Anonymkode: e62fd...c35

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får feriepenger i juni i tillegg til vanlig lønn, så må jeg selv spare de og "gi meg selv lønn" de dagene jeg tar ut ferie.

Mange som har det sånn.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen kan få feriepenger når de ber om det. 

Men standarden er som du sier, de fleste får ikke feriepengene sånn helt uten videre, men må ha ferie. 

Anonymkode: e62fd...c35

Det er ferieloven som styrer dette så nei - man kan ikke få feriepenger når de vil ut fra lovverket. Så finnes det selvsagt en del arbeidsgivere som ikke har satt seg inn i regelverket eller driter i å følge lovverket. Om de betaler ut feriepenger uten at arbeidstaker har ferie risikerer de faktisk å måtte betale ut igjen når ferien tas ut...

Her er link til lovverket:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21#KAPITTEL_3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...