AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Jeg har ca 35 kg ( var 105 kg i desember -16) for mye og har gått ned ca 7 kg uten å jobbe mye for det over 9 måneder. Men jeg trenger å gå ned litt mer pr mnd, 2-3 kg ca, og innarbeide sunne matvaner. Saken er den at jeg de siste 4 årene har falt helt ut fra rutiner jeg hadde tidligere med frokost, lunsj, middag og kvelds. Pluss at jeg har veldig dårlig matlyst og har ikke lyst på mat egentlig, så det siste året har det gått i en porsjonspizza fra Dolly nesten 5 dager i uka, snop, litt frukt, bær, brødskiver med salami, smør, majones, boller, kake osv. Alt som kan spises uten at jeg må stå på kjøkkenet og lage mat. Jeg har kjøpt meg en blender for å teste ut smoothier uten melkeprodukter. Og jeg tror jeg ikke tåler gjær, sukker og hvete egentlig fordi jeg får så mye sur oppstøt. Blodprøver hos lege viser kun vitamin D mangel fordi jeg har vært så lite utendørs, ellers er alt på normale nivåer. Jeg har kjærlighetssorg, er deppa på grunn av det pluss at jeg ikke orker så mye. Jeg er også langtidssykemeldt på grunn av benet. Jeg er utrolig sliten og lei av livet mitt og skulle ønske jeg kunne barr skrelle av meg overvekta og problemene og trå ut som en slank sunnere og gladere versjon av meg. Enden på visa er at jeg ser at det jeg må ta tak i er kostholdet mitt og at jeg må komme meg ut og gå turer først og fremst. Men det er den maten da? Det er som om jeg er 2 år og ikke lenger vet hva jeg skal spise og ca hvor mye. Når jeg en sjelden gang lager mat, ender jeg opp med å lage for mye og spiser opp alt sammen. Derfor, trenger jeg tips om grunnleggende basismåltider. Er det dumt å bssere seg på 3 måltider med 500 kcal hver? Jeg føler jeg trenger å gjøre det veldig enkelt for ellers havner jeg tilbake i spiseforstyrrelser jeg har hatt i tidligere år. Og fordi jeg kjenner at magen blir dårlig av gjær, hvete og sukker føles det som om det er minimalt hva jeg kan spise. Jeg har også lyst til å spise minst mulig med kjøtt. Tanken på kjøtt er kvalmende. Spesielt kylling. Melkeprodukter er også kvalmende, selv om jeg har dyttet i meg yoghurt, puddinger osv. Jeg skal også til lege om 14 dager, da skal jeg få tatt blodprøver blandt annet. Noen som har forslag til 3 hovedmåltider jeg kan holde meg til hver dag? Jeg får heller utvide repertoaret etterhvert som jeg kjenner meg bedre. Takk på forhånd for svar. Anonymkode: cff93...bf1
Pringle Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Det er ikke ofte jeg anbefaler lege/ernæringsfysiolog med en gang, men dette er et sånt tilfelle. Dine utfordringer er såpass kompliserte at det ikke vil fungere med enkle tips og menyer. For du vet egentlig hva du trenger å gjøre, sånn på overflaten: Spise jevnlig, balansert og variert, jobbe med aversjonene dine, sjekke ut om du virkelig har allergier, beregne hvor mye mat du skal lage (basert på ditt dagsbehov, (som igjen er basert på din høyde, vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå, det finnes mange fine kalkulatorer på nettet både for beregning av kaloribehov og for beregning av kaloriinnhold i mat) delt på antall måltider) før du setter i gang. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 1 minute ago, Pringle said: Det er ikke ofte jeg anbefaler lege/ernæringsfysiolog med en gang, men dette er et sånt tilfelle. Dine utfordringer er såpass kompliserte at det ikke vil fungere med enkle tips og menyer. For du vet egentlig hva du trenger å gjøre, sånn på overflaten: Spise jevnlig, balansert og variert, jobbe med aversjonene dine, sjekke ut om du virkelig har allergier, beregne hvor mye mat du skal lage (basert på ditt dagsbehov, (som igjen er basert på din høyde, vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå, det finnes mange fine kalkulatorer på nettet både for beregning av kaloribehov og for beregning av kaloriinnhold i mat) delt på antall måltider) før du setter i gang. Legen er dessverre håpløs på dette med menyer. Ærnæringsfysiolog er bortkasta da jeg vet mye men mangler det enkle startgrunnlaget fordi jeg er ekstrent matlei og ser meg blind på hva jeg ikke har lyst på egentlig. Jeg trenger den enkle puffen, hva å kutte ut, hva å innføre. At du begynner å bable om ærnæringsfysiolog bare gjør det hele til en ekstra byrde. Alt jeg trenger er forslag til hva som vil utgjøre et sunt måltid på ca 500 kcal ×3 for dagen. Jeg vet jeg må kutte cola og sukker. Som sagt sliter jeg med foten, jeg sitter veldig mye i ro. Dagsbehovet mitt er ca 2200. Normal middels høyde. Planlegger å begynne med gåturer annenhver dag på 10 min og øke det gradvis. Anonymkode: cff93...bf1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 Meld deg inn i vektklubben eller noe slikt. Der er det mange gode oppskrifter. Tror forresten dagbehovet ditt er mindre enn hva du skriver. 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg trenger å gå ned litt mer pr mnd, 2-3 kg ca Hvorfor må du det? 1 kg i måneden er jo bra. Det vil ta tid ja, men dersom du får inn de gode vanene, du tar med deg videre som en livsstilsendring. For det er jo det som må til for varig nedgang. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærnæringsfysiolog er bortkasta da jeg vet mye men mangler det enkle startgrunnlaget fordi jeg er ekstrent matlei og ser meg blind på hva jeg ikke har lyst på egentlig. Jeg trenger den enkle puffen, hva å kutte ut, hva å innføre. Det er jo det denne personen kan gjøre for deg. Du sier du også trenger oppskrifter, vel. Det kan denne personen også hjelpe deg med. Du vet kanskje mye, men mulig ikke helt hvordan sette sammen måltidene dine. Dersom du hadde brukt tid på å logge inntaket ditt, kunne du dannet deg et bilde over hvor dine fallgruver er for så å finne den endringen som må til. De sure oppstøtene du nevner, kan komme av presset som er på fordøyelsessystemet ditt pga overvekten din. Anonymkode: cd79f...f25 2
Pringle Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legen er dessverre håpløs på dette med menyer. Ærnæringsfysiolog er bortkasta da jeg vet mye men mangler det enkle startgrunnlaget fordi jeg er ekstrent matlei og ser meg blind på hva jeg ikke har lyst på egentlig. Jeg trenger den enkle puffen, hva å kutte ut, hva å innføre. At du begynner å bable om ærnæringsfysiolog bare gjør det hele til en ekstra byrde. Alt jeg trenger er forslag til hva som vil utgjøre et sunt måltid på ca 500 kcal ×3 for dagen. Jeg vet jeg må kutte cola og sukker. Som sagt sliter jeg med foten, jeg sitter veldig mye i ro. Dagsbehovet mitt er ca 2200. Normal middels høyde. Planlegger å begynne med gåturer annenhver dag på 10 min og øke det gradvis. Anonymkode: cff93...bf1 Innstillingen din gjør det kanskje vanskelig å ta imot hjelp. Et sunt kosthold er variert, og mange blir matleie av et ensidig kosthold, så tre like måltider er ikke ideelt. 1500 kalorier pr dag er heller ikke ideelt for en med din vekt. Har du sjekket ut Dagsmeny for kvinner - 1600 kcal? 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 Jeg skjønner ikke helt, du er langtidssykemeldt på grunn av benet, men planlegger å gå tur hver dag? Når det gjelder mat, så er det jo enkelt: Siden du er matlei og ikke kan lage mat, så gjør det samme hver dag. For eksempel omelett av 3 egg til frokost, knekkebrød med diverse pålegg til lunsj, Fjordland eller lignende der det står kaloriinnhold på pakken til middag. Forøvrig ville jeg faktisk anbefale deg en rolig og behagelig treningsform som gjør at du blir glad i kroppen din, for eksempel pilates reformer eller yoga i vann. Da vil du oppleve økt overskudd og motivasjon. Anonymkode: 46330...998
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #7 Skrevet 3. november 2017 Bruk en app for å kontrollere hvor mange kalorier du får i deg.. der står det også hvor mange kalorier du skal ha i hvert måltid. Anonymkode: d9fcb...770 1
Carrot Skrevet 3. november 2017 #8 Skrevet 3. november 2017 Jeg er enig med @Pringle på endring av instilling! Men siden du er lite mottagelig for gode råd som det med å telle kalorier og få hjelp fra de som kan dette får jeg foreslå en meny du slavisk kan følge (som ikke gir er variert kosthold med alle næringsstoffene du trenge men kanskje kan gi en start: Frokost: Havregrøt med ett kokt egg til frokost kokt på melk med vitamin D i (Den grønne) - ikke lag mer enn til en! Lunsj: Salat (ikke dressing og styr) til lunsj - gjerne med laks i kanskje, uten pasta! Jeg steker laksefileter hjemme og bruker bladsalat type spinat, roccola osv, har i tomater, agurk, paprika, avocado og laks. Cottage Cheese i stedenfor dressing. Ikke doble posjonen! Middag: Kylling med grønnsaker Kveldsmat: propud eller lignende type lavkalori/lavsukker youghurt/pudding med litt kiwi, appelsin eller bær i for vitaminer. Mellommåltider: formiddag - eple ettermiddag - banan Drikk vann! Dropp brus, saft, juice, og begrens kaffi / te til tre enheter pr dag MAX 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #9 Skrevet 3. november 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke helt, du er langtidssykemeldt på grunn av benet, men planlegger å gå tur hver dag? Når det gjelder mat, så er det jo enkelt: Siden du er matlei og ikke kan lage mat, så gjør det samme hver dag. For eksempel omelett av 3 egg til frokost, knekkebrød med diverse pålegg til lunsj, Fjordland eller lignende der det står kaloriinnhold på pakken til middag. Forøvrig ville jeg faktisk anbefale deg en rolig og behagelig treningsform som gjør at du blir glad i kroppen din, for eksempel pilates reformer eller yoga i vann. Da vil du oppleve økt overskudd og motivasjon. Anonymkode: 46330...998 10 min. Annenhver dag. For en start. Det betyr ikke at jeg klarer det. Men jeg skal forsøke. Jeg kan matlaging, jeg er bare for deppa til å orke det. Takk for forslag. Men det må nok tilføyes grønnsaker og. Anonymkode: cff93...bf1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #10 Skrevet 3. november 2017 2 minutes ago, Carrot said: Jeg er enig med @Pringle på endring av instilling! Men siden du er lite mottagelig for gode råd som det med å telle kalorier og få hjelp fra de som kan dette får jeg foreslå en meny du slavisk kan følge (som ikke gir er variert kosthold med alle næringsstoffene du trenge men kanskje kan gi en start: Frokost: Havregrøt med ett kokt egg til frokost kokt på melk med vitamin D i (Den grønne) - ikke lag mer enn til en! Lunsj: Salat (ikke dressing og styr) til lunsj - gjerne med laks i kanskje, uten pasta! Jeg steker laksefileter hjemme og bruker bladsalat type spinat, roccola osv, har i tomater, agurk, paprika, avocado og laks. Cottage Cheese i stedenfor dressing. Ikke doble posjonen! Middag: Kylling med grønnsaker Kveldsmat: propud eller lignende type lavkalori/lavsukker youghurt/pudding med litt kiwi, appelsin eller bær i for vitaminer. Mellommåltider: formiddag - eple ettermiddag - banan Drikk vann! Dropp brus, saft, juice, og begrens kaffi / te til tre enheter pr dag MAX Takk for forslag. Tar det til etterretning. Anonymkode: cff93...bf1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #11 Skrevet 3. november 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Bruk en app for å kontrollere hvor mange kalorier du får i deg.. der står det også hvor mange kalorier du skal ha i hvert måltid. Anonymkode: d9fcb...770 Det forsøkte jeg men det ble for sterk trigger pga kcaltellingen. Anonymkode: cff93...bf1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #12 Skrevet 3. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forsøkte jeg men det ble for sterk trigger pga kcaltellingen. Anonymkode: cff93...bf1 Hvordan da? Synes den er super å følge. Anonymkode: d9fcb...770
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #13 Skrevet 3. november 2017 Jeg tenker at førstepri bør være å få orden på hodet ditt, på humøret og energien. Hvis ikke kan dette prosjektet ende opp som enda en ting du ikke mestret og som gjør deg mer deppa. Sørg for å få nok søvn, sett deg små mål du kan meste hver dag, begynn med meditasjon kanskje? Det trenger ikke være veldig åndelig, men kan senke stressnivåene som er forbundet med depresjonen din. Bare det at du skriver her er jo et kjempebra tegn på at du tar seg selv på alvor, klapp deg selv på skulderen! Jeg synes oigså du skal sette deg et mål om å komme deg ut hver dag, i alle fall på sikt. Hva med å lage store posjoner med mat du kan fryse ned? Det er like enkelt å tine en posjon hjemmelaget lasagne som det er å spise kjøpepizza.. Gryter er enkle å fryse ned og du kan stappe masse grønnsaker og sunne varer inn i en gryte. Anonymkode: ad142...b30 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #14 Skrevet 3. november 2017 14 minutes ago, Pringle said: Innstillingen din gjør det kanskje vanskelig å ta imot hjelp. Et sunt kosthold er variert, og mange blir matleie av et ensidig kosthold, så tre like måltider er ikke ideelt. 1500 kalorier pr dag er heller ikke ideelt for en med din vekt. Har du sjekket ut Dagsmeny for kvinner - 1600 kcal? Jeg har tatt imot hjelp tidligere, det medførte kcal telling og trigget bare min tidligere spiseforstyrrelse. Jeg bør unngå å telle kalorier. Derfor mener jeg at det enkleste ville være en ca porsjon av frukt og grønt med fisk eller egg. Min matleihet kommer av kjærlighetssorgen. Jeg merker så utrolig godt at jeg er mye mer lei på tunge dager, mens lettere dager klarer jeg å spise litt mer sunnere mat. Men som jeg fort blir lei av. Til dømes grønnsakwook med bønner. På tunge dager er matlaging et ork. Derfor trenger jeg forslag til enkle og sunne retter uten for mye styr. Jeg har vurdert fjordland pakker til de verste tunge dagene. Alt som kan spises istedenfor å kjøpe boller, pizza, snop og brus. Denne tråden mente jeg egentlig som et mentalt puff for meg selv i riktig retning, for om lege mener jeg trenger ytterligere hjelp vil det uansett være noen ukers ventetid og i mellomtiden ønsker jeg å innføre forandringer selv. Ikke å vente. Anonymkode: cff93...bf1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #15 Skrevet 3. november 2017 6 minutes ago, AnonymBruker said: Hvordan da? Synes den er super å følge. Anonymkode: d9fcb...770 Tidligere spiseforstyrrelse. Anonymkode: cff93...bf1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #16 Skrevet 3. november 2017 Jeg kan ikke fordra å bruke tid på mat, og kan godt være som deg i perioder: leve på ferdigpizza eller bestille eller bare ta en skål is fordi jeg ikke har husket tine brød. Jeg orker bare ikke bruke tid på mat og mangler helt interessen. Jeg spiser faktisk ikke så helt på trynet hele tiden selv om holdningene mine til mat er rimelig fandenivolsk. Jeg pleier lure meg selv til å få spist litt mer fornuftig. Jeg handler f.eks bare én dag i uken og handler typisk en dag jeg er opplagt og tenker å starte et nytt og bedre liv, derfor blir handlingen helt ok vanligvis med greie, sunne basisvarer og noen lettvinte løsninger til dårlige dager. I praksis vil jeg bruke lettvinte løsninger hver dag når det kommer til stykket, men siden jeg er såpass lat at jeg ikke gidder gå på butikken hver dag, tar jeg det jeg har etter at jeg har brukt opp de lettvinte løsningene. Ellers pleier jeg lage middager for flere dager og fryse porsjoner hvis jeg faktisk får ånden over meg én dag og har noen raske men ok sunne quickfix-måltider som å f.eks lage en stor salat til lunsj som jeg setter i kjøleskapet. Så kan jeg spise den med brød til lunsj og hive oppi litt pasta og tunfisk til middag f.eks. Jeg ville spist 4 moderate måltider i dine sko, 3 kan bli litt mange timer i mellom og øke faren for at du er så sulten at du tar det første og beste. Anonymkode: 4d9e0...bac
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #17 Skrevet 3. november 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg tenker at førstepri bør være å få orden på hodet ditt, på humøret og energien. Hvis ikke kan dette prosjektet ende opp som enda en ting du ikke mestret og som gjør deg mer deppa. Sørg for å få nok søvn, sett deg små mål du kan meste hver dag, begynn med meditasjon kanskje? Det trenger ikke være veldig åndelig, men kan senke stressnivåene som er forbundet med depresjonen din. Bare det at du skriver her er jo et kjempebra tegn på at du tar seg selv på alvor, klapp deg selv på skulderen! Jeg synes oigså du skal sette deg et mål om å komme deg ut hver dag, i alle fall på sikt. Hva med å lage store posjoner med mat du kan fryse ned? Det er like enkelt å tine en posjon hjemmelaget lasagne som det er å spise kjøpepizza.. Gryter er enkle å fryse ned og du kan stappe masse grønnsaker og sunne varer inn i en gryte. Anonymkode: ad142...b30 Tusen takk for innspill. Det er derfor jeg planlegger å komme meg ut annenhver dag, selv for bare 10 min. Jeg spiser bare opp alt om jeg lager store porsjoner. Det er endel av min spiseforstyrrelse. Jeg klarer rett og slett ikke å la vær å spise noe som er ferdig og kun trenger å varmes opp. Derfor er en viss kontroll på størrelsen av porsjonene nødvendig, men helst uten å trigge kaloritellinga. Anonymkode: cff93...bf1
Gjest supernova_87 Skrevet 3. november 2017 #18 Skrevet 3. november 2017 Jeg synes 3 x 500 er en dårlig løsning. Hva med å bare endre bittelitt først og så mer og mer. Begynn med at du en dag i uka lager en sunn middag med noe du liker. Etter hvert kan du bytte ut med to. Tilpass mat og vektnedgang til det livet du allerede lever. Å satse på for store endringer på EN gang går gjerne dårlig. I stedet for å spise Dolly 5 ganger spis det 4. I en slik er det vel rundt 1400 kalorier. Hvis du etter hvert får bytta det ut med en middag på 800 kalorier er mye gjort. Det trenger ikke være grønnsaker i fleng og ting du ikke liker. Hva har du lyst på? Fokuser mer på hva du VIL spise i stedet for hva du IKKE vil spise. Bytt ut og legg til, ikke begrens og kutt ut. Fyll på med sunne, næringsrike matvarer og spis mindre av det du vet ikke er sunt for deg. Prøv ut nye grønnsaker og frukter. Og hvis du kun liker drittmat, vel det er ikke sunt for deg, det skader deg, men du kan fint gå ned i vekt selv om duspiser drittmat så lenge du spiser mindre av det.
Gjest Overrasket Skrevet 3. november 2017 #19 Skrevet 3. november 2017 Dersom du allerede har påvist mangel på D-vitamin, har du gjort noe med det? Manglende D er ikke "bare", det kan faktisk medføre særskilte konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #20 Skrevet 3. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Tusen takk for innspill. Det er derfor jeg planlegger å komme meg ut annenhver dag, selv for bare 10 min. Jeg spiser bare opp alt om jeg lager store porsjoner. Det er endel av min spiseforstyrrelse. Jeg klarer rett og slett ikke å la vær å spise noe som er ferdig og kun trenger å varmes opp. Derfor er en viss kontroll på størrelsen av porsjonene nødvendig, men helst uten å trigge kaloritellinga. Anonymkode: cff93...bf1 Skjønner. Enkle middager jeg sverger til: Fransk omelett med ost - eventuelt servert med salat ved siden av, og knekkebrød - tar max 10 minutter å lage. Fransk omelett er annerledes fra standard omelett ved at den stekes raskt på høy varme. Sjekk youtube. 2-3 egg, litt ost, stekes i smør - BAM. Thai-fiskesuppe: stek en løk eller purre, tilsett fiskebuljong og en halv liter vann + litt røde linser, kok i 15 - 20 min. Tilsett 100 - 200 gram hvit fisk i biter og et par skjeer rød thai curry paste og kok noen minutter til. Anonymkode: ad142...b30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå