Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår godt at det har kommet et krav i matematikk.

Skulle samtidig ønske at flere omsorgsyrker hadde opptaksprøve med intervju. Det er ikke alle med gode karakterer som kan jobbe med mennesker, og det er ikke alle med god omsorgsevne som har nok kunnskap. 

Anonymkode: 496e1...c03

• Liker 10
Skrevet

Det som er synd med dette er at det nå antakeligvis vil komme med en flom av protester mot dette karakterkravet, som igjen vil sette sykepleierutdannelsen i dårlig lys. Dette er ikke høye karakterkrav, og det er heller ikke urimelige krav. Hvem som helst kan faktisk ikke bli sykepleier. Det er synd om det vil være mange studieplasser som blir stående ledig, men man kan ikke ha slappe krav bare fordi man skal dekke alle plassene. 

Anonymkode: 3afbb...a97

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er bra, 3 i matte og norsk er så vidt over minstemålet, og bør være mulig å få til for dem som er motivert for å komme inn. I motsetning til alle som henger seg veldig opp i dette med matte, så syns jeg faktisk at det stilles krav i norsk er det viktigste. Det er nødvendig med god leseforståelse og skriftlig fremstillingsevne når man jobber i helsevesenet, jeg får ofte rapporter på jobb fra sykehjem/hjemmetjeneste som er så dårlig skrevet at det er vanskelig å forstå hva de ønsker å formidle, det handler om pasientsikkerhet.

Intervju med alle har jeg ingen tro på, alle studenter vurderes underveis i utdanningen, og de fleste har en enorm utvikling fra de begynner på studiet til de er ferdig utdannet. Den som var mest omsorgsfull ved studiestart trenger ikke å bli en god sykepleier, for sykepleier handler om veldig mye mer enn omsorg i form av trøstende ord og en varm hånd i nøden. Har du ikke fagforståelse, klinisk blikk og kompetanse kan du gjøre stor skade selv om du er omsorgsfull og motivert for yrket, det er ikke noe man finner ut av på intervju. Et intervju betyr også at intervjuerens personlige preferanser bestemmer hvem som får begynne, og jeg tror faktisk ikke det er en god utsilingsmetode, det blir trynepolitikk satt i system.  

Anonymkode: 54ffb...e83

• Liker 3
Skrevet

En sykepleier har mye makt. Må være flink til å regne når det gjelder medikamenter. Kan drepe noen hvis dårlig matte og ingen oppdager det.... Noen utenlandske sykepleiere er umulig forstå . Hvor fort oppstår ikke farlige missforstelser når ikke språket er på plass. Utrolig at det ikke kreves 3 i matte-norsk idag for å komme inn. Skremmende. 

Anonymkode: 5a037...731

• Liker 2
Skrevet

Skremmende at vi har sykepleiere rundt om kring som er så dumme at de ikke har minst 3 i disse viktige fagene.  Få utdelt feil dose medisin fører ofte til døden. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de har lagt kravet så lavt når de først skulle gjøre det. Matte burde ligge på minst 4!

Anonymkode: 8029a...80b

• Liker 2
Skrevet

Må beherske norsk språk til karakteren 3 ?  Skulle bare mangle. Språk er veldig viktig når det gjelder vårt liv og helse. 

• Liker 1
Skrevet

Skulle vært minimum karakteren 4 i matte som lærerne. Livsviktig få rett dose og utregning på medisin. Ellers dør vi. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende at vi har sykepleiere rundt om kring som er så dumme at de ikke har minst 3 i disse viktige fagene.  Få utdelt feil dose medisin fører ofte til døden. 

Men da må du tenke deg litt om.. Selv om noen hadde 3 eller mindre i matte fra vgs, så må de ha ALT riktig i medikamentregning på sykepleien. Tenker at de ikke trenger å være så dumme jeg da, så lenge de klarer medikamentregningen. Vgs matte har lite med sykepleier"matten" å gjøre.

• Liker 10
Skrevet

Kanskje dette kan stoppe utenlandske sykepleiere som søker jobber her med en post box adresse et annet sted i norge? Skremmende så dårlig noen sykepleiere er til språket vårt. Tror mange ganger eksamenspapirene fra utlandet er fake også. Vi må utdanne nok sykepleiere her for å ha kontroll på kunnskapen. Livsviktig 

• Liker 2
Skrevet

Matte og norsk er viktige fag som sykepleier. Stoler ikke på en sykepleier med 2 i matte som har pugget svarene til eksamen. Min bestefar får medisiner av en utenlandsk sykepleier som snakker dårlig norsk og virker likegyldig når hun setter medisinen foran bestefar. Han er klar i toppen. Tenker på de andre syke.....skrekk å gru. Ikke rart vi med jevne mellomrom hører om feildoseringer med døden til følge. 

• Liker 1
Skrevet

Er mye mer for at det blir åpnet opp for personlig egnethet fremfor karakterkrav. Nå er snittet for å komme inn på sykepleien ganske høyt rundt i landet, så vil ikke tro at det siler ut noen spesielt stor mengde med søkere hvis karakterkravet kun skal settes til 3.  Desuten bør studieveiledere og foreleserne være flinkere til å fortelle elevene at de muligens bør velge seg en annen studieretning når de ser at elevene ikke er egnet.

Jeg er selv nyutdannet sykepleier, men jeg håper av hele mitt hjerte at jeg aldri trenger å bli behandlet av en del av de fra mitt kull. Totalt blottet for medmenneskelighet,omtanke,tålmodighet og nestekjærlighet 

Anonymkode: 634e4...dbe

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at det har kommet et krav i matematikk.

Skulle samtidig ønske at flere omsorgsyrker hadde opptaksprøve med intervju. Det er ikke alle med gode karakterer som kan jobbe med mennesker, og det er ikke alle med god omsorgsevne som har nok kunnskap. 

Anonymkode: 496e1...c03

Godt innspill! Det samme burde da også gjelde for leger, tannleger og andre i alle former for omsorgsyrker, for lærere, advokater.... alle yrker hvor det er mellommenneskelige aksjoner som kan få konsekvenser for den ene part egentlig.? Samt krav og gode norskspråklige evner.

Anonymkode: dd686...bcc

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matte og norsk er viktige fag som sykepleier. Stoler ikke på en sykepleier med 2 i matte som har pugget svarene til eksamen. Min bestefar får medisiner av en utenlandsk sykepleier som snakker dårlig norsk og virker likegyldig når hun setter medisinen foran bestefar. Han er klar i toppen. Tenker på de andre syke.....skrekk å gru. Ikke rart vi med jevne mellomrom hører om feildoseringer med døden til følge. 

Du kan ikke nødvendigvis pugge deg til eksamen i medisinregning siden det er formler som brukes og du må ha 100% riktig :)  feilmedisinering er ikke så vanlig i Norge blant sykepleiere, alt blir sjekket to ganger (først dosert, deretter kontrollert av en annen) er oftere at leger gjør slike feil

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mye mer for at det blir åpnet opp for personlig egnethet fremfor karakterkrav. Nå er snittet for å komme inn på sykepleien ganske høyt rundt i landet, så vil ikke tro at det siler ut noen spesielt stor mengde med søkere hvis karakterkravet kun skal settes til 3.  Desuten bør studieveiledere og foreleserne være flinkere til å fortelle elevene at de muligens bør velge seg en annen studieretning når de ser at elevene ikke er egnet.

Jeg er selv nyutdannet sykepleier, men jeg håper av hele mitt hjerte at jeg aldri trenger å bli behandlet av en del av de fra mitt kull. Totalt blottet for medmenneskelighet,omtanke,tålmodighet og nestekjærlighet 

Nei, ikke alle steder. Problemet er vel heller at det er store kvalitetsmessige forskjeller på studenter fra de ulike utdanningsinstitusjonene. De som har lavest inntakskrav har også de dårligste resultatene. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke nødvendigvis pugge deg til eksamen i medisinregning siden det er formler som brukes og du må ha 100% riktig :)  feilmedisinering er ikke så vanlig i Norge blant sykepleiere, alt blir sjekket to ganger (først dosert, deretter kontrollert av en annen) er oftere at leger gjør slike feil

Jo, dette er kjempevanlig og også underrapportert. Hvorfor sprer du slik feilinformasjon?

Skrevet

Virkelig på tide! Jeg mener kravet bør være minst 4 jeg da, men 3 er bedre enn ingen krav.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iflg utregninger ville hver femte sykepleiestudent av årets inntak ikke kommet inn med disse kravene, så jo det siler ut en ganske stor andel av studentene.

Og hva gjelder dine medelever, som helsepersonell selv vil jeg heller ha en sykepleier som er dyktig og følger med mine vitalia, oppfatter når jeg blir dårligere, observerer effekten av medisiner og behovet for mer medisiner, passer på at rette blodprøver blir tatt og følger opp svaret og lignende "tekniske" ting, enn en som er god på å holde i hånden, smile, være tålmodig og riste putene mine men ikke klarer å forstå når tilstanden forverres og det må settes inn tiltak. Jeg har jobbet med mange nyutdannede gjennom årene, de fleste blir mer tålmodige og reflekterte etterhvert som de jobber, men de som er faglige dummies og tror nestekjærlighet er alt som skal til blir aldri flinke sykepleiere. Sykepleie er langt mer enn varme hender, og det bør både du og mange som tror det er alt det handler om ta innover dere. Det blir som med folk som vil ha leger som "forstår dem og er fin å snakke med" fremfor de som er faglig flink og behandler rett, fokuset er helt på tur. 

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iflg utregninger ville hver femte sykepleiestudent av årets inntak ikke kommet inn med disse kravene, så jo det siler ut en ganske stor andel av studentene.

Og hva gjelder dine medelever, som helsepersonell selv vil jeg heller ha en sykepleier som er dyktig og følger med mine vitalia, oppfatter når jeg blir dårligere, observerer effekten av medisiner og behovet for mer medisiner, passer på at rette blodprøver blir tatt og følger opp svaret og lignende "tekniske" ting, enn en som er god på å holde i hånden, smile, være tålmodig og riste putene mine men ikke klarer å forstå når tilstanden forverres og det må settes inn tiltak. Jeg har jobbet med mange nyutdannede gjennom årene, de fleste blir mer tålmodige og reflekterte etterhvert som de jobber, men de som er faglige dummies og tror nestekjærlighet er alt som skal til blir aldri flinke sykepleiere. Sykepleie er langt mer enn varme hender, og det bør både du og mange som tror det er alt det handler om ta innover dere. Det blir som med folk som vil ha leger som "forstår dem og er fin å snakke med" fremfor de som er faglig flink og behandler rett, fokuset er helt på tur. 

Jeg er faktisk så kravstor at jeg mener at både lege og sykepleier bør være både faglig dyktige og dyktige på mellommenneskelige relasjoner. I en del situasjoner vil man være avhengig av sosial kompetanse, fordi en pasient som ikke stoler på legen/pleieren heller ikke alltid vil føle seg trygg nok til å fortelle om alle symptomer. Det er også lettere å få lov til å gjennomføre undersøkelser og prosedyrer som pasienten føler ubehagelige dersom man har en god relasjon til pasienten. Det er dessverre ikke sånn at alle pasienter er i stand til å tenke rasjonelt, eller til å forstå viktigheten av en undersøkelse/prosedyre.  

Anonymkode: 8ab97...685

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...