Gå til innhold

Vi tenker på navn som Matheo, Christian, Erik/Eirik. Hvilket ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spår at Erik/Eirik kommer på topp 10 lista for 2017 eller 2018. Synes "alle" kaller ungene sine det nå. 

Matheo synes jeg er litt spjåkete

Christian/Kristian er helt greit. 

Av de 3 ville jeg valgt Kristian/Christian.

Anonymkode: f293b...efd

• Liker 1
Skrevet

Av disse liker jeg Eirik best.

Men jeg fatter og begriper ikke hvorfor min mening skulle ha det minste å si.

Skrevet

Eirik

Anonymkode: cc5ba...768

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøkkelord der altså...

Anonymkode: 1d1bd...060

Navnetrender starter jo ofte på Oslo vest, så jeg tenkte det var relevant å si hvor vi bor. Og her har gamle, enkle, norske navn vært det vanligste de siste årene.

Anonymkode: ff2bc...f56

Gjest Sugemerke
Skrevet

Erik og Kristian er fine navn. Matheo høres ut som noe vi kalte kjæresten til Barbie.

Skrevet

"Alle" hvite, blonde barn heter nå Matheo. Noe som er helt tullete da det i hovesak er italiensk navn... utrolig trendy akkurat nå.

Skrevet

Ville valgt Kristian (med K) eller Eirik.

Anonymkode: 66c2b...5a8

Gjest Axl Rose
Skrevet

Matheo = ung alenemor navn

Ta et av de andre. 

Skrevet
10 minutter siden, Mnjah skrev:

"Alle" hvite, blonde barn heter nå Matheo. Noe som er helt tullete da det i hovesak er italiensk navn... utrolig trendy akkurat nå.

Nei, Matheo er "liksom-italiensk". Ikke italiensk. Og ikke så mye annet heller. 

I Italia er det flere som heter Matteo. Aldri Matheo. Noen "unge mødre" har prøvd å pynte opp navnet med å putte på en stum h. Ikke vellykket.

Anonymkode: 852cb...245

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, Matheo er "liksom-italiensk". Ikke italiensk. Og ikke så mye annet heller. 

I Italia er det flere som heter Matteo. Aldri Matheo. Noen "unge mødre" har prøvd å pynte opp navnet med å putte på en stum h. Ikke vellykket.

Anonymkode: 852cb...245

Uææ. Enda verre.

Skrevet

Om en liker Christian/Kristian bør en gjerne også se på Kristen/Christen, ikke er de så internasjonale men Norske er de i det minste. 

Skrevet

Hvis du skal være litt fremtidsrettet burde du vurderer navn som Ahmed og Mohammed, gjerne i kombinasjon med noe tradisjonelt. Kim Ola Mohammed Malik Josef Hansen kan være en spennende kombinasjon.

Skrevet

Kall ungen for Matheo, slik som 80% av resten gjør!!!!!

Skrevet

Syns Erik er finest. Eirik eller Kristian/Christian er også fint. Matheo ville jeg ikke valgt, og sier som mange andre: det gir meg assosiasjoner til "unge mødre", og jeg syns det er et fjollete navn. Likte imidlertid ideen til den som foreslo å bytte det ut med Mathias, for det syns jeg er et veldig fint navn.

Og det er forresten ikke bare på Oslo vest at barn får tradisjonelle norske navn. Jeg bor på Vestlandet og kjenner babyer og små barn som heter Jonas, Olav, Ola, Håkon, Olai, Sigrid, Astrid, Karen, Olava... Jeg kjenner færre små som har nye og moderne navn (men jeg hører jo om dem også). 

Anonymkode: 7f7cc...6ca

Annonse
Skrevet

Eirik er favoritten blant de. Det klinger aller best der jeg er ifra.

Skrevet

Matheo er et skilleig grelt navn, at noen vil kalle barnet sitt Matheo er utenfor min forstand. 

Men for all del, deres barn... 

Erik, Christian, Jakob, Edward, Edvin, Jonas etc er fine navn som er gode å bruke internasjonalt. I min mening ihvertfall.

Anonymkode: 806fe...278

Skrevet

Liker best Eirik eller Christian :) 

Anonymkode: a3131...0c4

Skrevet
På 3.11.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor? 

Matheo står mer i stil til storebror og far, som har korte internasjonale navn.

Christian ligger lengre tilbake på begge slekters side, er mer norsk, men fortsatt internasjonalt. 

Erik/Eirik blir oppkalling. To stavelser slik som storebror og er mer i stil med mors navn, samtidig fungerer det godt internasjonalt. 

Hva liker du best? Og hva tenker du om våre argumenter for hvert av navnene? Hva ville du lagt vekt på?

Anonymkode: ccfa4...580

Liam

Lionel

Matteo

Per

Gunnar

Leif

Terje

Anonymkode: dd5fb...1c3

Skrevet
13 timer siden, Axl Rose skrev:

Matheo = ung alenemor navn

Ta et av de andre. 

Kjell og Leif er flott for mødre som ikke er alene! 👍🏻

Anonymkode: dd5fb...1c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...