AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Fikk beksjed at det kun var 1 pr. barn og det forstår jeg. Problemet er at barnet får ikke lov å ha med seg busskortet sitt hit av moren. Når barnet skal ha samvær her betaler N kontant så kortet blir liggende hjemme. Vi kjører eller betaler bussen for N, men synes det er veldig unødvendig Anonymkode: f2880...fba
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Skolebusskort gjelder og brukes mellom hjem og skole. Blir barnet kontrollert i en annen retning enn busskortet gjelder får barnet problemer. Dette er således noe du må ta opp med skolen eller kjøpe et privat busskort til barnet. Anonymkode: 9379b...a39 4
Carrot Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 Hvis ikke barnet har krav på skyss og dette er et kort mor kjøper som far ikke bidrar til skjønner jeg tildels mors handling, men om dette er et kort begge betaler på eller et skolen dekker ser jeg ikke argumentasjonen. Så hva er greien? Er det dekt skyss, betaler dere skyss, hva? 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skolebusskort gjelder og brukes mellom hjem og skole. Blir barnet kontrollert i en annen retning enn busskortet gjelder får barnet problemer. Dette er således noe du må ta opp med skolen eller kjøpe et privat busskort til barnet. Anonymkode: 9379b...a39 Har fått beskjed at barnet bare kan få ett. Så er det opp til N å ha det med seg hit, men det han mor sagt nei til for å være vanskelig så bare lurte om noen andre hadde fått to når barn bor i delt hjem. Det er jo også mye greiere for barnet å kunne ta bussen når N ønsker i stede. Om ikke lenge kan N også sykle, men likevel burde kortet ligget fast i sekken istede for å ruge på det for å "belaste" oss for å tilfredsstille seg selv. Anonymkode: f2880...fba
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 2 minutter siden, Carrot skrev: Hvis ikke barnet har krav på skyss og dette er et kort mor kjøper som far ikke bidrar til skjønner jeg tildels mors handling, men om dette er et kort begge betaler på eller et skolen dekker ser jeg ikke argumentasjonen. Så hva er greien? Er det dekt skyss, betaler dere skyss, hva? Dekket på grunn av avstand Anonymkode: f2880...fba
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått beskjed at barnet bare kan få ett. Så er det opp til N å ha det med seg hit, men det han mor sagt nei til for å være vanskelig så bare lurte om noen andre hadde fått to når barn bor i delt hjem. Det er jo også mye greiere for barnet å kunne ta bussen når N ønsker i stede. Om ikke lenge kan N også sykle, men likevel burde kortet ligget fast i sekken istede for å ruge på det for å "belaste" oss for å tilfredsstille seg selv. Anonymkode: f2880...fba Naturligvis kan ikke barnet få utdelt mer enn ett kort, for da kan jo en annen kjøre gratis på ett av kortene på skolens regning. Dette er noe du og mor må ordne opp i dere i mellom, ikke noe skolen eller andre offentlige instanser skal måtte bruke tid og ressurser på. Anonymkode: 7daec...b63 2
Carrot Skrevet 3. november 2017 #7 Skrevet 3. november 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dekket på grunn av avstand Anonymkode: f2880...fba Da kan ikke mor nekte barnet å ha kortet, jeg ville tatt dette opp med skolen for de kan utstede to kort på bakgrunn av delt bosted, det gjør de her vi bor siden barna som er her på avlastning for eksempel bor på en annen strekning enn kortet de har hjemme hos foreldrene. Hos oss er dette selvsagt ordnet via BV osv men det finnes regler for dette, som disse her vi bor: Sitat REGLER Hovedkriteriet for å få gratis skoleskyss når foreldrene ikke bor sammen, er at det foreligger avtale om "delt bosted", og enten at avstanden mellom skolen og det hjemmet der eleven ikke har sin folkeregistrerte adresse er oppfylt eller eleven har et medisinsk behov for skyss. (Skyss fra folkeregistrert adresse følger vanlige regler, og krever ingen dokumentasjon av bostedsopplegg). I utgangspunktet skal det være avtalt en 50/50 % fordeling mellom bostedene for å få innvilget gratis skoleskyss. De siste årene er imidlertid en mer skjev fordeling akseptert. Oppholdet i hvert bosted må imidlertid følge et fast, avtalt opplegg og ikke bære preg av besøk. Tilfeldige besøk hos den ene av foreldrene gir ikke rett til skyss. Heller ikke det som etter barneloven er å betrakte som "vanlig samvær" (en overnatting per uke og annenhver helg) gir rett til gratis skoleskyss, siden dette i følge Utdanningsdirektoratet er å anse som besøksreise. Utdanningsdirektoratet avklarer i Udir-3-2009 "Særlege problemstillingar i samband med retten til skyss" at elevene må bo tilnærmet like mye på hvert bosted for å ha rett til skyss fra begge hjem. Merk at det for skoleskyss er bostedsfordeling på skoledagene som er avgjørende. Dvs eleven må bo tilnærmet like mange skoledager hos hver av foreldrene ved hvert opphold. For å ha rett til skyss fra et eller begge bosteder ved delt bosted, må også kravene i opplæringsloven §§ 7-1 eller 7-3 være oppfylt. Endret 3. november 2017 av Carrot 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #8 Skrevet 3. november 2017 2 minutter siden, Carrot skrev: Da kan ikke mor nekte barnet å ha kortet, jeg ville tatt dette opp med skolen for de kan utstede to kort på bakgrunn av delt bosted, det gjør de her vi bor siden barna som er her på avlastning for eksempel bor på en annen strekning enn kortet de har hjemme hos foreldrene. Så bra å høre. Kan prøve litt til da. Anonymkode: f2880...fba
Carrot Skrevet 3. november 2017 #9 Skrevet 3. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så bra å høre. Kan prøve litt til da. Anonymkode: f2880...fba se hva jeg la til i endringen kanskje din kommune har tilsvarende?
Aires Skrevet 3. november 2017 #10 Skrevet 3. november 2017 Da jeg var skilsmissebarn fikk jeg kort som beskrev de to rutene det gjaldt for. Foreldrene mine bodde i forskjellige kommuner, og jeg gikk på skole sånn ca. midt i mellom bostedene, noe som gjorde at jeg måtte ha busskort fra begge bosteder.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #11 Skrevet 3. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naturligvis kan ikke barnet få utdelt mer enn ett kort, for da kan jo en annen kjøre gratis på ett av kortene på skolens regning. Dette er noe du og mor må ordne opp i dere i mellom, ikke noe skolen eller andre offentlige instanser skal måtte bruke tid og ressurser på. Anonymkode: 7daec...b63 Tenkte på tvillingkort. Da har en bare 2 klipp til dagen uansett hvilket en bruker. Anonymkode: f2880...fba
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #12 Skrevet 3. november 2017 1 minutt siden, Aires skrev: Da jeg var skilsmissebarn fikk jeg kort som beskrev de to rutene det gjaldt for. Foreldrene mine bodde i forskjellige kommuner, og jeg gikk på skole sånn ca. midt i mellom bostedene, noe som gjorde at jeg måtte ha busskort fra begge bosteder. Så greit gjort. Her tar barnet buss fra samme busstopp som når N er hos moren for arbeidsplassen er rett ved siden av. Bor 10 min fra hverandre, men forskjellig kommune. Ønsker ikke at barnet skal ta buss fra annen kommune, men at vi kan ha den muligheten uten å være avhengig å kjøre helt til skole eller betale for skyss når barnet har gratis. Anonymkode: f2880...fba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå