Gå til innhold

Hva tenker du om foreldre som ikke lærer barna sine å gå på ski?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom til å tenke på dette. Jeg er ikke verdens beste på å gå på ski, men det er mest fordi jeg ikke like det og aldri øver. Jeg "kan" gå på ski, men jeg er ikke kjempe flink. I familien min dro vi på fjellet hver vinter hvor vi hadde hytte, jeg har hatt ski på beina siden jeg var stor nok til det. Selv om å gå på ski ikke er min favoritt ting, så har jeg liksom skikulturen i blodet. Jeg har alltid syntes det er rart med nordmenn som ikke kan gå på ski. Når vi hadde skidag på skolen så var det en person som ikke kunne gå på ski, og det var fordi foreldrene var fra Afrika. 

Det er derfor jeg lurer på hva man tenker om foreldre som ikke lærer barna å ski. Jeg tenker at innvandrere har en unnskyldning fordi de er fra en annen kultur og de kan kanskje ikke gå på ski selv, men hva med etnisk norske foreldre? Er det bare jeg som syntes det er veldig spesielt hvis etnisk norske foreldre ikke lærer barna sine å gå på ski? 

Grunnen jeg lurer på hva folk tenker er fordi jeg kunne laget en liste over hva slags forelder dette er. Dette er fordommer mot mennesker jeg ikke en gang kjenner til, og jeg vet jo at mest sannsynlig så stemmer det ikke, men det er jo interessant at en kan ha en helt liste over forventninger til hva slags type foreldre en person er nettopp fordi de ikke har lært barnet sitt å gå på ski. 

Altså, jeg mener ikke å dømme noen i mitt liv eller noe. Jeg ville jo ikke sagt til en venninne "Hæ? Er du helt sprø? Hvorfor har du ikke lært sønnen din å stå på ski? Bryr du deg ikke om barnet ditt???" Men ja, jeg kunne forestilt meg en person som ikke har lært barna sine å gå på ski, og skrevet en listen om den personen bare utifra den informasjonen alene. Det er jo litt morsomt å tenke på. 

Anonymkode: 5d80b...892

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingenting

Anonymkode: 46756...088

• Liker 8
Skrevet

At det er like viktig som ikke å lære dem fotball :closedeyes:

Anonymkode: 3d917...72f

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skal man tenke og mene noe om alt og alle hele tiden? 

• Liker 23
Skrevet

Liker ikke å gå på ski jeg..
Så, om jeg får barn en dag, så tviler jeg at vi blir å gå på ski.
Ikke eier jeg ski og kjøpe ski+sko er dyrt.
(+ jeg hater snø og kulde :P)

Og jeg er etnisk norsk! Født og oppvokst nordpå :) 

• Liker 15
Skrevet

Heldigvis arrangeres det skiskole på SFO, og resten ordner mormor på hytta.

Hilsen Ski-hater som fikk overdose i barndommen og ikke har hatt ski på beina de siste 20 årene, men skjønner hvor du vil. Det er liksom en av de tingene man bare "må" lære barna til, hvis du ikke skal fremstå som den norske varianten av trailer trash.

Anonymkode: 93c06...ace

• Liker 15
Skrevet

Det er da greit. Er ikke omsorgssvikt selv om en liten nordmann ikke har lært å gå på ski av foreldrene sine. 

Anonymkode: 7caad...e78

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom til å tenke på dette. Jeg er ikke verdens beste på å gå på ski, men det er mest fordi jeg ikke like det og aldri øver. Jeg "kan" gå på ski, men jeg er ikke kjempe flink. I familien min dro vi på fjellet hver vinter hvor vi hadde hytte, jeg har hatt ski på beina siden jeg var stor nok til det. Selv om å gå på ski ikke er min favoritt ting, så har jeg liksom skikulturen i blodet. Jeg har alltid syntes det er rart med nordmenn som ikke kan gå på ski. Når vi hadde skidag på skolen så var det en person som ikke kunne gå på ski, og det var fordi foreldrene var fra Afrika. 

Det er derfor jeg lurer på hva man tenker om foreldre som ikke lærer barna å ski. Jeg tenker at innvandrere har en unnskyldning fordi de er fra en annen kultur og de kan kanskje ikke gå på ski selv, men hva med etnisk norske foreldre? Er det bare jeg som syntes det er veldig spesielt hvis etnisk norske foreldre ikke lærer barna sine å gå på ski? 

Grunnen jeg lurer på hva folk tenker er fordi jeg kunne laget en liste over hva slags forelder dette er. Dette er fordommer mot mennesker jeg ikke en gang kjenner til, og jeg vet jo at mest sannsynlig så stemmer det ikke, men det er jo interessant at en kan ha en helt liste over forventninger til hva slags type foreldre en person er nettopp fordi de ikke har lært barnet sitt å gå på ski. 

Altså, jeg mener ikke å dømme noen i mitt liv eller noe. Jeg ville jo ikke sagt til en venninne "Hæ? Er du helt sprø? Hvorfor har du ikke lært sønnen din å stå på ski? Bryr du deg ikke om barnet ditt???" Men ja, jeg kunne forestilt meg en person som ikke har lært barna sine å gå på ski, og skrevet en listen om den personen bare utifra den informasjonen alene. Det er jo litt morsomt å tenke på. 

Anonymkode: 5d80b...892

Alle kan ikke like ski (eller sne).

Barnehager har litt skitrening, man kan øve litt med barna i gaten der de bor og de kan sendes på skikurs. Men alle foreldre kan ikke tvinges til å stå på ski. Mange hater det.

Anonymkode: 2adb5...b64

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det er like viktig som ikke å lære dem fotball :closedeyes:

Anonymkode: 3d917...72f

Fotball er for low class & trash. 

Anonymkode: 2adb5...b64

Skrevet

Jeg kan ikke gå på ski! :P Forsøkte meg påsken for ett par år siden, og jeg klarte ikke å stå i ro på flaten en gang :P

Heldigvis bor vi på vestlandet, og det er ikke så mye snø, og dermed litt mer akseptert å ikke gå på ski! Også har pappaen henne med seg på fjellet en gang eller to i løpet av en vinter. Men hun har ski da, og setter de på seg de to dagene i året det går å ha de på utenfor døren her. :D

Skrevet

Ski faktisk :)

Jeg er en av de foreldrene som ikke lærer ungene mine å gå på ski.

Vi bor i en kant av landet hvor ski er temmelig uaktuelt, vi har nemlig sjelden mer enn tre cm snø. Vi kjøper ikke snøkanon for å lære barna våre og gå på ski. Vi leier heller ikke dyre hytter i fjellet + kjøper dyre skipakker, for å lære barna dette.

Her vi bor er det båt som gjelder. Lærer du dine barn å ro? knytte knuter? Det lærer vi barna våre her :) 

Folk er forskjellige og det finnes grenser for hva vi skal dømme andre ut fra.

Anonymkode: 2bd43...87b

• Liker 10
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Om barnet ikke har 2 par ski, egen smørebu og astmamedisin innen det er 13 så begynner det å grense mot omsorgssvikt.

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Hvis foreldrene ikke går på ski selv kan man vel ikke forvente at de skal lære barna dette. Skiskole er kanskje en mulighet om barna ønsker det, men ikke alle som har råd til dette.

Skrevet

Jeg tenker absolutt ingen verdens ting. 

Jeg fatter ikke hvorfor man skal være nødt til å lære barnet å gå på ski, bare fordi man er norsk. Skal man da være nødt til å lære dem å spille hardingfele og gjøre hallingkast også? Må man tvangsfore dem med fårikål? 

Jeg kommer meg fremover med ski på beina, men å si at jeg noen sinne har lært det, er vel å ta sterkt i. Her jeg bor er det lite snø, og vi gikk bare på ski når vi var på hytten. Det var altså langrenn, men av typen rusle litt bortover og så bruke lenger tid på å drikke kakao og spise kvikklunsj enn på selve skigåingen. Uten at jeg har tatt skade av den mangelfulle skiopplæringen på noe som helst vis. 

Anonymkode: b88fe...012

• Liker 3
Skrevet

Her lærte hun å gå på ski, av bestefaren sin. Det er ikke så stabilt med snø her akkurat, den snøen som kommer forsvinner fort. Jeg har ikke gått på ski på mange år, jeg har truger da.

• Liker 1
Skrevet

En hver nordmann må ikke gå på ski! Hadde ski vi barna og tusla rundt hjemme og i skogen, på skolen eller bare ute for å leke. Aldri blitt noe flink på ski, aldri brydd meg heller. Foreldre kjøper ski pga skolen føler jeg.

Nå er jeg samboer med en som er ekstremt opptatt av ski og sport så mine barn vil nok oppleve flere skiturer enn jeg noen gang har gjort. Tuller med at barna mine bil være bedre enn meg på ski allerede fra de er 4 år 😜 

Anonymkode: a4f8c...c49

Skrevet

Jeg har tenkt litt på det samme, dvs er vi som nordmann pliktige til å lære barna å gå på ski? Her er mannen antiski, jeg er mer på det at det er ok, men ikke den som må ut på ski bare jeg ser snø. Ungen har også lagt sin elsk på skøyter så vi prioriterer da det.

Men stusser litt over at skolen har skidag en dag i uka (første året), andre året var set dårlig skiføre hele sesongen, men da fikk vi varsel om skidag med en dags varsel. Og det er jo ikke selvfølge at man har ski, ifjor var det jo knapt nok skiføre så jeg så ikke behov for å oppgradere, da ble pengene heller brukt på gode skøyter (som også koster sitt...)

Anonymkode: 02dea...ad9

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt på det samme, dvs er vi som nordmann pliktige til å lære barna å gå på ski? Her er mannen antiski, jeg er mer på det at det er ok, men ikke den som må ut på ski bare jeg ser snø. Ungen har også lagt sin elsk på skøyter så vi prioriterer da det.

Men stusser litt over at skolen har skidag en dag i uka (første året), andre året var set dårlig skiføre hele sesongen, men da fikk vi varsel om skidag med en dags varsel. Og det er jo ikke selvfølge at man har ski, ifjor var det jo knapt nok skiføre så jeg så ikke behov for å oppgradere, da ble pengene heller brukt på gode skøyter (som også koster sitt...)

Anonymkode: 02dea...ad9

Skolen har ikke lov til å kreve at man har ski. Det skal alltid være alternativt tilbud, som aking (da trenger man ikke mer enn en plastpose man kan tre på ræven), turgåing uten ski, osv. 

Anonymkode: b88fe...012

• Liker 6
Skrevet

Altså, da jeg var barn ble jeg tvunget til å gå på ski. Jeg hatet det. Da jeg var ungdom ble jeg tvunget til å stå på slalom. Jeg hatet det. Som voksen er jeg glad for at jeg kan bestemme at jeg ikke vil gå/stå på ski. Jeg er født og oppvoks rett ved Maridalen, med fine områder for å gå på ski. Men jeg har ikke interessen. Jeg foretrekker heller å ake, hvis jeg må gjøre vinteraktiviteter. Jeg elsker å være ute, misforstå meg rett, men jeg foretrekker å gå på tur og leke med hunden. 

Anonymkode: 37766...b43

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg er vokst opp med hytte på fjellet hver vinterferie og påske. Jeg har alltid hatet å bli dratt med på timelange skiturer som jeg ikke mestret. Derfor fikk jeg avsmak for det etter en stund. Når jeg ble gammel nok til å bli igjen på hytten alene satt jeg å koste meg med å spille gitar mens de andre var på skiturer. Som voksen har jeg ingen interesse av å stå på ski eller å ha lært barna mine å gjøre det. De har fått mye annet som mange andre ikke har.

Alle trenger ikke gjøre det samme, Alle trenger ikke lære barna det samme. Vi som er foreldre lærer barna våre det som vi mener er best for dem, det de kan få utbytte av.

Mine barn har valgt å gå på slalom i skitrekk når de ble store nok til å reise alene, det har de hatt mye gøy med. Det er vel det nærmeste de kommer den norske skikulturen. Det fikset de selv og jeg syns det er helt supert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...