Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har hatt AAP i omtrent 7 år. For noen dager siden fikk jeg innvilget 100% uføretrygd med ung ufør-tillegget. Jeg lurer nå i grunn på ca hva jeg vil få etterbetalt. Uføretidspunktet mitt ble satt til 2008. 

Og hva kan man omtrentlig regne med å få utbetalt etter skatt per måned?

Anonymkode: 6afe3...f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har mistesats så vil du få litt over 16000kr utbetalt hver mnd. 

Du vil nok få etterbetalt et par hundretusen kroner. De blir å trekke over 40% i skatt. Så når du får vedtaket og pengene på kontoen tar du å går på skattekontoret. Der tar du å søker om å få vurdert skatten ut i fra de årene de gjelder. Da vil du få litt igjen på skatten til neste år.

Anonymkode: 5fe6c...5d6

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du vil nok få etterbetalt et par hundretusen kroner. De blir å trekke over 40% i skatt. Så når du får vedtaket og pengene på kontoen tar du å går på skattekontoret. Der tar du å søker om å få vurdert skatten ut i fra de årene de gjelder. Da vil du få litt igjen på skatten til neste år.

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: 6afe3...f97

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan formulerer man søknad om å få vurdert skatten ut fra de årene det gjelder? 
Jeg gikk etterbetalt fra 2007 og fikk ikke mer enn 44.000 på konto fordi de trakk så mye skatt for de årene. 
Ganske sjokk for jeg trodde også jeg skulle få et par hundre tusen.... Er trossalt ti års etterbetaling... Men nope! 

Anonymkode: 9b18e...b65

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et par hundre tusen er utopi. Jeg fikk etterbetalt fra desember 2010, og fikk noen-og-seksti tusen. Maks 70. Så ca. 120 000 - 44 %, som er det de trekker i skatt.

Anonymkode: 4ee75...18a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et par hundre tusen er utopi. Jeg fikk etterbetalt fra desember 2010, og fikk noen-og-seksti tusen. Maks 70. Så ca. 120 000 - 44 %, som er det de trekker i skatt.

Hæ, hvorfor fikk jeg bare 44 tusen for ti års etterbetaling da?! :O 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk ingen anelse! Og du har jo faktisk for 3 år mer også...! Meeeerkelige greier... Du betalte ikke mer enn 44 % skatt? Jeg kjente jeg ble litt irritert på dine vegne nå :P

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk ingen anelse! Og du har jo faktisk for 3 år mer også...! Meeeerkelige greier... Du betalte ikke mer enn 44 % skatt? Jeg kjente jeg ble litt irritert på dine vegne nå :P

Nei 44% skatt og 22 tusen utbetalt x 2 med tre fire dagers mellomrom var alt jeg fikk :(

Urettferdig , noe må jo ha vært feil med min utbetalingsutregning da?! 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei 44% skatt og 22 tusen utbetalt x 2 med tre fire dagers mellomrom var alt jeg fikk :(

Urettferdig , noe må jo ha vært feil med min utbetalingsutregning da?! 

Jeg måtte logge inn på mitt NAV og sjekke nå, sånn at jeg ikke satt her og fortalte deg usannheter. De har jo ordnet sånn at man kan se utbetalingene fra 3 år tilbake nå. Jeg fikk faktisk utbetalt rett under 80 000 jeg. Så de må ha gjort noe feil med din utregning ja! Det burde du få sjekket opp i! :O

Skrevet

hva du får etterbetalt kommer an på hva du har hatt i aap og andre stønader, du får bare mellomlegget mellom aap og ufør. og hvis du har fått sosialstønad så kan de trekke de pengene tilbake fra etterbetalingen, de tok tilbake ca 10 000 fra etterbetalingen min, men jeg fikk utbetalt en ganske grei sum. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har lavere sats, eller har mottatt mer i andre stønader som det er krevd refusjon for.

Anonymkode: 792f8...286

Skrevet

What? Jeg fikk etterbetalt 120000 før skatt ca for 3,5 år

Anonymkode: be9df...90e

Skrevet

Jeg fikk etterbetalt fra mars 2010 - januar 2017. 250.000 brutto. De trakk 44% skatt. 

Hvis dere har fått etterbetalt mindre, så kan grunnen være at dere ikke har hatt minstesats gjennom disse årene. Har dere hatt litt over minstesats vil ikke forskjellen på det dere har fått og ung ufør være så stor. Jeg har hatt minstesats hele tiden. 

Anonymkode: 3b7f4...ba4

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan formulerer man søknad om å få vurdert skatten ut fra de årene det gjelder? 
Jeg gikk etterbetalt fra 2007 og fikk ikke mer enn 44.000 på konto fordi de trakk så mye skatt for de årene. 
Ganske sjokk for jeg trodde også jeg skulle få et par hundre tusen.... Er trossalt ti års etterbetaling... Men nope! 

Bare å skrive: Stor del av inntektene dette året er etterbetalinger for tidligere trygdeytelser. Ber derfor om at dere ser på hvilken skatteberegning som gir minst skatt, og om det lønner seg å trekke skatt for årene pengene skulle blitt utbetalt. Vedlagt ligger oversikt over hvilken tidsperiode de forskjellige summene hører til. 

Anonymkode: 3b7f4...ba4

Skrevet

Helt utrolig. Aap i 7 år. Ung ufør attpåtil. Var det virkelig ikke et eneste yrke og jobb du kunne håndtere? Tenk nå blir det hele livet foran deg uten jobb.jobb er så mye mer en "arbeid"

Anonymkode: a1f94...c64

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig. Aap i 7 år. Ung ufør attpåtil. Var det virkelig ikke et eneste yrke og jobb du kunne håndtere? Tenk nå blir det hele livet foran deg uten jobb.jobb er så mye mer en "arbeid"

Jeg er ikke TS, men jeg har svart tidligere i denne tråden. Og jeg har AAP med ung ufør. Jeg jobber knallhardt for å kunne jobbe. Så zip it!

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan da jobbe selvom hun har uføretrygd, og dersom hun i fremtiden blir frisk vil hun kunne si fra seg uføretrygden og jobbe fullt. Livet hennes er ikke over selvom hun nå mottar uføretrygd fremfor AAP. 

Anonymkode: 11319...a40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...