Gå til innhold

Metall detox

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne i 20-årene som vil endre livsstil. Jeg har diagnosen ADHD. Veldig mange i familien har autisme, adhd eller begge (far, 2 søsken, onkel+++) Etter å ha lest mye på nettet om hvordan man får dette og hvorfor, har jeg sett på måten kosthold kan innvirke, som kvikksølv, bly, arsenikk, aluminium. Og andre metaller som er dårlig for helsen som fluor. Jeg kommer ikke til å bli kvitt adhd diagnosen ved å legge om livsstilen, men kanskje forhindre at jeg får sykdommer senere i livet eller forhindre at fremtidige barn vil få diagnose. Jeg sier ikke at det er noe galt i å ha adhd/autisme, men jeg ønsker å forhindre at mine fremtidige barn vil få det, dersom det er mulig.

Jeg spiser også mye lettprodukter og kunstig søtning, og har aldri brukt vanlig sukker noengang på minst 7 år. Dette har jeg trappet ned på nå, og vil kutte det helt ut. Spiser veldig mye frukt og grønt, langt over 5 om dagen, men har ikke spist organisk frukt, så de har jo også hatt sprøytemiddel på seg med dårlige stoffer. Leste også at vaksiner inneholder kvikksølv, men ser at det er forbudt her i Norge, så velger å tro på det.... 

Jeg ønsker å få i meg så lite av disse stoffene som mulig. Jeg bor landlig til, så er ikke mye eksos og sånn her jeg bor. Kommer så klart ikke til å la vær å være i trafikk/reise og være helt ekstrem på dette her, men som sagt redusere hvor mye jeg blir eksponert for disse stoffene og gjøre det til en livsstil som jeg kan leve med resten av livet, altså ikke uoppnåelig. 

Så langt har jeg tenkt å bestille "Calcium D-Glucarate", "Liposomal Glutathione" og magnesium-olje siden jeg har lest at dette vil hjelpe med å få ut stoffene fra kroppen. Magnesium olje til kroppen, siden kroppen ikke tar opp magnesium like godt/på samme måte oralt som gjennom huden. Så vil jeg kutte ut kunstig søtning og kjøpe organisk frukt. Usikker på hva type fisk som er "safe", og bønner og linser var visstnok også svartelister, 2 matvarer jeg spiser mye av. Hva annet bør jeg gjøre? Er det varer/klær/smykker jeg bør unngå? 

(Kanskje er noe av det jeg har skrevet feil, jeg har bare lest mye på nettet og valgt å tro på det jeg har sett på som troverdige kilder. Som sagt, jeg er ikke en hysterisk vaksine-hater eller ekstrem på noen måte, men dette opptar meg veldig dersom dette kan medvirke til at jeg har fått diagnosen som på mange måter har ødelagt så mye i livet mitt)

Anonymkode: 745f7...015

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er redd for tungmetaller bør du spise mindre av fisk som type Brosme, som spiser mye fra havbunnen,og lever for det meste på samme sted nesten hele livet. Det er heller ikke anbefalt å spise mer enn 125 g fisk i uken.  

Så bør du spise innmat, i stedet for biff. 

Ellers vet jeg ikke helt om jeg tror på sånne metall-detox kurer, utenom å passe på å få i seg variert kost og nok vitaminer, mineraler og sporstoffer. 

Skrevet

Dette høres ut som noe hokus-pokus-alternativ greier. 

Ps. Noen vaksiner inneholdt kvikksølv - men mye mindre enn det er i en banan. (eller eple). Vaksiner er ikke farlige, og det er heller ikke bananer :)

God vitenskapelig kilde om medisin o.l.: https://sciencebasedmedicine.org/

• Liker 3
Skrevet

Dette er bare tull. Tungmetallforgiftning har ikke noe med ADHD å gjøre (det gir HELT andre symptomer), og man får heller ikke i seg tungmetaller uten å eksponeres for dem. Normale mennesker som ikke oppsøker arbeidsplasser eller områder der det brukes tungmetaller blir ikke tilstrekkelig eksponert til å forgiftes (med mindre du ofte f. eks. drikker amerikansk hjemmebrent fra 30-tallet eller har for vane å spise innholdet i gamle febertermometre).

Produktene du har kjøpt har ingen virkning på de lidelsene du ikke har (og ville ikke hatt det om du virkelig hadde en slik forgiftning heller). 

Fluor er forøvrig ikke et metall.

Du trenger litt bedre kildekritikk. Siden dette er noe som opptar deg i stor grad, synes jeg du skal snakke med fastlegen din om det. Da kan du få gode forklaringer på hvorfor du tar feil, samt råd om hvordan du bør innrette deg.

Anonymkode: f0daf...202

• Liker 4
Skrevet

Spise innmat istedet for biff? Hva er det for slags råd? Jeg liker innmat, men jeg tror innmat inneholder mye mer tungmetaller enn biff. Ikke at det har noen betydning, du kan sikkert spise både biff og leverpostei uten at det har noen negativ eller positiv påvirkning på din ADHD.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, H80 skrev:

Spise innmat istedet for biff? Hva er det for slags råd? Jeg liker innmat, men jeg tror innmat inneholder mye mer tungmetaller enn biff. Ikke at det har noen betydning, du kan sikkert spise både biff og leverpostei uten at det har noen negativ eller positiv påvirkning på din ADHD.

Det med innmat vs biff hadde ikke noe med metaller å gjøre, kun et tips til sunnere alternativ. Mindre usunt fett, bedre for leveren til TS. 

Dette med fisk er det mattilsynet som har kommet med. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...