Gå til innhold

Hva skal vi spise?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det går vel kanskje an å kjøre en meny med skalldyr / fisk til forrett, men at det finnes et alternativ til din kjære og alle andre "skalldyrs-allergikere"?

Ja, det var det jeg prøvde å foreslå men han syns det ble litt feil at ikke han spiste det samme som alle andre på sin egen bryllupsdag.....og jeg forstår hva han mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse fristet meg mest:

Forrett:

* Skalldyrsalat. Servert med appelsinvinegrette

* Sitrusmarinert laks. Servert med marinerte grønnsaker

* Kyllingsalat. Servert med brød og smør

Hovedrett:

* Svinefilét. Servert med blancherte grønnsaker. Kremet bacon og sopp

* Helstekt okseindrefilét. Serveres med ovnsbakte grønnsaker. Rødvinsaus

* Marinert Kalkunbryst. Servert med sauterte grønnsaker. Estragonsaus

Dessert:

* Hjemmelaget isparfait. Tilsmakt med bringebær og Kahlúa

* Marinert pære

* Frisk fruktsalat med is eller sorbét

Skrevet

Det er jo sikkert andre gjester som heller ikke liker sjømat vil jeg tro, så han får sikkert selskap.

Skrevet

Forrett:

* Kremet skalldyrsuppe. Servert med brød og smør

Hovedrett:

* Grillet breiflabbmedaljonger. Servert med gulrotpuré og sautert spinat. Skalldyrsaus

Dessert:

* Sjokolademousse. Servert på nøttebunn

Skrevet

Ja, det var det jeg prøvde å foreslå men han syns det ble litt feil at ikke han spiste det samme som alle andre på sin egen bryllupsdag.....og jeg forstår hva han mener.

Hvordan ordner dere maten til de med matintoleranse eller swom er vegetarianere?

Skrevet

Hvordan ordner dere maten til de med matintoleranse eller swom er vegetarianere?

Ingen av gjestene er vegetarianere og vi vet heller ikke om noen som har matintoleranse......

Skrevet

Garantert fler som ikke er glad i skalldyr / fisk.. men de fleste sier vel ikke ifra tenker jeg, med mindre de får mulighet til det.

Skrevet

Jeg spiser ikke skaldyr, takler det ikke, å det har heldigvis min kjære fullforstårelse for.

Ikke ta dette feil, men det bryllupsdagen til din kjære også og skaldyr / fisk kan man spise når somhelst

egentlig.

Jeg er oppdratt til å spise maten jeg blir servert, å spiser ting jeg ikke liker når jeg er i selvskaper ol, unntaket er skalldyr. (jeg styrer unna skaldyr og gris)

Vi har 0-3 vegitarianere som kommer, jeg skal høre med kokken om det vil koste no ekstra om de skal ha noe annet. Hvis det koster en del ekstra får de greie seg med tilbehøret.

Skrevet

Det kan være lurt å spørre gjestene sine, for det er ofte fler med intoleranser og slikt enn hva man tror... Har selv ofte følt meg "dum" fordi jeg må be om annen mat... Vet jo at det er sånn det er, men det er alikevel ikke noe gøy å "måtte være til bry".

Skrevet
Garantert fler som ikke er glad i skalldyr / fisk.. men de fleste sier vel ikke ifra tenker jeg, med mindre de får mulighet til det.

Var i bryllup for 2 år siden og da var det kun fisk på menyen (dette visste vi på forhånd), og det var ikke noe offisielt alternativ til de som ikke likte fisk. Da forretten kom sa min kjære nei takk, at han var alergisk (ha ha) mot fisk og da fikk han ett stykke kjøtt til hovedrett med samme tilbehør. Det var jo kjempeservice fra vår servitør og kjøkkenet men det er nok få som sier ifra....

Skrevet

Ja, tror folk flest ikke vil lage noe oppstyr, men er jo trist at folk ikke får kose seg med maten. Tror vi kommer til å sjekke muligheten for alternativ til gjestene og kanskje sette opp på RSVP at man kan skrive på intoleranse / dislikes ...

Skrevet
kanskje sette opp på RSVP at man kan skrive på intoleranse / dislikes ...

Det synes jeg er kjempelurt! Jeg hadde definitivt syntes det hadde vært en stor lettelse, så kunne jeg har listet opp alt jeg ikke tåler uten å få det minste dårlig samvittighet! :)

Skrevet

Ja, det er jo bare en balansegang da... Tror ikke kokken blir glad hvis det er 17 ingredienser å holde seg unna... ti-hi

Skrevet

Syns egentlig ikke synd på kokken. har venner som er utdannet kokk, og de lærer masse om alternativ mat for allergikere/intolerante. Den ene jeg snakket med mente det var uproblematisk å ordne mat til dem, men da måtte man få vite om det på forhånd, da mange av produktene må bestilles/kjøpes inn pga kort lagringstid.

Kjenner også mange allergikere/intolerante, der enkelte blir dødsyke på grunn av at det er en brødsmule i maten deres, får puste problemer i samme rom hvor det er skåret opp paprika etc etc.

Å ha med i innbydelsen om å gi beskjed om intoleranser/allergier/vegetar ville lette middagen for mange. Mange som reagerer uten å bli dødsyk og dermed synes det blir mye styr om de sier noe ubedt.

Og smarte "ikke-likere" kan jo bare plutselig bli allergisk... :wink:

Skrevet

Det er jo greit med intoleranser og allergier, jeg tenkte bare at hvis alle skulle liste opp dislikes så kan det fort bli litt styr med middag til 70 gjester...

Jeg liker ikke paprika, min kjære liker ikke sopp, men greier fint å spise det i selskap.... et sted må grense gå.

Synes derimot det er trist at folk går glipp av et godt måltid pga allergier eller at de virkelig ikke liker det retten er bygd opp rundt.

Skrevet

Nå kan forsåvidt jeg kose meg masse med poteter og brun saus, jeg, heldigvis, så fremt det ikke er små biter av kjøtt i sausen... ;) Men, ja, det letter å ikke måtte være på vakt etter ting man ikke tåler.

Skrevet

Takk for mange gode svar!

Jeg er også egentlig litt for at alle får servert samme maten. Såfremt jeg vet er det ingen allergikere/ intolerante eller vegeterianere i vårt bryllup.

Men i tilfelle er det jo kanskje greit at folk kan få muligheten til å si fra.

hmm.. kanskje legge ut menyen på hjemmesida og fortelle at folk kan si ifra om det er noe de ikke tåler/ liker.. Eller er det dumt at gjestene får vite menyen på forhånd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...